گرانی بنزین و تاثیر آن بر بازار کتاب

    0
    17
    بازگشایی چاپخانه‌‌ها

    عطایی‌فرد بر این باور است که اگرچه کاهش قیمت کاغذ به افزایش نقدینگی ناشران کمک می‌کند اما دغدغه‌های اقتصادی و معیشتی جامعه که با گرانی بنزین افزایش یافته، تقاضا را در بازار کتاب کاهش داده است.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از (ایبنا)،  بهروز عطایی فرد با بیان اینکه گرانی قیمت کاغذ در یک‌سال اخیر چالش‌های زیادی برای صنعت نشر به‌همراه داشته است، عنوان کرد: اکنون گرانی بنزین اثرات روانی زیادی روی طرز فکر و معیشت مردم گذاشته و آن چیزی که در چنین شرایطی، خیلی زود از سبد مردم کم شود، کتاب و کاهش مطالعه است؛ زیرا همیشه وقتی فشار اقتصادی بالا می‌رود، فرهنگ بیشتر ضربه می‌خورد.

    عطایی‌فرد با بیان اینکه در ماه‌های اخیر قیمت کاغذ کاهش زیادی داشته است، گفت: باوجود ارزان شدن کاغذ، باید در نظر داشته باشیم که اکنون زندگی مردم به دلیل گرانی سوخت دچار تغییر و تحول شده و این مساله موجب کاهش تقاضا در بازار کتاب شده است؛ زیرا مردم بیشتر به مسائل معیشتی دیگری فکر می‌کنند.

    وی تاکید کرد: البته ناشران زمانی هم که کارشان رونق اقتصادی داشت، سود زیادی از راه انتشار کتاب به‌دست نمی‌آوردند. در اصل اگر ناشری بخواهد نقدینگی خود را افزایش دهد، باید قیمت کتاب‌هایش را بالا ببرد و کتاب بیشتری چاپ کند.

    مدیر انتشارات عطایی با بیان اینکه در این برهه شرایط اقتصادی سخت، ناشران به‌دنبال سودجویی و منفعت شخصی نیستند، گفت: ما این موضوعات را در نظر می‌گیریم و تلاش می‌کنیم در کتاب‌ها به‌خصوص آثار تجدید چاپی، تغییر قیمت نداشته باشیم.

    عطایی‌فرد همچنین درباره اثرات کاهش قیمت کاغذ در هفته‌های اخیر گفت: این کاهش‌ از نظر نقدینگی در کار ناشران تاثیر داشته است اما نباید فراموش کنیم که قیمت کنونی هنوز هم برای ناشر بالا است. وی با اشاره به گرانی بنزین و اثرات آن بر روی همه جوانب زندگی مردم گفت این مسئله بر بازار کتاب نیز به صورت مستقیم اثر گذار بوده است.

    وی افزود: این نکته را باید در نظر داشته باشیم که قیمت نهایی کاغذ در بازار هر چه باشد، باید کتاب را چاپ کنیم زیرا حرفه ما چاپ و نشر کتاب است و بار اصلی این مبلغ نهایی به دوش ناشر به‌عنوان سرمایه‌گذار اصلی و خریدار است.

    عطایی‌فرد درباره تبعات نوسانات قیمت کاغذ در بازار نیز توضیح داد: این موضوع ریسک ناشر را از نظر فروش بالا می‌برد و مثلث موزع، ناشر و خریدار را به هم می‌ریزد؛ اما ناشران کماکان به کار خود ادامه می‌دهند زیرا یک ناشر حرفه‌ای مجبور است کاغذ را به هر قیمتی که در بازار هست، خریداری کرده و به حیات فرهنگی خود ادامه دهد.

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    پانزده + 3 =