بازاریابی تلفنی یکی از روش های کاربردی در کسب مشتری و فروش محصولات است که با رعایت نکات تامل برانگیز در این زمینه، موفقیت چشمگیری کسب خواهید کرد.
با وجود آگاهی و اطلاعات بسیار بالای مردم از بازارهای فروش یکی از بهترین راه های های متقاعد نمودن آن ها بازاریابی است که بازار یابی تلفنی یکی از بهترین روش های بالابردن میزان تبلیغات وفروش محصول می باشد. حالا شما هم شاید در کسب و کاری که به راه انداخته اید، تمایلی به برقراری تماس های تلفنی و بازاریابی تلفنی نداشته باشید اما بازاریابی تلفنی می تواند بخش مهمی از موفقیت شما را در کسب و کار بسازد. در این قسمت از قصد داریم ترفند های موفقیت در بازاریابی تلفنی را به شما معرفی کنیم.
خودتان را از لحاظ ذهنی آماده کنید
شاید تلفن زدن های مکرر برایتان کار خسته کننده ای باشد، مخصوصاً زمانی که آمادگی نداشته باشید. بنابراین قبل از شروع کار حتماً باید خودتان را از لحاظ ذهنی آماده کنید و بدانید که قرار است چه نکاتی را در گفتگو مطرح کنید. اگر لازم است نت برداری کنید و هنگام برقراری تماس احساس راحتی داشته باشید.
شما همیشه باید در ذهن خود یک هدف مشخص داشته باشید. این قضیه حین برقراری تماس هم صدق می کند. هدف شما باید افزایش فروش باشد و در نتیجه با نگه داشتن هدف مشخص در ذهن، می توانید گفتگو را به راحتی مدیریت کنید.
تن صدای خود را مدیریت کنید
عموما صدای شما برای بازاریابی تلفنی باید یک صدای ریلکس و آرام باشد و نباید خیلی سرد صحبت کنید. صدای شما باید آرامش بخش باشد تا مشتری تمایل بیشتری برای ادامه تماس داشته باشد. اگر احساس می کنید که صدایتان این ویژگی ها را ندارد، بهتر است که از قبل تمرین کنید.
صدای خود را ضبط کنید
اگر هنگام برقراری تماس، یک ضبط صدا داشته باشید، می توانید متوجه اشتباهات خود هنگام برقراری تماس دیگر بشوید و آن ها را اصلاح کنید.
اعتماد بنفس خود را بالا ببرید
اعتماد به نفس بخش ضروری برای ایجاد تن صدای آرام است، بنابراین باید روی اعتماد به نفس خود کار کنید، به چیزهایی فکر کنید که در آن ها مهارت بالایی دارید. سعی کنید که تماس های پشت سر هم را با اعتماد به نفس تکرار کنید تا در این کار خبره شوید.
روی صحبت های کوتاه تکیه نکنید
صحبت های کوتاه هنگام برقراری تماس ها باید کاملاً خنثی و کمی دوستانه باشد اما اگر بخواهید آن را بیش از حد طولانی کنید، باعث اتلاف وقت می شود. پس به یک سلام کوتاه، سریع و ساده بسنده کنید و سعی کنید که خیلی راحت سر اصل مطلب بروید.
همه تماس ها نباید خیلی خوب و عالی پیش بروند. همیشه موانعی بر سر راه شما وجود خواهد داشت که به طور مداوم با آن ها روبرو خواهید شد. پس اگر این مشکلات را به طور مکرر احساس کردید، باید بتوانید آن ها را از قبل پیش بینی کنید و پاسخ خوبی به آن ها داشته باشید.
نکات مهم گفتگو را یادداشت کنید
گاهی اوقات باید یک دست نوشته کنار خود داشته باشید و بدانید که می خواهید به چه نکاتی اشاره کنید. همچنین اگر مشتری نکته خاصی را بیان کرد، سریعاً داخل آن یادداشت کنید و بدانید که قرار است به پاسخ چه سوالاتی برسید و یا چه نکاتی را برای تماس بعدی در نظر بگیرید.
خوش صحبت باشید
بسیار مهم است که شما توانایی خوب صحبت کردن را داشته باشید. اگر نمی توانید کلمات را پشت هم بگویید و آن ها را فراموش می کنید، پس حتماً باید توجه بیشتری به نوشته های خود داشته باشید تا بتوانید حین صحبت، بدون اتلاف وقت به نکات مهم گفت وگو اشاره کنید.
روشی برای ارتباط و اتصال پیدا کنید
اگر برایتان مقدور است، می توانید نوعی ارتباط را پیدا کنید که در طول تماس به آن تکیه کرده باشید. به عنوان مثال اگر با فردی تماس گرفته اید که هر دو از یک شهر هستید یا در یک دانشگاه فارغ التحصیل شده اید، روی آن نقطه مشترک متمرکز شوید و آن را راه ارتباطی خود قرار دهید.
یک فضای راحت ایجاد کنید
هنگامی که می خواهید تماس برقرار کنید، از لحاظ ذهنی و جسمی احساس راحتی داشته باشید. سعی کنید فضای مکالمه را به فضای راحت و حمایتی تبدیل کنید. خودتان هم روی یک صندلی راحت باشید و اجازه ندهید سختی های جسمی به شما وارد شود.
اگر می خواهید تماس تلفنی شما خوب برقرار شود، باید در آنِ واحد بتوانید چند بعدی عمل کنید و چند کار را به انجام برسانید. باید تمرکز کافی روی کارتان داشته باشید و در کنار آن از کارهای دیگر عقب نمانید.
انرژی خود را بالا ببرید
صدای شما نباید خسته و ناامید باشد. بنابراین انرژی خود را با مصرف میان وعده های سالم و یک ورزش سبک از قبل بالا ببرید و بعد شروع به تماس تلفنی کنید.
خودتان را جای مشتری بگذارید
هنگامی که می خواهید با مشتری صحبت کنید، بسیار مهم است که خواسته های او را بشناسید و بدانید که او با چه مشکلات و نیازهایی روبرو است. سپس متناسب با آن ها گفت و گو را پیش ببرید.
تمرکز خود را روی فواید و مزایا نگه دارید
بسیار مهم است که همیشه روی محصول یا خدماتی تمرکز داشته باشید که به مشتری حداکثر فایده را می رساند. به جای این که به دنبال ارائه پیشنهادات خودتان باشید، سعی کنید محصول و خدماتی را پیدا کنید که بیش از همیشه به درد مشتری می خورد و سعی کنید فوایدی را مطرح کنید که می دانید مشتری از آن ها بی تفاوت عبور نخواهد کرد.
پیشرفت خود را به ثبت برسانید
همانطور که گفتیم باید صدای خود را ضبط کنید و هر چند وقت یک بار به آن گوش دهید تا ببینید که در تماس های پشت سرهم چه پیشرفت هایی داشته اید. نقاط قوت و ضعف خود را پیدا کنید و هر کدام را که لازم بود، ارتقا داده و یا برطرف کنید.
سوال بپرسید
همچنین می توانید با سوال پرسیدن، نیاز دقیق مشتری را متوجه شوید. به اندازه کافی سوال بپرسید تا بدانید که مکالمه تا چه جایی پیش می رود و قرار است به کجا برسید.
مشتری را مجبور به انجام هیچ کاری نکنید
درست است که شما می خواهید جنس خود را به فروش برسانید اما قرار نیست مشتری را مجبور کنید تا از خدمات شما استفاده کند. پس نباید هیچ گونه علائمی از اجبار، در صحبت شما وجود داشته باشد.
کار را سریع پیش ببرید
نباید تماس های تلفنی را بیش از حد طولانی کنید. با انجام این کار هم خودتان و هم مشتری کلافه خواهد شد. از طرفی تماس بسیار خسته کننده می شود. پس سعی کنید نکات مهم را در سریع ترین زمان ممکن بیان کنید که هم قابل فهم باشد و هم زمان زیادی را هدر ندهد.
تا جایی که می توانید تماس برقرار کنید
سعی کنید هنگامی که انرژی دارید، تا بیشترین حد ممکن با مشتریان تان تماس بگیرید. حتی اگر شما را ریجکت می کنند، باز هم این کار را با مشتری دیگری انجام دهید تا فرصت های فروش بیشتری داشته باشید.
تماس ها را تقسیم بندی کنید
با توجه به نیاز های مشتری ، تماس های خود را دسته بندی کنید. با انجام این کار می توانید به نکات مهم تری اشاره کنید و از لحاظ ذهنی نظم بیشتری را احساس کنید و کارتان را بهتر پیش ببرید.
ناامید و بی انگیزه نباشید
بسیار مهم است که شما با رد تماس مشتری امید خود را از دست ندهید و مطمئن باشید اگر تلاش خود را بکنید و نکات مهم را در نظر بگیرید، می توانید اتفاقات خوبی را رقم بزنید. پس انگیزه خود را در سطح بالا نگه دارید.
به خودتان استراحت دهید
هنگامی که با چندین نفر تماس گرفتید، به خودتان استراحت دهید تا ذهنتان باز شود، دوباره انرژی بگیرید و با اعتماد به نفس بالاتر دوباره به سراغ تماس های بعدی بروید.
در صورت نیاز، پیگیری کنید
گاهی اوقات یک تماس کافی نیست و باید با یک مشتری چندین بار تماس بگیرید و کار را پیگیری کنید تا بتوانید به یک نتیجه مناسب برسید. پس هر موردی برای پیگیری را هر چه سریع تر به انجام برسانید و آن را به تعویق نیاندازید.
از ویژگی های جذاب استفاده کنید
هنگامی که با مشتری تماس می گیرید، باید هوش هیجانی خود را به کار بیندازید. به گونه ای رفتار کنید که مشتری بتواند با ویژگی های مثبت، شما را توصیف کند و از خودتان چیزهای مثبت به جای بگذارید. انجام این کار باعث می شود که مشتری دفعه بعدی تمایل بیشتری برای صحبت با شما داشته باشد. یکی از روش های انجام این کار، این است که به مشتری صفات خوب را هدیه کنید و به ویژگی های خوبی که دارد، اشاره کنید تا بتوانید تاثیر مثبتی روی ذهن او بگذارید.
به عنوان مثال می توانید به او بگویید که تو بهترین مشتری من هستی یا بهترین سلیقه را داری و جملاتی از این قبیل را برای ایجاد حس خوب به کار بگیرید.
بایستید
گاهی اوقات هنگام توضیح دادن در مورد محصولی که بیش از حد در موردش هیجان دارید، نمی توانید خود را کنترل کنید. در چنین حالتی برای این که هیجان مکالمه در حد متعادل حفظ شود، باید بایستید و ایستاده بازاریابی تلفنی خود را انجام دهید.
از تاکیدهای هوشمندانه استفاده کنید
هنگام برقراری تماس تلفنی، تنها چیزی که به گوش مشتری می رسد، کلمات و عباراتی است که شما به کار می برید. تاکید روی کلمات و عبارات خاص، جزء مهارت های ارتباطی شما محسوب می شود که منظور و هدف را بهتر انتقال می دهد. پس سعی کنید تاکید های هوشمندانه را به کار بگیرید.
گزینه ها را ساده کنید
هنگامی که می خواهید برای فروش چیزی با مشتری تماس بگیرید و برایش تبلیغ کنید، باید گزینه ها و ویژگی های منحصر به فرد را خیلی ساده توضیح دهید. مسائل را بیش از حد تخصصی و پیچیده نکنید که از فهم و درک مشتری خارج باشد.
صمیمانه و عاطفی رفتار کنید
یکی از مهارت های برقراری ارتباط موثر در بازاریابی تلفنی، این است که شما خیلی سرد و خشک صحبت نکنید و سعی کنید مهربان، صمیمی و عاطفی به نظر برسید. به عنوان یک فروشنده به کار خود متعهد باشید تا بتوانید ارتباط تلفنی راحت تری با مشتری برقرار کنید.
منبع : نمناک