به گزارش چاپ و نشر آنلاین؛ در دنیای پرهیاهوی تبلیغات، شرکت ها روشهای مختلفی را برای معرفی و تبلیغ محصولات خود انتخاب میکنند. این روشها میتواند تیزرهای تلویزیونی، آگهیهای روزنامهای، اعلانهای تبلیغاتی روی دیوارها، بیلبوردها و… باشد اما وقتی با تمام این ترفندها، مشتری را به فروشگاه کشاندید، آن وقت چه اتفاقی میافتد؟ آیا مطمئن هستید که مشتری از بین هزاران کالای مشابه در فروشگاه، کالای شما را انتخاب خواهد کرد؟ اینجاست که محصول شما در قفسه باید نقش تبلیغاتی خود را بازی کند و برای بازی در این نقش، وسیلهای جز «بسته بندی» در اختیار نیست. از همین روست که از بسته بندی بهعنوان تبلیغ خاموش یاد میکنند، تبلیغی که بدون هیچ هیاهویی کار خود را انجام میدهد و هدف اصلی تمام فعالیتهای بازاریابی یعنی «فروش» را به انجام میرساند.
طراحی بسته بندی
وسیلهای برای محافظت از محتوای یک بسته (بسته بندی کالاهای الکترونیکی و دارو) یک عامل تعیینکننده در ایجاد پرستیژ برای محصول و درنتیجه قیمت نهایی آن (مانند طرحهای مختلف بسته بندی عطر و ادوکلن) عاملی که در ویژگیهای محصول و فواید آن نقش دارد یا راحتی مصرفکننده را در پی دارد (بسته بندی آبمیوه و شیر در لیوانهای پلاستیکی) هرچند بسته بندی نقشهای متفاوتی از محافظت از محصول تا کمک به نحوه استفاده را به عهده دارد اما همچنان مهمترین کار آن «کمک به فروش محصول» است.
اغلب محصولات بدون بسته بندی بیمعنی به نظر میرسند. کافی است نگاهی به قفسه شامپوها در فروشگاه بیندازید و فکر کنید بدون در نظر گرفتن بستهبندیهای متفاوتشان چگونه قادر خواهید بود از بین آنها انتخاب کنید؟ بنابراین مهمترین نکته طراحی بسته بندی این است که چگونه این طرح، توجه مشتریان را به خود جلب کند.
طراحی بسته بندی: از زیبایی تا محیطزیست
از دهه ۸۰ تا ۹۰ طراحان بسته بندی این دغدغه را داشتند که چگونه هنر آنها میتواند جنبههای زیبایی شناسانه محصول را بهبود دهد و بدین طریق فروش بهتری را ایجاد کند. استفاده از کیسههای زر ورقی (فویلی)، بطریهای نقش و نگاردار، کاغذهایی با بافت نظیر پارچه، آخرین فنهای چاپ، به کارگیری مواد جدید در بسته بندی، … همه و همه گزینههای تمام نشدنی برای طراحان بودند که تلاش میکردند تصویر بهتری از محصولات ایجاد نموده و توجه مشتریان بیشتری را جلب نمایند. امروزه علاوه بر این جنبه هنری، بحثهای محیطزیستی نیز موردتوجه طراحان و مشتریان قرار گرفته است، امکان بازیافت مواد بسته بندی و بازگشت آنها به محیطزیست از دغدغههای اصلی طراحان و مشتریان شده است. نکته دیگری که باید به آن توجه نمود این است که در دنیای امروز با محصولات متنوعی سر و کار داریم که معمولاً راه طولانی را از محل تولید میپیماید تا به دست مشتری نهایی برسند. این موضوع ما را بر آن میدارد تا در کانتینرهای حمل، حداکثر استفاده از پالتها را به عمل آوریم. به بیان دیگر ما باید تلاش کنیم تا بسته بندی بهگونهای طراحی شود که حداقل فضا را اشغال کند و بدین طریق تعداد کالاهایی که حمل میشوند افزایش یابد.
شرکتهایی نظیر فروشگاههای زنجیرهای وال مارت و فروشگاههای لوازمخانگی IKEA توانستهاند با حداکثر کردن تعداد کالاهایی که در هر پالت حمل میشوند، میلیونها دلار صرفهجویی کنند. این صرفهجویی نهتنها ازنظر هزینههای حملونقل مهم است، بلکه کاهش ترافیک و میزان سوخت و کاهش آلودگی هوا … را نیز به دنبال خواهد داشت.
بیشتر بخوانید: نکات ضروری در طراحی ساک دستی
راههایی برای جلبتوجه به بسته محصول شما
در یک فروشگاه زنجیرهای بهطور متوسط چهل هزار نوع بسته بندی متفاوت وجود دارد که محصولات غذایی و غیر غذایی را دربر میگیرد. چالش اصلی این است که چگونه در میان این طیف گسترده محصولات، توجه خریدار را جلب کنید. تحقیقات نشان میدهد که بیش از ۷۰ درصد تصمیمات خرید در همان لحظه انتخاب در فروشگاه رخ میدهند، بنابراین بسته محصول شما باید از چنان جذابیتی برخودار باشد که بتواند در رقابت با سایر محصولات تصمیم خریدار را متوجه خود سازد. بهطور متوسط، یک بسته محصول در قفسه سوپرمارکت فروشگاه کمتر از ۳ ثانیه وقت دارد تا توجه مشتری را جلب کند.
یکی از فنهای تضمینی برای جلب نظر مشتری، استفاده از بستههایی است که هریک از آنها حاوی تکهای از یک تصویر بزرگتر هستند و قرار دادن این تکهها در کنار هم، تصویر بزرگتر و قابلتوجهی را ایجاد مینماید (مثل تکههای یک پازل) اما این تکنیک در چاپ ممکن است دشواریهایی را ایجاد کند.
عامل کلیدی دیگری که میتواند در جلب دیگری محصول کمک نماید، علامت های ساده ولی قابلتشخیصی است که میتواند در بستهبندیهای شما جلب نظر نماید که اصطلاحاً به آن «داراییهای بصری» گفته میشود. در زیر ابزارهایی برای آنکه بتوانید برای محصولات خود داراییهای بصری خلق کنید، گفته شده است:
شکل ۲ – برخی شرکتهای موفق از این روش برای بسته بندی های خود استفاده میکنند.
نمونهای از این شرکتها، شرکت تولید آبمعدنی Perrier است که بطریهای خود را به شکل قطره آب طراحی کرده است. این تمایز در شکل بهخصوص وقتی تعداد زیادی از آنها در یک قفسه سوپرمارکت چیده شود، توجه زیادی را به خود جلب میکند و از سایر محصولات مشابه متمایز میگردد.
بطریهای آبمعدنی که شبیه قطرههای آب طراحیشدهاند.
رنگ بسته بندی
دستهای از شرکتها ترجیح میدهند، رنگ خاصی را برای محصولات خود انتخاب کرده و به آن وفادار بمانند. این رنگ بهمرورزمان در ذهن بیننده جای خود را باز میکند. از این گروه شرکتها میتوان به کداک اشاره کرد که رنگ زرد را برای محصولات خود انتخاب کرده است و محصولات بهداشتی-آرایشی نیوآ که با رنگ آبی خود را متمایز کرده است.
شرکت کداک همیشه رنگ زرد را بهعنوان رنگ پایه برای بسته بندیهای خود استفاده کرده است.
شرکت نیوآ رنگ آبی را برای بسته بندی محصولات خود انتخاب کرده است و به همین دلیل قفسههای نیوآ در فروشگاههای آرایشی-بهداشتی از دور نیز قابلتشخیص است.
علامت یا لوگو
شرکتهایی نظیر نایک با خلق یک فلش یا مواد غذایی کلاگ با خلق یک شخصیت کارتونی (خروس) کار جلبتوجه بسته بندی محصولات را بهخوبی انجام دادهاند. از ویژگیهای این علائم موفق آن است که آنقدر ساده طراحی شدهاند که بهراحتی بر روی بسته بندی کلیه محصولات شما قابلچاپ هستند.
نویسنده: افرا دادرس