دبیر علمی جشنواره ملی چاپ گفت: استفاده بیشتر از خط فارسی به صورت تشویقی در محصولات چاپی از جمله سیاستهای این دوره از جشنواره است که در کنار موضوعات محتوایی و هنجاری بررسی میشود.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از ایبنا، محمدحسین شهامتپور دبیر علمی جشنواره ملی چاپ با اشاره به برگزاری جشنواره چاپ در سال جاری عنوان کرد: جشنواره در دوره قبل از نظر فنی بررسی میشد؛ یعنی تکنیکهای چاپ، ماشینآلات، روشهای اجرایی و زیباشناسی بود اما بعد از اینکه قرار شد صنعت چاپ به وزارت صمت واگذاری شود تغییراتی در جشنواره ایجاد شد و تصمیم گرفته شد جشنوارهای برگزار نشود.
وی افزود: از چند ماه قبل با توجه به نگاه ویژه مدیرکل دفتر چاپ و نشر به صنعت چاپ به این نتیجه رسیدیم که صنعت چاپ حتی اگر زیرمحتوای وزارت صمت باشد از نظر محتوایی وظیفه کنترل و هدایت آن بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
شهامتپور با اشاره به رد لایحه واسپاری صنعت چاپ به وزارت صمت گفت: در کل باید گفت که رویکرد محتوایی اولویت اصلی جشنواره شده است و در واقع دایره محتوا را توسعه دادیم و موضوعات بیشتری را مدنظر قرار میدهیم و با توجه به نگاه ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پاسداشت خط فارسی به این موضوع نیز به صورت ویژه در جشنواره پرداخته میشود.
وی با توضیح درباره رویکرد محتوایی جشنواره چاپ عنوان کرد: در صنعت چاپ بیشترین کاری که چاپخانهها به عنوان یک پروژه اجرایی با آن درگیر هستند کارهای بستهبندی است که ۹۰ درصد بازار چاپ را در برمیگیرد، ما در استفاده روزمره برای خرید و مصرف هر کالایی با بستهبندی برخورد داریم.
شهامتپور یادآور شد: با توجه به اینکه امسال نشان شیرازه نیز در ذیل جشنواره چاپ برگزار میشود ما در جشنواره بیشتر بر بحث بستهبندی تمرکز کردیم زیرا بخش عمدهای از چاپخانهها در حوزه بستهبندی فعال هستند.
وی با اشاره به مولفههایی که برای محتوای بخش آثار چاپی در نظر گرفته شده است، گفت: قرار است داوریها در چهار بخش طراحی، مسایل فنی، هنجارهای معیشتی و پاسداشت خط فارسی انجام شود تا از میان آنها کارهای برگزیده انتخاب شوند.
بیشتر بخوانید:
جشنواره صنعت چاپ و ضرورت توجه به نقش طراحان و گرافیست ها
اتحاد و آموزش نیاز صنعت چاپ زنجان
برگزاری بیستمین جشنواره چاپ با تمرکز بر بخش محتوایی آثار
تدوین اساس نامه آئین سپاس چهره های ماندگار صنعت چاپ
جشنواره صنعت چاپ و حفظ جایگاه صنفی
شهامتپور همچنین درباره تفاوت جشنواره امسال نسبت به دورههای قبل گفت: در گذشته مباحث فنی بررسی میشد که کارهای پیش از چاپ اثر از نظر کمی و کیفی چگونه بوده و پس از چاپ نیز چه اتفاقی رخ داده است اما اینکه آیا این کار واقعا زیبا است و از نظر محتوایی با فرهنگ و نیاز بازار ما تطابق دارد؟
وی تاکید کرد: الان موضوع محتوایی است و تولید محصول باید بهگونهای باشد که یک کار خاصی را انجام داده باشد؛ به عنوان مثال در شرایط کرونا یک بستهبندیای ارایه میشود که مردم از نظر بهداشتی دغدغه کمتری داشته باشد و این کار یعنی از نظر هنجارهای معیشتی کاری را انجام داد که هر کسی انجام نداده است و در مجموع وقتی اثری باشد که زیبا باشد در اولویت است.
شهامتپور استفاده بیشتر از خط فارسی به صورت تشویقی از جمله سیاستهای این دوره از جشنواره دانست و در این زمینه توضیح داد: در این میان برای کسی که از خطوط و طرحها و عناصر فرهنگی ایرانی – اسلامی برای طراحی و بستهبندی کالا استفاده کرده که به فروش بهتر آن کمک کرده و در عین حال زیبایی، هنجارها و مباحث فنی نیز رعایت شده امتیاز ویژهای در نظر گرفتهایم.
وی در پاسخ به سوال ایبنا درباره چگونگی مشارکت واحدهای چاپی کوچکتر در جشنواره چاپ و بررسی فعالیتها نیز گفت: در دورههای قبل که مباحث بیشتر فنی بود چاپخانههای بزرگ به دلیل برخورداری از ماشینهای مدرن و بهروز احتمال برنده شدن بیشتری داشتند و الان حضور واحدهای کوچکتر میتواند خیلی پررنگتر باشد زیرا ما در این دوره فقط محصول را بررسی میکنیم نه تکنیک اجرایی را.
شهامتپور با اشاره به این روند افزود: اگر کالایی به بازار میآید، در قفسه مینشیند و مشتری با اشتیاق آن را خریداری میکند کارهای زیادی برای آن انجام شده است که یکی از آنها قیمت مناسب است یعنی اگر فردی توانسته باشد قیمت نهایی محصول را تعدیل کرده و زیبایی کار را بیشتر کند یک کار اقتصادی است و اثربخشی محصول قضاوت میشود.
وی در بخش پایانی صحبتهای خود درباره هیات داوران جشنواره نیز گفت: تاکنون جلسات مختلفی برای چکشکاری معیارهای داوری جشنواره برگزار شده است و به دلیل تغییر ساختارها به زودی به جمعبندی کلی میرسیم تا نتیجه کار عادلانهتر باشد.