لزوم حرکت به سمت فناوری‌های نو و تولید محتوا در صنعت چاپ

    0
    16
    تولید محتوا

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از ایرنا؛ رئیس انجمن فناوری چاپ ایران گفت: جا ماندن از قطار پرشتاب فناوری‌های نو و فقر تولید محتوا، از جمله مشکلات اساسی صنعت چاپ و فعالان آن است.

    «محمد بیطرفان»‌ (یکشنبه)‌ در جریان پنجمین گردهمایی آنلاین نکوداشت ششمین هفته علوم و فناوری چاپ ایران افزود: بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب و رویکردهای کلان کشور، انجمن فناوری چاپ ایران نیز به دنبال توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در این صنعت است.

    تولید محتوابه گفته وی، پیشرفت و تعالی در صنعت چاپ، همچون بسیاری حوزه‌های دیگر از مسیر فناوری اطلاعات به منظور رفع نیازهای مصرف‌کنندگان می‌گذرد و باید رویکردهای علمی و فناورانه بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند.

    بیطرفان بیان‌داشت:‌ این روزها به دنبال افزایش ضریب نفوذ فناوری‌های نوین در عرصه‌های مختلف، فضای کسب‌وکار صنعت چاپ نیز دچار تحول شده و حوزه چاپ آنلاین بخش بالایی از سهم بازار را نصیب خود کرده است.

    وی تاکیدکرد:‌ در این پیوند باید همراه و همگام با تغیرات و تحولات فناوری حرکت کنیم تا در وهله نخست به حفظ صنعت چاپ پرداخته و در مرحله بعد آن را توسعه دهیم.

    رئیس انجمن فناوری چاپ ایران خاطرنشان‌کرد: بیگانگی بخش بزرگی از فعالان صنعت چاپ با تغیرات فناورانه که در کشور مشاهده می‌شود، پیش‌زمینه فرهنگی دارد، زیرا ایرانی‌ها هر گونه تغییر را به سختی می‌پذیرند.

    وی ادامه‌داد: بخشی از مشکلات صنعت چاپ نیز به فقر تولید محتوا باز می‌گردد و همین موضوع سبب شده تا مسوولان نیز اطلاعات به روزی از این صنعت نداشته باشند.

    در این وبینار، «امیر سرتیپ‌زاده» فعال حوزه استارتاپ‌ها درباره تولید محتوا افزود: تولید محتوای مناسب برای هر مجموعه‌ای هزینه‌بر است و اگر تولید مناسبی اتفاق نیفتد از مخاطبان آن حوزه کاسته می‌شود.

    به گفته وی، در صنعت چاپ در سال‌های گذشته محتوای مناسبی تولید نشده و این نقیصه باید جبران شود، در این زمینه واحدهای صنفی باید محتوای مناسب تبلیغاتی و آموزشی تولید تا علاقه مندان بیشتری را جلب و جذب کنند.

    سرتیپ‌زاده، همچنین خواستار کاسته شدن از وابستگی‌های دولتی در این صنعت شد و افزود: اگر خواهان رشد این صنعت هستیم، باید این وابستگی‌ها کاهش یابد.

    تولید محتوا«علی طاهریان»، دیگر فعال صنعت چاپ حاضر در این وبینار بود که گفت: صنعت چاپ در کشورمان سنتی باقی مانده و هر چند دانشگاه‌های متعددی در کشور به تدریس و تربیت دانشجو در این حوزه مشغولند، اما در زمان ورود به بازار کار با مشکلات مختلفی مواجه می‌شوند.

    وی تاکیدکرد: ‌صنعت چاپ باید در بازاریابی‌های دیجیتال حضور پر رنگ‌تری داشته باشد و در این زمینه استفاده از فضای رایگان شبکه‌های اجتماعی که میلیون ها کاربر را در سطح جهان به خود جذب کرده‌اند، کارگشا خواهد بود.

    طاهریان یادآورشد: صنعت چاپ هیچ‌گاه نتوانسته آن‌طور که باید از فضای تبلیغاتی و مجازی استفاده کند و همین مساله فرهنگ‌سازی در زمینه بازاریابی‌های نوین را لازم می‌سازد.

    «محمد طائل»، مدرس حوزه چاپ اسکناس و چاپ های امنیتی نیز در این سمینار آنلاین گفت: گام‌هایی که تاکنون در صنعت چاپ برداشته شده، ما را از اهداف دور کرده و باید به سمت کسب وکارهای نوین حرکت کنیم.

    وی بیان‌داشت:‌ در این زمینه، بهینه‌سازی صنعت، توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، توصیه و تاکید می‌شود.

    طائل خاطرنشان‌کرد: ‌سرمایه های سرگردان زیادی در سطح جامعه وجود دارد که جلب و جذب آنها به سمت صنعت چاپ، می‌تواند در توسعه این صنعت موثر بیفتد.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به اعتقاد مسئولان، یکی از مشکلات بزرگ صنعت چاپ کشور، برخوردار نبودن از دانش روز، همچنین ضعف فناوری و صادرات است.

    تولید محتوابه گفته فعالان صنعت چاپ و بسته بندی، این صنعت وابستگی بیش از ۸۵ درصدی در تامین مواد اولیه، ملزومات و ماشین آلات خود دارد و عمده مواد اولیه نظیر مرکب، حلال‌ها، ماشین‌آلات چاپ و قطعات آن وارداتی بوده و از کشورهایی مانند چین، ژاپن، آلمان، سوئد، سوئیس و ایتالیا وارد می‌شود.

    به گفته کارشناسان، این صنعت با گردش مالی بیش از یک‌هزار میلیارد دلاری در سطح جهان، در جایگاه بالاتری از صنایعی مانند خودروسازی و گردشگری قرار دارد و در کشورمان بنا به آمار منتشر شده بورس، در جایگاه هفتم قرار گرفته است.

    بیشتر بخوانید: تشکیل شورای هماهنگی و سیاست گذاری تشکل های صنعت چاپ کشور

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    3 × سه =