به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از ایران اکونومیست، شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در فروشگاهی، ناگهان چشمتان درگیر بسته بندی محصولی زیبای شود و حتی با وجود اینکه آن را نمیشناسید، آن را به سبد خرید خود اضافه کنید. شرکتهای کوچک ممکن است بودجه بازاریابی برندهای بزرگ را نداشته باشند اما هنوز هم میتوانند با خلاقانه فکر کردن، محصولشان را به قفسههای جلویی فروشگاهها برسانند و خود را در دل مشتریان جا بدهند.
ریچ کوهن، بنیانگذار و مدیر شرکت طراحی و بسته بندی دیستنت ویلج در شیکاگو، میگوید: «در حالی که مشاغل کوچک بسته بندی را به عنوان هزینهای میبینند که باید به حداقل برسانند، ممکن است از پتانسیل بسته بندی برای فروش محصولات خود غافل شوند. بسته بندی را باید نه فقط به عنوان روشی که میتواند از محصولتان نگهداری کند بلکه به عنوان یک فروشنده صامت نگاه کنید. بسته بندی شما روی قفسه است تا با مردم ارتباط برقرار کند.»
اما بهتر است بسته بندی محصول شما چه شرایطی داشته باشد؟ در ادامه پنج نکته کلیدی در طراحی بسته بندی آورده شده است تا به شما در جلب توجه مشتریان و حتی لذت بردن آنها از بسته بندی محصولاتتان کمک کند.
ضمنا برای بسته بندی انواع محصولات، دستگاههای بسیار زیادی در بازار موجود است. یکی از مقرون به صرفهترین و بهترین دستگاههای موجود، انواع دستگاه شیرینگ پک است. مدلهای به روز این دستگاهها با کاهش استفاده در مصرف برق، هزینههای کارگاه را تا حد زیادی پایین آوردهاند.
۱- به پیام و حس بسته بندی محصول درباره برندتان توجه کنید
مصرفکنندگان میخواهند نسبت به خرید خود احساس خوبی داشته باشند. ریچ کوهن میگوید: «استفاده از مواد تولیدی مناسب مانند مواد ارگانیک یا کاغذهای قابل بازیافت، در مورد برند شما یک پیام مثبت زیستمحیطی منتقل میکند.» این روزها، بسیاری از شرکتها صرف نظر از آنچه میفروشند، برای طراحی بسته بندی مناسب به ریچ کوهن مراجعه میکنند. او در طرحهای خود از موادی مانند کاغذ چمن وحشی، کاغذ توت و برچسب کاغذ کنف استفاده میکند.
۲- به دنبال این باشید که کالای شما به نظر دستساز بیاید
مشتریان به بسته بندی هایی جلب میشوند که به آنها حس شخصیسازی شده بدهد؛ یعنی احساس کنند که این کالا به صورت ویژه برای آنها ساخته شده است؛ انگار که یک کالای دستساز در دستشان گرفتهاند. به عنوان مثال، پیتر هیویت، بنیانگذار چای فورته در کنکورد ماساچوست، میخواست بسته های چای خود را شخصیسازی کند تا از بسته های کاغذی صاف که اکثر کیسههای چای در آن قرار میگیرند، متمایز شود.
هنگامی که او شرکت خودش را در سال ۲۰۰۳ تأسیس کرد، به جای کیسههای کاغذی معمول، یک بسته هرمی شکل طراحی و تولید کرد. پیتر هویت در این باره میگوید: «وقتی میخواستید چای بنوشید، چای کیسهای یک چیز مرطوب و خیس اضافی بود که در کنار لیوان شما قرار داشت. من فقط میخواستم به آن شخصیت بدهم.
در بسته بندی جدید یک نخ نازک از درون هرم بیرون میآید و در انتهای آن یک برگ کوچک قرار دارد. نام شرکت، فقط در قسمت زیر بسته به شکل ریز چاپ میشود.» این نوع بسته بندی بیشتر از اینکه محصول تجاری باشد، به یک اثر هنری نزدیک است. امروز، چای فورته در ۳۵ کشور جهان در هتلها، رستورانها و فروشگاههای مواد غذایی به فروش میرسد.
۳- بسته بندی محصول خود را کاربردی کنید
ماریانا روزنر کلیمچوک، استاد و رئیس بخش طراحی بسته بندی در انستیتوی تکنولوژی مد نیویورک میگوید: «مشتریها بسته بندی هایی را دوست دارند که به خاطر ارزشِ افزوده شده، کاربردی هم هستند.»
او در این مورد شرکت بوکسرچیپس، یک تولیدکننده چیپس سیب زمینی را مثال میزند. این شرکت چیپسهایش را در بسته بندی هایی ارائه میدهد که بسته آن به عنوان یک کاسه برای خوردن چیپسها استفاده میشود. کلیمچوک میگوید: «هنگامی که به طراحی و عملکرد بسته بندی فکر میکنید، خیلی مهم است که از نقطه نظر پیشنهادات رقابتی به آن نگاه کنید.»
الیسیا واسونگ که شکلاتفروشی بسیار معروف خودش را در سوثریور افتتاح کرده، متوجه شده که میتواند با شروع یک برنامه شارژ مجدد، استفاده از جعبههای برندش را کاربردیتر کند. مشتریانی که جعبه های شکلات خالی خود را بیاورند، به جای ۴۰ دلار که مبلغ هر جعبه شکلات است، مبلغ ۲۵ دلار میپردازند و جعبهشان را پر شده تحویل میگیرند. در واقع مشتریان با مبلغ ۱۵ دلار کمتر، میتوانند جعبه شکلاتشان را پر کنند. برنامه پر کردن جعبهها نه تنها عملکرد جدیدی به جعبههای او میدهد بلکه مشتری را هم به خرید دوباره ترغیب میکند.
در بسیاری از شیرینی فروشیها در کنار رعایت موارد گفته شده برای طراحی بسته بندی، جهت حفظ کیفیت بیشتر محصولات خود، آنها را با استفاده از دستگاه شرینک پک نیز بسته بندی میکنند.
۴- از مواد و شکلهای حیرتانگیز استفاده کنید
هنگامی که راب ترنر، مالک مزارع ماداوا در سال ۲۰۱۱، فروش شربت افرا را آغاز کرد، میخواست شکلی از بسته بندی را به وجود بیاورد که تصویر شربت را نه تنها به عنوان یک چاشنی صبحانه، بلکه به عنوان یک غذای پرمصرف نشان دهد.
ترنر به جای استفاده از یک بطری پهن سفید یا یک بطری شبیه برگ افرا، مثل بسیاری از تولیدکنندگان شربت که در آن زمان به این شکل عمل میکردند، یک بطری گرد را انتخاب کرد؛ شبیه به بطری نوشیدنیهای درجه یک. گردن بطری را در فویل مات سیاه پیچید و از یک برچسب مستطیل شکل زیبا استفاده کرد.
کوهن میگوید: «شکل، تأثیر بسیار زیادی بر مقدار ارزشی دارد که افراد از کالای شما درک میکنند.» شکل بسته بندی متمایز یا ساخت بسته بندی از مواد غیرمعمول میتواند به مصرفکنندگان نشان بدهد محصول شما از محصول دیگر رقیبان متفاوت است.»
این محصولات باید راهی پیدا کنند که خاص باشند، مانند این که دوستدار محیط زیست باشند و در تولید محصول از مواد شیمیایی استفاده نکنند. امروزه مصرفکنندگان از نظر زیستمحیطی آگاهتر و به دنبال گزینههای سبزتر هستند، محصولاتی که تا حد ممکن به محیط زیست صدمه نزنند.
برای برخی از محصولات، بسته بندی آنقدر مهم است که تولید بسته بندی نسبت به تولید محصول هزینه بیشتری دارد.
بیشتر بخوانید: بطری های پلاستیکی حذف خواهند شد
۵- اجازه دهید بسته بندی شما داستان محصولتان را تعریف کند
برخی از شرکتها به روشهای خلاقانه فکر میکنند تا به مشتریان خود نشانههایی بدهند که داخل جعبه چه چیزی قرار دارد. به عنوان مثال، واسونگ برای بسته بندی شکلاتهای پرشده با نوشیدنی خود، یک جعبه شبیه بطری نوشیدنی درست کرد و درون کیسه مخصوص حمل نوشیدنی قرارش داد.
جعبههای شکلاتهای پر شده با نوشیدنی خیلی شبیه تمام جعبه شکلاتهای دیگری هستند که در فروشگاه عرضه میشوند؛ اما این بسته بندی متمایز به شکلات او کمک کرده تا از بقیه بسته بندی ها جدا شود و تبدیل به یکی از شکلاتهای پرفروش فروشگاهها شود.
واسونگ میگوید: «بسته بندی واقعاً برای شما و برندتان همه چیز است.»
در بعضی از کالاها، مانند محصولات آرایشی و بهداشتی، بازار بسیار رقابتی است. به همین جهت بسته بندی برای این شرکتها بسیار مهم است. بسته بندی برای این محصولات باید به شکلی باشد که محصول از بین این همه رنگ، اشکال و نسخههای تبلیغاتی متمایز شود.
سخن آخر
در این مقاله به پنج اصل طلایی بسته بندی پرداختیم:
حس خوبی که مخاطب هنگام خرید دریافت میکند. این کار با استفاده از مواد تولیدی مناسب مانند مواد ارگانیک یا کاغذهای قابل بازیافت، انجامشدنی است. این کار در مورد برند شما یک پیام مثبت زیستمحیطی میدهد.
ظاهر دست ساز کالا که مخاطب را جذب خودش میکند. وقتی کالایی حس خاص بودن به مشتری بدهد، تمایل خرید را در او افزایش میدهد.
در کنار این حس ویژه بودن، عملکردی که به بسته بندی محصول اضافه میکنید، حس کاربردی بودن میدهد. این عملکرد کاربردی همانجور که گفتیم حتی در مواردی میتواند منجر به فروش بیشتر و بازگشت مشتریان هم بشود.
استفاده از مواد و شکلهای حیرتانگیز از نکات مهمی است که در طراحی بسته بندی محصول باید به آن توجه ویژه داشته باشید.
در پایان باید بدانید هنگام طراحی بسته بندی، موارد مهم دیگری هم وجود دارد که بهتر است در نظر بگیرید:
– این بسته باید به اندازه کافی قوی باشد تا در هنگام حمل و نقل از محصول شما محافظت کند و تا زمان استفاده از آن سالم باقی بماند.
– بسته بندی باید تا حد ممکن سبک باشد؛ بسته بندی سنگین هزینه جابجایی را به مراتب افزایش میدهد.
– اگرچه گفتیم شکل بسته بندی باید شخصیت کالا را نشان بدهد، اما نمیتواند خیلی عجیب و غریب باشد؛ چرا که محصول باید بتواند به آسانی در قفسههای فروشگاه جای بگیرد و نشان داده شود.