بازاریابی برای مشتریان عادی به طور کامل از بازاریابی برای شرکت ها و سازمان ها متفاوت است. شاید در نگاه نخست بودجه موردنیاز برای بازاریابی در حوزه های موردنظر شبیه به هم باشد، اما کسب و کارها توانایی عملکرد یکسان در دو حوزه موردنظر را ندارند. روش بازاریابی B2B در تعامل با مشتریان هدف دارای پیچیدگی های بسیار بیشتری است. این امر ناشی از حجم بالای مبادلات در این حوزه و دشواری های جلب نظر دیگر کسب و کارهاست.
یک شرکت فعال در زمینه خدمات حسابداری شرکتی دارای مشتریان هدف متنوعی نیست. بسیاری از شرکت ها برای بهره گیری از خدمات حسابداری به دنبال مقایسه مداوم برندهای در دسترس شان هستند. این امر اهمیت بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف را به خوبی نشان می دهد.
گاهی اوقات اگر یک برند موفق به تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف نشود، در عمل بسیاری از شرایط کسب و کارش به مشکل برخواهد خورد. در عوض عرصه کسب و کار در حوزه ای معمولی یا روش بازاریابی B2B بسیار ساده تر است. مزیت اصلی این شیوه ها دامنه وسیع مشتریان است بنابراین اگر یک یا چند مشتری را از دست دهیم، باز هم شانس جلب نظر مخاطب هدف را خواهیم داشت.
بهبود کیفیت روش بازاریابی B2B در ۴ گام
یکی از مشکلات اصلی بازاریاب ها برای جلب نظر مخاطب هدف ارسال ایمیل با پیام تبلیغاتی بی اندازه زیاد است. اغلب اوقات این امر با واکنش منفی کاربران مواجه می شود. اگر یک برند به این نکته به اندازه کافی توجه نداشته باشد، به زودی به عنوان یک اسپمر شناخته خواهد شد. اسپمرها به طور کلی شامل برندها یا سازمان های ارسال کننده ایمیل یا سایر الگوهای پیام آزاردهنده هستند. برخورد اغلب سرویس های ایمیل و شبکه های اجتماعی با چنین عملکردی از سوی برندها شامل حذف یا محدودیت دسترسی اکانت شان خواهد بود.
بدون تردید بازاریابی در عرصه روش بازاریابی B2B دشوار است، اما غیرممکن نیست. بسیاری از برندها حتی در شرایط سخت کرونایی نیز سودهای مناسبی کسب کرده اند. با این حساب بررسی گزینه های مناسب برای بهبود کیفیت عملکرد بازاریابی در این حوزه دارای اهمیت بسیار زیادی است. در ادامه این حوزه را مورد بررسی دقیق قرار خواهیم داد.
تولید محتوای بازاریابی باکیفیت
بازاریابی محتوایی در طول سال های اخیر به طور گسترده ای دستخوش تغییرات شده است. اکنون دیگر امکان بازاریابی و تولید محتوا براساس ایده های یک دهه پیش نیست. اگر بازاریاب ها توانایی به روز رسانی ایده ها و ابزارهای در دسترس شان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نداشته باشند، به سرعت از این حوزه کنار گذاشته خواهند شد.
همانطور که پیش از این بیان شد، بازاریابی در عرصه B2B سختی های بسیار زیادی به همراه دارد. نکته مهم در این میان ذهنیت متفاوت برندها نسبت به بازاریابی است بنابراین روش بازاریابی B2B در عمل باید بر روی نیازهای شرکت ها و سازمان های مختلف تمرکز نماید. در غیر این صورت شانسی برای توسعه کسب و کار نخواهد داشت. امروزه نیازهای کسب و کارها به طور مداوم در حال تغییر است، بنابراین تولید محتوا برای جلب نظر برندها نیز باید به طور مداوم تغییر کند. در غیر این صورت موفقیت یک برند ماهیت مقطعی خواهد داشت.
تولید محتوا نیازمند ایده های جذاب است. بسیاری از بازاریاب ها در این زمینه با مشکلات عمیقی مواجه هستند. بهترین توصیه در این میان تلاش برای الگوبرداری از دیگر برندهاست. بدون تردید شما نیز به اعمال اندکی تغییرات در ایده های اصلی دیگر برندها نیاز خواهید داشت، در غیر این صورت با شکایت و حتی پیگیری حقوقی در زمینه نقص قوانین کپی رایت مواجه خواهید شد.
برگزاری کنفرانس های تخصصی
بازاریابی فقط شامل تولید محتوا در شبکه های اجتماعی نیست. گاهی اوقات برگزاری همایش ها و کنفرانس های تخصصی نیز تاثیرگذاری مناسبی به دنبال دارد. امروزه تبلیغ برای کنفرانس های تخصصی امر ساده ای به نظر می رسد. بسیاری از برندها برای جلب نظر مخاطب هدف اقدام به استفاده از این شیوه ها می کنند. با توجه به شرایط ناشی از کرونا برگزاری بسیاری از کنفرانس ها به صورت حضوری منتفی است بنابراین باید به دنبال راهکارهای دیگری بود. برگزاری کنفرانس آنلاین در این میان بهترین راهکار ممکن محسوب می شود.
سالانه شمار بسیار زیادی از کنفرانس های آنلاین و آفلاین برگزار می شود. نکته مهم در این میان امکان جلب توجه مخاطب هدف است. بسیاری از برندها در این رابطه با مشکلات عمیقی مواجه هستند. دلیل این امر عدم شناخت درست از مشتریان هدف است. این امر نیازمند مطالعه پیرامون برندهای مختلف و همچنین آشنایی با روندهای تصمیم گیری سازمانی در آنهاست. در غیر این صورت کسب و کارها به طور مداوم در روش بازاریابی B2B با مشکلات عمیق مواجه خواهند شد.
کنفرانس های تخصصی باید شامل یک سخنران محوری و همچنین چند سخنران جابی باشد. جذابیت صحبت ها بستگی به میزان ارتباط شان با نیازهای روز کسب و کارها دارد. نکته جالب اینکه همکاری با یک یا چند کارآفرین برجسته برای ارائه سخنرانی نقش مهمی در جلب نظر مخاطب هدف خواهد داشت.
تولید محتوای آموزشی
بازاریابی براساس ارائه محتوای آموزشی ایده تازه ای نیست. امروزه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از این ایده محوری استفاده می کنند. بر این اساس برخی از برندها با توجه به نیازهای موجود در عرصه کسب و کار اقدام به ارائه محتوای آموزشی رایگان می کنند. اگر شما نیز قصد فعالیت در این حوزه را دارید، باید ابتدا مزیت های آن را مدنظر قرار دهید. مزیت اصلی این اقدام امکان معرفی کسب و کار به عنوان یکی از کسب و کارهای حرفه ای است. وقتی یک برند به عنوان کارشناس و دارای تخصص در زمینه ای شناخته شود، امکان تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف را نیز خواهد داشت.
تولید محتوای آموزشی باید به زبانی ساده در قالبی کوتاه صورت گیرد. در غیر این صورت مخاطب هدف علاقه ای برای مشاهده نشان نخواهد داد. امروزه بسیاری از برندها در عمل از فرمت ویدئو برای تولید چنین محتواهایی استفاده می کنند. استفاده از جلوه های بصری مناسب و نمودارهای جانبی نیز به یادگیری بهتر مخاطب هدف کمک خواهد کرد.
سرمایه گذاری بر روی بازاریابی ایمیلی
بازاریابی ایمیلی در طول سال های اخیر به طور مداوم طرفدارهای بسیار زیادی جلب کرده است. نکته مهم استفاده از فهرست های ایمیل مرتبط با حوزه کسب و کار است. خرید فهرست های ایمیل هرگز ایده جذابی نیست. این امر اغلب اوقات شامل ایمیل های قدیمی و غیرفعال برندها می شود. خوشبختانه امروزه اغلب برندهای بزرگ در سایت رسمی شان آدرس ایمیل اصلی و متعلق به مدیران ارشدشان را درج می کنند. با این حساب ارسال ایمیل برای آنها ایده جذابی برای بازاریابی خواهد بود.
نکته مهم درخصوص بازاریابی ایمیلی توجه به دغدغه های مختلف مدیران ارشد سازمان هاست بنابراین باید ایمیل های موردنظر در نهایت اختصار عرضه شود. اشتباه بسیاری از برندها طراحی ایمیل های بیش از اندازه طولانی است. این امر موجب بی توجهی مداوم مخاطب هدف به کمپین های بازاریابی ایمیلی می شود. بنابراین باید در این حوزه اختصار و همچنین حجم پایین قالب محتوای ایمیل را مدنظر قرار داد.
بیشتر بخوانید: