مدیرعامل بازرگانی دوستان شیمی| لزوم توجه به تغییرات جهانی

    «بررسی وضعیت بازرگانی صنعت چاپ در دوران کرونا»

    0
    33
    دوستان شیمی

    مدیرعامل بازرگانی دوستان شیمی گفت: فضاهای مجازی و شبکه‌ های اینترنتی تغییرات فراوانی را در حوزه چاپ ایجاد کرده و جا دارد فعالان این حوزه خود را با تغییرات جهانی آن هماهنگ کنند.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین؛ آرمن گاوافیان، مدیرعامل بازرگانی دوستان شیمی درباره چگونگی شروع به کار مجموعه دوستان شیمی در دوره کرونا بیان کرد: ما کار خود را بعد از تعطیلات و با رعایت کامل موارد بهداشتی آغاز کردیم. در ابتدای کار کل شرکت با مواد ضدعفونی‌کننده استریل شد. کارکنان نیز کماکان موظف به استفاده از ماسک، دستکش و ژل ضدعفونی‌کننده هستند.

    گاوافیان درباره معضل بیماری کرونا بیان کرد: این یک مشکل جهانی است و نباید گله زیادی داشت چرا که متعلق به قشر خاصی نیست و همگی با هم باید از این بحران عبور کنیم.

    مدیرعامل بازرگانی دوستان شیمی درباره وضعیت این روزهای حوزه چاپ به خبرنگار چاپ و نشر آنلاین گفت: مجموعه دوستان شیمی در حوزه تولید و واردات ملزومات چاپ افست کار می ‌کند، باید بگویم این روزها در مورد واردات کالاها با محدودیت‌ هایی مواجه هستیم، بعضی جنس ‌ها خیلی دیر به دست ما می‌ رسند و قیمت‌ ها به‌ صورت جهانی چندین برابر شده است، برای مثال قیمت ایزوپروپیل الکل نسبت به قبل چندین برابر شده است.

    مدیرعامل بازرگانی دوستان شیمی مشکل قیمت‌ گذاری را یکی از مهم‌ ترین معضلات حوزه چاپ دانست

    وی در ادامه اظهار داشت: ما کارمان را بلافاصله بعد از تعطیلات آغاز کردیم چرا که بعضی از چاپخانه‌داران کار را آغاز کرده بودند و به محصولات ما برای ادامه کارشان نیاز داشتند.

    گاوافیان همچنین بیان داشت: حذف نمایشگاه کتاب به دلیل وجود ویروس کرونا یکی از اتفاقاتی بود که در حوزه کاری ما تأثیرات منفی زیادی گذاشت. خیلی از انتشاراتی ‌ها در این دوره فعال بودند و کارشان رونق می ‌گرفت، چاپخانه‌ ها و نیز واحدهایی که مواد تولیدی اولیه آن ‌ها را فراهم می ‌کردند نیز در این دوره از فروش خوبی برخوردار می‌ شدند و بازار رنگ و بویی به خود می ‌گرفت که متأسفانه امسال با حذف این رویداد مهم مشکلات زیادی در این حوزه به وجود آمد.

    وی افزود: خروج ایران از برجام، افزایش ناگهانی قیمت ارز و نابسامانی‌ های اقتصادی و سیاسی صنعت چاپ کشور را نیز متأثر کرده است.

    گاوافیان مشکل قیمت‌ گذاری را یکی از مهم‌ ترین معضلات حوزه چاپ دانست و تصریح کرد: چاپخانه ‌های ما دو قشر هستند، چاپخانه های دولتی و خصوصی. در این بین چاپخانه ‌های بزرگ دولتی سفارش‌ های خود را دارند؛ مانند چاپخانه ‌هایی که کتب درسی چاپ می‌ کنند و تا قبل از شروع مدارس باید کار را تحویل بدهند درنتیجه دولت از آن‌ ها حمایت کرده و خیلی با مشکل هزینه‌ ها دست‌ و پنجه نرم نمی‌ کنند.

    مدیرعامل بازرگانی دوستان شیمی افزود: چاپخانه ‌هایی که در بخش خصوصی کار می‌ کنند وضعیت متفاوتی دارند، این چاپخانه‌ ها به دلیل مشکلاتی که این روزها برایشان ایجاد شده با مشکل نقدینگی روبرو هستند.

    وی معتقد است که هر چاپخانه‌ ای یک سری هزینه‌ هایی دارد که هر ماه باید پرداخت شوند از جمله حقوق و بیمه کارمندان و هزینه‌ های مربوط به مواد اولیه. از طرفی این روزها هم به دلیل رکود اقتصادی کار کم است و چاپخانه‌داران برای جلوگیری از تعطیلی کسب ‌و کارشان مجبورند قیمت‌ ها را کمتر از قیمت بازار اعلام کنند که همین مطلب مشکلات این حوزه را دو چندان می ‌کند.

    مدیرعامل بازرگانی دوستان شیمی در ادامه بیان داشت: همان طور که اشاره شد چاپخانه‌داران برای جلب مشتری قیمت تمام‌شده را کمتر از میزانی که در بازار مرسوم است اعلام می ‌کنند و با این کار سعی دارند تا در این روزهای سخت مجموعه خود را حفظ کنند. در همین رابطه باید اضافه کنم که مشکلات برای کسانی که در حوزه انتشار کتب کار می‌ کنند بیشتر است، افرادی که در حوزه بسته‌ بندی فعالیت می‌ کنند وضعیتشان به‌مراتب بهتر است.

    گاوافیان در ادامه تصریح کرد: جهان در حال تغییر است. وجود فضاهای مجازی و شبکه‌ های اینترنتی تغییرات فراوانی را در حوزه چاپ ایجاد کرده است. روزنامه‌ ها و آگهی‌ های خرید و فروش همگی به‌صورت آنلاین ارائه می‌ شوند به همین دلیل نیاز به چاپ افست اندک‌ اندک از بازار حذف خواهد شد. مسلماً دیگر به‌ صرفه نخواهد بود یک دستگاه چند میلیاردی به دلیل تیراژ بسیار پایین کار کند بنا بر این جا دارد فعالان این حوزه خود را با تغییرات جهانی آن هماهنگ کنند.

    بیشتر بخوانید: صنف چاپ معلق بین زمین و آسمان

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    19 + چهارده =