برای تشخیص حرفه ای شدن یک کسب و کار شاخص های متفاوتی وجود دارد. بیشک ضمانت خرید یکی از فاکتورهای برجسته بازار است که هر پیشه ای را اعتبار می بخشد. تضمین محصول تولید شده، یعنی شما کیفیت جنس خودتان را قبول دارید و از آن مطمئن هستید. گارانتی و وارانتی بی قید و شرط خریدار را دلگرم کرده، به اعتبار شما می افزاید و خوشنامی در پی دارد این موردی است که در شرکت صفر تا صد می توان مشاهده کرد.
در فرهنگ ما هنوز آنطور که باید و شاید این مسئله جا نیافتاده و از آن پیروی نمی شود؛ صحبت از گارانتی و وارانتی تنها یک لفظ است و عموماً ضمانت اجرایی ندارد؛ اما در این بین کسانی در تلاش هستند که این فرهنگ را نهادینه کنند تا بازار ما هم رنگ حرفهایگری به خود بگیرد.
شرکت صفر تا صد یکی از این فعالان است. باخبر شدیم که این شرکت اخیراً یک دستگاه گرانقیمت و بزرگ خارجی (دستگاه یو وی سیلندری WENCHYUAN؛ حدود ۱۲ سال است که این شرکت نماینده انحصاری این شرکت تایوانی در ایران است) را پس گرفته، باز فرستاده و تعویض و جایگزین کرده است. در همین مورد چاپ و نشر با آقای محمود پیشعلی، مدیر مجموعه چاپ و بسته بندی فرارنگ آریا که دستگاهشان توسط شرکت صفر تا صد گارانتی تعویض شده، مصاحبهای صورت داد تا از چند و چون این اتفاق آگاه شود.
جناب پیشعلی؛ چه شد که تصمیم گرفتید با شرکت صفر تا صد وارد معامله بشوید؟
ما در مجموعه فرارنگ به یک دستگاه یو وی احتیاج داشتیم و به دنبال تحقیق برای یک خرید خوب و معتبر بودیم. به همراه آقای رازقی مدیرعامل شرکت و شریک بنده از شرکت صفر تا صد بازدید کردیم. آنها خودشان هم از این دستگاه استفاده می کردند و ماشین های زیادی را در سراسر ایران به فروش رساندهاند.
به خاطر سابقه طولانی مدت در حرفه جعبه سازی و چاپ دقیقاً می دانستیم دنبال چه دستگاهی بگردیم. آنجا دستگاه مورد نظر را مورد مطالعه قرار دادیم و طرز کار آن را بررسی کردیم. بازدید ما نتیجه بخش بود و دستگاه یو وی سیلندری کلیه نیازهای ما را مرتفع میکرد. آخرین مدل دستگاه را سفارش دادیم.
آیا شرکت صفر تا صد تسهیلات خاصی را در خرید به شما اعطا کرد؟
هر چند آن زمان هنوز بحث های لیزینگ کردن و فروش اقساطی مثل امروز رایج نبود اما آقای صفری (مدیر شرکت صفر تا صد) همکاری کردند و با شرایط ما برای خرید کنار آمدند. فرارنگ با یک پیش پرداخت صاحب دستگاه شد. الباقی مبلغ بهصورت اقساطی پرداخت شد.
پس سر قیمت مشکلی با دستگاه نداشتید؟
خیر، از لحاظ مسائل خرید هر دو طرف از معامله رضایت داشتیم، قیمت دستگاه منصفانه بود و چک های ما هم بهموقع نقد می شد. ضمن کار بود که مشکلاتی برای ماشین پیش آمد.
ماشین از لحاظ ظاهری نقصی نداشت و قطعه های آن کاملاً سالم بود؛ یک مدت هم بدون هیچ مشکلی کار می کرد اما رفته رفته در کار با آن به مشکلاتی برخوردیم. ماشینی که ما خریداری کرده بودیم نسبت به مدلی که دیده بودیم ورژن بالاتری داشت. اگر در ابتدا خراب میشد گمان می کردیم مشکل از کاربران ما است و نابلدی تکنولوژی جدید اما دستگاه در یکی دو ماه اول به خوبی کار می کرد.
خدمات رسانی شرکت صفر تا صد
گفتید که رفته رفته دستگاه دچار مشکل شد؛ در این مدت خدمات شرکت صفر تا صد چگونه بود؟
شرکت صفر تا صد معمولاً برای نصب از مهندسین داخلی خود استفاده می کنند. ما هرگاه تماس گرفتیم و خرابی دستگاه را گزارش دادیم در اسرع وقت سرویس صفر تا صد خدمات رسانی می کرد.
از ورژن جدید این دستگاه تنها یک عدد وارد ایران شده بود و ما اولین کاربر داخلی بودیم که آن را تست می کرد. آن ها هم از وضعیت خرابی آن آگاه نبودند و آن را با دیگر دستگاه هایشان مقایسه می کردند و اشکال را به گردن کاربران دستگاه می انداختند و عدم استفاده صحیح را علت خرابی ذکر میکردند؛ اما با تکرار مشکلات متوجه شدند خود دستگاه ایرادهایی دارد.
البته باید توجه داشت در سری پیشرفته و جدید هر دستگاهی امکان بروز مشکل وجود دارد. حتی شرکت اپل به عنوان یک شرکت بزرگ، حرفه ای و دانش بنیان در مدل های جدید خود بارها به مشکلاتی برخورد کرده است یا شرکت های بزرگ خودروسازی مثل بنز و تویوتا که بارها شاهد اذعان به اشتباه آنها در تکنولوژی ماشین های جدید ساخته شده آن ها بوده ایم. ما انتقادی از این شرکت بابت این اشتباه نداریم و نداشتیم فقط می خواستیم که به مشکل ما توجه نشان داده و آن را حل کنند.
وقتی ایراد دستگاه محرز شد، شرکت صفر تا صد چگونه برخورد کرد؟
آنها طبق تعهداتشان عمل کردند. وقتی متوجه مشکل دستگاه شدند مراتب را به اطلاع کمپانی سازنده رساندند و با پیگیری و رایزنی هایی که انجام دادند دستگاهی با ورژنی پایین تر را برای ما فراهم کردند (همان مدلی که طرز کارش را دیده بودیم) تا از صحت کار آن مطمئن باشند و سپس این دستگاه را برای ما جایگزین کردند.
برای این جابهجایی شما چقدر هزینه کردید؟
ما علاوه بر اینکه هیچ هزینهای نکردیم چند مورد اشانتیونی هم دریافت کردیم که دیگر هیچ کدورتی در دلمان نماند و کاملاً راضی و خرسند شدیم. نورد آنیلوکس دستگاه دچار مشکل شده و خش برداشته بود که نمیدانم مشکل از سمت ما بود یا اینکه برای خرابی خود دستگاه پیش آمده بود، اما به هر حال صفر تا صد آن را برای ما تعویض کرد و دستگاه جدید کاملاً نو و با قطعات فابریک تحویل ما داده شد. لامپ دستگاه هم چند ماهی کار کرده بود که آن هم در دستگاه جدید کار گذاشته نشد و این با توجه به اینکه باید بهزودی تعویض میشد خسارتهای کمکاری و مشکل دستگاه در زمان خرابی را جبران کرد.
الآن دستگاه جدید مشکلی ندارد؟
خیر، دستگاه از روز نصب و راهاندازی بدون هیچ مشکلی در حال کار کردن و بهرهوری است و تاکنون هیچ تماسی مبنی بر خرابی و حتی سرویس دستگاه با شرکت صفر تا صد نداشتهایم.
به گفته خودتان این دستگاه یک ورژن پایین تر است. چه تفاوت تکنولوژیکی بین این مدل با مدل قبلی وجود دارد؟
خواستن بهترینها و آخرین تکنولوژیها در فرارنگ نهادینه شده و خطمشی مجموعه ما است، اگر نه حداقل در این نوع دستگاه مدل قبلی که آخرین مدل کمپانی بود تفاوت فاحشی با دستگاه جایگزین شده فعلی ندارد و تنها سرعت آن کمی بالاتر بود.
خود من شخصاً تا حد امکان در سایر نمایشگاه های خارجی شرکت کرده و تکنولوژی چاپ را دائم رصد میکنم. در نمایشگاه دروپای سال پیش نماینده یک شرکت آلمانی که چهار سال قبل، در نمایشگاه دوره پیش دروپا از آنها ماشین چاپی خریداری کرده بودیم ضمن نمایش کاربری دستگاهش پیشنهاد خرید آن را به ما داد.
دستگاه آنها ازلحاظ شکل و سرعت عمل کمی تغییر کرده بود اما عملاً تغییر فاحشی رخ نداده بود. دستگاه چاپ چند سالی است به نهایت تکنولوژی خود رسیده است و مدلها تفاوت چندانی با هم ندارند و همانطور که اشاره شد بیشتر در بحث سرعت کار و شکل و متریال ساخت تفاوتهای ظریفی دارند که در اصل کاربری و کیفیت خروجی اختلاف زیاد و مشهودی با مدلهای قبلی خود ندارند.
شما گفتید مدلهای جدید سرعت بالاتری دارند. آیا این یک فاکتور مهم نیست؟
بستگی به دستگاه دارد اما اکثر اوقات مهم نیست. حتی دستگاههایی بودند که در مدل جدید سرعت خود را کاهش دادهاند تا کیفیت خروجی بهتری داشته باشند. ماشینهای چاپی با قدرت تولید ۲۵ هزار چاپ داشتیم که الآن به ۱۸ هزار تقلیل یافتهاند.
در بحث چاپ جنس مقوا و یا کاغذ بسیار مهم است. الآن مواد خام مصرفی ما اگر روی آنها بیش از سرعت یاد شده (۱۸ هزار) چاپ بزنیم خراب شده و شکل خوبی پیدا نمیکند. عملاً سرعت فاکتور خیلی مهمی نیست چرا که اختلاف زیادی هم ندارد و روی کیفیت چاپ هم اثر مستقیم میگذارد.
الآن گاهی پیش میآید که جنس کاغذ و مقوای مصرفی آنقدر مشکل داشته که نمیشود با سرعت بیش از ۱۲ الی ۱۳ هزار روی آن چاپ زد؛ از طرفی تیراژها و سفارشات هم آنقدر بالا نیست که احتیاج بهسرعت بیشتر احساس شود؛ در ضمن سرعت پایینتر از حداکثر توان یک دستگاه حاشیه امنی برای ما ایجاد میکند.
بیشتر بخوانید: محمود پیشعلی؛ کارشناس چاپ
الآن همین یک دستگاه از لحاظ سرعت جوابگوی مجموعه شما هست؟
طبعاً نه، الآن سرعت این دستگاه یو وی سیلندری نصف سرعت دستگاه چاپ ما است، اما نسبت به قیمتش بسیار بهصرفه است. ما اگر دستگاهی با سرعت بالاتر میخواستیم باید بیشتر هزینه میکردیم اما قصد داریم یک عدد دیگر از آن هم خریداری کنیم تا به حدنصاب برسیم. به هر حال داشتن دو دستگاه با سرعت متوسط (از جهت پشتیبانی) بهتر از یک دستگاه پرسرعت است. در ضمن این دستگاه یک خاصیت خوب دارد؛ میتوان روی آن زینکهای فتوپلیمر هم بست و سلکتیو کار کرد.
آیا شما (بهجز این دستگاه) از شرکت صفر تا صد دستگاه دیگری خریدهاید؟
بله، ما قبلاً از این شرکت یک دستگاه جعبه چسبان ۲۰۱۱ OMEGA ساخت ترکیه خریداری کردیم که در قسمت چسب کارخانه فعال است. یک دستگاه ماشین پنجره زن هم از شرکت SBL GROUP تهیه نمودیم که در پی افزایش تولید و نیاز، ماشین دوم پنجره چسبان را نیز (در نمایشگاه چاپ و بستهبندی امسال) از برند WINPACK خریداری کردیم.
شما سابقه زیادی در این حرفه دارید. آیا تابهحال نظیر این اتفاق (گارانتی و تعویض بیقید و شرط) برای شما رخ داده بود؟
سال ۲۰۰۸ یک ماشین چاپ شش رنگ دو ورقی کا.ب.آ. خریدیم اما از همان ابتدا از شکل و کارکرد آن راضی نبودیم، اما آنها گفتند بگذارید ماشین کار کند، اگر مشکلی داشت و ناراضی بودید ما آن را پس گرفته یا تعویض میکنیم. آن ماشین یک سال کارکرد و ۳۲ میلیون تیراژ زد اما بعدازآن به وضعیت بدی افتاد و هر روز مشکلی جدید پیدا میکرد. ماشین ساخت چک بود اما یک شرکت آلمانی آن کارخانه را خریده بود و ما آن را از آلمان خریداری کرده بودیم.
به هر حال بعد از یک سال ما دستگاه را مرجوع کردیم و آنها هم یک دستگاه دستدوم و پایینتر به ما دادند و هزینه کمی هم بابت نقل و انتقال و مسائل جزئی دیگر از ما گرفتند اما مشکلی نداشتیم، دستگاه بهخوبی کار میکرد و ما راضی بودیم. آن شرکت آلمانی بود، سابقه درخشانی داشت، حرفهای برخورد کرد و خوشنامیاش را لکهدار نکرد، غیر از این هم از آن انتظار نمیرفت اما دیدن این سطح از حرفهایگری در یک شرکت ایرانی نوید تغییرات مثبت و حرکت به سمت حرفهایشدن بازار را میدهد.
بیشتر بخوانید: استفاده از جدیدترین تکنولوژی های بهداشتی در یک چاپخانه
اگر کسی از شما بخواهد یک کمپانی خوب را برای خرید دستگاههای چاپ به او معرفی کنید چه میگویید؟
من سال های زیادی است که در این حوزه فعالیت دارم و سایر دوستان دستاندرکار هم در این مدت بهخوبی مرا شناختهاند؛ خریدنی نیستم و از گفتن حقیقت ابایی ندارم. اتفاقاً این سؤال بارها از طرف دوستان مطرح شده و مشورت خواستهاند، اما من هیچگاه برند خاصی را معرفی نکردهام، چرا که معتقدم همه کمپانیها ماشین خوب و بد دارند؛ همه کمپانیها محصولات درجه یک و درجه دو دارند، این ما هستیم که باید با مطالعه و تحقیق مقایسه کنیم و بهترین دستگاه متناسب با کار و سرمایه خود را پیدا کنیم.
ماشینهای مربوط به چاپ و بستهبندی عموماً قیمتهای بالایی دارند و اشتباه در انتخاب میتواند ضررهای جبرانناپذیری به ما بزند. پیشنهاد شما برای همکاران در زمان خرید چیست؟
همانطور که گفتم باید با تحقیق، آگاهانه و واقعبینانه دست به عمل بزنند و توصیهای که به آنها میکنم این است که از شرکت معتبری خرید کنند، حواسشان به قرارداد و خدمات پس از فروش و سرویسهای ارائه شده آن شرکت باشد.
یک دلال شاید یک دستگاه را با قیمت کمتری به فروش برساند (طبیعی هم هست، آنها مالیات نمیدهند و سایر خرجهای یک شرکت ثبت شده را ندارند) اما بحث خدمات پس از فروش در این حوزه بسیار مهم است؛ باید خرید ما از جایی باشد که توان پوششدهی و خدماترسانی خوبی داشته باشد اگر نه در صورت بروز مشکل باید دنبال دلال بدویم؛ هم مالمان را میبازیم و هم سفارشات و مشتریهایمان را از دست داده و اعتبارمان را لکهدار میکنیم.
منتشر شده در شماره ۱۴۵نشریه چاپ و نشر- بهمن ۱۳۹۵
نویسنده: میلاد حاتمی لندی