چاپ هدف نوین/ برخورد صادقانه مدیریت مودتی

گفت‌وگو با جواد ایومن مدیرعامل جوان و با انگیزه انتشارات و چاپخانه هدف نوین

0
82
چاپ هدف نوین

چاپ هدف نوین؛ در این بازار، عرضه و تقاضای صداقت با هم نمی‌خواند! اگر کالای شما صداقت است مطمئن باشید مشتریان زیادی خواهد داشت. هر کس برای پیشبرد کسب و کارش راهکاری دارد و چه خوب که سیاست شما بر اساس صداقت باشد و چیزی برای پنهان کردن وجود نداشته باشد، این‌گونه است که تمرکز بر کار حاصل شده و توسعه و پیشرفت همیشگی می‌شود.

این بار چاپ و نشر تریبون مدیر جوانی است که مودت را به‌عنوان الگوی مدیریتی خود برگزیده و عطوفت و مهر و دوستی را در مجموعه تحت تکفلش جاری ساخته است. آنجا عجیب بوی رفاقت می داد. جواد ایومن مدیرعامل جوان و با انگیزه انتشارات و چاپ هدف نوین طرف صحبت ما بود؛ از او وضعیت نشر را پرسیدیم و از مشکلات صنعت چاپ جویا شدیم.

او توانسته با بهترین ناشرهای بین‌المللی کار کند، با آن‌هایی که کتاب‌هایشان در اروپا و مطابق با آخرین پیشرفت‌های حوزه این صنعت چاپ می‌شود؛ از او راهکارش را سؤال کردیم. جنب و جوش و غوغایی آراسته به نظم در چاپ هدف نوین دیده می شد که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کرد؛ همه ی این موفقیت‌ها و شگفتی ها منتج به متنی شد که پیش روی شما است و طبعاً خواندنی!

چاپ هدف نوین

 

برای شروع لطفاً خود را معرفی کنید.

بنده جواد ایومن هستم، متولد 1360 در تهران. من از 18 سالگی وارد عرصه نشر شدم یعنی از سال 1378 و پس از ۱۲ سال فعالیت تصمیم گرفتم حوزه کاری خود را گسترش داده و چاپ را نیز به مجموعه کارهایم اضافه کنم، این شد که در سال 1390 چاپ هدف نوین تأسیس شد. این چاپخانه در ابتدا فقط برای چاپ اختصاصی محصولات و کتاب های نشر هدف نوین راه‌اندازی شد اما پس از چندی گسترش یافت و امروز در بازار چاپ و نشر یک مجموعه شناخته‌شده است.

 

لطفاً قبل از ورود به مباحث چاپ هدف نوین، یک معرفی از انتشارات و کارهای آن داشته باشید.

انتشارات هدف نوین در حدود این دو دهه فعالیت توانسته جایگاه خود را در بازار نشر بیابد و کتب موثق و علمی را به چاپ برساند که موردقبول آموزگاران و مقبول علم آموزان باشد. ما علاوه بر زبان انگلیسی که طبعاً بیشترین بخش کارمان را به خود اختصاص داده است، در نشر کتب فرانسه، آلمانی و روسی، در بخش آموزشی و دانشگاهی فعالیت داریم و تاکنون بیش از 700 عنوان کتاب را به چاپ رسانده ایم. انتشارات هدف نوین، یک دفتر نشر و دو فروشگاه فعال در خیابان انقلاب دارد که اختصاصاً در بخش عرضه و توزیع کتاب های زبان خارجه فعالیت دارند.

چاپ هدف نوینوضعیت نشر را چگونه می بینید؟

نشر به خاطر فضای مجازی و انتشار کتب به صورت دیجیتالی ضعیف شده و تیراژها هر روز کاهش پیدا می کنند. اگر از فضای مجازی برای مطالعه و آموختن استفاده می شد مشکلی نبود، متأسفانه کانال‌ها و سایت‌های متفاوت و فراوانی وجود دارند که مطالب بی پشتوانه و شایعات را دامن می زنند و از این رو درصد مطالب درست در این رسانه ها بسیار معدود است.

الان اگر شما در یک تاکسی و یا اتوبوس به مردم نگاه کنید اکثراً با گوشی های خود مشغول هستند اما وب گردی و کانال گردی می کنند و یا در حال بازی هستند، کمتر کسی از این ابزار برای مطالعه سود می جوید اما به هر حال وقت از بین می رود و به هر زعم فرد مقادیر معتنابهی متن در روز خوانده و دیگر حوصله مطالعه کتاب ندارد و این اتفاقات بر روی نشر تأثیر گذاشته و تیراژ آن را کاهش داده اند.

چاپ هدف نوینشما به‌عنوان یک ناشر در بخش انتشار کتاب های حوزه زبان خارجه بسیار فعال بودید و یکی از شناخته‌شده ترین و موفق‌ترین ناشران این حوزه به شمار می رفتید، چه شد که تصمیم گرفتید علاوه بر نشر وارد عرصه چاپ هم بشوید؟

ما در کار نشر مشکلات زیادی با بخش چاپ داشتیم، تازه این در صورتی بود که ما با مجموعه‌های خوب و حرفه‌ای همکاری می‌کردیم اما به هر زعم به خاطر وسواسمان روی کیفیت کار همواره با مشکلات عدیده ای روبرو بودیم.

یکی از بخش‌های مهم برای ما صحافی کار بود؛ ما بیشتر اوقات در زمان چاپ حضور داشتیم و خود من به‌عنوان ناظر چاپ همیشه بالای سر کار بودم اما نمی‌توانستیم همواره صحافی را هم تحت کنترل داشته باشیم و این برای ما مشکلاتی را به وجود آورده بود.

صحاف می رفت چسب ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت تهیه می‌کرد (مخصوصا زمانی که دلار تورم ناگهانی پیدا کرد و نرخ آن به‌شدت بالا رفت) و ما هم کتاب هایی را به چاپ می رساندیم که آموزشی بود و بنا به مورد استفاده اش، بارها ورق می خورد، از این رو می بایست جلد خوب و صحافی عالی روی آن انجام می شد که متأسفانه با آن وضع همواره مشکل پیش می آمد و جلد کتاب های ما بعد از مدتی از صفحه جدا می شد و این برای انتشاراتی چون ما اصلاً خوب نبود.

الان با راه‌اندازی چاپخانه اختصاصی و خط صحافی مجهز دیگر این مشکل وجود ندارد و ما بدون توجه به هزینه‌ها همواره بهترین مواد مصرفی را تهیه و به کار می بندیم و کتاب با کیفیت تولید می کنیم. ما چون ناشر بوده ایم و با مشکلات این حوزه کاملاً آشنایی داریم، این روند تولید با کیفیت را برای همکاران ناشر هم به کار می بریم و به این وسیله رضایت آن‌ها را از کار با مجموعه انتشارات و چاپ هدف نوین تأمین می کنیم.

درست است که شما کار نهایی ما را با کیفیت دریافت می‌کردید اما برای اینکه کتاب های انتشارات و چاپ هدف نوین از لحاظ کیفی مقبول باشند ما سختی های زیادی را متحمل می شدیم و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کردیم. عناوین متعددی برای چاپ وجود داشت که باید در یک زمان مشخص به بازار می رسیدند و ما همواره با چاپخانه ها برای رساندن به موقع کارها درگیر بودیم. آن‌هایی که در کار نشر هستند می دانند که رعایت توأمان کیفیت و زمان پخش چه کار طاقت فرسا و پرمشقتی است.

نشر هدف نوین در طی بیش از یک دهه (۱۲ سال) فعالیتش موفق شد با هر سختی که شده کیفیت خود را حفظ کند و بتواند خوراک بازار و سفارش مشتریان خود را به موقع به دست آن‌ها برساند. یک دهه تلاش چیز کمی نبود و در طی آن من همیشه به دنبال راهی برای حل معضل بخش چاپ کارمان بودم.

کتاب های ما در بین جوامع علمی شناخته‌شده بودند و از لحاظ شکل و محتوا خللی به آن‌ها وارد نبود، از همین رو ما می خواستیم این وضعیت اطمینان بخش را در قسمت چاپ کار هم حاکم کنیم و با این هدف در سال 1390 دست به تأسیس چاپخانه زدیم. چاپ هدف نوین تأسیس شد و از همان ابتدا نظم و سر وقت بودن یکی از ارکان اصلی آن قرار گرفت.

ما قبل از هر چیز ناشر بودیم و با مشکلات این حوزه آشنایی کامل داشتیم، برای همین تصمیم گرفتیم اگر کاری را برای خود و یا دیگر همکارانمان در حوزه نشر به چاپ می رسانیم از مشکلات عدیده ابتدایی که هر ناشری در برخورد با چاپخانه‌ها با آن روبرو است، اجتناب کنیم و بتوانیم بحث کیفیت و زمان مقرر تحویل کار را همواره رعایت نماییم. سابقه ما در نشر و رعایت موازینی که باعث می‌شد مشکلات گریبان گیر ناشر نشوند سبب شد که انتشارات و چاپ هدف نوین در بازاریابی موفق باشد و مجموعه خدماتش همکاران زیادی را برای سفارش دهی به آن ترغیب کند.

چاپ هدف نوینشما تا چه حد با حوزه چاپ آشنایی داشتید؟ از ابتدای کارتان بگویید؛ کدام کار مشکل‌تر است، چاپچی بودن یا ناشر بودن؟

به نظر من هر کدام سختی خود را دارند. من به علت حساسیت بالایم در کار همیشه موقع چاپ کتاب‌ها در چاپخانه حضور داشتم و به‌عنوان ناظر چاپ کیفیت کار را کنترل می‌کردم؛ از آنجا با چاپ آشنا شدم. سال 1390 بود که برای خرید دستگاه و راه‌اندازی چاپخانه خدمت آقای محمود ذوالفقاری رفتم، ایشان چند دستگاه که موجود داشتند به من معرفی کردند و من در میان آن‌ها دستگاه رنگ را برگزیدم.

ایشان از انتخاب ۸ من متعجب شد و پرسید که چند سال در زمینه چاپ کار کرده ام؛ سپس پیشنهاد کرد که دستگاه دیگری بردارم که کار با آن راحت‌تر است، او گفت دیگران معمولاً با یک دو ورقی کارشان را آغاز می‌کنند اما من روی انتخابم اصرار کردم و ایشان هم که شوق مرا دید نصیحت‌های برادرانه کرد. صدای ایشان هنوز در گوش من است و رهنمون کار من شد و به من انگیزه داد، من از این بابت از ایشان کمال تشکر را دارم. من در ادامه کار بسیار از همفکریشان استفاده کردم، خرید مکان اختصاصی پیشنهاد ایشان بود و همچنین تهیه دستگاه ها هم با مشورت این مرد با تجربه انجام پذیرفت.

از خریداری مکان صحبت کردید، چاپ هدف نوین پیش از این در کجا واقع شده بود؟

ما در آغاز کار چاپخانه را در خیابان دماوند راه‌اندازی کردیم و بعد از دو سال برای گسترش مکان و توسعه کار به کیلومتر 16 جاده مخصوص منتقل شدیم و در آنجا به کار پرداختیم اما همواره به دنبال موقعیتی برای خرید مکان بودیم و در نهایت به سال 1395 موفق شدیم ملک فعلی را در کیلومتر 18 جاده مخصوص خریداری کنیم و کار را در اینجا ادامه دهیم.

این مکان حدود دو هزار متر است که هزار و ۰0 ۸ متر آن به سالن چاپ اختصاص یافته است. ما در ساخت این مکان از تجربیات پیشین استفاده کرده و مکانی استاندارد و مطابق با کار برای چاپخانه احداث کردیم.

تقریباً روزی 600 بند کاغذ در این مکان مصرف می‌شود و به صورت میانگین حدود ۴0 هزار کتاب چاپ و صحافی می‌شود. بخش چاپ و پس از چاپ ما را دستگاه لیتوگرافی چهار و نیم ورقی کداک تغذیه می کند که دستگاهی مدرن است و حداقل تا ساعتی 40 زینک خروجی دارد. در بحث کیفی می‌توان گفت که چاپخانه ما هیچ کم و کاستی ندارد و همین نکته باعث شده ما در جذب مشتری داخلی و خارجی موفق باشیم.

چاپ هدف نوینشما کار چاپخانه را با چاپ کارهای انتشارات هدف نوین آغاز کردید و پس از آن به سرعت مقبول ناشران و همکاران دیگرتان شدید و سفارشات دیگران را به چاپ رساندید. از مشتریان خارجی خود هم بگویید.

باور کنید چاپخانه‌های ما از دیگر کشورهای توسعه‌یافته چیزی کم ندارند، دستگاه‌های ما با آن‌ها برابری می‌کنند و از لحاظ تجربه در کار هم اگر حساب کنید چاپچی ما به علت شناخت پایه‌ای از دستگاه‌های قدیم تا مدرن می‌تواند کار با کیفیت تری را به انجام برساند. اگر فایل اولیه کار با کیفیت، استاندارد و بدون مشکل باشد به جرات میگویم که بچه های ما کاری به مراتب با کیفیت تر از چاپخانه‌های حتی اروپایی به چاپ میرسانند.

هدف نوین با تکیه بر تجربه اش با ناشران خارجی وارد مذاکره شد و به آن‌ها پیشنهاد داد که کتاب‌هایشان را در ایران به چاپ برساند. ما از کار خودمان و ناشران کتاب های زبان خارجه شروع کردیم و در این بین با نشر یورک (نماینده خاورمیانه انتشارات لانگ من) ارتباط گرفتیم و بعد از چند بار جلسه و مذاکره قرار بر این گذاشتیم تا یک کتاب را به‌عنوان نمونه برای آن‌ها چاپ کنیم،

این کار انجام شد و وقتی آن‌ها کیفیتش را بررسی کردند ناظر چاپ آن‌ها به اینجا آمد و از چاپخانه بازدید کرد و اذعان داشت که فکر نمی‌کرده در ایران چنین چاپخانه‌هایی هم وجود داشته باشد که بتواند با این کیفیت کتاب چاپ کند، او کیفیت کار هدف نوین را هم رده سفارشاتی دانست که در اروپا چاپ می شوند و معتقد بود کیفیت آن از سفارشاتشان به چین بالاتر است.

به این ترتیب رضایت اولیه به دست آمد و از آن پس تاکنون چندین کتاب برای این انتشارات معتبر و بزرگ به چاپ رسانده ایم و الان هم آن‌ها از وضعیت موجود کمال رضایت را دارند، چرا که برای آن‌ها صادرات به ایران کاری مشکل و هزینه بر بود و با این وضعیت مشکل آن‌ها رفع شد. آن‌ها هزینه‌های حمل و نقل و گمرک را محاسبه کردند و دیدند سپردن چاپ به ما از هر لحاظ برایشان به صرفه‌تر است. به این شکل ما توانستیم به جای واردکننده، تولیدکننده باشیم و قدم بعدی ما نیز ورود به حوزه صادرات است.

هزینه‌های چاپ در ایران پایین است و ما می‌توانیم روی این نکته مانور داده و سفارش گیری کنیم. حتی زمانی بود که من به‌عنوان ناشر فعالیت می‌کردم و هنوز چاپ هدف نوین کارش را آغاز نکرده بود؛ برای شخصی در ایتالیا مجله چاپ می‌کردم و تمامی تیراژ آن به همان کشور فرستاده می شد.

جالب است بدانید با توجه به هزینه حمل و نقل و گمرک باز فاصله آن‌قدر بود که سفارش او به ما برایش به صرفه‌تر از چاپ مجله در ایتالیا تمام می شد؛ اما متأسفانه خروج کار از گمرک کشور، هر بار برای آن‌ها مشکلاتی به وجود می‌آورد و روند کار به صورتی فرسایشی درآمد و از خیر آن گذشتند، اما می‌خواهم بگویم که در صورت هماهنگی‌ها می‌توان به این سفارش گیری ها امید داشت، چرا که دور ماشین در کشورهای اروپایی و آمریکایی هزینه بالایی دارد.

من به تجربه خدمتتان عرض می کنم که دور ماشین ما در ایران آن‌قدر پایین بود که هزینه‌های به نسبت بالای حمل و نقل و گمرک برای آن‌ها مهم نبود. طبق قراری که با انتشارات یورک گذاشته شده است، مقرر شده کتاب هایی که در حوزه خاورمیانه انتشار می یابند از این پس به جای چاپ در انگلستان و یا چین، در ایران و توسط ما صورت بپذیرد. همان‌طور که اشاره شد ما با کیفیتی مثال زدنی تولیدات داریم و این در حدی است که بسیاری از سفارشات این انتشارات که حتی قرار به پخش آن در ایران نیست، به عهده چاپ هدف نوین گذاشته شده است.

چاپ هدف نویندر نشر کتاب و مجله، فکر نمی‌کنید مضمون مطالب و عکس‌ها برای چاپ و در زمان عبور از گمرک برای شما مشکلی به وجود بیاورد؟

یکی از مشکلات آن مجله ایتالیایی هم همین بود اما به نظرم می‌شود با کمی تسامح و تضمین این نکته که مجلات هیچ پخشی در داخل کشور نداشته باشند این ایراد را مرتفع کرد. در همین مورد جالب است بدانید که وقتی ما با انتشارت یورک وارد گفت و گو شدیم به آن‌ها وضعیت را توضیح دادیم و آن‌ها نیز استقبال کردند و قرار شد کتاب ها را بر اساس ارزش ها و اعتقادات ما و دیگر کشورهای مسلمان تنظیم کنند و به این ترتیب بنا شد مثلا به جای مکان های خارجی از بناهای تاریخی کشور خودمان استفاده شود.

ما بر همین اساس آمدیم حتی کتاب هایی که در ایران مجوز نشر داشت را هم بومی سازی کردیم. قبل از این ما ناشرها عکس کتاب ها را پوشش گذاری کرده و مثلا آستین های کوتاه را بلند می‌کردیم، یا مثلا مشروبات الکلی را حذف کرده یا جایگزین می گذاشتیم اما ادامه جمله را حذف نمی‌کردیم، یعنی به جای مشروب از شیر، آبمیوه یا چای استفاده می‌کردیم اما در ادامه متن برای شخصیت ما مستی رخ می داد و کار را خراب می‌کرد.

سانسور به شکل خیلی بدی اتفاق می افتاد و از همین رو ما به فکر حل اصولی این مشکل برآمدیم و دست به سانسوری اساسی زدیم. همان‌طور که گفتم ما حتی به جای مکان های خارجی از بناهای معروف کشور در متون استفاده کردیم و ناشران خارجی هم با این کار موافقت کردند. این تولید جلوی واردات کتاب را تا حدود زیادی گرفت و در مرحله بعد هم همان‌طور که اشاره شد به صادرات فکر خواهیم کرد تا زحمات ما علاوه بر جلوگیری از خروج ارز به ارز آوری هم منجر شود.

کشور ما کمبودی در این زمینه ندارد و به‌راحتی می‌تواند تولیدات چاپی با کیفیت تولید و صادر کند، این بازار بکر، تولیدات ما را گسترش داده و باعث حل مشکلات زیادی می‌شود که امروز چاپچی وطنی با آن روبرو است.

چاپ هدف نوینهدف نوین یکی از فعال‌ترین چاپخانه ها در حوزه نشر است که روزانه تیراژ بالایی را پوشش می‌دهد، چه دستگاه‌هایی در ناوگان هدف نوین مشغول به کار هستند؟

یک دستگاه هشت رنگ دو ورقی zp (پشت و رو زن)، دو ماشین چهار رنگ ۲ ورقی (یکرو)، یک ماشین دو رنگ zp و یک ماشین چهار رنگ چهار و نیم ورقی zp بخش چاپ ما را تشکیل می‌دهند.

در قسمت صحافی هم یک لاین چسب، ۲۴ خانه ترتیب کن، 10 گیره چسب و سه طرف برش و چهار عدد تا کن (دو عدد دو ورقی و دو عدد چهار و نیم ورقی) فعالیت دارند. در بخش مفتول صحافی نیز مجموعه به صورت لاین (خط صحافی) است. در لاین صحافی مفتول ما، شش خانه ترتیب، منگنه و سه طرف برش وجود دارد که ما را در انجام کارهایی که صحافی آن‌ها با مفتول به انجام می رسد، یاری میرسانند.

در لیتوگرافی چاپ هدف نوین هم یک دستگاه چهار و نیم ورقی کداک مدل بالا نصب است که قابلیت زنیک گیری 40 ورق زینک در ساعت را دارا است. علاوه بر این‌ها ما دستگاه سلفون حرارتی و یو وی موضعی هم داریم که به علت کمبود فضا در مکانی دیگر مستقر هستند اما کاملاً متعلق به ما و در اختیار چاپخانه هدف نوین قرار دارند.

چاپ هدف نوینشما به‌عنوان یک چاپخانه‌دار که قبل از آن ناشر هم بوده است می‌توانید این صنف را از بیرون نگاه کنید؛ مشکلات صنعت چاپ کشور و چاپخانه ها را چه میدانید؟

تا چندی پیش صحبت بر سر مالیات و مالیات بر ارزش‌افزوده بود؛ ما به‌عنوان یک ناشر چاپخانه‌دار، در آن بخش از کارمان که به چاپ کتاب های خودمان مربوط است به علت فرهنگی بودن از مالیات معاف هستیم، اما سایر کارهای دیگر چاپخانه مشمول مالیات می‌شوند. در این مورد می‌توان گفت که کسی با پرداخت مالیات مشکل ندارد، ما با بی نظمی در آن مشکل داریم، نرخ مالیات ها درست تنظیم نشده‌اند، کسی که ماهانه 100 هزار کتاب چاپ می‌کند با آن کسی که روزانه همین مقدار را به چاپ می‌رساند در پرداخت مالیات مساوی است!

این امر در قیمت گذاری‌های ما هم دخیل شده است، آن فردی که علیرغم بالا بودن سفارشاتش مالیات کمتری پرداخت می‌کند به‌راحتی توان دامپینگ و پایین آوردن قیمت را دارد و این مورد می‌تواند چاپخانه‌های کوچک‌تر را از میدان رقابت حذف کند. قیمت کارهای چاپی در ایران به هیچ وجه قابل‌مقایسه با کشورهای دیگر نیست، ما هم از همان ابزار و ماشین‌ها و از همان مواد مصرفی در کارهایمان استفاده می‌کنیم که دیگر کشورها از آن بهره می‌برند، منتها قیمت دور ماشین ما بسیار نازل است و با مقدار واقعی آن در کشورهای دیگر فاصله زیادی دارد.

من تازه شش سال است که وارد این حوزه شده‌ام اما در همین مدت کم حقوق کارمندان چاپخانه چند برابر شده و از طرف دیگر هزینه‌های ملزومات و قبض‌های انرژی‌های مصرفی ما نیز افزایش چشمگیری داشته اما قیمت کار چاپی همپای آن‌ها افزایش پیدا نکرده و کمتر از 40 درصد رشد داشته است.

تغییر مکان چاپخانه احتیاج به بروکراسی فراوان دارد و بسیار وقت‌گیر است، زمانی که من به مکان جدید (فعلی) آمدم تا زمانی که بتوانم مجوز اتحادیه را اخذ کرده و سایر مصارف انرژی را به شکل فرهنگی دربیاورم، چند ماهی به طول انجامید و من در هر ۲۵ روز به طور متوسط حدود 19 میلیون تومان فقط برای هزینه برق متقبل شدم. اگر یک حساب سرانگشتی کنید خواهید دید که در این مدت قیمت تمامی ملزومات ما حداقل دو برابر شده اما قیمت کار چاپی در نهایت 40 درصد افزایش داشته است.

یک زمانی چاپخانه‌داری به‌عنوان شغلی پرسود مطرح بود اما اکنون یک اشتباه کوچک و یک ریسک حساب نشده می‌تواند به‌راحتی هر کس را از بازار چاپ حذف کند، همین موارد و مشکلات است که امروز گریبان گیر صنعت شده و بسیاری از چاپخانه‌داران را به فکر بیرون رفتن از این شغل انداخته است. تولید به طور کل در ایران تحت‌الشعاع قرار گرفته و چاپ هم از این قاعده مستثنی نیست، ما دستگاه‌های گران‌قیمت و پر استهلاکی داریم و شغلمان سرمایه‌گذاری‌های کلانی می‌طلبد اما برداشت و سود ما از آن بسیار ناچیز و غیر قابل‌مقایسه است.

البته خود ما چاپخانه‌دارها هم بی‌تقصیر نیستیم، مواردی چون قیمت شکنی آسیب جدی به بار آورده است. الان در همین بازار موجود چاپخانه‌هایی را سراغ دارم که هنوز دارند با قیمت چهار سال پیش کار چاپ می‌کنند و این مسئله می‌تواند آسیب جدی به این صنف وارد کند. رقابت‌های ناسالم باعث جمع شدن بسیاری از چاپخانه‌ها و بیکار شدن خیل عظیمی از کارگران و زحمتکشان این صنف شده است.

یک مسئله مهم دیگر عدم تثبیت قیمت مواد مصرفی چون کاغذ است؛ این بازار بی‌ثبات قدرت هرگونه برنامه‌ریزی را از ما گرفته و مشکلات عدیده‌ای را به وجود آورده است. حتی گاهی در بین اخذ سفارش مشتری تا انجام کار با افزایش قیمت روبرو بوده ایم و این در حالی است که قرارداد بسته شده و بر سر قیمت توافق شده و دیگر قابل تغییر نیست.

این مورد و موارد این‌چنینی باعث دل‌زدگی مشتری و ضرر چاپخانه‌دار می‌شود و تمرکز تولیدکننده را از تولید به دیگر جنبه‌های فرعی کار خارج می‌کند. در این وانفسا پول حرف اول را میزند و تولیدکننده زحمتکش دیروز در حال تبدیل شدن به تاجر و دلال است.

چاپ هدف نوینفکر نمی‌کنید قیمت‌های پیشین کارهای چاپی (حالا به دلایل مختلفی چون نسبت عرضه و تقاضا یا بی‌اطلاعی مشتری از روال چاپ)، بالا بوده و تازه الان دارد به حد طبیعی و معقول خود می‌رسد؟

به نظر من این‌طور نیست، ما الان یک چاپخانه ای هستیم که بدون وقفه، 24 ساعته در حال کار است و دیگر کسی نمی‌تواند به ما بگوید مشکل شما از کم کاری و کسادی بازار است، با این حال باور کنید سود نهایی ما از سود 15 درصدی که همین الان بانک ها پرداخت می‌کنند پایین‌تر است. شما باید در این محاسبه به حجم سرمایه‌گذاری چاپخانه ها و دیگر هزینه‌های نسبتاً بالای مواد مصرفی و نیروی انسانی آن‌ها نیز توجه کنید.

با وضعیت فعلی به جرات به شما میگویم که الان هر چاپخانه مدرنی که تملک دارد، اگر بخواهد سرمایه خود را به پول نقد تبدیل کرده و در بانک‌ها سپرده گذاری کند، سود بیشتری عایدش خواهد شد، مضاف بر اینکه دردسرهای زیادی هم از عهده اش خارج می‌شود که دیگر روی این آزادی و فراغ بالی او قیمتی نمی‌شود گذاشت! ما باید برای حفظ مشتری در این بازار، جنس و مواد مصرفی را در بازار بی‌ثبات، نقد بخریم و آن را مدت‌دار در اختیار مشتری قرار دهیم.

البته این را هم بگویم که قیمت کاغذ حداقل به چاپخانه‌دارانی چون ما که در کار نشر هستند، ربط مستقیمی ندارد چرا که کاغذ مصرفی هر سفارش را خود ناشران تهیه می‌کنند اما بقیه مواد مصرفی را برای جذب مشتری و حفظ آن باید نقدا خریداری و مدت‌دار به مشتری تحویل دهیم.

خوشبختانه چاپ در کشور ما اگر مدرن هم شده اما سنت اخلاق مدار آن تغییر پیدا نکرده و جو صمیمی کارفرما و کارگر آن متحول نشده است. خود من حاضرم یک دهم سود بانکی که مورد بحث بود، عایدم شود اما هدف نوین یکی از کارکنانش را از دست ندهد. دیدن فعالیت آن‌ها و ارتزاق افراد از این مجموعه شعفی دارد که با هیچ قیمتی قابل قیاس نیست.

در حال حاضر بسیاری آینده صنعت چاپ را در بسته بندی می بینند، شما برنامه خاصی از این جنس، برای توسعه کسب و کار خود ندارید؟

ما همین الان هم دستی در کارهای بسته بندی داریم و برای مشتریان بسیاری جعبه چاپ می‌کنیم اما فقط در قسمت پیش از چاپ و چاپ آن فعالیت داریم. دستگاه‌های هدف نوین، مدرن و پر قدرت هستند و زمانی که این توانایی وجود دارد چرا نباید از آن استفاده کنیم؟

ما فعلا دستگاه‌های دیگری چون بوبست و جعبه چسبان را به خاطر محدودیت فضا در اختیار نداریم که البته برای رفع این مشکل هم کوشیده ایم و به زودی کار هدف نوین را گسترش خواهیم داد. ما نیروهای زبده و کارآمد و دستگاه‌های به روز داریم و در این سال های فعالیت مجموعه ای خوشنام هم ساخته و پرداخته کرده و مشتریان خوبی هم داریم که کار را برای ما راحت کرده اند؛ تنها مضیقه فضا وجود داشت که آن هم بنا به تمهیدات انجام شده در حال رفع شدن است.

ما با ملک مجاور وارد مذاکره شده ایم و تا به اینجای کار هم با موفقیت پیش رفته ایم و قرار شده که هدف نوین از لحاظ فضا گسترش چشمگیری پیدا کند و به این ترتیب کار وارد فاز جدیدی از اجرا بشود. این مکان جدید حدود سه هزار متر مربع مساحت دارد که در آن شش هزار متر بنا در سه طبقه موجود است و به خوبی می‌تواند مشکل کمبود جای ما را رفع کند.

چاپ هدف نوینچیزی که در زمان ورود به مجموعه هدف نوین توجه هر بیننده‌ای را جلب می‌کند، جنب و جوش کارکنان آن است، چه کرده‌اید که یارانتان این‌گونه تلاشگرند؟ در مورد نیروی کار مجموعه توضیح دهید.

در مورد رسیدگی ما به کارکنان و انگیزه بالای آنان باید از خودشان سؤال کنید. ما معمولاً در تمام فصول کار داریم و شیفت‌های کاری ما ۲۴ ساعته است، کارکنان ما به دو دسته تقسیم شده و یک روز در میان شیفت بندی شده اند.

عمده کار ما همان‌طور که اشاره شد، کتاب‌های نشر هدف نوین و کتب همکاران ناشر دیگر است، علاوه بر آن چاپ مجلات و نشریات و همچنین چاپ جعبه از دیگر کارهایی است که در مجموعه ما به انجام می رسند. بیش از 80 نفر در چاپ هدف نوین فعالیت دارند که با انتشارات ما هماهنگی کامل داشته و بنا به خواسته های آنان تیراژ کتاب‌ها را مشخص می‌کنند. در زمان‌هایی هم که کار انتشارات کم است، سفارشات دیگر مشتریان ما به چاپ میرسند.

رمز موفقیت چاپ هدف نوین را چه میدانید؟

صداقت، من همیشه در کارم صادق بوده‌ام. بسیاری از همکاران در حوزه نشر و یا چاپ هستند که امکان دارد از من فعال‌تر باشند اما من به دنبال ازدیاد دستگاه‌ها و بهره‌کشی از کارگران نیستم و همواره در تلاشم تا جو کسب و کارم بیش از هر چیز دوستانه و گرم باشد.

من در برنامه های کاری روزانه ام ساعتی را به صحبت با کارکنان اختصاص داده‌ام. طبق این برنامه‌ریزی هر روز فرصت یک نفر می‌شود که بیاید و با هم حرف بزنیم و درد دل کنیم؛ شاید من با گوش دادن به مشکلات و حرف ها حتی نتوانم کار چندانی هم برای رفع معضل انجام دهم اما صادقانه به حرف های او گوش میدهم و البته تا بتوانم هم سعی در حل مشکلات او دارم.

به هر حال این گفت و گوها اگر سودی هم نداشته باشد لااقل با تکرار آن‌ها فرد سبک شده و از توجه صاحب کارش خرسند می‌شود، اینکه ما آزادانه باهم سخن میگوییم و برای ساعتی رابطه ما از حالت کار در می‌آید باعث تقویت دوستی و مودت می‌شود و هر دو بیشتر با هم آشنا می‌شویم.

من همیشه سعی کرده ام حق و حقوق کارکنان را رعایت کنم و حقوق ماهیانه آن‌ها را دقیقاً سر وقت پرداخت نمایم. این روراستی و عمل به کار ما برکت می‌دهد؛ ما به کسی بدهکار نیستیم و خوشحالم که ارتقاء مجموعه بدون آزار رساندن به احدی صورت می‌گیرد.

بسیاری در مواجهه با من فکر می‌کنند با انسانی ساده طرف‌اند در حالی که من ساده نیستم بلکه صادقم و معتقدم که با تکیه بر این اصل است که توانسته‌ام یک مجموعه آوانگارد را با مدیریتی مودتی پیش ببرم.

یکی از نقاط قوت هدف نوین یک سال پس از شروع کار آن رخ داد؛ درست است که چاپ و نشر همواره با هم ارتباط مستقیم دارند اما هر کدام مقتضیات خود را داشته و تفاوت‌های چندی با هم دارند. تازه خود من از افرادی بودم که همواره در زمان چاپ سفارشات در چاپخانه ها حاضر بودم و با این مقوله آشنایی نسبی داشتم اما به هر حال شروع چنین کاری احتیاج به آگاهی هایی فراتر از دانش سطحی داشت.

یکی از دوستانی که به‌عنوان کارشناس چاپ کمک شایانی به ما کرد، آقای ایمان پردیک بود. ایشان از همان ابتدای کار در کنار ما بود، اوایل به‌عنوان ماشینچی به گروه ما پیوست اما بعد از مدت زمان کمی و با نشان دادن تخصصش اعتماد همگان را جلب کرد و به سمت مدیر چاپخانه ارتقا یافت. ایشان فردی حرفه‌ای و لایق است که می‌توان به‌عنوان یک دوست روی او حساب کرد و بدون هیچ نگرانی و با اطمینان خاطر کار را به او سپرد.

او در همه زمینه‌ها کمک حال ما است، از سفارشگیری گرفته تا بخش‌های مختلف چاپ. هدف نوین در برخورد با مشتریان خود بیش از اینکه رابطه فروشنده- خریداری داشته باشد رفیق است و فضایی صمیمی در کسب و کار و تجارت آن حکم فرما است که این جو صمیمی را نیز مدیون روابط عمومی بالای این مدیر لایق است. مشتریان ما آن‌قدر که با موبایل ایمان صحبت می‌کنند با چاپخانه ارتباط ندارند و این در بازاری که عموماً روابط آن تحت قوانین خشک پیش میرود، یک موهبت است.

من همیشه گفته ام که ایمان بیش از همکار، برادر من است و خارج از محیط کار هم روابط خانوادگی و دوستانه داریم، این رابطه کم و زیاد در سایر روابط بین کارکنان انتشارات و چاپ هدف نوین وجود دارد و همین کار را برای ما لذت بخش کرده است.

نویسنده: میلاد حاتمی لندی

منتشر شده در شماره 155- آذر ماه 1396

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

هجده + 4 =