کارت ویزیت؛ کوچک و ساده، اما بسیار مؤثر و کاربردی

0
193
چاپ کارت ویزیت

به گزارش چاپ و نشر آنلاین؛ در این مقاله به بررسی کارت ویزیت، مزیت‌ ها و قابلیت‌ های آن خواهیم پرداخت. در ابتدا مروری داریم بر تاریخچه شکل‌گیری کارت ویزیت و کلیاتی در باب کاربردهای آن. با ما همراه باشید.

کارت ویزیت چیست؟

کارت ویزیت در کلامی خلاصه و رسا «وسیله ‌ای است ابتدا برای معرفی شما و سپس ارائه راه ‌های تماس با شما». کارت ویزیت برای تبلیغات و بازاریابی شما به‌طور مستقیم استفاده نمی‌ شود، اما شاید بتوان گفت به‌دلیل این‌که اولین مرحله تعامل شما با مشتری یا ارباب‌رجوع با ارائه کارت انجام می ‌شود و از آن‌جا که برخورد اول همیشه مهم و تأثیرگذار خواهد بود، لذا به‌طور غیرمستقیم بخشی از کار بازاریابی و تبلیغات شما را بر عهده خواهد داشت.

کارت ویزیت با توجه به سلیقه، خلاقیت و قدرت مالی صاحبش می‌ تواند از اشیاء مختلفی مانند کاغذ، چوب، فلز، پلاستیک و… ساخته شود ولی معمولی ‌ترین آن‌ ها کاغذ و مقواست. کارت ویزیت از هر چیزی که ساخته شده باشد باید اطلاعات یک شخص یا شرکت را به ساده‌ترین شکل در اختیار مخاطبان قرار دهد. این اطلاعات می‌تواند شامل نام، نشانی، وب‌سایت، روش‌های تماس با صاحب کارت نظیر تلفن ثابت، تلفن همراه، ایمیل، گاه خدماتی که صاحب کارت ارائه می‌کند و حتی یک شعار تبلیغاتی باشد.

کارت ویزیتتاریخچه کارت ویزیت

تاریخچه کارت ویزیت به آن‌جا برمی‌گردد که شاهزادگان و اشراف‌زاده‌ها برای دیدار با اشخاص مهم کاغذ، پوستین و یا چیزی شبیه آن‌را جلوتر برای شخص ملاقات‌شونده می‌فرستادند تا خود را به او معرفی کرده، از سوابق اشراف‌زادگی خود نوشته و قرار رسمی ملاقات با او را بگذارند.

درواقع این همان تعامل اول با مخاطب بوده که شخص ملاقات‌کننده از خود به مخاطب ارائه می‌داده است و اهمیت معرفی ابتدایی را نشان می‌دهد. اولین نمونه‌های کارت ویزیت را بازرگانان چینی در قرن ۱۵ به‌کار بردند ولی تاریخچه نمونه‌های امروزی‌تر کارت ویزیت را باید در قرن ۱۷ میلادی در اروپا، به‌خصوص در انگلستان جست‌وجو کرد که بازرگانان برای تبلیغات و نشان‌دادن مکان‌های کسب‌وکار خود به مشتریان از آن استفاده می‌کردند.

در ایران عموماً کارت ویزیت آخرین چیزی است که تجار و صاحبان مشاغل به آن توجه می‌کنند و گاهی حتی کارت خود را تلفنی و بدون هیچ ایده در طراحی، سفارش می‌دهند و متوجه اهمیت بازاریابی غیرمستقیم توسط کارت ویزیت نمی‌باشند.

کاربرد کارت ویزیت

امروزه اصلی‌ترین کاربرد کارت ویزیت، اطلاع‌رسانی آرشیوی (و نه تبلیغاتی) است؛ یعنی قرار نیست این کارت برای شما مانند یک آگهی تلویزیونی، یک محصول (اعم از تجاری یا فرهنگی) یا خدمات را معرفی کند بلکه اطلاعات یک شخص حقیقی یا حقوقی را به ساده‌ترین و قابل‌دسترس‌ترین شکل در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. درواقع، شما کارت ویزیت خود را به مشتریان و مخاطبان احتمالی خود خواهید داد تا اطلاعات لازم برای تماس با شما را در زمان نیاز داشته باشند.

کارت ویزیت باید به مشتریان و مخاطبان کمک کند تا به‌خاطر بیاورند که شما که هستید، شغل شما چیست و چطور و چگونه با شما تماس داشته باشند. همچنین اگر در روزنامه‌ها و پیک‌های محلی تبلیغات می‌کنید، کارت ویزیت شما می‌تواند یک طرح آماده برای صفحه‌هایی باشد که تبلیغات افراد چاپ می‌شود.

اکثر افراد فکر می‌کنند کارت ویزیت روش مؤثر تبلیغات فروش است؛ این نوع تفکر در میان افرادی رایج است که به‌تازگی وارد عرصه تجارت شده‌اند. ایده کلی در مورد فلسفه کارت ویزیت این است که یک کارت ویزیت به‌قدری از یک طراحی خوب برخوردار باشد که با قرارگرفتن روی میز، نظر هر بیننده را به خود جلب کرده و حرفه‌ای‌بودن طرح آن نیز باعث شود تا این حس در بیننده ایجاد شود که با یک مجموعه کاملاً حرفه‌ای طرف است؛ بنابراین سعی می‌کند خرید خود را از این شرکت خاص انجام دهد.

کارت‌های ویزیت از ابزارهای مؤثر و مفید هستند که تأثیر آن‌ها اثبات شده است. داشتن یک کارت ویزیت خوب با طراحی منحصر‌به‌فرد و چشم‌گیر، این امکان را برای مشتریان و مصرف‌کنندگان فراهم می‌کند تا خرید خود را به آسانی و با اطمینان‌خاطر انجام دهند.

کارت ویزیتمزیت‌ های کارت ویزیت

  • نکته اول این که به‌طور معمول چاپ کارت ویزیت گران نیست؛ از این‌رو برای کسب‌وکارهای کوچک که سرمایه پایینی دارند شاید کارت ویزیت مؤثرترین گزینه برای نشان‌دادن یک رزومه کاری در هر زمان و مکان باشد.
  • دوم این‌که کارت ویزیت با وجود اندازه کوچک می‌تواند اطلاعات مهمی را ارائه دهد.
  • سوم این‌که به‌خاطر اندازه کوچک کارت، مشتریان می‌توانند آن‌ها را در کیف خود نگه دارند و حتی برخی از افراد محل مخصوص نگه‌داری نظیر آلبوم کارت ویزیت دارند.
  • چهارم این‌که برخلاف تبلیغات تلویزیونی و رادیویی که چند ثانیه بیشتر طول نمی‌کشد، کارت ویزیت با مشتری می‌ماند و هر زمان که مشتری به کارت شما نگاه می‌کند کار شما به یادش می‌افتد و احتمال استفاده از کار و خدمات شما افزایش می‌یابد.
  • پنجم آن‌که شما معمولاً این کارت ها را به افرادی می‌دهید که جزو مشتریان واقعی‌تان هستند و کارت‌هایتان به هدر نمی‌رود.

انواع کارت ویزیت

همان‌طور که گفته شد کارت ویزیت برخلاف آن‌که یک تبلیغ ساده و معمولی به‌نظر می‌رسد در عین‌حال می‌تواند تأثیری مهم بر روی مخاطبان شما بگذارد. انتخاب نوع درست کارت با توجه به نوع فعالیت و مخاطبان شما از نکات مهم و اساسی است. باید در نظر داشته باشید که اگر مخاطبان شما، افراد یا شرکت‌های خاصی می‌باشند حتماً از کارت‌های شکیل و جذاب، هم از نظر طرح و هم نوع کارت استفاده نمایید. به این دسته از افراد این نوع کارت پیشنهاد می‌‌شود: لمینت مات، لمینیت براق، لمینیت برجسته، پی ‌وی ‌سی، ترنزپرنت و… .

در صورتی‌که فعالیت شما به‌گونه‌ای است که مخاطبان خاصی نداشته و یا این که استفاده شما از کارت بیش از حد معمول است و می‌خواهید هزینه آن مقرون‌به‌صرفه باشد می‌توانید از کارت‌های شکیل و ارزانی هم‌چون کتان، سوسماری، سلفون مات، سلفون براق، گلاسه و… استفاده نمایید. نمونه‌های چنین کارت‌هایی با اندازه ۵/۸ در ۸/۴ سانتی‌متر مربع در بازار موجود است. این کارت ها با دستگاه چاپ چهار رنگ افست مضربی از عدد ۱۰۰۰ چاپ می‌شوند.

بیشتر بخوانید: برند شخصی خود را داشته باشید

کارت ویزیتاصلی‌ ترین انواع آن

کارت سوسماری:

روکش این کارت دارای بافت است؛ همین موضوع موجب زیبایی این نوع کارت می‌شود. این کارت از نظر نوع بافت مانند کارت‌های کتان می‌باشد، با این تفاوت که یک روکش از جنس سلفون روی آن قرار دارد که موجب استقامت، ماندگاری و شفافیت بیشتر این نوع کارت از کارت‌های کتان می‌باشد.

کارت کتان:

این کارت از جمله کارت‌های پرطرفدار است. علت علاقه‌مندی زیاد به این کارت، بافت موجود بر روی خود کاغذ و همچنین مقرون‌به‌صرفه‌ بودن آن می‌باشد.

کارت سلفون مات:

این نوع کارت بر روی کاغذ گلاسه 300 گرم چاپ می‌شود؛ سپس بر روی آن روکشی از سلفون مات قرار می‌گیرد که موجب استحکام بیشتر کارت می‌گردد.

کارت سلفون براق:

این نوع کارت، شبیه کارت سلفون مات است؛ با این تفاوت که روی آن روکشی از سلفون براق کشیده می‌شود.

کارت گلاسه:

این نوع کارت نیز شبیه کارت های سلفون مات و براق است؛ با این تفاوت که روکش سلفون ندارد. شما با برش گوشه‌ایی از آن می‌توانید متوجه این تفاوت شوید.

کارت لیبل:

کارت نوع لیبل همان برچسب است که با جداکردن لایه پشت کارت می‌توانید آن‌را به محل‌های موردنظرتان بچسبانید.

مقاله قبلیصنعت چاپ استان کرمان و گذر از رکود اقتصادی
مقاله بعدیبیژن درویش کجوری/ همیشه استاد

یک پاسخ بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.