فنون سخنرانی برای کارآفرینان

    0
    4
    فنون سخنرانی

    ارائه سخنرانی در مراسم های تجاری امر ساده ‎ای به نظر می ‎رسد. اما یادگیری فنون سخنرانی برای هر کارآفرینی مهم قلمداد می شود.بسیاری از رهبران تجاری توانایی ارائه سخنرانی های جذاب و تعاملی را دارند. این امر در بهبود جلوه برندشان برای مخاطب هدف نقش بسیار مهمی بازی می ‎کند.

    اگرچه بسیاری از مردم سخنرانی کلیدی در مراسم های مهم را امری ساده و هیجان ‎انگیز قلمداد می‎ کنند، اما در عمل دشواری ‎های بسیار زیادی پیش روی کارآفرینان قرار دارد. برخی از افراد به طور طبیعی از سخنرانی در محیط‎ های پرجمعیت یا مراسم های بزرگ ترس دارند. این امر مانع حضور آنها در مقام سخنران در مراسم های بزرگ می‎ شود.فنون سخنرانی

    شاید بسیاری از افراد نگرانی نسبت به حضور در میان جمعیت فراوانی از مخاطب نداشته باشند. ارائه سخنرانی یک نوع مهارت است. اگر کارآفرینان ترسی از حضور در مقابل هزاران نفر ندارند، شاید باز هم نیاز به تکنیک ‎هایی برای سخنرانی بهتر وجود داشته باشد. برخی از اصول سخنرانی ربطی به ترس از جمعیت ندارد. در این مقاله هدف اصلی ما آموزش شیوه های سخنرانی مناسب در برابر حضار و همچنین حضور مناسب در مراسم های کاری حرفه ای است.

    فنون سخنرانی موفق مراسم های تجاری

    استیو جابز به عنوان یک رهبر تجاری موفق همیشه سخنرانی های جذابی داشته است. این امر وی و برند اپل را در صدر فهرست کسب و کارهای مورد علاقه مشتریان در بازارهای جهانی قرار داده است. یکی از مزیت‎ های استیو جابز در زمان سخنرانی آگاهی از هدفش بود. بر این اساس تمرکز بسیار بالایی بر روی هدف اصلی سخنرانی ‎اش انجام می ‎داد. سپس به سراغ بیان نکات در قالبی غیرکلیشه ‎ای می‎ رفت. این امر در میان بسیاری از سخنران های حرفه ای مشاهده نمی‎ شود بنابراین کاهش انگیزه مخاطب هدف برای ادامه گوش دادن به کنفرانس سخنران ‎های بزرگ تجاری امری طبیعی خواهد بود.

    بدون تردید سخنران های بزرگ در دنیای کسب و کار پس از سال‎ های کسب تجربه و تمرین موفق به تاثیرگذاری بالا در سطح کنونی می ‎شوند. این امر نکته ‎ای مهم برای تقویت انگیزه کارآفرینان جوان به منظور تمرین هرچه بیشتر پیرامون اصول سخنرانی است. امروزه بازاریابی و برندسازی شیوه های بسیار زیادی را شامل می‎ شود. یکی از شیوه های مرکزی برای برندسازی و ارائه تصویری جذاب از کسب و کار مربوط به حضور در مراسم های بزرگ و ارائه سخنرانی کلیدی است. سخنرانی کلیدی یا اصلی به طور معمول مسیر کلی همایش را توضیح می ‎دهد. همچنین سخنران موردنظر به بیان برخی از نکات کلیدی برای آشنایی بهتر مخاطب هدف با ماهیت مراسم می ‎پردازد. در پایان نیز سخنران اصلی امکان بیان بحث موردنظرش را خواهد داشت.فنون سخنرانی برای کارآفرینان

    فرآیند انتخاب سخنران اصلی بستگی به میزان شهرت و مهارت فرد موردنظر در دنیای کسب و کار دارد. وقتی یک فرد حرفه ای به عنوان کارآفرین و مدیرعامل یک شرکت در مراسمی حضور پیدا می کند، به احتمال زیاد سخنرانی اصلی برعهده وی خواهد بود بنابراین در همان ابتدای مسیر فعالیت کاری امکان ارائه کنفرانس از سوی شما وجود ندارد. در ادامه به بررسی برخی از مهمترین نکات در زمینه ارائه سخنرانی های تجاری خواهیم پرداخت. توصیه های موردنظر نه تنها برای سخنرانی های اصلی، بلکه تمام سخنرانی های عمومی کاربرد خواهد داشت.

    تمرین، تمرین، تمرین

    هنگامی که با مسئله سخنرانی عمومی و فنون سخنرانی  مواجه می ‎شویم، تمرین برای رفع هرگونه استرس از افراد اهمیت بالایی دارد. بسیاری از افراد به هنگام شروع سخنرانی با استرس بسیار زیادی مواجه هستند. اغلب سخنران ها پس از چند دقیقه تسلط کامل بر محیط را به دست می ‎آورند. بدون تردید این امر نقطه مثبتی برای سخنران ها محسوب می ‎شود، اما همان چند دقیقه ناکامی در انطباق با شرایط نیز نامناسب خواهد بود. یکی از راهکارهای مناسب برای کاهش میزان استرس به هنگام سخنرانی استفاده از شیوه های تمرینی مختلف است. بسیاری از مردم برای یادگیری مهارت‎های مختلف اقدام به تمرین ‎های فشرده می ‎کنند. با این حساب چرا برای سخنرانی بهتر نباید تمرین مناسب داشت؟

    امروزه بسیاری از موسسه ‎های آموزشی در زمینه فنون سخنرانی  فعالیت دارند. اگر در یکی از دوره‎ های موردنظر شرکت نمایید، اطلاعات مناسبی در مورد نحوه تمرین ‎های اصولی کسب خواهید کرد. با این حال در صورت فقدان زمان کافی برای شرکت در دوره ‎های آموزشی باید به تکرار و تمرین شخصی پرداخت. این امر شامل حضور در میان جمع خانواده، دوستان و سپس همکاران برای سخنرانی است. شاید در نگاه نخست این امر بسیار ساده به نظر برسد، اما به تدریج تاثیرگذاری بسیار مطلوبی بر روی کیفیت ارائه سخنرانی افراد خواهد داشت.فنون سخنرانی

    بسیاری از سخنران های حرفه ای از جایگاه‎ های بسیار کوچک کارشان را شروع کرده‎ اند. این امر شامل سخنرانی در مراسم های داخلی یک شرکت یا حتی بیان مطالب اساسی برای تیم شرکت با صدای بلند است بنابراین نیازی به شروع کار سخنرانی از جایگاهی بسیار بزرگ نیست. این امر نوعی وسواس فکری از سوی سخنرانی های تازه‎کار محسوب می ‎شود. هرچه توانایی یک برند برای مدیریت نحوه آماده ‎سازی سخنران های اصلی ‎اش بیشتر باشد، احتمال بروز اشتباه کمتر خواهد شد.

    امروزه برندها نیز اهمیت بسیار زیادی به وضعیت سخنران اصلی ‎شان می ‎دهند. دلیل این امر نمایش جلوه کسب و کار از سوی سخنرانی اصلی است. اگر سخنران موردنظر استرس زیادی داشته باشد، مخاطب هدف احساس مناسبی از تعامل با وی نخواهد داشت.

    نتیجه این امر ناتوانی یک برند برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف است. ملانی دیزیل، سخنران بین‎المللی و موسس آژانس استوری فول، در مورد اهمیت تمرین و تکرار در زمینه سخنرانی این گونه اظهار نظر می‎ کند: «هر چقدر که به تمرین نیاز دارید، باید 10 برابر بیشتر تمرین نمایید. امروزه اغلب مردم نسبت به نیازشان برای تمرین خوش ‎بین هستند. همین امر اغلب اوقات موجب بروز مشکلاتی برای شرکت ‎ها می ‎شود. وقتی یک سخنران در هنگام اجرای مراسم نسبت به نقاط ضعف خویش آگاهی پیدا کند، دیگر زمانی برای رفع مشکل وجود نخواهد داشت بنابراین با تمرین بیشتر امکان آگاهی از مشکلات جاری وجود خواهد داشت.»

    بسیاری از سخنرانی های حرفه ای در ابتدا مسیر مشخصی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف ندارند. این امر در طول زمان با تجربه بیشتر سخنران های حاصل می ‎شود. اگر شما نسبت به نحوه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تردیدهای بسیار زیادی دارید، باید به دنبال شیوه های تاثیرگذاری متنوع بر روی مخاطب هدف باشید. یکی از اشتباهات سخنران های حرفه ای تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از شیوه های سنتی است.

    این امر مشکلات بسیار زیادی برای برندها ایجاد می‎ کند. همچنین تمرکز بر روی یک شیوه تاثیرگذاری بر روی مشتریان نیز مشکلات عمده‎ ای به همراه خواهد داشت. بهترین توصیه در این میان ارزیابی نحوه فعالیت دیگر سخنران ها در عرصه ارائه سخنرانی های کلیدی است.

    گاهی اوقات کارآفرینان دعوت به سخنرانی عادی در یک مراسم می ‎شوند، با این حال در برخی از موارد شما به عنوان سخنران اصلی در یک مراسم حضور دارید. اگر سخنران اصلی یک مراسم توانایی بیان نکات در کمال آرامش و تاثیرگذاری را نداشته باشد، به سرعت با مشکلاتی مواجه خواهد شد بنابراین تمرین اضافی برای پرهیز از چنین مشکلاتی امری طبیعی خواهد بود. الگوبرداری از سخنران های حرفه ای همیشه راهکاری مناسب برای برندها محسوب می ‎شود.

    بسیاری از سخنران های مبتدی امکان یادگیری نکات حرفه ای و یادگیری فنون سخنرانی از افراد ماهرتر را دارند بنابراین ارزیابی ویدئوی سخنرانی افراد بزرگ هیچ ایرادی نخواهد داشت. این امر مانند یک دوره آموزشی امکان افزایش تجربه و سطح کیفی سخنران های جوان را به همراه دارد.

    اولیویا اسکات، سخنرانی حرفه ای در حوزه کسب و کار و رئیس موسسه Omerge Alliances، در مورد نحوه آماده‎ سازی سخنران های حرفه ای برای بیان ارائه ‎های کلیدی نکات جالبی را گوشزد می‎ کند: «بسیاری از سخنران های حرفه ای هنوز هم جلوی آینه اقدام به ادای سخنرانی اولیه‎ شان می‎ کنند.

    این امر اعتماد به نفس قابل ملاحظه‎ ای در اختیار افراد قرار می ‎دهد. شاید سخنرانی در جلوی آینه بسیار ساده انگارانه به نظر برسد، اما تاثیرگذاری بسیار مطلوبی بر روی مخاطب هدف خواهد داشت. این امر یکی از فنون سخنرانی  است و سخنران ها را یک بار با تمام جزییات سخنرانی به صورت عملی مواجه می ‎کند. سپس امکان استفاده از همکاران یا افراد داوطلب برای شنیدن سخنرانی وجود دارد. در نهایت نیز باید سخنرانی به صورت عملی در مراسم ادا شود.»

    امروزه راهکارهای بسیار زیادی برای تمرین سخنرانی و فنون سخنرانی وجود دارد. افراد مختلف باید به دنبال استفاده از شیوه های متنوع به منظور تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف باشند. در این میان هرچه تمرین بیشتری صورت گیرد، نتیجه نهایی کار بهتر از آب درخواهد آمد. برخی از سخنران ها با اندکی موفقیت در زمینه اجرای ارائه‎ های کلیدی دیگر دست از تمرین می ‎کشند.

    این امر تاثیر به مراتب منفی بر روی کیفیت سخنرانی افراد دارد. درست به همین خاطر اغلب سخنران ها دارای افت مقطعی در کیفیت ارائه‎ شان هستند. نکته منفی ماجرا عدم اعتماد دوباره برندها و مراسم های معتبر به سخنران های درگیر افت در ارائه سخنرانی های کلیدی است بنابراین شاید نخستین اشتباه یک سخنران حرفه ای به معنای پایان دوره حرفه ای ‎اش باشد.

    بیشتر بخوانید:

    چگونه برندهای معروف مشتری جذب میکنند

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    4 + شش =