نمایشگاه بسته بندی خلاق و نوآورانه در فرهنگسرای نیاوران

    0
    29
    بسته بندی

    سومین نمایشگاه دو سالانه طراحان بسته بندی ایران از تاریخ ۶ تا ۱۶ دی ماه ۱۳۹۸ در مکان فرهنگسرای  نیاوران دایر است. در این نمایشگاه  که با هدف سازندگی و حمایت از نیروی جوان در این حوزه و با تمرکز بر خلاقیت تجربی و ایده‎های جدید در حال برگزاری است تعداد ۲۰۴ اثر از ۱۰۸ طراح، تا ۱۶ دی ماه در معرض دید علاقمندان قرار دارد.

    در این نمایشگاه کارهای نیروی جوان و خلاق به نمایش گذاشته می شود. بخش بسته بندی از مهمترین بخش های تولید یک کالا به حساب می آید و اگر بتوان این بخش را تقویت کرد می توان در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم و کالاهای خود را صادر کنیم.   نمایشگاه بسته بندی خلاق و نوآورانه در فرهنگسرای نیاوران

     در این نمایشگاه شرایطی در نظر گرفته شده تا طراحان با استعداد بتوانند بدون در نظر گرفتن محدودیت‌ها، ایده‌های بدیع، خلاقانه و ناب خود را در قالب بسته‌بندی تتراپریزما اسپتیک تتراپک به معرض نمایش گذاشته و توانایی‌های خود را به تولیدکنندگان و همکارانشان بیشتر نشان دهند. پس از مرحله‌ی انتخاب و داوری، آثار منتخب این بخش به صورت دیجیتال چاپ شده و در قالب ماکت سه‌بعدی در بخش جنبی «سومین نمایشگاه دوسالانه طراحان بسته‌بندی ایران» به نمایش گذاشته می‌شوند.

    موضوع کارهای این نمایشگاه ‌طراحی برای آب‌میوه بر روی بسته‌بندی تتراپریزما اسپتیک ۱ لیتری تتراپک (Tetra Prisma Aseptic) است. در این نمایشگاه به منظور تشویق نیرو های خلاق در این حوزه مهم برای شرکت کنندگانی که موفق به کسب مقام شوند جوایزی در نظر گرفته می شود. جایزه مقام اول قلم نـوری هویون (Huion kamvas pro 16)، جایزه نفر دوم قلم نـوری اینتوس پرو وکام (Wacom Intuos pro medium) و جایزه نفر سوم قلم نـوری وکام اینتوس پرو وکام (Wacom Intous pro small) خواهد بود. که  بر اساس یکسری معیارهای  خاص به شرکت کنندگان تعلق می گیرد.

     

    داوری برای کسب جوایز توسط شرکت کنندگان علاوه بر رعایت و حفظ استانداردها و خلاقیت در دیزاین، خلاقیت در استفاده از متریال‌های دوستدار محیط زیست،کاهش استفاده از پلاستیک، کوچک کردن اندازه‌های بسته‌بندی به منظور استفاده‌ی بهینه از کاغذ و مقوا و صرفه‌جویی در مصرف آن خواهد بود.بسته بندی

     

    بسته بندی برای حفظ محیط زیست

     یک بسته بندی مناسب علاوه بر شکیل بودن،  باید معیارهای مهم دیگری را نیز در نظر بگیرد. برای مثال شرکت هایی همچون کوکاکولا برای حفظ محیط زیست، بسته بندی های خود را تغییر داده اند.

    همین معیار مهم از دید جهان پنهان نخواهد ماند چرا که این روزها توجه به محیط زیست در همه جای جهان در اولویت قرار گرفته و همه مردم سعی می کنند تا به نوعی و در حد توان خود محیط زیست را از آلودگی مصون نگه دارند، بنابر این توجه به بسته بندی هایی که کمترین میزان ضایعات را داشته باشد در زمره مزیت های یک بسته بندی مناسب و خوب قرار می گیرد.  فرهنگ‌سازی و ترغیب مصرف‌کننده به اهمیت حفظ محیط زیست از جمله معیار های مهم داوری این نمایشگاه است.  

    نکته مهم دیگر توجه به حمل و نقل کالا ها است؛ هرچه کالای بسته بندی شده فضای کمتری را اشغال کند بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت. بنابر این یکی دیگر از مزیت های یک بسته بندی مناسب علاوه بر توجه به خلاقیت و زیبایی یک کالا توجه به شکل بسته بندی است ؛ و باید تا آن جا که مقدور است کوچک و زیبا بسته بندی شده باشد.

    بسته بندی

    داوران هیات انتخـاب و داوری آثـار بخش جنبی، روجـا دانش، نسیـم صـادقیان، ریچـا هـاروانـی هستند. این نمایشگاه علاوه بر تاکید ارتقاء سطح بسته بندی کشور به جوانب دیگری نیز توجه دارد به خصوص در زمینه محیط زیست و کاهش پلاستیک، همانطور که می دانید پلاستیک ماده ای که در همه جای دنیا به خصوص در بخش بسته بندی کاربرد دارد اما میزان ضایعاتی که در محیط زیست از خود به جای می گذارد غیر قابل جبران است. بنابر این تا آنجا که امکان دارد یک طراح باید از به کار بردن این ماده در طرح بسته بندی خود داری کند.

    بیشتر بدانید:

    بسته بندی صنایع دستی راهی به سوی بازارهای جهانی

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    دو × 1 =