بازاریابی و رموز آن در دنیای ارتباطات

    0
    11
    بازاریابی

    درس های ارتقای مهارت در شبکه های اجتماعی

    حوزه بازاریابی در طول چند دهه اخیر تحولات بسیار زیادی پیدا کرده است. بسیاری از شیوه های قدیمی بازاریابی دیگر تاثیرگذاری چندانی بر روی مخاطب ندارد. ظهور فناوری های نوین نیز روند تغییر الگوهای بازاریابی را سرعت بخشیده است. امروزه با گسترش فناوری اینترنت و به طور ویژه ظهور شبکه های اجتماعی شیوه فعالیت بازاریاب ها به شدت تغییر کرده است. شبکه های اجتماعی تقریبا زندگی تمام افراد جهان را دگرگون کرده است. اکنون مراجعه مداوم به اکانت مان در شبکه های اجتماعی بدل به عادتی رایج شده است. در نگاه نخست این نکته امری عادی به نظر می رسد، اما تاثیر شگفت انگیزی بر حوزه بازاریابی دارد. کمپین های بازاریابی باید در پلتفرم های مورد علاقه مخاطب هدف بارگذاری شود، بنابراین شبکه های اجتماعی در طول سال های اخیر بدل به پلتفرم مورد علاقه بسیاری از بازاریاب ها شده است. بازاریابی در شبکه های اجتماعی ترند مشهور یک دهه اخیر است. نکته مهم در اینجا فعالیت مناسب در راستای تولید و بارگذاری محتوای باکیفیت در شبکه های اجتماعی خواهد بود.

    بدون تردید تولید محتوای جذاب برای مخاطب دردسرهای زیادی به همراه دارد. یکی از چالش های اصلی در این میان ضرورت تولید محتوای جذاب به طور مداوم است. این امر با توجه به ضرورت شناخت سلیقه مخاطب و استفاده از اطلاعات معتبر ساده به نظر می رسد. اشتباه اصلی نیز همین تصور غلط است. بازاریاب ها در تحلیل نهایی انسان هایی با سطح دغدغه های مختلف هستند. بروز اشتباه در کار بازاریاب ها مانند هر عملکرد انسانی دیگری امری طبیعی خواهد بود. گاهی اوقات بازاریاب ها دچار اشتباه می شوند. نحوه برخورد برندها با چنین اشتباهاتی باید منطقی باشد. بدون تردید فضای بازاریابی در شبکه های اجتماعی به سرعت در حال تغییر است. در این میان استفاده مناسب از اشتباهات قبلی نقش مهمی دارد.

    اگر شما به تازگی وارد حوزه بازاریابی در شبکه های اجتماعی شده اید، باید به دنبال ایده ها و الگوهای مناسب برای افزایش مهارت تان باشید. این امر یکی از ضرورت های اصلی در زمینه تولید محتوای جذاب است. من در این مقاله برخی از درس ها و توصیه های کاربردی برای بهبود ارتقای بازاریابی در شبکه های اجتماعی را گردآوری کرده ام. به منظور سهولت در مطالعه و کاربست این توصیه ها بررسی شان را در قالب سه بخش اصلی و ۱۴ توصیه کلی دنبال خواهیم کرد. نکته مهم در مورد مطالب این مقاله نگارش آنها برای تبدیل افراد مبتدی در زمینه بازاریابی در شبکه های اجتماعی به افرادی حرفه ای است بنابراین حتی با کمترین سطح دانش و آگاهی از این حوزه نیز فرصت استفاده از نکات کاربردی را خواهید داشت.

    ۱٫ همگام سازی پست ها میان تمام اکانت های مان در شبکه های اجتماعی

    تولید محتوا در شبکه های اجتماعی کار دشواری محسوب می شود. طراحی یک پست جذاب نیازمند اطلاعات و ذوق هنری بالایی است. این امر وقت زیادی از بازاریاب ها می گیرد. به همین خاطر اغلب تیم های بازاریابی اقدام به بارگذاری یک پست در پلتفرم های اجتماعی مختلف می کنند. مدیریت این فرآیند به صورت دستی دشواری های زیادی به همراه دارد. خوشبختانه امروزه ابزارهای کمکی بسیار زیادی در اختیار برندهاست بنابراین فرآیند بارگذاری پست به صورت همزمان در شبکه های اجتماعی مختلف بدون نیاز به پیگیری مستقیم ما قابل انجام است. ابزارهایی نظیر Later و TweetDeck به طور پیشرفته بارگذاری همزمان پست ها را مدیریت می کنند. این ابزارها به طور معمول امکانات بسیار بیشتری نیز دارند. زمان بندی برای انتشار خودکار محتوا و نمایش اطلاعات کاربردی در مورد هر پست بخشی از این امکانات گسترده محسوب می شود.

    یکی از امکانات جالب نرم افزارهای کمکی در حوزه بازاریابی شبکه های اجتماعی امکان زمان بندی برای انتشار محتواست. امروزه بسیاری از بازاریاب ها فرآیند تولید محتوا را در زمانی مشخص پیگیری نمی کنند. به همین خاطر بارگذاری محتوا در زمان مناسب بدل به دغدغه اصلی آنها شده است. ابزارهای کمکی امکان خلق محتوا و تعیین زمان دلخواه برای بارگذاری آن را به کاربران می دهد. به این ترتیب بدون نیاز به دخالت مستقیم ما پست مان در زمان مناسب بارگذاری خواهد شد.

    1. به روز رسانی دوباره پست های قدیمی

    اگر شما سابقه طولانی در زمینه تولید محتوا برای اکانت برندتان را دارید، به روز رسانی محتوای قدیمی ایده های جذاب برای مدیریت بهینه سئو خواهد بود. مدیریت سئو به فرآیند استفاده از تکنیک های مختلف با هدف نمایش محتوای برندمان در رتبه های برتر موتورهای جست وجو اشاره دارد. وقتی محتوای ما دارای رتبه بهتری در جست وجوهای گوگل باشد، امکان جذب مخاطب بیشتر فراهم می شود. تحقق این هدف در گرو تولید محتوای جذاب برای مخاطب است.

    بدون تردید تولید محتوای بازاریابی در شبکه های اجتماعی دشواری های خاص خود را دارد. ایده به روز رسانی محتوای قدیمی به دلیل صرفه جویی در زمان و هزینه بازاریاب ها کاربردی به نظر می رسد. وقتی مخاطب نسبت به یک یا چند محتوای قدیمی برند ما واکنش مطلوبی نشان داده است، هیچ دلیلی برای عدم به روز رسانی آن و تکرار موفقیت قبلی وجود ندارد. نکته مهم در اینجا استفاده از اطلاعات جدید به منظور افزایش ارزش و جذابیت پست قدیمی مان است.

    مقاله کنونی که در حال مطالعه اش هستید، بهترین نمونه در زمینه به روز رسانی مطالب قدیمی محسوب می شود. این مقاله به روز رسانی پست سال ۲۰۱۷ وبلاگ ماست. نسخه نخست این پست در سال ۲۰۱۳ بر روی وبلاگ HubSpot منتشر شد. در طول سال های اخیر نویسندگان مختلف با به روز رسانی این مقاله نقش مهمی در جلب نظر مخاطب داشته اند. اگر اکنون این مقاله با نسخه اولیه اش مقایسه شود، شاید دو پست کاملا مجزا به نظر برسند.

    1. برنامه ریزی برای انتشار پست به هنگام عصر

    جلب نظر مخاطب در شبکه های اجتماعی بستگی به خلاقیت ما در یافتن زمان مناسب برای بارگذاری پست دارد. بدون تردید برخی زمان ها ساعت اوج حضور کاربران در شبکه های اجتماعی محسوب می شود. بارگذاری پست در این ساعت ها شانس پست مان برای دریافت بازدید بیشتر را افزایش می دهد. براساس مطالعه کارشناس های موسسه HubSpot اغلب مردم به هنگام عصر حضور فعال تری در شبکه های اجتماعی دارند. به همین خاطر بارگذاری پست در این زمان بازخورد بسیار بهتری خواهد داشت.

    نکته مهم درخصوص انتخاب زمان مناسب برای بارگذاری پست توجه به وضعیت برندهای فعال در سطح ملی و بین المللی است. اگر برند ما در مقیاس بین المللی فعالیت دارد، انتخاب زمان مناسب دشوار خواهد شد. به هر حال در مناطق مختلف به دلیل اختلاف زمانی نحوه واکنش به پست ما متفاوت خواهد بود. در این زمینه انتخاب میانگین زمان تمام مناطق موردنظر ایده مناسبی خواهد بود. به این ترتیب دست کم بخش قابل توجهی از مخاطب های ما در زمان مناسب محتوای مان را مشاهده خواهند کرد. در هر صورت زمان مناسب برای بارگذاری پست به هنگام عصر است. توصیه من در این میان پرهیز از انتخاب زمان های عجیب و غریب مانند نیمه شب است.

    1. افزایش جذب مخاطب با استفاده از هشتگ ها

    امروزه هشتگ ها مانند بلیت طلایی هر برند برای جلب نظر مخاطب جدید است. بسیاری از کاربران به جای شیوه سنتی جست وجو در شبکه های اجتماعی اقدام به جست وجوی هشتگ ها می کنند. به این ترتیب برندها با کاربرد مناسب هشتگ ها فرصت جلب نظر مخاطب تازه را دارند. بدون تردید در هر حوزه کسب و کار برخی هشتگ ها طرفدارهای بسیار زیادی دارد. این امر موجب جهت گیری عمومی برندها به سوی استفاده از این هشتگ ها می شود.

    وقتی دامنه پست های مربوط به یک هشتگ زیاد شود، شانس هر پست برای جلب نظر مخاطب کاهش می یابد. توصیه من در این بخش استفاده از هشتگ های کمتر شلوغ و پرکاربرد است. به این ترتیب شانس مان برای جلب نظر مخاطب افزایش خواهد یافت. به علاوه، تلاش برای خلق هشتگ منحصر به فرد برندمان نیز ایده مناسبی خواهد بود. به این ترتیب ما فرصت کافی برای جلب نظر مخاطب انحصاری مان را خواهیم داشت. هشتگ اختصاصی برای برند روند دسترسی به محتوای تولیدی کاربران را نیز ساده می کند. امروزه استفاده از محتوای تولیدی کاربران (User Generated Content) اهمیت بسیار زیادی دارد. ایجاد هشتگ اختصاصی برای برندمان موجب سهولت در ارتباط با طرفدارهای برندمان خواهد شد.

    1. اهمیت محتوای بصری در پلتفرم های اجتماعی

    الگوی سنتی بازاریابی مبتنی بر تمرکز صرف روی محتوای متنی بود. امروزه با توسعه فناوری و امکان استفاده گسترده از جلوه های بصری اهمیت متن کاهش یافته است. کاربران شبکه های اجتماعی به محتوای بصری (عکس و ویدئو) بیش از هر نوع فرمت دیگری علاقه دارند بنابراین برند ما نیز باید تولید طرح های گرافیکی و ویدئوهای جذاب را مدنظر داشته باشد.

    خوشبختانه امروزه سرویس های رایگان متعددی در زمینه ارائه محتوای تصویری رایگان فعالیت دارند. Canva یکی از این پلتفرم ها محسوب می شود. در این سایت امکان دسترسی به دامنه وسیعی از محتوای بصری وجود دارد. توصیه من در این بخش استفاده از تصاویر و ویدئوهای موجود در این پلتفرم به عنوان محتوای خام است. شخصی سازی این محتواهای خام کمک زیادی به افزایش تاثیرگذاری برندمان بر روی مخاطب خواهد کرد. بدون تردید تاکید صرف بر روی محتوای بصری خام هیچ مزیت مشخصی برای برند ما به همراه ندارد.

    اکنون محتوای بصری تنوع بسیار زیادی پیدا کرده است. به جز عکس و فیلم امکان استفاده از گیف های جذاب نیز وجود دارد. اصطلاح گیف به ویدئوهای بسیار کوتاه اشاره دارد. بسیاری از برندها به طور اختصاصی از گیف ها به منظور افزایش تاثیرگذاری محتوای متنی استفاده می کنند. بهترین پلتفرم برای استفاده از گیف توئیتر و سپس فیس بوک است.

    1. بارگذاری چند پست در روز

    شما نیازمند بارگذاری بیش از حد پست نیستید. در حقیقت بارگذاری بیش از حد پست موجب آزار مخاطب خواهد شد. توصیه من در این بخش بارگذاری چند پست مشخص در طول روز است. بدون شک تعداد پست ها از کسب و کاری به کسب و کار دیگر متفاوت است، اما تعداد مدنظر من ۲ یا ۲ پست در روز خواهد بود. در این میان استفاده از محتوای تولیدی کاربران نیز نقش مهمی در جلب توجه مخاطب خواهد داشت. بهترین برند این زمینه لنوو است. این غول دنیای IT پست های مربوط به مخاطب های برندش را هر چند روز یک بار بازنشر می دهد. به این ترتیب بدون نیاز به صرف هرگونه هزینه اضافه ای موفق به انتشار محتوای جذاب می شود.

    1. تولید محتوای اختصاصی برای برندمان

    فرآیند بازاریابی در شبکه های اجتماعی از همان لحظه نخست حضور برندمان در این فضا شروع می شود. اشتباه بسیاری از برندها تلاش برای آشنایی با فضای شبکه های اجتماعی و سپس شروع فرآیند بازاریابی است. بدون تردید همه ما آشنایی نسبی به فضای شبکه های اجتماعی داریم. همچنین استفاده از توصیه های مختلف برای شروع فرآیند بازاریابی نیز امکان پذیر است بنابراین هیچ بهانه ای به منظور ایجاد تاخیر در شروع فرآیند بازاریابی برندمان قابل پذیرش نخواهد بود.

    یکی از نکات مهم در زمینه بازاریابی در شبکه های اجتماعی تولید محتوای اختصاصی برای برندمان است. این امر شامل درج نام یا لوگوی برندمان در گوشه تصاویر و ویدئوهای صفحه مان خواهد بود. به این ترتیب در صورت استفاده دیگران از این محتوا به طور خودکار نام برندمان برای مخاطب های بیشتری نمایش داده می شود.

    1. جذب مخاطب با محتوای تعاملی

    امروزه نحوه بازاریابی در شبکه های اجتماعی تنوع بسیار زیادی یافته است. تعامل نزدیک با مخاطب هدف یکی از راهکارهای مناسب در راستای جلب نظر آنها به شیوه ای تاثیرگذار است. الگوی سنتی بازاریابی در شبکه های اجتماعی شامل تولید محتوا به صورت یکطرفه از سوی برندهاست. امروزه تعامل سازنده با مخاطب شامل ایجاد فضایی برای فعالیت دوجانبه است. برگزاری کمپین های شامل پرسش و پاسخ بهترین راهکار برای جلب نظر مخاطب بیشتر است.

    امروزه کاربران شبکه های اجتماعی علاقه بسیار زیادی به آگاهی از نکات مختلف در مورد برندها دارند. این امر در اغلب پرسش های کاربران از برندها قابل مشاهده است بنابراین شما باید به دنبال بیان داستانی زیبا و جذاب از برندتان باشید. این امر توجه مخاطب را بیش از هر زمان دیگری جلب خواهد کرد.

    گاهی اوقات برندها برای آگاهی از سلیقه مخاطب اقدام به برگزاری نظرسنجی می کنند. این اقدام شامل ارائه دو نوع محتوای مختلف و استفاده از آیکون نظرسنجی در شبکه های اجتماعی است. به این ترتیب با رأی مستقیم مخاطب امکان فهم دقیق سلیقه آنها امکان پذیر می شود.

    1. سرمایه گذاری هرچه بیشتر بر روی محتوای بصری

    همانطور که مهارت شما در زمینه کار با شبکه های اجتماعی افزایش می یابد، انتظارات نیز از شما بیشتر می شود، بنابراین باید پاسخ مناسبی به افزایش انتظارات مخاطب داشته باشید. یکی از نکات مهم در این میان استفاده هرچه بیشتر از محتوای بصری و ترکیب آن با محتوای متنی است. اگرچه امروزه علاقه مخاطب به محتوای متنی کاهش یافته است، اما همچنان علاقه مند به مشاهده محتوای جذاب در قالب بصری است. همچنین بسیاری از مفاهیم پیچیده در حوزه کسب و کار فقط با استفاده از محتوای متنی قابل توضیح است. بدون تردید بسیاری از ما محتوای متنی در قالب تصویر در شبکه های اجتماعی مشاهده کرده ایم. امروزه این امر بدل به نوعی ترند شده است.

    اکنون با توجه به این توصیه ها شما دارای مهارت نیمه حرفه ای بازاریابی در شبکه ای اجتماعی هستید. گام بعدی پرداختن به برخی از ایده های حرفه ای در راستای افزایش مهارت تان به حد نهایت است.

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    شش + هشت =