به گزارش چاپ و نشر به نقل از فرصت امروز، برای بسیاری از افراد برند شخصی محدود به کارت ویزیت است. در این رابطه توجه داشته باشید که برندینگ نسبت به گذشته بسیار پیشرفته و پیچیده تر شده است و این امر در رابطه با برندهای شخصی نیز کاملاً صادق است، بااینحال این امر مختص به گذشته بوده و در جهان حال حاضر، با توجه به افزایش چشمگیر تعداد افرادی که درزمینه برند شخصی فعالیت دارند، دیگر نمیتوان با تکیهبر این اقدام، به دنبال ایجاد برند شخصی قدرتمند برای خود باشید. درواقع هدف از انجام این امر، ایجاد تمایز با سایرین است.
به همین خاطر در اختیار داشتن یک کارت ویزیت، ابداً نمیتواند بهتنهایی در این زمینه به شما کمکی کند. اگرچه هر فردی میتواند برای ایجاد یک برند شخصی اقداماتی را انجام دهد، بااینحال انجام آن در محیط کاری، خود دارای اهمیت بالاتری خواهد بود. علت این امر به این خاطر است که زمینه رشد سریع شما را فراهم خواهد کرد. در این رابطه توجه داشته باشید که درزمینه ی ایجاد هر برندی، باید توجه داشته نقطه پایانی برای آن وجود ندارد. به همین خاطر باید اقداماتی که قصد معرفی آن راداریم، تنها برای یکبار تلقی نکنید. در همین راستا و در ادامه به بررسی پنج مورد منتخب، خواهیم پرداخت.
۱-به فرصتهای مناسب پاسخ مثبت دهید
در هر کسبوکاری، فرصتهای متعددی وجود دارد که افراد با مورد توجه قرار دادن آنها میتوانند خود را به نسبت سایرین متمایز کرده و در صدر توجهات قرار گیرند. این امر در حالی است که به عقیده بسیاری از افراد، این امر نتیجهای را به همراه نداشته و تنها حجم کارِی آنها را افزایش خواهد داد. علت این بهانهها ناشی از نگاه کوتاهمدت و عدم آگاهی از روشها و مزیتهای ایجاد برند شخصی است. برای مثال یک فروشنده میتواند با انجام تحقیقات میدانی و بررسی عملکرد فروشندگان مختلف، به ایدهای برای متفاوت کردن خود دست پیدا کند. به همین خاطر همهچیز به خودتان بستگی خواهد داشت. درواقع اگر در زمینه ایجاد برند شرکت، افراد مختلفی فعالیت کرده و تأثیرگذار هستند، درزمینه برندسازی شخصی، تنها خودتان باید تمامی اقدامات لازم را حداقل در ابتدای کار انجام دهید. با کسب شهرت میتوان از سایرین برای عملکردی بهتر استفاده کرد، بااینحال بهتر است که قبل از انجام هر اقدامی، با خود کاملاً صادق بوده و آینده موردنظر خود را به تصویر بکشید. این امر باعث خواهد شد تا بهخوبی بدانید که در چه مسیری باید گام بردارید. فراموش نکنید که ایجاد برند شخصی، به معنای توانایی انجام هر کاری نبوده و ضروری است تا بر روی یک موضوع، کاملاً متمرکز شوید.
۲-در کنفرانس ها سخنرانی کنید
تا زمانی که صحبت نکنید، افراد بهخوبی شما را نخواهند شناخت. فراموش نکنید که در اکثر کنفرانس ها، شرکت ها و افراد مختلفی حضور دارند که تحت تاثیر قرار دادن آنها میتواند زمینه شناخته شدن را برای شما به همراه داشته باشد. در این رابطه فراموش نکنید که هیچ فردی، یک سخنران فوق العاده به دنیا نیامده است و شما با آموزش و تمرین میتوانید در این زمینه به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کنید. در این رابطه فراموش نکنید که سخنرانی شما خود بیانگر متمایز بودن تان از سایر افراد شرکت بوده و اعتماد به نفس و شایستگی شما را به اثبات می رساند. در نهایت نیز مدیران، همواره از این دسته از کارمندان خود حمایت می کنند که خود یک مزیت بزرگ است. این مطلب در برند سازی شخصی به شما کمک می کند.
۳-ذهنی پرسشگر داشته باشید
بدون شک افرادی که سوال می کنند، بیش از سایرین در ذهن باقی خواهند ماند. این امر نه تنها به افزایش سطح اطلاعات شما کمک خواهد کرد، بلکه تفاوت و دقت شما را نیز نشان خواهد داد. به همین خاطر توصیه می شود که قبل از حضور در هر مکانی، چند سوال خوب را آماده کنید تا با مطرح کردن آن، برند شخصی خود را بسازید و برای چند دقیقه در مرکز توجهات قرار گیرید. در این رابطه به خاطر داشته باشید که هیچ فردی نمیتواند با آرام ماندن، به شهرت برسد، بااینحال توجه داشته باشید که افراد براساس کیفیت سوالات، در رابطه با شما قضاوت خواهند کرد. به همین خاطر تنها باید مواردی را مطرح کنید که اهمیت زیادی را داشته و بحث برانگیز محسوب می شوند. به عنوان نکته پایانی، ذکر این مورد ضروری است که همواره باید قبل از مطرح کردن پرسش خود، اسم و سمت خود در شرکت را مطرح کنید تا افراد بهخوبی شما را در خاطر داشته باشند.
۴-با همکاران خود ارتباط فوق العاده ای داشته باشید
محبوب بودن در شرکت، خود از جمله مواردی است که باعث خواهد شد تا امکان ایجاد برند شخصی وجود داشته باشد. فراموش نکنید که اگر قادر به کسب محبوبیت در محیط کوچکی به مانند یک شرکت نباشید، بدون شک در جامعه نیز نمیتوانید به این هدف دست پیدا کنید. به همین خاطر افراد تیم را باید به عنوان یک جامعه کوچک در نظر گرفت و مهارت های برندسازی را با آنها تمرین کرد. فراموش نکنید که ارتباطات خوب، باعث خواهد شد تا افراد به صورت ناخودآگاه به عنوان مبلغ های شما رفتار کنند. در نهایت فراموش نکنید که نباید تصور کنید که اگر تاکنون در این رابطه موفق عمل نکرده اید، شانسی برای یک شروع مجدد را نخواهید داشت.
۵-از افراد تأثیرگذار کمک بگیرید
بسیاری از افراد میتوانند به شهرت سریع تر شما کمک کنند. برای مثال روزنامه نگارها از جمله افرادی محسوب می شوند که به برند شخصی شما کمک می کنند. همچنین ارتباط برقرار کردن با برترین های عرصه کاری خود نیز از دیگر اقداماتی است که میتواند برند اولیه را برای شما به همراه داشته باشد، بااینحال توجه داشته باشید که این موارد تنها باعث جذب طرفدارانی خواهد شد، بااینحال در صورتی که برنامه ریزی ای برای نگه داشتن آنها نداشته باشید، بدون شک تمامی این اقدامات تنها نتایج مقطعی را به همراه خواهد داشت. در نهایت فراموش نکنید که با توجه به این امر که لینکدین شبکه اجتماعی تخصصی درزمینه ی کسب وکار محسوب می شود، شما میتوانید با حضور موثر در آن، به شهرت موردنظر خود دست پیدا کنید، بااینحال فراموش نکنید که خلاقیت و نوآوری، کلید اصلی درزمینه ی برندسازی سریع خواهد بود. به همین خاطر ضروری است تا به دنبال اقداماتی متفاوت باشید.