ایجاد تیم کارمندان حرفه ای و هماهنگ هدف اصلی بسیاری از کسب و کارها محسوب می شود. بسیاری از برندها موفقیت یا شکیت شان را با توجه به کیفیت کارمندان شان ارزیابی می کنند. امروزه استخدام کارمندان مناسب بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. وضعیت کسب و کارهای کوچک در این میان به دلیل تجربه کمتر و تاثیرپذیری گسترده از اشتباهات رایج در این زمینه پیچیده تر است. در ادامه برخی از نکات اساسی در زمینه استخدام کارمندان برای کسب و کارهای کوچک را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
امروزه شبکه های اجتماعی ابزار مهمی در ایجاد ارتباط میان افراد است. شما به عنوان کارفرما امکان استفاده از شبکه های اجتماعی برای تعامل بهتر با کارمندان تان را دارید. این امر حتی در مورد استخدام آنها نیز صحت دارد. بسیاری از برندها برای استخدام نیروی کار موردنیازشان به رزومه و سابقه کاری افراد توجه دارند.
استفاده از شبکه های اجتماعی به عنوان منبعی برای ارزیابی وضعیت افراد در دسترس برای استخدام ایده جذابی به نظر میرسد. همچنین در شرایط کرونایی موجود امکان پیشبرد بسیاری از فرآیندهای شرکت در مصاحبه و همچنین ثبت نام اولیه از طریق شبکه های اجتماعی وجود خواهد داشت.
استفاده از مزیت دسته بندی کارمندان
گام بعد در زمینه استخدام کارمندان مناسب توجه به زمینه تخصصی هر کدام از شرکت کنندگان است. بدون تردید یک شرکت نیاز به دامنه متنوعی از کارمندان با مهارت های مختلف دارد. همین امر دسته بندی شرکت کنندگان در دوره استخدامی را ضروری می سازد. متاسفانه اغلب کسب و کارها نسبت به این موضوع توجه کافی نشان نمی دهند. به این ترتیب به طور مداوم در زمینه ارزیابی کارمندان و استخدام گزینه های مناسب دچار مشکل می شوند.
همکاری با برخی از کارشناس های کسب و کار یا دست کم مشورت با مدیران هر بخش از شرکت در زمینه استخدام کارمندان امری ضروری محسوب می شود. مسئولین بخش استخدام شرکت آگاهی دقیق و به روزی از نیازهای جاری سازمان شان ندارند. همین امر موجب بروز اشتباهاتی در زمینه استخدام گزینه های مناسب می شود. همکاری در میان مدیران بخش های مختلف شرکت برای استخدام مناسب همیشه بهترین نتیجه را به همراه خواهد داشت. این امر در صورت دسته بندی پیشینی کارمندان و سپس بررسی شان در جلسه های مشترک با مدیران ارشد شرکت تاثیرگذاری بسیار بهتری به بار می آورد.
استفاده از توصیه های کارمندان مناسب
استفاده از آگاهی کارمندان شرکت از گزینه های مناسب استخدامی یکی از بهترین شیوه ها برای تکمیل تیم کارمندان است. پیشنیاز استفاده از چنین استراتژی رضایت کارمندان فعلی شرکت از کار در سازمان شماست. اگر کارمندان فعلی شرکت از وضعیت شان رضایت نداشته باشند، انتظار معرفی کارمندان مناسب برای استخدام بیهوده خواهد بود.
سطح تعامل میان کسب و کارها با کارمندان شان همیشه اولویت مهمی محسوب می شود. هرچه ارتباط میان مدیران و کارمندان در هر بخش از شرکت نزدیک تر باشد، امکان استفاده از ایده های کارمندان افزایش خواهد یافت. کارمندان به دلیل حضور در متن فعالیت های شرکت آگاهی دقیق و به روزی از نیازهای کسب و کار دارند بنابراین همکاری با آنها ایده بسیار جذابی خواهد بود.
درخواست از کارمندان برای معرفی گزینه های مناسب به منظور استخدام باید با ایجاد احساس اطمینان در آنها همراه باشد. اگر کارمندان احساس خطر مبنی بر جایگزین شدن با کارمندان تازه داشته باشند، هرگز همکاری لازم با بخش استخدام را نشان نخواهند داد. اشتباه برخی از کسب و کارها بی توجهی نسبت به این نکته مهم و اساسی است.
توجه به برنامه کار موقت برای داوطلب های استخدام
امروزه استفاده از افراد داوطلب برای مدتی محدود در میان کسب و کارها رواج پیدا کرده است. چنین برنامه هایی به طور محدود و موقت به افراد علاقه مند برای استخدام در شرکت ها فرصت کار مانند اعضای سازمان را می دهد.
اگرچه در طول برنامه موردنظر دستمزد اندک یا حتی هیچ دستمزدی به افراد پرداخت نمی شود، اما در نهایت از میان شرکت کنندگان فرآیند استخدام صورت می گیرد. این امر موجب علاقه بسیاری از افراد برای شرکت در برنامه های موردنظر می شود.
امروزه کسب و کارها فرصتی برای اشتباه در زمینه استخدام کارمندان ندارند. همین امر فرآیند استخدام را سخت و دشوار می سازد. شرکت ها با برگزاری دوره های کارآموزی یا کار رایگان برای مدت زمانی محدود امکان ارزیابی کیفیت کاری افراد مختلف و در نهایت استخدام بهترین افراد را خواهند داشت. این امر برای کارمندان نیز مزیت های قابل ملاحظه ای دارد. آنها شانس آشنایی ابتدایی با محیط کار و همکاران شان را دارند. همچنین اگر در دوره موردنظر پذیرفته نشوند، شانس دوباره برای شرکت در دوره های دیگر با تجربه بیشتر را خواهند داشت.
استفاده از کارمندان فعلی برای بررسی سوابق داوطلب ها
بررسی سابقه کاری افراد داوطلب برای استخدام در شرکت فرآیند طولانی و خسته کننده ای محسوب می شود. بسیاری از کسب و کارها حوصله چنین کاری را ندارند. در این میان استفاده از کارمندان فعلی شرکت برای سرعت بخشیدن به فرآیند رسیدگی به رزومه و سابقه کاری گزینه های استخدامی اهمیت بالایی دارد. کارمندان شرکت ها به طور معمول دارای انگیزه بالایی برای همکاری با سازمان هستند. اگر از این انگیزه کارمندان در مسیر درست استفاده شود، بسیاری از کارهای زمانبر شرکت با سرعت بالایی ساماندهی خواهد شد.
بیشتر بخوانید: محتوای تبلیغاتی تاثیرگذار بر آگهی جذاب
جست وجوی کارمندان در پلتفرم های آنلاین
امروزه پلتفرم های آنلاین بسیار زیادی در زمینه کمک به افراد جویای کار وجود دارد. چنین پلتفرم هایی به طور ویژه در راستای کمک به افراد بیکار و همچنین کسب و کارها برای رفع نیاز هر دو گروه فعالیت دارند.
بسیاری از کسب و کارهای کوچک در عمل رزومه های استخدامی زیادی دریافت نمی کنند بنابراین باید خودشان به دنبال افراد مناسب برای استخدام باشند. لینکدین به عنوان بزرگ ترین شبکه اجتماعی انحصاری برای حوزه کسب و کار گزینه مناسبی برای برندها محسوب می شود بنابراین فرآیند جست وجو برای کارمندان باید ابتدا از این محیط شروع شود. اگر کسب و کارها به این نکته اساسی توجه داشته باشند، فرآیند یافتن کارمندان مناسب بسیار ساده و سریع تر پیگیری خواهد شد.
تشکیل تیم رویایی کسب و کار همیشه کار سختی است. امروزه برندهای بزرگ نیز در زمینه یافتن گزینه های مناسب برای تیم های کاری شان چالش های بزرگی پیش روی دارند بنابراین استفاده از آخرین دستاوردهای فناوری و توانایی اعضای شرکت برای بهبود روند استخدام کارمندان اهمیت بالایی دارد. برخی از کسب و کارهای کوچک هنوز هم به دنبال استخدام کارمندان به شیوه های سنتی هستند. این امر با توجه به شرایط کنونی دنیای کسب و کار هیچ نتیجه مناسبی به همراه نخواهد داشت.