10 چالش صنعت بازاریابی دیجیتال ازنظر بازاریاب های مطرح

    0
    14
    بازاریابی دیجیتال

    بازاریابی دیجیتال در طول یک دهه اخیر به عنوان یکی از راهکارهای اساسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان مدنظر برندها قرار داشته است. امروزه بسیاری از برندها در کسب و کارهای مختلف در تلاش برای بهره‎ گیری از مزیت‎ های این الگوی بازاریابی هستند. بدون تردید پیشرفت فناوری ‎های دیجیتال و توسعه شبکه‎ های اجتماعی در جهت ‎گیری کنونی برندها بی ‎تاثیر نیست. حوزه بازاریابی دیجیتال نیز مانند هر عرصه دیگری با چالش ‎های خاصی مواجه است. بازاریاب ‎‏ها برای فعالیت بهینه در این فضا باید به طور مداوم نسبت به چالش ‎های تازه آگاهی کسب کنند. در غیر این صورت احتمال غافلگیری‎ شان به شدت افزایش خواهد یافت. طراحی استراتژی بازاریابی دیجیتال بدون آگاهی از چالش ‎های پیش رو امر بسیار دشواری خواهد بود.

    اکنون صنعت بازاریابی دیجیتال دوره انتقالی را طی می ‎کند. بسیاری از فناوری‎ های مورد اتکا در طول چند سال اخیر جای خود را به نمونه ‎های پیشرفته ‎تر داده‎ اند. نکته مهم در این میان استفاده ترکیبی اغلب بازاریاب ‎ها از فناوری ‎های نوین و نمونه‎ های قدیمی‎ تر است. این امر فرآیند انتقالی کوتاه مدتی را ایجاد کرده است. اگر کسب و کار ما در تلاش برای بازاریابی دیجیتال قصد کسب موفقیت هرچه بیشتر را دارد، باید با آگاهی از چالش ‎های پیش روی نسبت به طراحی استراتژی اقدام کند . ما در موسسه AdAge به سراغ برخی از بازاریاب ‎ها و کارآفرینان حرفه ‎ای برای پاسخگویی به پرسش پیرامون چالش‎ های حوزه بازاریابی رفته ‎ایم.

    یکی از اشتباهات اساسی بازاریاب‎ ها فقدان آمادگی برای مواجهه با مشکلات حوزه تولید محتوا و تعامل با مخاطب هدف است. این امر در پی مدت ‎ها بی ‎توجهی به صورت ناگهانی موجب ورشکستگی و شکست کامل کسب و کارها می ‎شود. ما در ادامه به بررسی 10 توصیه و نکته مهم درباره چالش ‎های اساسی عرصه بازاریابی دیجیتال خواهیم پرداخت.

    بازاریابی دیجیتال

    1. سقوط اپ های واسطه ای

    ویشوشوار جاتاین: موسسه AdPushup

    یکی از ریسک‎ های اساسی در حوزه بازاریابی ادامه تمرکز بر روی اپ‏ های واسطه ‎ای برای گردآوری اطلاعات است. امروزه بسیاری از برندها همچنان از اپ‎ هایی خاص برای دسترسی به اطلاعات موردنیازشان استفاده می ‎کنند. این امر تاثیر بسیار زیادی بر فرآیند خودکارسازی بازاریابی دارد. نکته مهم در این میان تغییر و تحولات دنیای فناوری در طول سال ‎های اخیر است. بر این اساس استفاده از اپ‎ های واسطه‎ ای برای گردآوری اطلاعات تا حد زیادی کاهش یافته است.

    مرورگرهای اینترنتی یکی از منابع اصلی نرم ‎افزارهای واسطه‎ ای برای گردآوری اطلاعات موردنیاز محسوب می ‎شود. امروزه اغلب مرورگرهای معتبر در حال مسدود سازی دسترسی اپ ‎های واسطه‎ ای به اطلاعات ‎شان هستند، با این حساب ادامه استفاده از اپ ‎های واسطه ‎ای هیچ توجیه منطقی نخواهد داشت.

    تاثیر اصلی چالش مورد بحث بر روی بازاریاب ‎ها و دست ‎اندرکاران حوزه تبلیغات نیاز به همکاری نزدیک با منابع اصلی اطلاعات و همچنین تلاش برای تولید اطلاعات موردنیازشان است. گوگل در این زمینه گام ‎های بسیار مهمی برداشته است. این نکته به منزله ضرورت همکاری نزدیک میان برندها و گوگل است. خوشبختانه بخش قابل توجهی از اطلاعات موردنیاز برندها به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می ‎گیرد. بدون تردید راهکار مشخصی به جز همکاری با گوگل در اختیار برندها قرار ندارد بنابراین ما باید بیش از هر زمان دیگری آماده همکاری نزدیک با گوگل و دیگر غول ‎های عرصه اینترنت باشیم. این امر یکی از ترندهای اصلی بازاریابی دیجیتال در طول سال‎ های آتی خواهد بود.

    1. چالش محتوای دقیق و جذاب

    ریکی ری باتلر: موسسه Branded Entertainment

    امروزه توجه به کیفیت محتوای بازاریابی برای بسیاری از مخاطب ‎ها در اولویت قرار دارد. دیگر زمان تولید کمپین های تبلیغاتی با حضور ستاره‎ های عرصه ورزش و هنر همراه با سناریویی ساده به پایان رسیده است بنابراین ما باید بیش از هر زمان دیگری به فکر تولید محتوای جذاب باشیم. مهمترین عامل موفقیت در بازاریابی استفاده از ایده‎ های جذاب است بنابراین ما باید بیش از هر نکته دیگری فرآیند تولید ایده خلاق در برندمان را تقویت کنیم.

    امروزه برندها در کمپین ‎های ‎شان ادعاهای بسیار زیادی را مطرح می‎ کنند. این امر بدون ارائه اطلاعات و داده‎ های معتبر برای اثبات ادعاهای موردنظر راه به هیچ جایی نخواهد برد. اگر کیفیت محتوای بازاریابی ما مورد قبول مخاطب هدف نباشد، به راحتی امکان استفاده از ابزارهای مسدودسازی تبلیغات را خواهند داشت. این امر بسیاری از برندها را مدت ‎ها در لیست سیاه مخاطبین شبکه‎ های اجتماعی و فضای اینترنت قرار می ‎دهد بنابراین شما باید پیش از هر نکته دیگری به دنبال یافتن راهکارهایی برای رهایی از لیست سیاه کاربران باشید. استفاده از اطلاعات دقیق و ارجاع به سلیقه مخاطب هدف بهترین راهکارهای در دسترس برای بازاریابی دیجیتال به صورت تاثیرگذار است. در غیر این صورت شما خیلی زود از فهرست برندهای مورد علاقه مشتریان کنار زده خواهید شد.

    1. نحوه تعامل با مخاطب هدف

    ربکا بامبرگر: موسسه ارتباطی BAM

    نحوه ارتباط با مخاطب هدف یکی از چالش ‎های اساسی برندها در طول ماه ‎های اخیر محسوب می ‎شود. این امر به دلیل شیوع ویروس کرونا در سراسر دنیا توجه بسیار زیادی به خود جلب کرده است. برندهای مختلفی در طول دوران کرونا هیچ گونه ارتباطی با مخاطب هدف ‎شان نداشته ‎اند. این امر تاثیر بسیار منفی بر روی فعالیت چنین برندهایی داشته است، با این حساب اگر ما به دنبال ادامه فرآیند تعامل با مخاطب هدف هستیم، باید شیوه‎ های ارتباطی تازه ‎ای را مدنظر قرار دهیم. امروزه شبکه‎ های اجتماعی یکی از کانال‎ های ارتباطی مناسب میان برندها و مخاطب هدف محسوب می‎ شود. نکته مهم در این میان عدم کفایت اتکا به شبکه ‎های اجتماعی است. ما باید رسانه منحصر به فردی برای برندمان به منظور تعامل با مخاطب هدف داشته باشیم. یک ایده مناسب در این میان استفاده از وبلاگ رسمی برای برندمان است. چنین وبلاگی امکان فعالیت در کنار سایت رسمی برند را خواهد داشت. نکته مهم بارگذاری محتوای مفصل و دقیق ‎تر در وبلاگ برندمان است. به این ترتیب امکان تعامل هرچه بهتر با مخاطب هدف برای برند ما فراهم خواهد شد.

    بازاریابی دیجیتال

    1. فعالیت تاکتیکی در فضای آنلاین

    پاتریک وارد: موسسه روت استراپ

    بازاریابی دیجیتال در طول سال‎ های اخیر بدل به ابزاری برای دستیابی به موفقیت بیشتر از سوی برندها شده است. این نکته اهمیت بسیار زیادی در تحلیل نهایی وضعیت برندها دارد. یکی از تردیدهای اساسی در این میان ناتوانی برندها برای تعامل صمیمانه با مخاطب هدف در پی بروز چنین حادثه ‎ای است. نقد اساسی برخی از کارشناس ‎های بازاریابی در این مورد فراموشی نکات مهمی مانند تعامل نزدیک با مخاطب هدف است. نتیجه فرآیند موردنظر سود محوری محض عرصه بازاریابی خواهد بود. این نکته با ذات اساسی حوزه بازاریابی و اهداف کسب و کار تعارض دارد بنابراین ما باید به دنبال راهکاری برای رهایی از این انگیزه مخرب باشیم.

    تمام کسب و کارهای موفق در طول دوره های زمانی طولانی در تلاش برای بازنمایی تصویری فراتر از یک بنگاه تجاری بوده‎ اند. این امر نقش مهمی بر روی ارزیابی مشتریان از برندها دارد. انجام تعهدات اجتماعی و حضور در کنار مشتریان ، حتی در موقعیت ‎های دشوار ، همگی به این دلیل روی می ‎دهد. اگر تعامل نزدیک میان برندها و مخاطب هدف را مورد بی ‎توجهی قرار دهیم، دیگر هیچ نقطه امیدی برای فعالیت برندها باقی نخواهد ماند. این امر نقش مهمی در کاهش انگیزه مشتریان برای تعامل با برندها نیز خواهد داشت. توصیه ما در این میان استفاده از الگوی عملکرد برندهای بزرگ است. آنها به خوبی از شیوه کنار مشتریان بودن آگاهی دارند بنابراین ما نیز در جریان عملی کسب و کارمان باید به دنبال پیاده‎ سازی چنین الگویی باشیم.

    1. اعتماد بیش از اندازه به شهرت فناوری های نوین

    اوز اتزیونی: برند کلینچ

    فناوری ‎های مدرن تاثیر بسیار زیادی بر روی سهولت کار در شرکت‎ های مختلف داشته است. این امر فضای بازاریابی دیجیتال را نیز دستخوش تغییرات بسیار زیادی کرده است. امروزه اغلب برندها و بازاریاب ‎ها اعتماد بسیار زیادی به فناوری ‎های نوین دارند. این امر به هیچ وجه ایده بدی نیست. فناوری در هر صورت راهکارهای فعالیت بهینه ‎ای در اختیار برندها قرار می ‎دهد. نکته مهم در این میان توجه به دیگر ابعاد فعالیت کاری است. برخی از نکات مهم در زمینه کسب و کار با توسعه فناوری امکان رشد را ندارد بنابراین ما خودمان باید مدیریت آنها را برعهده داشته باشیم. یکی از حوزه‎ های مهم در این میان مربوط به تعامل با مشتریان و خدمات پس از فروش است. بدون شک فناوری ‎های مدرن امکان پیگیری آنلاین خدمات موردنظر را فراهم می ‎کند ، اما توجه به مشتریان الزاما امری فناورانه نیست. گاهی اوقات ما باید از شیوه‎ های سنتی نیز برای بیان اهمیت مشتریان در ساختار کسب و کارمان استفاده کنیم. در غیر این صورت تعامل ما با مخاطب هدف به شدت دستخوش تغییر خواهد شد.

    یکی از دغدغه‎ های اساسی مشتریان در دوران کنونی مربوط به سود محوری محض کسب و کارهاست. بدون شک هیچ‎ کدام از ما علاقه ‏ای به خرید از برندهای خودخواه نداریم بنابراین ما در عمل باید مشارکت ‎مان در طرح ‎های عمومی و همچنین توجه و کمک به مشتریان را نشان دهیم. فناوری ‎های ارتباطی مدرن امکانات اطلاع ‎رسانی مناسبی در اختیار ما قرار می‎ دهد، اما به تنهایی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کافی نیستند. ما باید پیش از همه اینها اراده ‎ای قوی برای حضور در کنار مشتریان داشته باشیم.

    1. استفاده اشتباه از نگارش محتوا به صورت نویسنده مهمان

    سید بلخی: موسسه WPBeginner

    حضور در کنار سایت موسسات و خبرگزاری ‎های آنلاین برای تولید محتوا ایده بسیار خوبی محسوب می ‎شود. بسیاری از برندهای تازه تاسیس و کوچک برای توسعه کسب و کارشان اقدام به همکاری با خبرگزاری‎ های محلی می ‎کنند. این نکته اهمیت بسیار زیادی در فرآیند توسعه کسب و کار و شناخت برندها از سوی مشتریان دارد. نکته مهم در این میان استفاده درست از تکنیک مورد بحث است. اگر محتوای تولیدی ما در رسانه ‎های غیرمرتبط با کسب و کارمان تولید و بارگذاری شود، سطح تعامل مخاطب هدف با ما به شدت کاهش خواهد یافت. توصیه اساسی ما در این بخش تلاش برای شناسایی رسانه‎ های مرتبط با کسب و کار برندمان و سپس ارائه محتوا در قالب نویسنده مهمان است.

    یافتن سایت‎ های مناسب برای همکاری در قالب نگارش محتوا کار چندان دشواری نیست. یک جست ‎وجوی ساده شمار بالایی از سایت ‎های معتبر و رسانه ‎های پرمخاطب تخصصی را نمایان خواهد ساخت. مراجعه کاربران به سایت رسمی برند ما و افزایش تعامل آنها با ما بستگی به کیفیت محتوای ‎مان دارد. بنابراین هرچه ارتباط میان محتوای تولیدی ما و ماهیت فعالیت رسانه موردنظر بیشتر باشد، سطح تاثیرگذاری نیز افزایش خواهد یافت. ارائه محتوای تخصصی کسب و کار در یک خبرگزاری مربوط به زندگی خانواده ‎های روستایی به هیچ وجه ایده جذاب و کارآمدی نخواهد بود بنابراین بیشترین زمان ممکن باید صرف ارزیابی و انتخاب رسانه موردن ظرمان شود.

    1. نادیده انگاری ارزش های برند

    مگی اونیل: موسسه پپرکام

    نادیده ‎انگاری ارزش ‎های برند نقش بسیار مهمی در سقوط کسب و کارها و ورشکستگی شان دارد. برخی از برندها در تلاش برای معرفی کسب و کارشان در قالب‎ های متنوع اقدام به تغییر ارزش های اساسی‎ شان در بازه‎ های زمانی مشخص می ‎کنند. این امر همیشه همراه با ریسک‎ های بسیار زیادی است. اگر مخاطب هدف نسبت به ارزش ‎های تازه برند ما واکنش مناسبی نداشته باشد ، وضعیت کسب و کارمان به شدت ناگوار خواهد شد.

    انگیزه و نیاز برای تغییر ارزش ‎های برند یک امر استثنایی محسوب می ‎شود. اگر شما احساس نیاز برای تغییر ارزش ‎های برندتان دارید، باید با احتیاط بسیار زیاد دست به این کار بزنید. در غیر این صورت در بلندمدت توانایی تعامل با مخاطب هدف را نخواهید داشت. امروزه یکی از نکات مهم در حوزه بازاریابی دیجیتال مربوط به عنصر ثبات است. مشتریان برندهایی با تغییرات اساسی و مداوم را مورد توجه قرار نمی ‎دهند بنابراین شما باید در تولید محتوا و توجه به ارزش ‎های برندتان ثبات نسبی داشته باشید. برندها فقط زمان نیاز واقعی مجاز به تغییر ارزش های اساسی شان هستند. در غیر این صورت به طور پیوسته با ریزش مشتریان مواجه خواهند شد. ما به طور کلی هرچه ارزش‎ها و ثبات بیشتری در زمینه استفاده از آنها داشته باشیم، مشتریان وفادار پرشمارتری در اختیار خواهیم داشت.

    1. استفاده نادرست از کانال های ارتباطی

    ریچ هانیبال: موسسه خدماتی Navy Exchange

    بسیاری از برندها در طول سال‎ های اخیر در تلاش برای استفاده هرچه بیشتر از رسانه‎ های دیجیتال بوده اند. این امر نوعی همه‎ گیری در میان کسب و کارها دارد. وقتی تمام کسب و کارها در تلاش برای حضور در شبکه‎ های اجتماعی هستند، یادگیری دقیق نحوه تولید محتوا و فعالیت در این عرصه به دست فراموشی سپرده خواهد شد. همین امر دلیل اصلی مشاهده شمار بالایی از برندهای ناکام در زمینه جلب نظر مخاطب هدف با تکنیک‎های بازاریابی است.

    وقتی ما قصد حضور در یک عرصه بازاریابی را داریم، باید نسبت به توانایی برندمان برای نقش آفرینی در آن حوزه مطمئن باشیم. در غیر این صورت نتیجه نهایی فعالیت برندمان چیزی جز شکست نخواهد بود. یکی دیگر از مشکلات اساسی برندها در زمینه استفاده از رسانه ‎های دیجیتال مربوط به فقدان ایده جذاب برای تولید محتواست. به این ترتیب برندها روز به روز برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف ناتوان ‎تر می شوند. این امر در بلندمدت موجب ریزش قابل توجه مخاطب برندها خواهد شد.

    1. فقدان خلاقیت در بازاریابی

    دن بلترامو: موسسه روابط عمومی Onclusive

    ایده‎ پردازی خلاقانه و نوآوری در عرصه بازاریابی از مدت ‎ها قبل در وضعیت نامناسبی قرار گرفته است. امروزه کمتر برندی هزینه ‎های بازاریابی با استفاده از ایده‎ های تازه را قبول می ‎کند. اغلب کسب و کارها در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به دنبال ایده‎ های تقلیدی هستند. نتیجه این امر شباهت روزافزون کمپین‏ های بازاریابی به همدیگر است. برخی از برندها دیگر توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف ‎شان پس از چند بار نمایش کمپین‎ های تقلیدی را ندارند. توصیه اساسی من در این بخش تلاش برای احیای بازاریابی با ایده ‎های ناب و نوآورانه است. ما فقط با استفاده از چنین راهکاری امکان غلبه بر جریان نامناسب کنونی در حوزه بازاریابی را خواهیم داشت.

    1. تمرکز بیش از حد بر روی داده به جای تجربه

    رید کار: وسسه رد دور

    استفاده از داده‎ ها برای فعالیت هرچه بهتر در حوزه بازاریابی ایده تازه‎ ای محسوب نمی‎ شود. اغلب بازاریاب ‎ها از دهه ‎ها قبل نسبت به کاربرد فناوری‎ های نوین برای تجلیل داده‎ های مختلف تمایل نشان داده ‎اند. این نکته در وضعیت افراطی ‎اش موجب تمرکز صرف بر اهمیت داده و فراموشی نقش تجربه در موفقیت بازاریابی می ‎شود. بازاریاب ‎های باتجربه همیشه مزیت رقابتی قابل توجهی در برابر همکاران تازه کارشان دارند. این امر ناشی از شناخت دقیق بازارهای مختلف و در پی حضور چند ساله در آنهاست. اگر شما قصد موفقیت با ثبات در عرصه بازاریابی را دارید، باید نسبت به استفاده از توصیه‎ های مختلف بازاریابی توجه داشته باشید. یکی از نکات مهم در این میان استفاده از تجربه بازاریاب‎ های کارکشته در فرآیند تولید محتواست.

    بیشتر بخوانید: ترجیح مشتریان در شبکه های اجتماعی گوناگون

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    نوزده + 5 =