تولیدکنندگان باید به لزوم برندسازی و اهمیت صنعت بستهبندی آگاه شوند.صنعت چاپ مازندران در این حوزه نیازمند بازبینی است.
علی زارع مدیر چاپ توکتم ساری است، این مجموعه در حدود ۱۸ سال قدمت دارد، وی درباره فعالیتهای چاپ توکتم ساری به چاپ و نشر گفت: مجموعه ما بیشتر در حوزه چاپ نشریات، مجلات و روزنامه فعال است. چاپخانه توکتم ۱۰ نشریه کشوری، ۱۵ روزنامه و ۱۰۰ مجله و هفتهنامه در مازندران را به چاپ میرساند، این میزان از فعالیت چاپی در مقایسه با سایر شهرهای مازندران قابلمقایسه نیست، لازم به ذکر است که مقام دوم کشوری در چاپ نشریات به چاپخانه توکتم ساری تعلق دارد.
علی زارع درباره وضعیت چاپ استان مازندران گفت: در همه استانها سه دسته چاپخانه وجود دارد؛ چاپخانههای قوی، متوسط و ضعیف. استان مازندران چاپخانههای قوی زیادی دارد که معمولاً هر سه خط چاپ، پیش از چاپ و پس از چاپ را دارا هستند، این مجموعهها قابلیت رقابت با تهران و استانهای بزرگ را دارند؛ به لحاظ علمی و تجربی نیز از تجربه بالایی برخوردارند.
اکثر چاپخانههای استان مازندران در حدود نیمقرن تجربه دارند؛ اما مشکل اساسی که وجود دارد و البته مختص استان مازندران هم نیست وجود بازاریابهایی است که باعث میشوند کار از استان خارج شود. اکنون خیلی از کارهای چاپی با راهنمایی بازاریابها از استان خارج شده و برای انجام به تهران فرستاده میشوند.
وی همچنین در ادامه بیان داشت: مشکلاتی که برای صنعت چاپ به وجود آمده است تنها به این صنف مربوط نیست، کل اقتصاد کشور دچار بیماری است. گرانی بیسابقه ارز، وجود تحریمهای کمرشکن و گرانی مواد اولیه، تمامی این موارد صنف چاپ را با چالشهای فراوانی مواجه کرده است. از سوی دیگر کاغذ به مرور زمان از سیستم ادارات حذف میشود و اتوماسیون جایگزین کاغذبازی و صدور قبضها خواهد شد؛ بنابراین صنعت چاپ باید به فکر پیدا کردن بازارهای جدیدی باشد؛ حوزه بستهبندی یکی از بازارهایی است که صنعت چاپ باید به آن التفات ویژهای داشته باشد.
مدیر چاپ توکتم ساری یکی از مهمترین مشکلات صنعت چاپ را وجود ارز سه نرخی در کشور دانست و اظهار داشت: چاپخانهها و ادارات دولتی خودشان چاپخانه دارند، این مجموعهها وارد بازار میشوند و کار چاپخانههای خصوصی را نیز به قیمت پایینتر انجام میدهند.
چاپخانههای دولتی به دلیل داشتن ارز دولتی میتوانند مواد اولیه را به قیمت کمتری تهیه کنند درنتیجه قیمتها را نیز زیر قیمت بازار به مشتری اعلام میکنند، این کار باعث میشود چاپخانههای بخش خصوصی کاری برای انجام دادن نداشته باشند و با وجود رکود اقتصادی جهانی بهسرعت به سمت ورشکستگی پیش بروند. یک مثال خدمتتان عرض میکنم، چاپخانههای دولتی هر بند کاغذ را به قیمت ۱۰۰ هزار تومان میخرند همین میزان کاغذ را چاپخانههای خصوصی به قیمت ۴۵۰ هزار تومان تهیه میکند، با همین یک مثال روشن میشود که یک چاپخانه خصوصی تا چه میزان میتواند تحتفشار باشد.
زارع در ادامه افزود: آینده صنعت چاپ مازندران بهشدت تحت تأثیر سیاستگذاریهایی است که در این استان انجام میشود. همانطور که میدانید استان مازندران به دلیل وضعیت آب و هوایی که دارد جزو استانهای حاصلخیز کشور محسوب میشود، وجود باغات و زمینهای وسیع زراعی، دریا و محصولات دریایی فراوان این خطه را به یک منطقه با پتانسیلهای قوی تبدیل کرده است، دوستان سیاستگذار ما باید از فروش محصولات به شکل فلهای جلوگیری کنند و محصولات را بهصورت بهداشتی و با توجه به استانداردهای روز دنیا عرضه کنند؛ اگر مسئولان ما این سیاست را در پیش بگیرند آینده بسیار خوبی را میتوان برای صنعت چاپ استان مازندران پیشبینی کرد.
مدیر چاپ توکتم ساری اظهار داشت: باید برنامهریزی انجام دهیم و کشاورزان و چاپخانهداران را با لزوم برندسازی و بستهبندی آشنا کنیم. تولیدکنندگان باید به لزوم برندسازی و اهمیت صنعت بستهبندی آگاه شوند، باید سرمایهگذاریهای مناسب در بخش حملونقل هوایی و همچنین در حوزه بستهبندی برای ارتقا صنعت چاپ مازندران انجام شود.
وی در پایان با تأکید بر لزوم توجه به امر سرمایهگذاری در حوزه بستهبندی درصنعت چاپ مازندران تصریح کرد: کشورهایی همچون ترکیه و امارات بیشترین سرمایهگذاری را در بخش بستهبندی انجام دادهاند و از فروش محصولات کشورشان به شکل فلهای جلوگیری کردهاند، این رویکرد تولیدات ناخالص ملیشان را ده برابر کرده و هماکنون در سطح جهانی حرفی برای گفتن دارند. ما نیز باید با الگو گرفتن از این کشورهای موفق راه را برای توسعهی خود هموار کنیم.
بیشتر بخوانید: