چاپ نقش الماس خاص مثل الماس

گزارشی از ساختمان جدیدالتاسیس نقش الماس در گفت و گو با سعید حاجیلو مدیر عامل این مجموعه

0
1164
نقش الماس

نقش الماس؛ کربن تحت فشار و حرارت بسیار زیاد الماس می شود. الماس سختی بیش از حدی کشیده تا در عین زیبایی شگفت انگیز، سخت ترین جسم جهان باشد؛ وه که چه زیباست نقشی که الماس می زند.

وقتی به فکر توسعه هستی باید به صورت همه جانبه به آن بنگری و تغییرات کلی را مد نظر قرار دهی، این خصیصه ی مدیران کارآزموده و فهیم است. حرکت های حساب شده چنین مدیرانی است که الگویی برای دیگران می شود و صنفی را تحت تاثیر قرار می دهد.

نقش الماس را به عنوان یک مجموعه پیشرو می شناسیم، مجموعه ای که همواره چیز جدیدی در چنته دارد و دائم در حال تغییر به سمت بهبود است. باخبر شدیم این مجموعه ی عظیم که به عنوان بزرگ ترین مجتمع چاپ فرم های عمومی در خاورمیانه محسوب می شود، از مکان قبلی خود در پاساژ شقایق به مکانی اختصاصی در خیابان ظهیرالاسلام نقل مکان کرده است. مکانی شیک و خاص که به صورت تخصصی و بنا به نیازهای این مجموعه طراحی و ساخته شده است. با ما در کنجکاوی مان شریک باشید و توضیحات بیشتر را از زبان مدیر عامل این مجموعه بخوانید.

نقش الماستبدیل نُه بر یک

پیشرفت گاهی با تغییر یک دستگاه رخ می دهد اما اگر شما به فکر توسعه ی کلی هستید باید اقتضائات آن را رعایت کنید. نُه دفتر در طبقات چهارم و پنجم پاساژ شقایق به نقش الماس اختصاص داشت که یکپارچه سازی نشده بودند. ابعاد زیادی از کار ما توسعه یافته بود و مراجعه کنندگانمان نیز هر روز بیشتر و بیشتر می شدند. ما به عنوان یک راه حل مقطعی برخی واحدها را به هم متصل کرده بودیم که تا مدتی هم جوابگو بود اما با توسعه ی بیشتر، خود این عمل تبدیل به یکی از مشکلات ما شده بود.

بخش اداری، دفتر سفارشات و انبارهای تحویل ما هر کدام در یک مکان جدا از هم واقع شده بودند که این وضعیت کار را برای مراجعه کننده سخت می کرد. لازم بود که برخی از قسمت های کار ما در کنار هم باشند تا خلائی در روند کار پیش نیاید و برخی بخش های دیگر باید حتما از هم منفک می شدند تا اختلالی صورت نگیرد.

در این میان دو مبحث برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار بودند، اول آنکه ارباب رجوع با آسودگی و در اسرع وقت به خواسته هایش برسد و دیگر اینکه کارها بدون مزاحمت برای کارکنان و مهم تر از آن برای همسایگان پاساژ، به انجام برسند. انبار نقش الماس در نهایت تراکم قرار داشت و ما همواره با مشکل چیدمان و حتی گاهی پیدا کردن سفارشات روبه رو بودیم و از سوی دیگر برای نقل و انتقال به آسانسوری نیاز داشتیم که جزو مشاعات ساختمان محسوب می شد. استفاده از راه پله هم در بسیاری موارد ممکن نبود و ما احتیاج مبرمی به یک آسانسور باربری داشتیم که با توجه به موقعیت پاساژ احداث آن ناممکن به نظر می رسید.

نقش الماسنقش الماس در حال توسعه مدام بود و به ناچار هر روز بر زحماتش برای پاساژ شقایق افزوده می شد. همانطور که می دانید پاساژ شقایق به عنوان یک مرکز کارهای چاپی شناخته می شود و طبعا دیگر همسایگان ما هم نیاز به آسانسور داشتند و ما نمی توانستیم حق آن ها را ضایع کنیم. انبار ما در طبقه ی چهارم قرار داشت و می توان گفت که ما بیش از تمامی ساکنان از آسانسور استفاده می کردیم و با این وضعیت کوچک ترین کاری که می توانستیم انجام دهیم این بود که تمامی مخارج آن را بر عهده بگیریم.

آسانسور کوچک و قدیمی جوابگوی مجتمعی چون شقایق نبود، از این رو نیاز مبرم و همیشگی به تعمیر و نگهداری داشت و هزینه های زیادی را به ما متحمل می کرد.

نقش الماسهر روز به تعداد مراجعه کنندگان نقش الماس افزوده می شد و رفته رفته نیاز ما به انبارهای بزرگ تر بیشتر و بیشتر احساس شد. ما تا حد امکان انبارها را قفسه بندی کرده و از طرفی برخی کارها و سفارشات حجیم را در خود چاپخانه انبار کرده بودیم که خود این مسئله به هم ریختگی بیشتر را دامن زده بود.

وقتی با کمبود انبار مواجه شدیم به ناچار یکی از دفاتر هم جوار آن را به محل انباشت سفارشات تبدیل کردیم و محل ذخیره ی ما تبدیل به اتاق های تو در تویی شده بود که برای نظم آن کار زیادی از دستمان برنمی آمد. گاهی برای پیدا کردن سفارشی که از قفسه ای افتاده و یا پشت بسته ی دیگری پنهان شده بود نیاز به بسیج عمومی کارکنان داشتیم!

نقش الماسانبارش در مکان قبلی هر روز سخت تر می شد و کار را برای مسئولان و کارکنان آن فرسایشی کرده بود. ما می دیدیم که در صورت توسعه ی بیشتر، این بخش دیگر توان پاسخگویی ندارد و از این رو دائم به فکر تغییر و استحاله برای رسیدن به وضعیت مطلوب بودیم.

مراجعه کننده ما به طور معمول و برای یک کار عادی و روتین باید به سه بخش مجزا از نقش الماس رجوع می کرد و خود این کار نیاز به نیروهایی داشت که صرفا مراجعان را راهنمایی کنند. یک مسئله ی دیگر بخش بارگیری ما بود.

نقش الماسهر روز در چند نوبت وانت هایی برای تخلیه ی مواد اولیه و یا بارگیری سفارشات به ما مراجعه می کردند و راهی جز پارک کردن در خیابانی به آن شلوغی و پر رفت و آمدی نداشتند. این مرحله از کار با توجه به وضعیت آسانسور و خیابان چند برابر معمول زمان می برد و بخش اعظمی از زمان و نیروی کار ما را به خود اختصاص داده بود. در نهایت مشکل مدیریتی و اداری ما مطرح بود؛ بخش بندی های ما خیلی در هم بود که این تداخل مشکلات زیادی را برای ما پیش می آورد.

به عنوان مثال بخش سفارشات اختصاصی ما در کنار حسابداری جای گرفته بود که هم خود این بخش ها و هم مراجعه کنندگان آن ها متفاوت بودند، یا نمونه دیگر قسمت سفارشات شهرستان های ما بود که به ناچار در جوار بخش فرم بندی واقع شده بود. بخش سفارشات ما از شهرستان مراجعه کنندگان زیادی نداشت اما صدای تلفن های آن یک دم قطع نمی شد و شلوغی زیادی را رقم می زد که با ذات کار فرم بندی که احتیاج به سکوت برای تمرکز دارد، به کلی متفاوت بود.

نقش الماس از همان آغاز کار، نقشه ی راه مشخصی داشت، نیروهای زبده و باانگیزه و برنامه ریزی درست، راه پیشرفت را هموار کرده بود و ما مدیران آن نمی توانستیم با هیچ بهانه ای جلوی این تعالی را سد کنیم. جابه جایی به مکانی اختصاصی و تخصصی لزوم کار نقش الماس برای طی کردن مرحله ی دیگری از توسعه بخشی آن در شانزدهمین سال فعالیتش بود.

 

بن بست اول، پلاک یک

خریداری مکان جدید (واقع در خیابان جمهوری، نرسیده به میدان بهارستان، خیابان ظهیر الاسام، بعد از کوچه ی شهید سلطانی، جنب موزه ی صبا، بن بست اول، پلاک یک) حدود دو سال پیش انجام گرفت و ما از همان زمان خرید ساخت آن را آغاز کردیم. این مکان یک ملک کلنگی بود که زمین آن ۵۵۰ متر مساحت داشت. ما به طور کلی آن را تخریب و بنا به نیازهایمان در دو طبقه ی تخصصی بنا کردیم.

ساختمان جدید نقش الماس با هزار متر زیربنا تاسیس شد که ۵۰۰ متر از آن به بخش اداری و ۵۰۰ متر دیگر به واحد تحویل کالا تخصیص داده شد.

نقش الماسدر آغاز خریداری این ملک تصمیم داشتیم تنها انبار تهران را به اینجا منتقل کنیم و واحدهای پاساژ شقایق به عنوان بخش فروش کار خود را ادامه دهند. قرار بود سفارش دهی در شقایق و انبار و تحویل در مکان جدید باشد اما با توجه به مشکلاتی که در کار پیش آمده بود و روز به روز هم وضعیت را بغرنج تر می کرد؛ و از طرفی فضای مناسبی که در این ملک مشاهده می شد، تصمیم گرفتیم کلیه ی دفاتر و واحدهای مستقر در پاساژ شقایق را نیز به مکان جدید انتقال دهیم.

درصورتی که این مکان صرفا به صورت انبار و بخش تحویل درمی آمد فضای مناسبی تهیه می شد که تا سال ها بعد خیال ما را از انبارش کالاها و سفارشاتمان راحت می کرد اما فکر کردیم این نکته که سفارش دهی در مکان دیگری صورت گیرد و تحویل آن در مکان دیگر، ممکن است که مشتری را به زحمت بیاندازد و این بود که نظر ما تغییر پیدا کرد.

ما در پاساژ شقایق، پنج واحد اجاره ای و چهار واحد هم در مالکیت داشتیم که اکنون یک واحد اصلی ما که از ابتدای نقش الماس در آنجا بوده هنوز پابرجاست. این یک واحد آنجا می ماند اما دیگر دفاتر ما در اختیار فعالیت جدیدمان که تا اواخر همین امسال در شهرک صنعتی قزوین شروع می شود، قرار می گیرند.

نقش الماساولین حسن جابه جایی ما رفع مزاحمت نقش الماس برای پاساژ شقایق بود، ما در مکان جدید زحمتی برای کسبه ی دیگر نداریم. نقش الماس به مکانی با مالکیت صد درصد شخصی انتقال پیدا کرد که دست ما را در طراحی بهینه باز گذاشت. ما به خیابانی خلوت تر نقل مکان کردیم که به راحتی امکان پارک موتورسیکلت های متعدد را به ما می دهد و در ضمن از همان ابتدا یک پارکینگ اختصاصی برای تخلیه و بارگیری وانت ها تعبیه کردیم که مستقیم به بخش انبار ما متصل است و کار حمل و نقل ما را آسان و تا حدود زیادی تسریع کرده است.

انبار نقش الماس که در ابتدای سخنانم به مشکلات آن اشاره کردم یکی از بخش هایی بود که ما به صورت تخصصی به آن ورود پیدا کردیم. مشکلات عدیده ی قبلی باعث شدند که در حرکت جدید کاملا اندیشیده شده پیش برویم از همین رو بخش طراحی انبار زمان زیادی از ما گرفت.

حدود سه چهار ماه به دنبال محاسبه ی سایزهای دلخواه و پیدا کردن جنس قفسه ای بودیم که مشخصا نیازهای خاص ما را مرتفع کند. تحقیق ما روی سیستم قفسه بندی، نوع متریال و سایزهای مختلف آن و این نکته که هر جنسی را در کجا قرار بدهیم تا در هنگام تحویل به راحتی قابل یافتن و تحویل باشد، زمان زیادی برد اما ثمره ی آن نشان داد که وقتمان را تلف نکرده ایم.

نقش الماسیک مسئله ی مهم برای ما چیدمان در انبارها بود، سرعت بخشی به این قسمت و دقت در آن به منزله ی یافتن هر چه سریع تر و راحت تر سفارشات بود که با تمهیدات اندیشیده شده کاملا رفع شد. امروز ما سالنی استاندارد با راهروهایی متعدد و کدگذاری شده داریم که به راحتی می توانیم چرخ های مخصوص بخش تحویل را در آن بگردانیم که این موارد چیدمان و یافتن سفارشات را تا حد زیادی برای ما آسان تر کرده است.

انبار قبلی ما در پاساژ شقایق کوچک بود (حدود ۴۰ متر) و سرکشی و کنترل آن بسیار مشکل بود. علاوه بر این ما تنها یک کانتر برای تحویل بار داشتیم که در محل جدید تبدیل به سالنی مجزا با کانترهای متعدد و کارکنان بیشتر شده است که دقیقا در جلوی قسمت انبار ما واقع شده و چند راه برای دسترسی به آن وجود دارد. مشتری ما قبضش را تحویل می دهد و مسئول باجه کد آن را در اختیار مسئولان انبار قرار می دهد و به این صورت وقتی از مراجعان نقش الماس هدر نمی رود.

ما مکان های شکیلی برای وقفه کوتاه مشتریان در نظر گرفته ایم که آن ها می توانند با آرامش خیال در آن منتظر انجام کارشان شوند، این امکانی بود که کمبود فضای قبلی اجازه پیاده سازی آن را به ما نمی داد. نقش الماس سفارشاتی دارد که به علت تعداد و یا حجمشان، بحث انبارش آن ها و تحویل سریعشان در محل قبلی با مشکل روبه رو می شد.

ما با توجه به مشکلات پیشین، در ساختمان جدید فضایی را تعبیه کردیم تا سفارشات این چنینی که عمدتا نیاز به بارگیری پیدا می کنند به راحتی و در اسرع وقت تحویل مشتری داده شوند. به این ترتیب سفارشات کوچک ما بر روی باجه ها تحویل داده می شوند و اگر کمی بزرگ تر از معمول باشند از درب اصلی انبار، در بخش پایین سالن تحویل داده می شوند و اگر باز هم بزرگتر از این حد باشند و نیاز به بارگیری مستقیم داشته باشند آسانسور حمل بار ما در اختیار مشتری قرار می گیرد و او می تواند به راحتی و بدون زحمت در حیاط مجموعه بارگیری اش را انجام دهد.

ما انبار را به طور کامل تجهیز کردیم و هنگام طراحی کلی آن نهایت میزان کالا را محاسبه کرده و به آن ۲۰ درصد دیگر هم افزودیم تا در آتیه خیالمان از این بخش راحت باشد. مضاف بر اینکه بخش تحویل سفارشات ما که پیش از این تنها یک باجه بود به چند باجه افزایش یافت و کار در این بخش هم تسریع شد.

ما برای سهولت در بخش بارگیری، آسانسوری با ظرفیت دو تُن به کار گرفتیم که به راحتی امکان تخلیه و یا بارگذاری را به ما می دهد. امروز ماشین حمل بار به راحتی وارد حیاط مجموعه شده و در پای سکوی بارگیری ما توقف می کند.

با کمک آسانسوری که اشاره شد روند تخلیه و یا بارگیری ما به کمتر از نیم ساعت رسیده است در حالی که من به خاطر دارم که یک بارگیری معمولی ما در مکان قبلی گاهی بیش از سه ساعت به طول می انجامید که سرعت گیری این بخش را مرهون مکان جدید هستیم. سفارش دهی و تحویل ما (مانند سابق) صرفا در مجموعه ی نقش الماس صورت می پذیرد و مشتری مراجعه ی مستقیمی به چاپخانه ندارد.

نقش الماستمامی سفارش ها به چاپخانه می رود و از آنجا به بخش انبار ما در مجموعه ارسال می شود؛ به جز انبار شهرستان ما که در خود چاپخانه واقع است و مستقیما از آنجا به ترمینال ها و باربری ها ارسال می شود.

ما در بخش تحویل سفارشات نیز تغییراتی را لحاظ کرده ایم که طی آن قرار است پخش تهران ما تا یک ماه دیگر راه اندازی شود. برنامه ای را طراحی کرده ایم که در آن مشتری می تواند خیابان به خیابان محموله ی خود را پیگیری کند. برای این کار با شرکت الوپیک قراردادی منعقد کرده ایم که نرم افزارهایمان را با هم لینک کرده و به اشتراک بگذاریم تا بخش حمل ما توسط این شرکت به انجام برسد.

لازم به ذکر است که در صورت انتخاب این شیوه ی سفارش دهی مبلغ اندکی روی فاکتور برای مشتری لحاظ می شود که با توجه به سهولتی که در کل پروسه پیش می آورد، مبلغ قابل توجهی نیست.

قسمت صندوق ما یکی دیگر از بخش هایی بود که با انتقال به ساختمان جدید توسعه یافته و سروسامان گرفت. مااکنون سه صندوق پرداخت داریم که دقیقا به بخش حسابداری متصل هستند و این در حالی است که قبلا این دو بخش مرتبط در دو طبقه ی مجزا (واقع در پاساژ شقایق) قرار داشتند و ارتباط بین آن ها توسط تلفن داخلی برقرار می شد.

ارتباط مستمر بین این قسمت ها بسیار مهم است، قبلا نظارت حسابداری بر صندوق ها توسط دوربین های مدار بسته برقرار بود درصورتی که امروز حتی راه ورود این دو بخش یکی است و می توانند به راحتی با هم ارتباط چشمی داشته باشند. مسئولان حسابداری ما دقیقا در اتاق پشت صندوق ها واقع هستند و حائل آن ها یک دیوار شیشه ای است.

بخش صندوق داری ما در صورت بروز هر مشکل و پیش آمدن هر سوالی به راحتی می توانند به اتاق مجاور رفته و به این طریق راه حل مسئله را جویا شوند که این روند رسیدگی به خواسته های مشتریان ما را نیز تا حد زیادی تسهیل کرده است.

این مماس بودن بخش های مرتبط با هم که از تجربه ی پیشینی حاصل می شد به سایر بخش های ما نیز تسری پیدا کرد. قسمت فرم بندی ما نیز دقیقا در اتاق پشتی بخش ذخیره سازی قرار دارد تا ضمن نظارت، ارتباط مستمری بین این دو بخش مربوط به هم وجود داشته باشد.

نقش الماسدر ساختمان پیشین بخش گارانتی ما در مجاورت بخش سفارشات شهرستان ها و قسمت فرم بندی ما بود و مراجعین متفاوت آن ها در کنار هم قرار می گرفتند که برای مجموعه ای با اهداف مشتری مداری، چون نقش الماس، یک نقیصه محسوب می شد. مکان جدید به شکلی طراحی شد که این بخش ها دقیقا با قسمت های مربوط به خود در ارتباط هستند و هیچ یک در کار دیگری اختلالی به وجود نمی آورد.

ما مشتریان شهرستانی زیادی در جای جای کشورمان داریم که بخش اعظم تولیدات ما به سفارش آن ها تهیه می شود؛ بسیاری از آن ها در مراجعه به تهران سری هم به ما می زنند. علاوه بر این گاهی برای انجام برخی کارها لزوم به حضور این عزیزان در دفتر ما وجود داشت که در مکان قبلی ما حتی جای درخوری بابت خدمت رسانی و پذیرایی آن ها در اختیار نداشتیم که این نیاز هم با انتقال به ساختمان جدید مرتفع شد.

در ساختمان جدید، بخش شهرستان های ما از دیگر بخش ها مجزا شده است و به خوبی امکان سرویس دهی در آن ممکن شده است، حتی دیگر صدای تلفن های مکرر آن ها به گوش بخش های مجاورشان نمی رسد. مراجعه کنندگان به این بخش می توانند به راحتی با مدیریت بخش شهرستان های ما ملاقات کرده و مسائل خود را پیگیری کنند.

یکی از بخش های ما که ضمن تعدد مراجعه کننده احتیاج به برگزاری جلسات گفت و گو داشت، بخش محصولات اختصاصی و VIP ما بود. دفتر قبلی که به این کار اختصاص یافته بود تنها برای دو میز جا داشت در حالی که اتاق جدید به راحتی پنج نفر را در خود جای داده است و فضای مناسبی برای مراجعه کننده در آن تهیه شده تا مشتریان بتوانند با فراغ بال دقیقا خواسته های خود را مطرح کرده، مشاوره بگیرند و بعد از به تفاهم رسیدن عقد قرارداد کنند.

یکی از مهم ترین بخش هایی که با انتقال به ساختمان جدید امکان راه اندازی آن به وجود آمد، بخش اطلاعات است. ما در طرح جدید باجه ی اطلاعات را بنا نهادیم که مشتریان برای دانستن روال کار، سوال های احتمالی و یا درخواست ملاقات و ارتباط با مدیریت می توانند به این بخش مراجعه کنند. ما دو همکار خانم را در این باجه قرار دادیم تا فقط مراجعه کنندگان را راهنمایی کنند. این کار باعث شده فضای آرام تری بر مجموعه حکم فرما شود و کارها به راحتی و به سرعت هر چه تمام تر به انجام برسند.

همانطورکه در جای جای صحبت هایم اشاره کردم ما از تجربیات پیشین و معضلاتی که در پاساژ شقایق با آن روبه رو بودیم درس گرفتیم و در هنگام طراحی مکان جدید مطالعات زیادی انجام دادیم تا با این جابه جایی کلیه مشکلات متصور شده از بین بروند که این هدف دقیقا طبق نقشه پیش رفت و عملی شد.

ما سیستم شبکه را ارتقایی کلی و چشم گیر دادیم و می توانم در همین حد بگویم که تنها برای اتاق سرور این ساختمان چیزی بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شد تا ارتباط تلفنی، دوربینی و شبکه ای ما تا حد ممکن به روز شوند. ما حتی ژنراتوری را تعبیه کرده ایم که در صورت قطع برق شهری همچنان تا چند ساعت سرورهایمان فعال بمانند و سرویس دهی های ما به مشتریان بدون اختلال پیگیری شوند. ما در طراحی سایر بخش ها گسترش آتی را نیز مدنظر قرار دادیم و مکان جدید را به شکلی مجهز کردیم که بتواند تا سال ها جوابگوی آتیه ی رو به توسعه ی نقش الماس باشد.

نقش الماسنکته حائز اهمیتی که لازم می دانم روی آن تاکید کنم، نگهداری بخش صندوق و پذیرش ما در مجتمع شقایق است. همانطورکه اشاره شد همگی بخش های دفتری و اداری ما به جز واحد سه الی پنج، به ساختمان جدید نقش الماس منتقل شده اند.

ما به خاطر سهولت دسترسی مشتریان متعددی که از همکارانمان در پاساژ شقایق و مجتمع های اطراف بودند و یا مشتریانی که احتمالا هنوز از نقل مکان ما با خبر نشده اند، تصمیم گرفتیم که واحدهای پذیرش و صندوق آنجا را همچنان حفظ کنیم اما کارهای انبارش و تحویل آن ها در همین ساختمان جدید صورت می گیرند. به غیر از واحدی که در آنجا ثابت می ماند، دفاتر فروش و اداری ما در پاساژ شقایق به شرکت قزوین نقش الماس که در تولید فیلم کوتینگ فعالیت خواهد داشت اختصاص پیدا می کند.

 

حل سختی ها با نرم افزار

نقش الماس روزانه پوشش دهنده ی سفارشات متفاوتی از جای جای کشور است و ما برای کنترل و مدیریت کردن این حجم از کار به نرم افزاری نیاز داشتیم که بتواند در حین سرعت، دقت و سهولت در کار را برای ما به وجود بیاورد. پیش از این نرم افزاری را به کار می گرفتیم که از تحویل سفارش تا صندوق، حسابداری، فرم بندی و تولید را مدیریت می کرد اما متوجه شدیم که برای توسعه ی کار حتما به نرم افزار قدرتمندتری نیاز پیدا خواهیم کرد.

ما نرم افزار های مورد استفاده مان را قدرتمندتر کردیم و شاهد تسهیل نظارت و کنترل جامع تر بودیم. این دقت و نظم تا حدی است که کارهای هر بخش دقیقا مشخص و منفک هستند، به طوری که اپراتورهای ماشین های چاپ ما در همان ابتدای روز کاری دقیقا می دانند که چه کارهایی را باید به انجام برسانند و این مهم بدون بهره بری از آخرین تکنولوژی های سیستمی و مدیریتی ممکن نبود.

اکنون در چاپخانه ی نقش الماس پای هر دستگاه ما یک کامپیوتر کار گذاشته شده است و تمامی مراحل کار به هم متصل شده اند که این ها توسط نرم افزار صد درصد اختصاصی نقش الماس (که آن را بنا به نیازهای کار ما طراحی کرده اند) ساماندهی شده اند. نرم افزاری که از مهرماه ۹۳ سفارش آن داده شد اما به خاطر حساسیت ها و جزیی نگری ها بهره برداری از آن با جابه جایی نقش الماس به مکان جدید (در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷)  مصادف شد.

اکنون مشتری ما تمامی مراحل را از سفارش دهی تا تحویل به انبار و حمل و نقل را با جزییات مشاهده می کند. وقتی بار تحویل انبار یا باربری شد یک پیامک برای سفارش دهنده ارسال می شود که او را از وضعیت کار باخبر می کند. همانطور که می دانید نقش الماس سال ها است که سامانه ی فروش آنلاین خود را راه اندازی کرده است.

این سامانه بارها به روزرسانی شده تا مطابق با نیاز روز مشتری سرویس دهی کند و اکنون هم ما سیستم آن را ارتقاء داده ایم که دقت و سهولت آن را به شکل محسوسی افزایش داده است. مشتری ما می تواند به راحتی در سامانه ی آنلاین نقش الماس سفارش خود را ثبت و پیگیری کند.

درگاهی برای سفارش سریع راه اندازی کرده ایم که در انجام سفارشات روتین و معمولی بسیار کارساز است. همچنین سرعت ارتباط گیری سامانه ی آنلاین ما با نرم افزار داخلی مان بهبود پیدا کرده و گزارشات نیز بهتر شده اند.

کاربر سامانه قبلا برای خرید متعدد باید پرداخت های مجزایی انجام می داد و یا برای این کار به دفتر مراجعه کرده و تک تک سفارشات خود را ثبت و بعد آن را وارد سامانه می کرد اما در ورژن جدید تمامی این کارها به صورت آنلاین به انجام می رسند. همینطور ما امکان بستانکاری را به گزینه ها اضافه کردیم که طی آن کاربر می تواند کیف پول آنلاین خود را شارژ کرده و پرداخت هایش را از این طریق انجام دهد.

باز هم ناچارم که به پیش فرض ها اشاره کنم، تجربه ی قبلی به ما آموخت که در انجام کارها همواره آینده نگری داشته باشیم، از همین رو ما در طراحی سامانه ی آنلاین خود امکانی را قرار دادیم که طی آن هر گاه نیاز شد بتوانیم درگاه و افزونه های جدیدی را در آن تعریف کنیم.

اگر شما سامانه ی سفارش آنلاین ما را ملاحظه کرده باشید خواهید دید که برخی سرویس ها در آن وجود دارند که هنوز فعال نشده اند و طبق برنامه ریزی های انجام شده به کار گرفته خواهند شد و به مرور فعالیت این بخش از نقش الماس هم توسعه ی چشم گیری پیدا خواهد کرد.

در به روز رسانی نرم افزارهای داخلی و سامانه ی آنلاین نقش الماس، بحث نظارت داخلی ما بر بخش ها و روند کار نیز ارتقاء پیدا کرد و دقیق تر شد؛ تمامی مراحل ما امروز به ثبت می رسند و در صورت لزوم می توانیم ببینیم که در کدام مرحله ای و چه زمانی کدام پرسنل چه عملی را بر روی سفارش انجام داده است. همینطور سیستم پیگیری های مشتریان نقش الماس نیز بهبود یافت.

تمامی مراحل کار در سامانه ی جدید گنجانده شده و شما می توانید با جزئیات بیشتری مرحله به مرحله ی سفارش خود را پیگیری کنید. به طور مثال قبلا ما یک بخش دایکات داشتیم که خودش حاوی چهار مرحله بود، اکنون مراجعه کننده دقیقا می تواند ببیند که سفارشش در کدام مرحله از دایکات قرار دارد.

ما با استفاده از این برنامه ها دقت کار را تا نهایت ممکن بالا برده ایم و درصد اشتباهات را تا حد زیادی کاهش داده ایم. این گزارش ها رکوردهایی را به دست می دهند که مشتری را در سفارشات بعدی یاری رسانی کرده و ما را در برنامه ریزی های آتی کمک حال خواهند شد. مشتریان گاه سفارشی می دهند و آن را تحویل می گیرند بدون اینکه توجه داشته باشند چه ریزه کاری ها و چه اطلاعات زیادی در مورد کار به ظاهر ساده ی آن ها به انجام رسیده است.

کیفیت در کار برای نقش الماس همیشه اولویت داشته و تمام تلاش های ما نیز برای رسیدن به این مهم صورت گرفته است. ما برای سفارشات خود فیلترهایی را قرار دادیم که عبور از آن ها دقتی را طلب می کند که در نهایت منتج به پاره ای از اطلاعات دقیق می شود.

نقش الماساین اطلاعات دقیق باعث می شوند مشتری ما دقیقا خواسته اش را با ما در میان بگذارد و ما هم دقیقا سفارش او را مطابق با خواسته هایش آماده کنیم، این کار سرعت ما را در همه ی بخش ها افزایش می دهد و نتیجه ی مطلوب تری را به بار می آورد. امروز به لطف این دقت است که کار نیروهای انسانی ما سبک تر و بهینه تر شده است.

اگر تا دیروز برای کار با ماشین ها نیاز به افراد خاص، زبده و باتجربه بود و تولید نیاز به مرارت و کار سخت و طاقت فرسا داشت، امروز هر کارگری با یک دوره ی کوتاه آموزشی می تواند به تولید باکیفیت برسد. ما قبلا برای کنترل و صحت کار مرارت زیادی می کشیدیم حال اینکه امروز با همان تعداد نیرو، خروجی بیشتر، بهتر و با کیفیت تری داریم مضاف بر اینکه آرامش کم سابقه ای در محل کار حکم فرماست و طبعا تمرکز و دقت بیشتری بر روی کارها هست و از طرفی خطای کمتر و در نتیجه مشتریان راضی تری داریم.

ما در سامانه ی جدید ضمن توضیح روند کار انتخاب های زیادی را در اختیار مشتری قرار داده ایم، او می تواند بنا به مقتضائات و بودجه ای که برای کارش در نظر گرفته انواع متریال ها و سایزها را به صورت آنلاین گزینش نماید و بازه ی زمانی تحویل سفارش خود را از شش ساعت تا ۱۲۰ ساعت (پنج روز) انتخاب کند.

در کنار نرم افزاری برای گزارش نویسی و ثبت دقیق، یک نرم افزار نوین دیگر برای طراحی فرم بندی ها داریم که به ما این امکان را می دهد هر طرحی که مد نظرمان است پیاده سازی کنیم. بخش های زیادی از این نرم افزار دینامیک است که به طور مثال به ما اجازه می دهد سایز کاغذ را عوض کنیم.

همینطور اگر تفاوتی بین سایز وارد شده با سایز فرم بندی باشد به ما هشدار می دهد و به این ترتیب نهایت دقت در خروجی ما به کار گرفته می شود. همچنین ما به کمک این نرم افزار می توانیم جعبه نیز طراحی کنیم و هر بخش از آن مختص به کاری است که در صورت لزوم می تواند ما را در آتیه ی نقش الماس یاری رسان باشد.

یک باور غلط در مورد استفاده از تکنولوژی و اینجا استفاده از نرم افزار وجود دارد و آن اینکه با باز شدن پای فناوری های کامپیوتری نیاز به نیروی انسانی کم و کمتر می شود. این باور شاید در صنایع دیگر وجود داشته باشد اما خود من به شخصه برعکس آن را مشاهده کرده ام! نرم افزارها در دقت و سرعت و کنترل بهتر کمک حال ما هستند اما تنها کارهای اضافه، فرسایشی و بیگاری ها را از بین برده اند.

قبل از این کارهای حساسی چون کنترل رنگ، تماما توسط اپراتور به انجام می رسید حال اینکه این مهم امروز توسط نرم افزارها به انجام می رسد و چاپچی می تواند حواس و تمرکزش را روی دیگر نقاط کار بگذارد. این اشتباه است اگر گمان کنیم افزایش دقت و سرعت کار ما را از نیروی انسانی بی نیاز می کند.

نکته ی دیگر در همین رابطه که خود ما در نقش الماس با آن مواجه بودیم نیازی است که توسعه پیش روی ما می گذارد. درست است که تکنولوژی و نرم افزارها امروز کارها را تسهیل می کنند اما اگر شما یک مجموعه ی پویا باشید هر تکنولوژی به مثابه ی پیشرفت و توسعه ی شما محسوب می شود و نیازتان به نیروی انسانی را بیشتر می کند.

وقتی کیفیت شما به واسطه ی بهره وری از تکنولوژی ها بالا رفت بالطبع کیفیت کار شما هم ارتقا پیدا می کند که این مهم در نهایت منجر به گسترش بازار شما می شود. این طبیعی است که شما برای پوشش سفارشات بیشتر به نیروی انسانی بیشتری نیاز دارید.

این دست کم اتفاقی است که بارها در مجموعه ی نقش الماس افتاده است؛ ما تکنولوژی را وارد سیستم خود کرده ایم اما چون اندیشیده شده و مطابق با تحقیق و مطالعه بوده در پیشبرد کارها موثر افتاده و نه تنها ما را از نیروی متخصص بی یاز نکرده بلکه به سمت استخدام نیروی بیشتر سوق داده است.

 

توسعه  چاپخانه نقش الماس

وقتی که شما تصمیم به توسعه می گیرید مجبور می شوید تمامی بخش ها را با هم جلو ببرید چرا که کارهای مختلف چون زنجیری به هم متصل هستند و نمی شود بخشی را تغییر داد و به دیگر بخش ها بی تفاوت بود.

به طور مثال وقتی بازار شما گسترش پپیدا کرده و سیاست های بازاریابی تان به نوعی بوده که سفارشاتتان را افزایش داده است شما نمی توانید با خط تولید قبلی که برای میزان کار مشخصی تهیه کرده بودید، ادامه بدهید. این مسئله است که پای فن مدیریتی را پیش می کشد و شما را در هر حرکتی مستلزم مطالعه و بررسی می کند.

نقش الماسما وقتی تصمیم به تغییر مکان و گسترش فضای کار گرفتیم، زمانی که نرم افزارها را به روز کردیم و آخرین تکنولوژی ها را به خدمت درآوردیم می دانستیم که باید بخش تولیدات و چاپخانه ی خود را نیز گسترش دهیم. از همین رو تصمیم گرفتیم در گام اول فضایی را برای به کارگیری دستگاه های بیشتر فراهم کنیم.

این شد که ساختمانی چهار طبقه با هزار و ۶۰۰ متر زیر بنا را در مجاورت ملک چاپخانه (واقع در خیابان مجاهدین اسام، بعد از حسینیه ی فاطمیون، نبش کوچه حشمتی، پلاک ۲۱۴) خریداری کرده و به آن اضافه کردیم.

همینطور در سالن چاپخانه سقف بلندی داشتیم که به ما اجازه پیشروی در طبقه دوم را می داد و به این ترتیب فضایی ۶۰۰ متری به چاپخانه ی ما اضافه شد. اکنون به طور کلی فضای ما در چاپخانه، دفاتر شقایق و مکان جدید حدود هشت هزار متر می شود که گمان می کنم به خوبی توان برآورده کردن نیازهای آتیه ی ما را نیز داشته باشد.

اولین نقیصه ای که ما با اضافه شدن فضا تصمیم به بر طرف کردن آن گرفتیم، راه اندازی صحافی بود. ما قبل از این بخش صحافی نداشتیم و کارهایی که نیازی به صحافی داشتند را بیرون سپاری می کردیم اما اکنون این بخش را با آخرین تکنولوژی های موجود تجهیز کرده ایم که مجتمع چاپ نقش الماس از این لحاظ هم کامل و خودکفا باشد. علاوه بر خط صحافی که به طور کامل در ساختمان جدید جای گرفت ما دستگاه های دیگری چون دایکات ها و UV برجسته را به آنجا انتقال دادیم و همچنین بخش پاکت سازی ما نیز به آنجا منتقل شد.

نقش الماسبعد از باز شدن فضای سالن اصلی ما فاز دوم تغییرات را که از قبل این به کندی شروع شده بود، ادامه دادیم. ما دورنگری را برای خود متصور بودیم و از همین رو چند سال پیش تصمیم گرفتیم دستگاه های چاپمان را به روزرسانی کنیم؛ پیرو این تصمیم دستگاه های قدیمی را یکی یکی تبدیل به دستگاه های CD کردیم.

با گسترش فضا اما این روند تسریع شد و تمامی دستگاه های قدیمی ما به روز شدند. علاوه بر دستگاه های چاپ، تمامی دستگاه های برش ما نیز به روزرسانی شده و تغییر کردند. ما یک دستگاه جینیوس داشتیم که برای پوشش بهتر به نیاز مشتریان بهتر دیدیم یک دستگاه دیگر هم اضافه کنیم. دستگاه سلفون کشی هم یکی دیگر از ماشین هایی بود که بنا به نیاز و تعدد سفارشات به مجموعه ی ما اضافه شد و در کنار دیگر دستگاه های سلفون ما قرار گرفت.

ما در ابتدای کار از جینیوس برای تهیه ی برخی فرم های عمومی هم استفاده می کردیم اما رفته رفته بازاریابی آن انجام شد و بخش چاپ کارت های هوشمند ما رونق گرفت. بانک هایی چون آینده، رسالت، سپه و کشاورزی از جمله بانک هایی هستند که تولید کارت های هوشمندشان را به ما سپرده اند. با رونق گرفتن این بخش از سفارشات و بنا به نیازسنجی هایی که انجام گرفت به این نتیجه رسیدیم که نیاز مبرمی به یک دستگاه دیگر داریم و پیرو این تصمیم جینیوس جدیدی سفارش دادیم که آماده است و به زودی در چاپخانه نصب و راه اندازی می شود.

نقش الماساما مهم ترین تغییرات چاپخانه ی نقش الماس به نظر خود من افزایش، تغییر و به روز رسانی دستگاه ها، و تبدیل همه ی آن ها به دستگاه های CD هایدلبرگ بود. به طور کلی آنچه باعث نیاز ما برای فضای بیشتر می شد هم همین دستگاه های چهار و نیم ورقی بودند که جای زیادی را اشغال می کردند؛ اکنون بیش از صد ورق دستگاه چاپ در کنار دیگر تجهیزات پس از چاپ، چاپ و پیش از چاپ، زیر سقف چاپخانه ی نقش الماس قرار دارند که پشتوانه ی ما برای انجام کارهای بزرگ و خاص و باکیفیت هستند.

اما چرا ما دست به این تغییرات زدیم؟ طی صحبت ها و آینده نگری ها به این نتیجه رسیدیم که برای رسیدن به بهترین کیفیت باید همگام با تکنولوژی پیش رفت. ما آمدیم نرم افزار ایمیج کنترل به روزی را از شرکت هایدلبرگ خریداری کردیم که تنها بر روی دستگاه های مدرن جوابگو بود. اگر شما تحقیق کنید می بینید که کسی برای چاپ فرم های عمومی دست به این کار آگهی نمی زند اما نقش الماس می خواست جایگاه بهترین خود را حفظ کند و از این رو ریسک چنین سرمایه گذاری را تقبل کرد.

نقش الماسکار ما با کمک این نرم افزار کیفیت بسیار بهتری پیدا کرد. به طور مثال قبل از این وقتی ماشین چی احساس می کرد رنگ قرمز یک کار خوب نیست، قرمز آن را بالا می برد، بدون اینکه به طرح اولیه واقف باشد. حتی گاهی خود طرح ایراد داشت اما او بی توجه به این مسئله رنگ را تغییر می داد.

این اتفاق مخصوصا زمانی می افتاد که سایز کار بالا بود، مثلا یک سایز A4 در یک فرم عمومی ۱۰۰ در ۷۰ جای گرفته بود که رنگ آن درست به نظر نمی رسید. طبق دستور العمل ما تمامی رنگ ها در فرم عمومی بر اساس رنگ غالب تنظیم می شوند و حق هم با ماشین چی بود اما ایراد کار از ما نبود و خود طرح مشکل داشت. به هر حال اپراتور ما برای تصحیح رنگ به صورت دستی رنگ اضافه می کرد و رنگ تمامی فرم را به هم می ریخت.

با به کارگیری این نرم افزار دیگر اپراتورهای ماشین حق ندارند در بخش رنگ دخالت کنند. خود نرم افزار از روی کدهایی که کامپیوتر لیتوگرافی برایش ارسال کرده است، شیرهای رنگ را تنظیم می کند. تمامی ماشین های چاپ مجتمع نقش الماس به این برنامه متصل هستند و این کار کیفیتی را به خروجی ما داده است که می توانم به جرات بگویم کسی برای چاپ فرم های عمومی زیر بار هزینه های سنگین این چنینی نمی رود.

اصلی ترین دلیل تعویض و به روز رسانی ماشین های چاپ ما نیز همین نکته بود؛ استفاده از این نرم افزار تنها با وجود دستگاه های نوین موسوم به CD امکان نصب و کاربری داشت و از این رو به روزرسانی ناوگان ماشین های چاپ ما تبدیل به امری ضروری شد که این تصمیم به خوبی و در زمان درست صورت پذیرفت.

همانطور که در خلال گفت وگو بیان کردم ما نقشه ی راه مشخصی را برای آتیه ی نقش الماس در نظر داشتیم و از این رو طی این یکی دو سال اخیر هرگاه فرصتی پیش آمد بخشی از دستگاه های مورد استفاده را به روز رسانی کردیم.

نقش الماسبه طور کلی ما در بخش لیتوگرافی از یک دستگاه کُداک مگنوس بهره می بردیم که آن را به دو عدد افزایش دادیم، دستگاه های سلفون ما پیش از این یک عدد بود که به سه عدد افزایش پیدا کرد و یک عدد دستگاه لمینیتور جدید نیز افزوده شد.

به طور کلی چاپخانه ی ما فاقد صحافی بود که در تغییرات جدید با خط صحافی کاملی تجهیز شد، برش های ما کاما تغییر کردند و تعداد آنها نیز افزایش پیدا کرد، یک دستگاه چهار و نیم ورقی هم اضافه شد و علاوه بر آن تمامی دستگاه های دیگر ما نیز به روز رسانی شده و مدلشان به CD ارتقا پیدا کرده است، دستگاه جینیوس ما دو عدد شده و در نهایت قابلیت اکسس کنترل و ایمیج کنترل برای ما به وجود آمده است.

مضاف بر این که ما برای سرویس دستگاه هایمان با یک شرکت آلمانی قرارداد بسته ایم که به نمایندگی هایدلبرگ در بازه ی ۴۵ روزه برای سرویس دستگاه های نقش الماس می آیند. به این ترتیب اپراتور ماشین ما حتی در کارهای عادی چون باز کردن نوردها هم دخالتی نمی کند و کار ما در این بخش هم کاملا تخصصی دنبال می شود.

با توجه به ارتقاء ماشین ها حدود ۴۰ نوع محصول جدید به سبد کالای ما افزوده شد که بیشتر مدل های آن مختص بسته بندی فست فود است. این افزایش تنوع یکی از مقولاتی است که همواره مورد توجه نقش الماس قرار گرفته است.

نقش الماسما سعی کرده ایم که با ایجاد تنوع و نوآوری در شکل و نوع کار، دست مشتری را در انتخاب باز بگذاریم و مطابق با تکنولوژی جهانی کار را هر چه حرفه ای تر جلو ببریم. ما می خواهیم مشتری ایرانی به همان کالای چاپی دسترسی داشته باشد که مصرف کنندگان اروپایی و آمریکایی از آن بهره مندند.

ما بخش اعظمی از مواد اولیه ی خود را نیز تغییر داده ایم تا بتوانیم به کیفیت بیشتر و سبد محصولات کامل تری دست یابیم که این مسئله تاثیری بر روی قیمت های تمام شده ی ما داشته است. مشتریان ما می توانند لیست قیمت های جدید نقش الماس را بر روی وبسایت ما به نشانی www.naghshealmas.com مشاهده کنند.

نقش الماس طی این سال های فعالیتش نشان داده که همواره به مشتری مداری اندیشیده است اما وقتی قیمت مواد اولیه ی کار بالا می رود چاره ای جز افزایش قیمت برای خروجی ما باقی نمی ماند. علاوه بر این ما به خاطر رسیدن به کیفیت بالا و منحصربه فرد یک سری اجناس را به صورت اختصاصی و با توجه به نیاز خاص خود سفارش می دهیم که طبعا خصوصی سازی آن متحمل هزینه می شود.به طور مثال مقوای مورد استفاده ی ما از لحاظ کیفی و زیردستی که دارد کاملا متفاوت با سایر همکارانمان در این صنف است.

نقش الماستمامی تلاش های ما در نقش الماس به خاطر رسیدن به نهایت کیفیت و انجام کار اصولی برای فراهم سازی آرامش کارکنان و در نهایت کسب رضایت مشتریان است. هدفی که امیدواریم به عنوان پاداش زحمات ما محقق شود.

نقش الماس

مقاله قبلیصنعت چاپ استان تبریز و پتانسیل های قوی برای رشد
مقاله بعدیناشران خواستار ثبات قیمت و نظارت بر یارانه کاغذ

یک پاسخ بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.