نشست خبری بیستمین جشنواره ملی چاپ امروز ۲۷ بهمن ماه با حضور مهرزاد دانش؛ رئیس بیستمین جشنواره چاپ، محمد حسین شهامتپور؛ دبیرعلمی جشنواره چاپ، محسن شمس؛ مدیر اجرایی جشنواره و اصحاب رسانه در سالن کنفرانس وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در این نشست گزارشی درباه فعالیتهای انجام شده ارائه شد و در انتها از پوستر بیستمین جشنواره چاپ رونمایی شد.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین؛ مهرزاد دانش در ابتدای این نشست با اشاره به تاخیر در برگزاری این دوره از جشنواره به دلیل شیوع ویروس کرونا و همچنین مصادف شدن روز ملی صنعت چاپ با ایام عزاداری سالار شهیدان امام حسین (ع) گفت: رویکرد خاص بیستمین جشنواره چاپ توجه به زبان فارسی است که نقطه عطف این دوره به شمار می رود.
وی افزود: در دوره های گذشته در جشنواره عمدتا به معیارهای فنی و صنعتی پرداخته میشد اما امسال مباحثی همچون طراحی، گرافیک و پاسداشت زبان فارسی مورد توجه قرار گرفته است.
اهداف برگزاری بیستمین جشنواره چاپ
دانش با تاکید بر اینکه متولی این جشنواره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، بیان کرد: پرداختن به موضوع زبان فارسی نیز در تناسب موضوعی با این وزارتخانه است؛ لذا این موضوع باید با نگاه دقیقتری شکل می گرفت و یکی از اهداف برگزاری این جشنواره این مهم است.
رئیس بیستمین جشنواره چاپ افزود: وقتی صحبت از چاپ می شود، کتاب و نشریات در ذهن می آید در حالی که همه ماجرا این نیست. ما هر روز و لحظه به لحظه با موضوع چاپ سروکار داریم. تمامی بسته بندیهای دارویی و غذایی و پوسترهای تبلیغات مختلفی که در سطح شهر و معابر میبینیم و حتی کارتهای عابر بانک و کاتالوگ ها، بروشورهایی که با آنها مواجه هستیم از نمونه های صنعت چاپ هستند.
وی ادامه داد: یکی دیگر از اهداف مهم برگزاری این جشنواره توجه عموم مردم و همچنین متولیان محصولات هنری، رسانهای، صنعتی، تجاری و حتی مناسبت های ایدئولوژیک، سیاسی، اقتصادی و بازرگانی به این موضوع است و باید توجه متولیان امر و مردم را به این سرمایه مهم و ظرفیت های چاپ جلب کرد؛ بنابراین چاپ، در همه حوزهها، عرصه بسیار مهمی است و برگزاری جشنواره با تاکید بر این معیارها میتواند مشوق و برانگیزاننده باشد.
دانش ادامه داد: هدف دیگر برگزاری این جشنواره تشویق، تقدیر و معرفی افرادی است که در این حوزه فعالیت میکنند. این که از فردی تشویق میشود منحصر به آن فرد نیست. این تشویق میتواند برای بسیاری از افرادی باشد که خارج از آن مجموعه قرار دارند و به نوعی مخاطب آن فرد برگزیده هستند. مثلا اگر یک محصول چاپی را معرفی می کنیم می تواند قابلیت الگودهی داشته باشد و برای دیگران مشوق باشد.
رئیس جشنواره در پایان خاطرنشان کرد: در این جشنواره معرفی چهره های نوآور و پیشکسوت و همچنین صادرکننده نمونه را نیز داریم. همچنین امسال با توجه به اینکه بانوان جایگاه مهمی در این صنعت دارند، بخش معرفی بانوی فعال نمونه نیز اضافه شده تا بانوان زحمتکش صنف چاپ نیز دیده شوند.
بخش های جنبی جشنواره ملی چاپ
در ادامه این نشست، محسن شمس، مدیر اجرایی جشنواره با اشاره به برنامه های جنبی این جشنواره گفت: هر سال همزمان با روز ملی چاپ جشنوارههای استانی چاپ در استان های مختلف کشور برگزار می شد، امسال هم مانند سالهای گذشته درخواست کردیم با رعایت دستورالعمل های بهداشتی نسبت به برگزاری جشنواره اقدام شود و در ۲۶ استان جشنواره فعالان عرصه چاپ برگزار و از پیشکسوتان و فعالان تقدیر شد.
وی افزود: از دیگر اقدامات این جشنواره انتخاب شش پیشکسوت برگزیده از میان۸۰ پرونده ارسال شده به دبیرخانه با توجه به رعایت معیارهای از قبل تعیین شده بود. در بخش نوآوران صنعت چاپ ۴۰ پرونده و در بخش صادرکننده برتر ۲۲ پرونده از سراسر کشور به دبیرخانه ارسال شد که همگی دارای سوابق بسیار خوب و قوی بودند که مورد ارزیابی قرار گرفت.
شمس در ادامه توضیح داد: هدف از انتخاب بخش صادرکننده برتر در این جشنواره ایجاد انگیزه برای صادرات محصولات چاپی و به روز شدن محصولات این حوزه است.
مدیر اجرایی جشنواره گفت: قرار است از بانوی فعال صنعت چاپ که خود شخصا کارفرما است در این حوزه تقدیر شود. این انتخاب مقارن با میلاد حضرت فاطمه (س) و پاسداشت مقام زن و همچنین با ایجاد انگیزه بیشتر بانوان در حوزه چاپ و واحدهای وابسته انجام شد. از دیگر برنامههای بیستمین جشنواره چاپ، انتخاب کارشناس برتر در حوزه چاپ در استان های کشور است تا بتوانیم از این عزیزان به نحو شایسته تقدیر کنیم.
مسابقات آثار چاپی
محمدحسین شهامتپور، دبیر علمی بیستمین جشنواره چاپ گفت: با سابقه ۱۹ دورهای که این جشنواره دارد، امسال شاهد تغییر رویکرد اساسی بودیم. با اینکه موجب وزین شدن جشنواره شد ولی با توجه به شرایط کرونا و مسائل جانبی که داشتیم در آن حدی که توقع داشتیم اتفاق نیفتاد ولی تلاش دوستان در وزارت ارشاد قابل تقدیر است و برای ارتقای کیفیت جشنواره همکاری کردند.
شهامت پور افزود: من هم در دوره ای شرکت در جشنواره را گذرانده و همچنین داور آن نیز بوده ام و احساس می کنم در این حوزه ارتباط دقیقی میان طراح، کارفرما و صنف چاپ وجود ندارد. این نداشتن ارتباط موجب می شود گروه ها به اهداف خود نرسند و صنف چاپ سیر نزولی داشته باشد. در صورتی که اگر طراح اطلاعات دقیقی از ماشین آلات داشته باشد می تواند به طراحی ایده های بهتر بپردازد و همچنین اگر کارفرما استانداردهای لازم را برای فروش کالا به کار ببرد می تواند به یک چاپخانه دار برای ارتقای ماشین آلاتش کمک کند.
شهامتپور یادآور شد: خوب است رویکرد پاسداشت زبان فارسی و هنجارهای معیشتی مسائل فنی را پررنگتر کنیم و بیشتر روی آنها متمرکز شویم. توقع ندارم در این جشنواره اتفاق بزرگی بیفتد ولی امیدوارم پایهریزی ارزشمندی برای آینده صورت گیرد. عمده مشکلات این صنف برون سازمانی است. به نظر من باید در این حوزه کارفرماها و طراح ها نیز حضور داشته باشند.
رونمایی از پوستر بیستمین جشنواره چاپ
مریم کهوند، طراح پوستر بیستمین جشنواره چاپ توضیح داد: محصولات چاپی با تمام فراوانی تصویر در دورهای که زندگی می کنیم، همچنان ماندگار است. چرا که چیزی که تولید میشود ماهیت فیزیکی دارند و نوعی سند تاریخی است و گویای تاریخ اجتماعی آن دوره است.
وی افزود: استفاده از رنگ زرد در طراحی این پوستر نیز عامدانه و با هدف جلب توجه بود چرا که متاسفانه هنوز هم در رویدادهای دولتی و سازمانی معمولا همان نگاه انبوه اطلاعات و رویکردهای کثرتگرا وجود دارد و موضوع اصلی در آن گم می شود و استفاده از این رنگ نوعی هشدار بود.
وی ادامه داد: در ایده کار نیز سعی شد بستهبندی نه به عنوان شیئی سه بعدی که دستمان می رسد بلکه به معنای گشودن و باز کردن باشد. هر بستهای که به دستمان میرسد با همه جذابیت هایی که دارد فراموش می کنیم داخل آن چیست. روی بسته چیزی نیست و تاکید به محتوای داخل آن دارد.