مهدی عمرانلو معتقد است؛ انتخاب اواخر اردیبهشت یا اوایل خردادماه برای برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، زمان مناسبی نیست زیرا کوتاهی زمان مانع از ثبت سفارش و واردات کتاب های خارجی می شود.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین، مهدی عمرانلو مدیر انتشارات آوند دانش در گفتوگو با ایبنا، با اشاره به زمان مناسب برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بعد از ماه مبارک رمضان (اواخر اردیبهشت یا اوایل خردادماه) کمی زود است زیرا در فرصت کوتاه پیش رو، سفارش دادن و رسیدن بار کتاب های خارجی میسر نیست.
مدیر انتشارات آوند دانش اضافه کرد: حدود دو ماه زمان لازم است تا ثبت سفارش ها انجام و بار ارسال شود چون به دلیل بیماری کرونا تعداد کامیون هایی که در حوزه ترانزیت بار فعالیت دارند، محدود شده و ممکن است مشکلات متعددی در این زمینه ایجاد شود.
وی در ادامه با اشاره به راهکارهایی برای سهولت ورود کتاب های خارجی نیز افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید امکانات ترخیص و کارهای مربوط به گمرک را در رایزنی با این مجموعه به موقع انجام دهد زیرا برخی از قوانین و مقررات درباره ثبت سفارشها تغییر کرده است.
بیشتر بخوانید: تعطیلی کتاب فروشی ها با شیوع پیک چهارم کرونا
عمرانلو ادامه داد: در این زمینه هماهنگی هایی شده است که وقتی باری به اسم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به گمرک بیاید ترخیص میشود و مشکلات اداری سایر کالاها را ندارد اما همین کار هم نیازمند هماهنگیهایی است که باید زودتر محقق شود.
وی با بیان اینکه بار کتابها برای دومین نمایشگاه مجازی کتاب باید به موقع برسد و ترخیص شود تا کتابها به نمایشگاه برسند، گفت: همچنین باید زمان برای ارسال بار وجود داشته باشد و خیلی زودتر زمان نمایشگاه را بدانیم تا بر اساس آن زمانبندی کرده و کتابهای جدید و مورد نیاز جامعه دانشگاهی و آکادمیک کشور را تامین کنیم.
چالش های دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران
عمرانلو درباره یکی دیگر از چالشهای جدی ناشران کتاب خارجی در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران نیز توضیح داد: مساله دیگر بودجه دانشگاهها است، ما نمیدانیم آیا دانشگاهها در وضعیتی هستند که بتوانند کتاب خریداری کنند یا نه و بهرهمندی آنها از بودجه خرید کتاب نکته مهمی است که امیدوارم لحاظ شود.
وی همچنین بر لزوم بازنگری سامانه فروش کتاب نمایشگاه مجازی کتاب تاکید کرد و گفت: این موضوع باید در آینده به صورت جدی دنبال شود زیرا فروش مجازی و نمایشگاه مجازی جای خود را در میان مردم و ناشران باز کرده است و بنظر میرسد حتی با وجود برگزاری نمایشگاه فیزیکی هم به کار خود ادامه خواهد داد به همین دلیل بهرهمندی از یک سایت مناسب ضروری است.