نمایشگاه کتاب گیلان

    0
    13
    نمایشگاه کتاب مجازی

    کتابخوان‌ها و ناشران در نمایشگاه کتاب گیلان از کتاب و کتابخوانی گفتند.

    به گزارش چاپ و نشر به نقل از خبرگزاری تسنیم از رشت، پانزدهمین نمایشگاه ملی کتاب گیلان همزمان با هفته کتاب و کتاب خوانی با حضور ۴۰۰ ناشر از سراسر کشور در ۲۰۳ غرفه و با  ۷۶ هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب در محل دائمی نمایشگاه‌های گیلان در رشت برگزار شد.

    مخاطبان در گروه‌های سنی مختلف و سلیقه‌های متفاوت  از این نمایشگاه کتاب استقبال کردند و امسال برای نخستین بار ناشران از تاتارستان روسیه هم کتاب‌‌‌های خود را در یک غرفه به نمایش گذاشتند.

    یکی از ناشران گیلانیدر پاسخ به پرسش مشکلات موجود در حوزه نشر اظهار داشت: کتاب‌هایی که ما منتشر می‌کنیم در حوزه گیلان‌شناسی، دفاع مقدس، کتاب‌هایی به زبان گیلکی با ترجمه فارسی است.

    وی با اشاره به مشکلات حوزه نشر همچون گرانی کاغذ عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در حوزه تبلیغات کتاب‌ها است که سبب شده کتاب‌های سطح بالا به تهران نرسد و در اختیار مخاطبان قرار نگیرد.

    این ناشر گیلانی نقش مربیان و معلمان را برای شناخت ذوق و سلیقه کودکان و نوجوانان در انتخاب کتاب‌های مفید و معرفی به آنان مهم دانست و تاکید کرد: باید تسهیلاتی در اختیار مخاطبان و کتابخوان‌ها گذاشته شود تا جذب به سمت کتاب‌خوانی افزایش یابد.

    یکی از نوجوانان گیلانی در پاسخ به این سوال تسنیم که  چه عواملی سبب گرایش نوجوانان به کتاب‌خوانی می‌شود گفت: نویسنده ابتدا باید در مورد نوجوان و روحیات او تحقیق کند بعد با توجه به نیازهای آنان کتاب بنویسد.

    یکی از جوانان گیلانی با کلیدی دانستن نقش رسانه جمعی همچون تلویزیون در افزایش گرایش جامعه به سوی کتاب‌خوانی افزود: خیلی از برنامه‌های تلویزیونی به امر کتاب بی‌توجه هستند و مطالب ارزشمندی برای عرضه به مخاطب ندارند و حتی در دکور برنامه‌ها می‌توان برای معرفی کتاب‌های مفید بهره‌ برد.

    یکی از پدرانی که با فرزندش در نمایشگاه حضور یافته بود گفت: در نمایشگاه‌ها و چنین برنامه‌های تشویقی با حضور والدین و فرزندان، مشخص است که مردم تمایل به کتاب و کتابخوانی دارند اما امکان تهیه کتاب برای بسیاری از خانواده‌ها مقدور نیست و باید چندین بار در سال اجرا شود.

    بانوان نقش اساسی در کتابخوان شدن جامعه برعهده دارند و مادران زیادی با فرزندان خود مشغول انتخاب و مطالعه کتاب‌ها بودند و همگی دغدغه نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی را داشتند و خود با خرید و مطالعه کتاب الگوی عملی و تشویقی برای فرزندان خود هستند.

    ناشران حاضر در نمایشگاه به گرانی کتاب و خالی بودن سبد خانوارهای ایرانی از کتاب به‌خاطر مشکلات اقتصادی اشاره داشتند و خوستار ایجاد تسهیلات و تخفیفات برای ناشران، کتاب‌فروشی‌ها و کتابخوان‌ها شدند تا این محصول فرهنگی که سنگ بنای علم و دانش است بیش از پیش در کتابخانه‌های عمومی، مدارس و سازمان‌ها در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    17 − 10 =