سپکا؛ پیشتاز در ارائه فناوری/مرکب‌های UV؛ آینده صنعت چاپ و بسته‌بندی

مصاحبه با مهندس محسن شاهواری، مدیر فروش بازرگانی سپکا

0
13
سپکا

امروزه دیگر ثابت شده که اطاعت از تکنولوژی آزمون شده اجتناب‌ناپذیر است. مجموعه‌هایی که باهوش باشند به‌خوبی از این فرصت استفاده می‌کنند و همین خصایص مدیریتی است که در میان شرکت‌ها تفاوت ایجاد می‌کند. مرکب‌های UV علیرغم اینکه چند سالی از ظهور و فراگیریشان می‌گذرد و کیفیت و کارایی آن‌ها ثابت شده، هنوز در کشور ما آن‌طور که باید رواج نیافته‌اند! برای آشنایی بیشتر با مرکب‌های UV و فهم بازار این بخش، به سراغ محسن شاهواری از متخصصان و فعالین با سابقه و خوشنام صنعت چاپ که این روزها در گروه بازرگانی سپکا فعالیت می‌کند، رفتیم. بازرگانی سپکا یکی از معدود مجموعه‌های باسابقه و خوشنام است که به‌تازگی فعالیتش را در این حوزه آغاز کرده و جزو پیشتازان این عرصه است.

 

جناب شاهواری شکل‌گیری مجموعه سپکا چگونه بود؟ چه شد که به سمت فعالیت در عرصه مرکب‌های UV سوق پیدا کردید؟

این شرکت در سال 1394 تأسیس شد. سپکا درواقع ادغام دو مجموعه با سابقه سجاد و زمرد بود که از سال 1375 در بازار فعالیت داشتند. چون ما همیشه به دنبال اطلاعات جدید و پیرو آن محصولات به روز دنیا بودیم و این ایدئولوژی با وضعیت اقتصادی بازار نمی‌خواند این مشارکت انجام شد تا به کمک آن بتوانیم مواد مصرفی بهتری را برای چاپخانه‌های داخلی تهیه کنیم.

سال 95 و یک سال بعد از ادغام مجموعه‌های فوق‌الذکر، با توجه به توسعه فعالیت‌های اولیه شرکت در تهیه مرکب‌های افست، واردات و توزیع مرکب‌های UV را برای کمک‌رسانی به بخش تازه مدرن شده بسته‌بندی و لیبل آغاز کردیم.

سپکابه‌این‌ترتیب می‌توان گفت که انگیزه اصلی شما از عرضه مرکب‌های UV کمک به حوزه بسته‌بندی کشور است؟

بله، ضعف بخش بسته‌بندی در ایران مشهود بود و اکثر سفارشات در خارج از ایران و کشورهایی مثل ترکیه به انجام می‌رسید. در سال 1395 بسیاری از تولیدکنندگان کالای داخلی اقدام به واردات ماشین‌های پیشرفته و به روز چاپ در حوزه بسته‌بندی کردند.

این در حالی بود که ماشین‌ها نیاز به مواد مصرفی داشت و تهیه آن‌ها در داخل کشور برای یک تولیدکننده کاری بسیار مشکل بود؛ تهیه مواد مصرفی متناسب با این ماشین‌ها تبدیل به دغدغه اصلی استفاده‌کنندگان از این ماشین‌ها شده بود. در شرایط کمبود مواد مصرفی و با وجود نیاز در بازار، ورود به عرصه مرکب‌های UV اجتناب‌ناپذیر بود لذا مجموعه سپکا با مطالعات کافی و ارتباطات مستمر با بسیاری از کارخانه‌های مطرح دنیا وارد این حوزه شد.

 

شما یکی از فعالین با سابقه در صنعت چاپ هستید، برای تهیه مرکب‌های UV به سراغ کدام شرکت‌ها رفتید؟

ما اکنون با چهار برند از مطرح‌ترین تولیدکنندگان دنیا در زمینه مرکب‌های UV همکاری می‌کنیم، آلمان، سوئد، چین و کره جنوبی از کشورهایی هستند که ما از آن‌ها واردات داریم. این صنعت به‌خوبی در ایران در حال گسترش است، طبق آمار می‌توان گفت که بیش از 70 درصد از تولیداتی که تا چندی پیش در خارج از مرزهای کشور صورت می‌گرفت، امروز در کشور انجام می‌شود که این خود کمکی است به صنعت داخلی و اشتغال‌زایی.

محسن شاهواری، مدیر فروش بازرگانی سپکا:

سایر مرکب‌ها را اصطلاحاً هوا خشک می‌نامند، یعنی وقتی در مجاورت هوا قرار داده شوند خشک می‌شوند؛ اما مرکب‌های UV برای خشک شدن حتماً باید زیر نور ماورای بنفش و لامپ‌های موسوم به لامپ UV قرار بگیرند. کیفیت رنگ و شفافیت مرکب‌های UV نسبت به سایر مرکب‌ها بسیار بیشتر است.

 

به‌عنوان یکی از متخصصان این حوزه تفاوت مرکب‌های UV با سایر مرکب‌ها در چیست؟ چرا این مرکب‌ها این‌قدر در بازار کمیاب هستند؟

سایر مرکب‌ها را اصطلاحاً هوا خشک می‌نامند، یعنی وقتی در مجاورت هوا قرار داده شوند خشک می‌شوند؛ اما مرکب‌های UV برای خشک شدن حتماً باید زیر نور ماورای بنفش و لامپ‌های موسوم به لامپ UV قرار بگیرند. کیفیت رنگ و شفافیت مرکب‌های UV نسبت به سایر مرکب‌ها بسیار بیشتر است.

سپکایکی از تفاوت‌های دیگر این مرکب‌ها که باعث شده به‌کارگیری و تهیه آن‌ها با مشکلات عدیده‌ای روبرو شود بحث مدت‌زمان مصرف آن است. این رنگ حساسیت بالایی نسبت به نور داشته و برای به دست دادن بهترین کیفیت باید در مدت‌زمان خاصی مصرف شود؛ این مدت‌زمان عموماً 6 ماه است. باید توجه داشت که اگر از این مدت بگذرد حساسیت آن رفته‌رفته کم شده و دیگر 100 درصد کیفیت را نخواهد داشت. شما باید با یک برنامه‌ریزی خاص رنگ‌ها را سفارش دهید و زمان سفارش تا محل و تحویل و استفاده را به‌دقت محاسبه کنید. این خواص شناخت و کار با این رنگ‌ها را به‌صورت یک کار تخصصی درآورده است.

به خاطر این خواص خیلی از تجار داخلی ریسک این کار را نمی‌پذیرند و در این بخش سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. یک مسئله دیگر که باعث کمبود این فرآورده در بازار شده همین محدودیت زمانی است که به آن اشاره شد. به‌هرحال بازرگانی سپکا با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری درست این ریسک را پذیرفته و هم‌اکنون هم به‌خوبی در این حوزه فعال است. سفارش‌دهندگان از ما کمال رضایت را داشته و می‌دانند که هر زمان به این مرکب احتیاج پیدا کنند ما آن را داریم و آن‌ها می‌تواند این مرکب را در بهترین تاریخ‌مصرف و با طیب خاطر از سپکا تهیه کنند.

برنامه‌ریزی‌های ما باعث شده امروز مجموعه سپکا به‌عنوان یک عرضه‌کننده قدرتمند و قابل‌اتکا در مرکب‌های UV شناخته شود تا حدی که الآن عمده شرکت‌های جدیدی که می‌خواهند به این عرصه وارد شوند با سپکا جلسات و رایزنی می‌کنند.

 

با توجه به خصایص این مرکب‌ها شما برای واردات آن با مشکلی روبرو نیستید؟

مشکلات که همیشه هست، همان‌طور که گفتم، چون شرایط مرکب‌های UV با مرکب‌های افست یا هوا خشک متفاوت است ما با یکسری مشکلات در گمرک و ترخیص کالا روبر هستیم اما به‌هرحال ما داریم کارمان را انجام می‌دهیم و مرکب‌ها را به‌موقع وارد کرده و عرضه می‌کنیم.

 

درحالی‌که کشور ما سابقه چندانی در این عرصه نداشته پذیرفته شدن از سوی شرکت‌های خارجی برای شما سخت نبود؟

شرکت‌هایی که با ما کار می‌کنند بسیار از این حرکت آغاز شده استقبال کردند و برای همکاری با ما راغب بودند، چرا که قبل از آن فروش این محصولات در ایران بسیار مشکل بود. با توجه به گسترش روزافزون باید توجه داشت که مصرف‌کنندگان این کالا هنوز زیاد نیستند و با توجه به محدودیت زمانی مرکب‌های UV، اگر قرار باشد به‌صورت موردی خرید کنند مقدار آن به حدی نیست که به‌صرفه کارخانه و حتی خود مصرف‌کننده باشد و حالا وقتی شرکتی چون سپکا این سفارشات را جمع‌آوری و سامان می‌دهد این سفارشات به مقدار معتنابهی افزایش می‌یابد؛ مشخص است که هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده به خاطر سهولت پیش آمده در کار خرسند خواهند بود.

به‌طور مثال سفارش 200 کیلو رنگ برای یک کارخانه خارجی به‌صرفه نیست اما سپکا با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و تجمیع این سفارشات امروز میزان سفارشاتش را به‌اندازه مرکب‌های عادی یعنی حدود 10 الی 20 تن رسانده است.

 

به‌عنوان فردی آشنا با این حوزه، به نظرتان علل اصلی عدم توسعه این تکنولوژی در داخل کشور چیست؟

متأسفانه این فناوری هم مثل هر چیز نوینی با کمی مقاومت از سوی بازار روبرو است. تولیدکننده به خاطر نداشتن اطلاعات و در اختیار نداشتن کارشناسان و مهندسین آگاه به تکنولوژی روز و کارآمد و همچنین نبود نیروی کار زبده، در مقابل تکنولوژی مقاومت می‌کند و هنوز می‌خواهد با همان روال آشنا و قدیمی خود به تولید ادامه بدهد. از طرفی هم وضعیت اقتصاد داخلی سرمایه‌گذاری را برای او به یک ریسک بدل کرده است اما با همه این تفاسیر باید دانست که تکنولوژی آزمون شده و کارآمد را نمی‌شود کنار گذاشت و در نهایت ما مجبور به پیروی از حرکت جهانی در بازار داخلی خواهیم بود.

مطمئن باشید این تغییر در شکل تولید به‌زودی همه‌گیر خواهد شد؛ این راهی است که دیگران رفته‌اند و موفق به بهبود کیفیت و کارایی‌شان شده‌اند. بازار نیازهایی به وجود می‌آورد و ما هم به‌زودی مجبور به دنبال کردن راه آن‌ها خواهیم شد.

سپکابه نظرتان الزام استفاده از مرکب‌های UV در چیست؟

فناوری UV آمده تا نیازهای صنعت لیبل و بسته‌بندی را مرتفع سازد. به‌طور مثال شما می‌توانید با کمک آن روی سطوح نامسطح چاپ کنید، چاپ روی سنگ و شیشه و پلاستیک و این‌گونه اقلام امروز با مرکب‌های UV ممکن شده است. مثلاً در صنعت محصولات بهداشتی قبل از این یک لیبل چاپ می‌شد و روی سطح بسته چسبانده می‌شد اما امروز این چاپ به‌طور مستقیم بر روی سطح این بسته‌بندی‌ها صورت می‌پذیرد.

امروز تأثیر بسته‌بندی در شکل دادن به انتخاب مصرف‌کننده اثبات شده است. در ایران قبل از این بسته‌بندی پاکت‌های شیر و پنیر همه به خارج سفارش داده می‌شد که امروز تا حد زیادی در داخل به انجام می‌رسد که جای خوشحالی دارد.

 

شما به‌غیراز عرضه مرکب‌های UV در این بخش فعالیت دیگری ندارید؟

همان‌طور که گفته شد به خاطر عدم ریسک‌پذیری مجموعه‌های داخلی افراد زیادی در این حوزه فعالیت ندارند، ازاین‌رو ملزومات این کار به نسبت دیگر قسمت‌های صنعت چاپ کمیاب تر است، این دستگاه‌ها احتیاج به ملزوماتی دارد و ما به خاطر نیاز مشتری علاوه بر عرضه مرکب‌های UV سایر ملزومات مصرفی انجام این کار را هم تهیه و عرضه می‌کنیم، ازجمله لاستیک‌های مخصوص سیلندر دستگاه‌های UV که استفاده زیادی در این ماشین‌ها دارد.

 بیشتر بخوانید: مدیر گروه سپکا| کمبودها و افزایش قیمت مواد اولیه صنعت چاپ

به‌عنوان سؤال پایانی وضعیت کشور در این بخش را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

متأسفانه علیرغم کارهای صورت گرفته ما هنوز در بخش بسته‌بندی ضعیف هستیم. وقتی بحث چاپ پیش می‌آید معمولاً همه نگاه‌ها به سمت چاپ کتاب و جراید و بنرهای تبلیغاتی و ازاین‌دست مسائل شناخته شده تر معطوف می‌شود درحالی‌که صنعت چاپ بیش از هر چیز با بخش بسته‌بندی عجین است.

شما اگر کتاب‌های چند دهه پیش را با اکنون مقایسه کنید تفاوت چندانی نمی‌بینید، بیشتر تغییرات در طرح و شکل جلدها رخ داده است اما بسته‌بندی این‌طور نیست و با یک نگاه ظاهری می‌توان تفاوت‌های شگرفی را در این صنعت حتی نسبت به یک دهه قبل مشاهده کرد. با توجه به پیشرفت روزافزون جهانی مشخص است که کشور ما هنوز راه درازی در پیش دارد اما باید به یادداشت که طولانی‌ترین راه‌ها با اولین قدم‌ها آغاز می‌شوند؛ حرکت آغاز شده است.

منتشر شده در شماره 148- خرداد ماه 1396

نویسنده: میلاد حاتمی لندی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

شانزده − یازده =