مدیر کتابفروشی سیمای دانش برگزاری طرح های فصلی کتاب را زمینهساز رونق کسب و کار کتابفروشان دانست و گفت: زمانی که کتابفروشان خوب بفروشند همه حلقه های این زنجیره نیز منتفع میشوند.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از مجتبی طالقانی، مدیر کتابفروشی سیمای دانش در با اشاره به بهترین زمان برگزاری طرح های فصلی کتاب گفت: این طرح های فصلی کتاب برای هر کتابفروش متفاوت است؛ بهعنوان مثال برای کتابفروشان کتابهای دانشگاهی، برگزاری طرح های فصلی کتاب همزمان با شروع هر ترم تحصیلی مثل مهر یا بهمنماه بهترین زمان است.
وی افزود: استقابل مردم از عوامل موثر در تاثیرگذاری طرح برای کتابفروشان است بنابراین پیشنهاد میکنم، طرح در ابتدای هر ماه که مردم از نقدینگی برخوردار هستند برگزار شود.
طالقانی با بیان اینکه اطلاعرسانی قبل از اجرای طرح ازجمله موضوعات مهم بر میزان استقبال مردم است عنوان کرد: در روزهای نخستین طرح، استقبال چشمگیر نبود و به نظر میرسد، اطلاعرسانی قوی و البته برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در میزان استقبال موثر بود؛ بنابراین بهتر است در دورههای آتی فاصله بین نمایشگاه کتاب و طرح های فصلی کتاب بیشتر باشد تا اثرگذاری قویتری داشته باشد.
بیشتر بخوانید: رکورد زمستانه کتاب ۹۹ در سه روز ابتدایی
بهبود وضعیت نشر با طرح های فصلی کتاب
وی همچنین درباره میزان تخفیف ۲۵ درصدی طرح زمستانه کتاب توضیح داد: از نظر کتابفروشان این میزان تخفیف زیاد است اما با توجه به اینکه کسب و کار رونق زیادی ندارد و شاید تخفیفهای بالا موجب شود مردم به کتابفروشیها بیایند چارهای نیست. برای کتابفروشان که سرمایه خود را در این راه گذاشتهاند این مقدار تخفیف زیاد است و مطلوب نیست.
طالقانی تاکید کرد: بهعنوان کتابفروش، تخفیف ۱۵ تا ۲۰ درصدی مطلوب است و بهنظرم تخفیف بیشتر مردم را به خرید کتاب با تخفیفهای بالا عادت میدهد و نباید این عادت را ایجاد کرد.
وی با اشاره به لزوم توجه به کتابفروشان در وضعیت اقتصاد آسیبدیده از کرونا گفت: کتابفروشان عموما طی سالهای قبل از طرح های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محروم بودند اما خوشبختانه چند دوره است که به کسب و کار آنها اهمیت داده میشود و اجرای طرحهای فصلی توانسته به فعالیت آنها رونق بدهد زیرا زمانی که کتابفروشان خوب بفروشند همه حلقههای این زنجیره نیز منتفع میشوند.
طالقانی یادآور شد: طی یکسال اخیر با شیوع بیماری کرونا آسیب نیمه تعطیل شدن دانشگاهها، مشکلات و مسایل اقتصادی دست به دست هم داده است تا مردم کمتر به کتاب و کتابخوانی توجه کنند اما هنوز امیدواریم این وضعیت بهبود و کسب و کار کتابفروشان در قالب طرحهای حمایتی ارتقا پیدا کند.