فرآیند قیمت گذاری کتاب های الکترونیک مبنای دقیقی ندارد و بر عهده خود ناشران است.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از روابط عمومی رادیو گفتوگو؛ محمد صدوقی، مدیر پلتفرم کتاب طاقچه در برنامه «صبح و گفتوگو» در مورد تخفیفات نجومی در حوزه کتاب فروشیهای مجازی اظهارکرد: کتاب الکترونیک نیازی به هزینه چاپ و صحافی ندارد و از این رو خود ناشران، قیمتگذاری کتاب های الکترونیک را در پلتفرمها انجام میدهند.
فرآیند قیمت گذاری کتاب های الکترونیک مبنای دقیقی ندارد و بر عهده خود ناشران است ناشر در طرحهای تخفیفی این اجازه را به پلتفرمها میدهد یا حتی خودشان درخواست تخفیف را میدهند تا در یک بازه زمانی مردم به خرید کتاب تشویق شوند.
صدوقی موضوع قیمت گذاری کتاب های الکترونیک را وابسته به قرارداد بین پلتفرم و ناشران و متفاوت عنوان کرد و گفت: ما اجازه داریم تا ۵۰ درصد از سوی ناشر به خریداران کتاب تخفیف دهیم. اما تخفیف کتابهای چاپی که به صورت اینترنتی فروخته میشوند، خیلی بالا نیست و کتابفروشان بیش از یک میزان مشخص امکان ارائه تخفیف ندارند.
بیشتر بخوانید:
اجرای طرح های فصلی فروش کتاب و ایجاد نقدینگی در بازار نشر
برگزاری وبینار با حضور خانه کتاب و ادبیات ایران
ضابطه مندی در قیمت گذاری کتاب های الکترونیک
در ادامه، محمدرضا توکل صدیقی، نائب رئیس سابق اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با بیان اینکه قیمتگذاری کتاب الکترونیک ضابطهمند است، گفت: کتاب الکترونیکی به اندازه ۴۰ درصد کتاب فیزیکی قیمتگذاری میشود، اما تخفیف کتابهای فیزیکی ضابطهای ندارد و معمولاً در کمپینها و مناسبتها ارائه میشود تا مردم به خرید کتاب تشویق شوند.
وی افزود: برخی سایتها کتاب را مستقیماً از ناشر دریافت نمیکنند، بلکه کتاب را از مراکز پخش خریداری میکنند، اما عاملی که باعث میشود این کتابها را با تخفیفهای خیلی بالا بفروشند مناسبات غیراستاندارد و مبادله کتابها با هم است.
نائب رئیس سابق اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با بیان اینکه بخشی از این وضعیت نابسامان به خود ناشران برمیگردد، گفت: برخی ناشران به پلتفرمها این اجازه را میدهند که کتابها را با تخفیف ۶۰ درصدی عرضه کنند که متأسفانه این کار، زمینه را برای قاچاق کتاب فراهم میکند.
توکل به نقش اتحادیهها در کنترل این معضل اشاره و تأکید کرد: اتحادیهها باید وارد عمل شوند و دولت هم به مدیریت این قضیه کمک کند.