به گزارش چاپ و نشر به نقل از خبرگزاری مهر، مهدی غلامی: بیشک یکی از جذابترین تفریحات سفر برای همه ما و حتی مردم دنیا خرید سوغات است که صنایع دستی نیز جزئی از سوغات فرهنگی به حساب میآید و این موضوع برای گردشگران خارجی جاذبهای دو چندان دارد.
کشور ما به لحاظ قدمت و فرهنگی کهن که در گوشه گوشه این خاک رخنه کرده است، آثار و صنایع دستی متنوعی دارد که در هر شهر و دیار، ذوق و هنر اصیل استادکاران دست مایهای شده تا با کنده کاری قطعه چوبی، ورزیدن گلی و یا آشتی دادن فلز و آتش اثر هنری بدیعی خلق شود تا چشم همگان را به خود خیره کند و در دنیا ممتاز باشد. روزنامه پیچی همچنان همراه صنایعدستی
باوجود پیشرفتهایی که در عرصه بستهبندی دیده میشود، همچنان صنایعدستی در میان روزنامه پیچیده میشوند و در اختیار مخاطب قرار میگیرند. بهجرات میتوان گفت، یکی از مشکلات مهم بر سرراه محصولات صادراتی کشورمان در سالهای اخیر، نبودِ بستهبندی مناسب در بازارهای داخلی و جهانی است.
البته این موضوع در خصوص صادرات محصولات خشکباری همچون زعفران، پسته و کشمش تا حدودی مرتفع شده، اما همچنان در حوزه بستهبندی صنایعدستی این مشکلات پا برجا است.
- نمی توان از این مهم چشمپوشی کرد که کالایی با عنصر جاذبی به نام بستهبندی میتواند به سلیقه زیباییشناسی خریدار پاسخ دهد و با اطلاعاتی که از محصول در اختیار خریدار داخلی و خارجی قرار میدهد، مانند شناسنامه محصول و برند میتواند به عامل مهمی در خرید محصول تبدیل شود
در این میان، نمیتوان از این مهم چشمپوشی کرد که کالایی با عنصر جاذبی به نام بستهبندی میتواند به سلیقه زیباییشناسی خریدار پاسخ دهد و با اطلاعاتی که از محصول در اختیار خریدار داخلی و خارجی قرار میدهد، مانند شناسنامه محصول و برند میتواند به عامل مهمی در خرید محصول تبدیل شود. آنچه بهعنوان بستهبندی یک کالا از آن نام برده میشود، فقط از جنبه زیباییشناسی و نیاز مصرفی مورد بررسی قرار نمیگیرد.
گرانی مواد خام و اولیه بستهبندی برای تولیدکنندگان صنایع دستی و نبود قالب اندازه مای متناسب محصولات تولیدی باهدف عرضه بدون آسیب در بازارهای داخلی و صادراتی از جدی ترین موانع بر سر راه فعالان این بخش عنوان شده است.
گرانی مواد خام واولیه بستهبندی برای تولیدکنندگان صنایعدستی از یک سوء و نبود قالب اندازه مای متناسب محصولات تولیدی باهدف عرضه بدون آسیب در بازارهای داخلی و صادراتی از جدی ترین موانع بر سر راه فعالان این بخش عنوان شده است
معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری مازندران باهدف بهبود حلقه ارتباطی میان تولیدکنندگان صنایعدستی و نیز فعالان بخش بستهبندی وتجاری سازی با برگزاری همایش تخصصی بستهبندی وتجاری سازی صنایعدستی درآمل تلاش کرده تا این دو بخش را بیشتر به هم نزدیک کند.
همایشی که با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از تولیدکنندگان و فعالان رشته مای مختلف صنایعدستی و نیز تعدادی از فعالان بستهبندی صنایعدستی برگزار شد و پنج نفر از استادان بنام در حوزههای برندینگ، بستهبندی، تولید محصولات کاربردی، کارآفرینی، بازاریابی و تجاری سازی صنایعدستی راهکارهای عملی در راستای تجاری و بندسازی صنایعدستی مازندران ارائه کردند.
گرانی مواد خام بنبستی بر سر راه بستهبندی صنایعدستی
یکی از تولیدکنندگان صنایعدستی در بخش محصولات چوبی، گرانی مواد اولیه را یکی از مهمترین مشکلات تولیدکنندگان برای انتقال به چرخه بستهبندی محصول تولیدی بیان کرد و گفت: با توجه به افزایش قیمت مقوا و نیز چوب، باید طراحی بستهبندیها بهگونهای صورت گیرد که با حداقل قیمت تمام شود.
داود ارسونی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در ارائه صنایع دستی ، بستهبندی متناسب باید بهصورت اجباری به صادرکنندگان ابلاغ شود.
وی با تأکید و قبول این مهم که بستهبندی صنایعدستی اهمیت ویژهای هم برای مشتری وهم صادرات آن دارد، تصریح کرد: متأسفانه بعضی از صنایعدستی هنوز بهصورت بستهبندی درخور محصول به مشتریان ارائه نمیشود و این موضوع برای فروش صنایعدستی به گردشگران خارجی ضرورت دارد؛ چراکه با ارسال صنایعدستی به هر یک از کشورهای دنیا درواقع بخشی از فرهنگ و هنر مازندران به جهان معرفی میشود.
محافظت از محصول، برند و ارتباط با مشتری جزو وظایف بستهبندی است؛ اما چرا بیشتر تولیدات صنایعدستی ما بستهبندی مناسبی ندارند؟ چه راهکاری برای رفع این مهم در نظر گرفتهشده است و مسئولان صنایعدستی چه فعالیتهایی در این زمینه انجام دادهاند؟
کارشناسان حوزه صنایعدستی با تأکید براینکه، بستهبندی یکی از ابزارهای اصلی مارکتینگ، فروش و موفقیت محصول است که نقش مهمی را بهعنوان بیرونیترین لایه در برقراری ارتباط با مصرفکننده در فروشگاهها و نقشی استراتژیک در ایجاد انگیزه برای خرید آن ایفا میکند، باور دارند که علاوه بستهبندی در بازار ارائه کالاها، استراتژی بوده و عملکرد شرکتها در عرصه رقابت و برندینگ محصولات نقش مهمی عهدهدار است.
یکی از کارشناسان حوزه صنایعدستی، بهضرورت بستهبندی در صنایعدستی اشاره کرد و گفت: مخاطبان، صنایعدستی را با بستهبندی خاص خود میخواهند.
رسولی افزود: انگار مردم درخرید صنایع دستی ، از اینکه آن را لای روزنامه بپیچند لذت میبرند و فکر میکنند چون صنایعدستی سنتی است، عرضه آن نیز باید سنتی باشد اما ما فکر میکنیم باید در حوزه فرهنگسازی عموم جامعه بیشتر کار شود.
وی یادآور شد: حتی در نمایشگاههای تخصصی صنایعدستی نیز شاهد آن هستیم که صنایع دستی روی زمین چیده میشوند و با پیچیده شدن لای روزنامه و کارتن ارائه میشوند.
صنایعدستی باید به سمت نوآوری پیش برود
یکی دیگر از کارشناسان حوزه صنایع دستی و مدرس دانشگاه با بیان اینکه صنایعدستی در ایران از گذشته تاکنون در دنیا زبانزد بوده و میتواند با برطرف کردن نواقص، جایگاه واقعی خود را بازیابد، گفت: باید قبول کنیم که در حوزه زیرساختی مشکلات زیادی داریم و این مشکلات ارتباطی هم به تولیدکنندگان بخش صنایعدستی ندارد.
آرش شجاعی افزود: انتظار میرود با تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به وزارتخانه، صنایعدستی هم بتواند مسیر و سیر صعودی خود را در پیش گیرد.
وی با بیان اینکه البته هم وزارت میراث فرهنگی و صنایعدستی و نیز خود تولیدکنندگان صنایعدستی هر یک در حد خودشان وظیفهدارند که این هنر و صنعت ارزآور را به سمتوسوی صادرات سوق دهند، گفت: البته یکی از اشکالات عمدهای که اکنون در تولیدات صنایعدستی ما وجود دارد، این است که هر نوع از صنایع دستی باید به همان شکل و قالب خود که بوده بازتولید شود و این رویه نسل به نسل ادامه دارد بدون آنکه به تنوع و نوآوری در آن توجه شود.
وی اضافه کرد: صنایع دستی جزو هویت و اصالت کشور ما است و باید با نوآوریهای ویژه در این بخش، تحول جدیدی ایجاد کرد که ذائقه مشتریان داخلی و نیز خارج از کشور را نیز به سمت خود مجذوب کند.
صنایعدستی در خدمت گردشگری مازندران
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به ظرفیتهای بالای استان در تولید صنایعدستی در امر گردشگری گفت: صنایعدستی مازندران اکنون بیشتر از گذشته در کنار توسعه گردشگری در حال دیده شدن است و این اقدامها خوشبختانه روند صعودی دارد.