وقتی صحبت از تعامل با مشتری می شود، ایمیل مهمترین پیام ارتباطات بازاریابی است.زیرا اگر به درستی انجام شود، نتایج خارق العاده ای ایجاد میکند. در واقع، نرخ بازگشت سرمایه (ROI) برای بازاریابی از طریق ایمیل میتواند تا ۴۴٪ باشد. یعنی اگر یک دلار برای ایمیل مارکتینگ هزینه کنید میتوانید ۴۴ دلار از طریق آن درآمد کسب کنید که عددی فوق العاده است.
نرخ بازگشت سرمایه در ایمیل مارکتینگ چیست؟
بازگشت سرمایه (ROI) معیاری است که برای ارزیابی کارایی و سودآوری سرمایه گذاری. در اینجا فرمول اساسی برای محاسبه ROI آمده است:
(سود بدست آمده – هزینهها)/ هزینهها برحسب درصد
به عنوان یک دیجیتال مارکتر شما باید بعد از هر کمپین ایمیل مارکتینگ این عدد را محاسبه کنید. اندازه گیری این عدد کار بسیار سادهای است.
اهداف بازاریابی ایمیلی را بشناسید
ثبت و اندازه گیری ROI آنطور که به نظر میرسد ساده نیست. به این دلیل که ممکن است شما استراتژیهای متفاوتی را برای بازاریابی ایمیلی انتخاب کنید. اما اهداف شما میتواند چه پارامترهایی باشد؟
- افزایش آگاهی از برند
- افزایش سرنخهای بازاریابی
- افزایش فروش و درآمد
- افزایش ترافیک وب سایت
وقتی که بدانید کدامیک از موارد بالا اهداف شماست، آنگاه به راحتی میتوانید مقدار ROI را محاسبه کنید. پس قبل از هرکاری اهداف خود را برای کمپینهای ایمیلی مشخص کنید.
نحوه محاسبه ROI چگونه است؟
برای اندازه گیری باید روندی که در ادامه به آن اشاره میکنیم را دنبال کنید تا بتوانید به راحتی به حساب و کتابهای کمپین خود برسید. بعد از آن است که میتوانید تصمیم گیری کلی در مورد ادامه و یا توقف کمپین گرفت.
میزان هزینه ها را اندازه گیری کنید
اولین قدم برای محاسبه ROI بازاریابی ایمیل شما محاسبه میزان هزینه شما برای بازاریابی از طریق ایمیل است. این ممکن است ساده به نظر برسد ، اما عوارض خود را دارد. بارزترین هزینه ESP شماست و خوشبختانه این محاسبه کاملاً ساده است.
با این حال، این به تنهایی در هنگام محاسبه بازگشت سرمایه، نتیجه قابل اتکایی به شما نمیدهد، به خصوص اینکه هزینه های دیگری نیز برای تأمین وجود دارد – مانند زمان صرف شده برای بازاریابی از طریق ایمیل این بدان معناست که شما باید مدت زمانی را که هر یک از اعضای تیم مستقیماً برای بازاریابی از طریق ایمیل صرف می کنند محاسبه کنید.
میزان سود بدست آمده را محاسبه کنید
اگر کالاهای خود را به صورت آنلاین بفروشید، محاسبه میزان تبلیغات ایمیل شما بسیار آسان است. اگر ESP شما دارای گوگل آنالتیکس در داشبورد است، ردیابی هر فروشی که از طریق ایمیل انجام میشود بسیار آسان است. این میتواند برای یک کمپین خاص یا برای مدت زمان مشخصی باشد.
پس چگونه سود خود را محاسبه میکنید؟ ساده ترین راه برای انجام این کار محاسبه مقدار سرنخهای بازاریابی است. با استفاده از گوگل آنالتیکس، میتوانید هر نرخ تبدیل را که میتواند به کمپین ایمیلی شما نسبت داده شود، از جمله ترافیک وب سایت، ردیابی کنید. سپس میتوانید تعداد تبدیلها را در مقدار یک سرنخ ضرب کنید تا کل درآمد حاصل از کمپین ایمیل خود بدست آورید.