هدف پروژه پانوراما ارائه آمارهای مربوط به فروش کتاب و کمک به ناشران برای حفظ حیات خود در عصر کرونا است.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از گودریدر، در یک یا دو سال گذشته همانطور که بسیاری از مشاغل و صنایع به خاطر شیوع ویروس کرونا و قرنطینه سراسری در بسیاری از کشورهای جهان آسیب دیدند، صنعت چاپ و نشر کتاب نیز از این قاعده مستثنی نبود و بسیاری از کتابفروشان و ناشران برای ادامه حیات خود به هزار و یک روش رو آوردند تا بتوانند در دوران بعد از کرونا به فعالیت خود ادامه دهند. ولی اخیراً گزارشی از آمارهای فروش کتاب منتشر شده است که امیدواری بیشتری برای اصناف مربوط به چاپ و توزیع کتاب ایجاد کرده است.
پروژه پانوراما و آمار فروش کتاب
پروژه پانوراما (panorama project) گروهی متشکل از ناشران معروفی مثل انتشارات پنگوئن، سورسبوکس و چند اتحادیه مثل اتحادیه کتابخانههای آمریکا، اتحادیه ناشران کتاب های صوتی، نیسو(NISO)، اوردرایو و گروه تولید محتوای اینگرام (Ingram) که در دوره میان شیوع کرونا تشکیل شده است و هدف پروژه پانوراما ارائه آمارهای مربوط به فروش کتاب و کمک به ناشران برای حفظ حیات خود در عصر کرونا است.
گروه پروژه پانوراما در گزارش اخیر خود خبرهای امیدوارکنندهای از فروش کتاب و رونق صنعت چاپ و نشر کتاب ارائه کرده و نشان میدهد که مردم هنوز به کتاب به عنوان اولین و مهمترین تفریح خود نگاه میکنند. نتایج آخرین نظرسنجی پروژه پانوراما را از حدود ۴۳۰۰ شرکتکننده بزرگسال در آمریکای شمالی منتشر کرده است که نشان می دهد بیشتر مردم مطالعه کتاب را به عنوان عادت روزانه خود معرفی میکنند.
حدود ۳۰درصد از شرکتکنندگان در این نظرسنجی اعلام کردند که کتاب در سبد کالای روزانه آنها قرار دارد که به طور موقت به علت شیوع ویروس کرونا تمایل دارند از کتابخانههای دیجیتال نیز خرید کنند. البته بسیاری از حاضران این نظرسنجی اعلام کردند که ترجیح میدهند به جای گشتن در میان قفسههای کتاب در کتابفروشیها آنها را به صورت آنلاین خرید کنند.
هنوز بسیاری از کارشناسان صنعت چاپ و نشر کتاب اعتقاد دارند تعطیلی کتابفروشیها در بسیاری از کشورها به خاطر کرونا را نمیتوان مساوی مرگ کتابفروشی در دنیای واقعی دانست. هنوز کتابفروشان محلی در تمام نقاط و ایالتهای آمریکا مشتریهای خاص خود را دارند و حتی در بعضی ایالتها تعداد کتابفروشیها افزایش نیز داشته است.
اورن تیچر مدیر اجرایی اتحادیه کتابفروشان آمریکا میگوید با وجود سایتهای آنلاین کتابفروشی هنوز مردم به خرید کتاب از کتابفروشیهای محلی علاقه دارند و ما امیدواریم این روند در سالهای آینده همین ثبات نسبی را داشته باشد. هرچند هنوز آمازون رقیب جدی بسیاری از کتابفروشان آمریکایی محسوب میشود ولی حرف از مرگ کتابفروشیها حرف درستی نیست. به خاطر همین است که آمازون در سالهای اخیر اقدام به افتتاح کتابفروشیهای واقعی در ایالتهای مختلف آمریکا کرده است.
تیچر اعتقاد دارد کتاب فروختن در فضای مجازی کاملاً با کتابفروشی در دنیای واقعی تفاوت دارد و تجربه ثابت کرده بسیاری از کتابها به خاطر نمایش آنها به مشتری ها در قفسهها فروخته میشوند. معمولاً خواننده کتاب با پیشنهاد فردی مطمئن یا حتی خود کتابفروش اقدام به خرید کتاب میکند و این مسئله شامل سایتهای آنلاین نمیشود. آنها تنها کتاب هایی را میفروشند که مشهور شده باشند.
منبع: ایبنا