به گزارش چاپ و نشر آنلاین؛ تا پانصد سال تغییر چندانی در صنعت چاپ رخ نداد. اما حالا همه چیز به سرعت در حال تغییر است! این امر به ویژه در عرصه بسته بندی که تکنولوژی های نوین، بازارهای جدید و رقابت در آن به پرسش های تازه دامن زده اند، بیشتر صدق می کند. چاپ بسته بندی در آینده در اختیار که خواهد بود و آنچه چاپ می شود، چه خواهد بود؟
بسته بندی یک بازار بزرگ چاپی است و برخلاف اکثر بخش های تجاری چاپ، به گونه ای یکنواخت سالیانه با رشدی معادل پنج درصد همراه بوده است. بنابراین جای شگفتی نیست که چاپ بسته بندی ناجی بالقوه سایر بخش های رقابت زده به شمار می آید و منطقه ای عاری از ریسک برای صنایع تبدیلی به شمار می آید؛ اما آیا بسته بندی راه آسان برون رفت برای چاپکاران تجاری است که عاجزانه در جستوجوی کار بیشتر با درآمد بالاتر هستند؟
بازار بزرگ
خب، این بازاری بزرگ است و آن قدر بزرگ که هنوز اکثر سازمان های پژوهشی، خصوصی و دولت های سراسر جهان بر سر حجم آن توافق ندارند.
تفاوت برآوردها تا پنجاه درصد است (!) و علت امر نیز این است که در واقع بر سر محصولاتی که می توانند بسته بندی به حساب آیند، اتفاق نظر و وحدت رویه وجود ندارد؛ اما طبق نظر پایرا، این شرکت بین المللی بزرگ پژوهشی که به تازگی نیز یکی از بزرگ ترین پژوهش های موجود در عرصه بسته بندی را ارایه کرد، بازار جهانی بسته بندی بدون در نظر گرفتن لیبل چیزی حدود ۴۷۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۵ بوده است (برآورد بازار جهانی لیبل به دلیل اینکه به جای پول به میزان متر مربع تبدیلی، استوار است، دشوار می باشد. اما به هر حال میانگین این بازار را می توان تا حدود ۷۰ میلیارد دلار به حساب آورد.)
رشد بسته بندی
بله. بسته بندی در حال رشد هم هست. از سال ۲۰۰۴ به بعد رشد سالیانه جهانی این صنعت ۳/۴ درصد بوده است و این پیشبینی وجود دارد که تا سال ۲۰۱۱ به ۵ درصد برسد. اما همه اینها بالاخره معدل هستند و مناطق جغرافیایی خاص نظیر چین، هند و بخش هایی از شرق اروپا از این میزان حتی تا سقفی فراتر از ۱۰۰ درصد خواهند رفت.
و البته این ها خبرهای مهمی برای چاپکاران تشنه رشد به حساب می آید چرا که بسته بندی و صنایع تبدیلی در کل وابسته به چاپ هستند. رشد بسته بندی سریع بوده و سریع هم خواهد ماند و این سرعت برابر با نیازهای فزاینده خدمات چاپی است.
۱۵ میلیارد دلار در سال
نگاهی به چاپ برای بازار بسته بندی در سطح جهانی حکایت از این موارد دارد. در سال ۲۰۰۵ ارزش چاپ بسته بندی در سطح جهانی ۲۱۶ میلیارد دلار بود. پیش بینی های موجود درباره این بازار تا سال ۲۰۱۱ این است که ارزش آن به ۲۹۱ میلیارد دلار برسد که در واقع یک میزان ۵ درصدی است و باز در این زمینه، لیبلها لحاظ نشدهاند و اگر آن را در این ارزیابیها لحاظ کنیم، بازار چاپ بسته بندی در سطح جهانی احتمالا به ارزشی حدود ۳۰۰ میلیارد دلار در سال جاری خواهد رسید و برای سال بعدی نیز ۱۵ میلیارد دلار خواهد بود و این خبر خوبی است.
اما خبر بد این است که این میلیاردها را هر کسی نمی تواند به چنگ آورد. چاپ یکی از پررقابت ترین تجارت هایی است که می توان به آن ورود کرد.
اول از همه باید گفت که این ارقام خوب مربوط به رشد در اروپا و امریکا پدیدار نخواهد شد. بازار اروپا علیرغم بزرگی اش، یکی از کندترین بازارهای بسته بندی در جهان طی چند دهه آینده خواهد بود (!)
صنایع تبدیلی در اروپا برای حفظ سهم خود از بازار باید به طرز شدیدی تلاش کند. بنابراین فرصت های واقعی رشد در مناطق دیگری پدیدار خواهد شد و این مکان ها جایی جز مناطقی که از تولید ملی ناخالص سریع برخوردارند، نخواهد بود.
و برای اینکه از حجم واقعی اتفاق مطلع باشید باید در آن مناطق حضور یابید. اما از جهت دیگر برای حضور در بازارهای تخصصی که به شدت از رشد بالقوه برخوردارند، باید در اروپا و آمریکا باشید.
مصرف بسته بندی دقیقا با سرانه تولید ناخالص ملی در ارتباط است و نقش بازارهای رو به ظهور در اقتصاد جهانی با گامهای بلند ایفا خواهد شد. طبق برآورد اکونومیست برونداد کل اقتصادهای رو به ظهور، بیش از نیمی از کل تولید ناخالص ملی جهان خواهد بود و از دیگر سو، طبق برآورد بانک جهانی در دهه گذشته تنها در چین سرانه تولید ناخالص ملی سه برابر شده است.
منابع متعدد پیش بینی می کنند که تولید ناخالص ملی در بخش هایی از هند طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده به طرز خیره کننده ای رشد خواهد داشت.
ورود به بازاری که در آن برای به دست آوردن سهم، یک جنگ تمام عیار برپاست، شجاعت، درایت، دانش و سرمایه می خواهد، اما وظیفه ای محال نیست.
اگر نخواهید از صفر شروع کنید واسیر تکنولوژی نامناسب و غیرقابل انعطاف نباشید، تکنولوژی مناسب قابلیت ورود به بازار جهانی بسته بندی را دارد، قابلیت ورود به بازاری که در حال تجربه تغییرات شتابنده تکنولوژیک است.
البته از نظر فکری باید کارتان را از صفر آغاز کنید. یا به عبارت بهتر باید شروع دوباره ای داشته باشید- هیچ چیز شبیه گذشته نخواهد بود و اتفاقا همان چیزی است که باید به آن عادت کنید.
هزینه های سرمایهگذاری در مسیر تعقیب خریداران بسته بندی در اطراف و اکناف جهان بحث ابعاد را در میان دست اندرکاران چاپ و صنایع تبدیلی مطرح خواهد ساخت.
فراموش نکنید که سرمایه گذاری در زمینه تکنولوژی های چاپی و صنایع تبدیلی، زنجیرهای از واکنشهای مالی را به وجود میآورد، چرا که روند نیل به سوی فرمت های بزرگ چاپی در فعالیت های چاپ و پس از چاپ مشهود است و این امر به نیاز فوری به تکنولوژی های مناسب فرصت بزرگ دامن می زند.
به عنوان مثال ماشین چاپ بزرگ به دایکات بزرگ نیاز دارد. انتظار بروز بازیگران رقیب و حتی غیرقابل انتظار را در بین دستاندرکاران صنایع تبدیلی در عرصه جهانی داشته باشید. آنها ظهور میکنند چون قدرت سرمایهگذاری لازم را دارند و علاوه بر این میتوانند مواد خام را به گونه امن و بلندمدت وارد بازار کنند. اما دلیل اصلیتر ورود آنها به بازار جهانی بسته بندی، قدرت بصیرت آنها در انطباق سریع با تکنولوژی های نوین مطرح در صنایع تبدیلی است که پتانسیل نهفته بسیار بالایی دارند.
اما بالاتر از همه، این قدرت برندهای بینالمللی است که تقریبا هر حرکتی را کم و بیش به چاپکاران دیکته میکند، حتی اگر این امر به معنی تولید تجهیزات تبدیلی برای چاپکاران باشد و یا تغییر دانش آنها در کمترین زمان ممکن.
بیشتر بخوانید: عرضه سیستم جدید PureFlexo Prnting برای چاپ بسته بندی
با مشتری حرکت کن، سریع!
برای موفقیت در عرصه چاپ بسته بندی باید با سرعت مشتری حرکت کرد و در نظر داشت که مشتریان با سرعت نور حرکت می کنند. این حرکت شما، علاوه بر این هم معنی تکنولوژیک دارد و هم معنی جغرافیایی.
این کافی نیست که چاپ بسته بندی شما با امکانات کلاسیک تولیدیتان دنبال شود. اگر می خواهید در عرصه چاپ بسته بندی موفق باشید باید در شبکه ای از همکاران، خریداران و مالکان به گونه ای همگرایانه حرکت کنید. شما باید از جنبه آنلاین کاملا انعطاف پذیر باشید.
این مقوله باید در تحویل درست و به موقع سفارشات، در مقوله مدیریت خدمات توزیع محصولات که نامتان را در قالب مطرح می کند، هم قابل اجرا باشد. مالکان برندهای بزرگ ترجیح می دهند شما برایشان راه حل بیافزایید نه این که آنها را درگیر شغل خودتان کنید.
این نوع برخورد به طور معمول روند خطوط تولیدی چاپخانه را تغییر میدهد و حتی بر نوع استخدام پرسنل تاثیر میگذارد و حتی میتوان گفت داشتن یک فرد ماهر در عرصه تجارت، مهمتر از مهارتهای چاپی است. با همه تفاصیل، شما باز هم به کار چاپ خواهید پرداخت و تنها مساله این است که شما به تدریج سهم کوچکتری از گردش مالیتان را به جریان میاندازید و خطوط تولید شما به واحدهای تبدیلی پیچیدهتری تغییر میکند که به گونه ای مستقل تر کار می کنند، سفارشات را از مشتریان به صورت آنلاین می گیرند و برنامه های تولیدی خودتنظیم دارند.
همه این امور در صورتی متحقق می شود که شما مبتکرانه تر، قابل انکارتر، کیفیتر و مقرون به صرفهتر از رقبایتان عمل کنید. در چنین شرایطی می توانید روز به روز میزان رقابت همه جانبه تان را اندازه بگیرید. به این ترتیب شما در فهرست عرضهکنندگان در جایگاهی همیشه سبز قرار خواهید داشت.
تکنولوژی های جدید چاپ بسته بندی
بسیاری از راهحل هایی که می توانید از آنها متنفع شوید در دروپای ۲۰۰۸ که بزرگ ترین نمایشگاه جهانی صنایع چاپ است، وجود دارد. دروپا در مقایسه با اینترپک، در ارایه تکنولوژی های جدید چاپ بسته بندی، بهتر است. به دروپا بروید تا به هر آنچه که فرآوری بهتری در اختیارتان میگذارد، دست یابید. این امر مستلزم داشتن نگاه دقیق به تولیدکنندگان پیشتاز افست ورقی است. نکته مهم در اینجا این است که سایز ورق ها تا حدود ۳ متر مربع رسیده است و این می تواند فرصتآفرین باشد.
از سیستم های اتوماتیک تعویض زینک استفاده کنید تا هم رنگ های ویژه داشته باشید و هم به راهحل های بهتری در صنایع تبدیلی دست یابید. استفاده از چاپ استاندارد در فرمهای گوناگون برای چاپ بسته بندی یک <باید> است که پیوستگی جامع رنگ را تضمین میکند. رنگ در چاپ بسته بندی یک برند است.
در نظر داشته باشید که تکنولوژی چاپ دیجیتال چگونه به طرز چشمگیری بر سرعت افزوده و ظرفیت و کیفیت چاپ را بالا برده است. در عین حال فراموش نکنید که نگاه دقیقتری هم به تولیدکنندگان ماشینهای افست و فلکسو داشته باشید تا ببینید چطور توانستهاند به چاپهای کمتیراژ جنبه اقتصادی بدهند. کارهای آنها شگفتزدهتان خواهد کرد.
سیستمهای تبادل دادهها که امکان JDFداشتند، حالا میتوانند ماشین چاپ شما را به جهان متصل کنند. آنها را هم زیر نظر بگیرید تا ببینید چطور امکان قبول یا رد سفارش را از سراسر جهان به شمار میدهند و این کار را ۲۴ ساعته عملیاتی میکنند.
در ضمن به دنبال ابزارهایی باشید که محاسبات مربوط به شغلتان را به طرزی کاملا دقیق صورت میدهند. این ابزارها به شما میگویند که چه کارهایی منجر به سود و کدام کارتان باعث ضرر میشود.
کاستن از ضایعات- صرفهجویی در پول
تکنولوژیهای کاستن از هزینهها، بخش مهمی از دروپا ۲۰۰۸ را تشکیل میدهند. چندین پژوهش تازه نشان داده است که چاپکاران پولهایشان را هدر میدهند! حجم ضایعات در بسیاری از چاپخانههای افست به مرز ۵ تا ۷ درصد رسیده است که فینفسه بیانگر تفاوت سودآوری و ضرردهی بین اکثر چاپکاران است. چنین سطحی از ضایعات در هیچ صنعتی قابل پذیرش نیست.
تعقیب جدی تکنولوژیهایی که از ضایعات به طرز چشمگیری میکاهند، یک اقدام منطقی است. وقتی عملیات تولیدی کوتاه و عملیات آمادهسازی نیز کوتاهتر میشود، خطر بروز ضایعات برای چاپکارانی که نمیتوانند این فرایندها را به گونهای درست انجام دهند، بیشتر میشود.
علی القاعده داشتن باطله و ضایعات برای کارهایی که ظرف چند ثانیه آماده میشود پذیرفتنی نیست.
تکنولوژی ماشینهای چاپ هیبرید شاید نویدبخشترین راه ارتقای بهرهوری در چاپخانهها باشد، آنها امکان کارهای پیچیدهتر را در یک زمان فراهم میسازند. ماشینهای هیبرید امروزی میتوانند دو شیوه چاپ را ترکیب کنند و در عین حال میتوان شاهد کار ماشینهای هیبرید با طیفی از ایستگاههای چاپی بود. آنها میتوانند به عنوان مثال مزایای افست، اسکرین، فلکسوگرافی، گراور و سایر تکنولوژیها را با کیفیت عالی اینکجت داشته باشند. تکنولوژی خشککن آنها نیز موثرتر است.
اما اینها همه شاید آغاز داستان ماشینهای هیبرید باشد. ماشینهای آینده چاپ بسته بندی -که بهتر است آنها را واحدهای تبدیلی بستهبندی پیوسته بنامیم- میتوانند بر اساس تقاضا به چاپ سطوح چاپپذیر مختلف بپردازند.
آنها میتوانند همه چیز را از مقوای ضخیم تا فیلمهای نازک پلاستیکی یا فویلهای فلزی چاپ کنند، آنها می توانند لمینیت کنند، لاک بزنند و طلاکوبی سرد و گرم انجام دهند، برجستهسازی کنند، میتوانند دایکات کنند، میتوانند خط زنی کنند، تازنی کنند و بسته چسب زنی و نهایی کنند و حتی در دستههای منطبق با سفارش ارسال کنند.
حتی برخی از تحلیلگران بر این باورند که ماشینهای هیبرید در آینده قادر خواهند بود محصولات غیرغذایی را پر کنند و درزبندی کنند. زیبایی کار ماشین های هیبرید در این است که اجازه نهایت فرآوری و نهایت انعطاف را همزمان میدهند.
تکنولوژی موتورهای خودتنظیم مستقیم و روش های کنترل کیفیت آنلاین می توانند تقریبا اکثر کارها را بدون اتلاف وقت به انجام برسانند و قادرند جوابگوی تحویل درست و به موقع باشند. استفاده از چنین تکنولوژی هایی باعث کاستن از پدیده تعویض ماشینها شده و همزمان کار مفید را افزایش میدهد.
اما برای اینکه واقعا در بسته بندی موفق شوید، باید مدام به فکر طرحهای تازه باشید و سعی کنید جزو نخستین افرادی باشید که خود را با شرایط تازه انطباق می دهند و تکنولوژی های نوین را درک می کنند.
تکنولوژیهای جدید میتوانند مثل موشک در جهان بسته بندی شلیک شوند! در جهانی که واقعا تشنه نوآوری و راهحل است. تکنولوژی های جدید می توانند به ساخت ماشین با توجه به نیاز چاپکار میدان دهند.
اما مهمترین نکته این است که شما باید از طریق تجهیزات موجود به ارزش افزوده بالاتر برسید. شما غالبا بارکد چاپ میکنید، چرا نمیخواهید شیوه چاپ سایر کدها را هم فرا بگیرید، مثلا کدهای مخفی امنیتی، کدهای ماتریس و سایر حاملهای دوبعدی دادهها را که میتوانند ارزش افزوده بیاورند، تجربه کنید.
چرا نمیخواهید جذابیتهای ترامگذاری های دوگانه، چاپ بریل و سایر کدها و مرکب های ویژه دیگر را تجربه کنید، مرکبهایی که میتوانند علیه جعل عمل کنند.
چاپ الکترونیک همه چیز را تغییر میدهد
مرحله بعدی، چاپ الکترونیک است. دنیای بستهبندی به زودی وارد مرحله اقلام دارای RFIDمیشود. طبق برآوردهای IDTECHEX تا سال ۲۰۱۵ حدود ۴۰۰ میلیارد لیبل RFID برای کالاهای مصرفی تولید خواهد شد که ارزش بازار جهانی آن معادل ۲۵ میلیارد دلار خواهد بود. در واقع لیبلهای RFIDدر آینده نزدیک بر روی اکثر کالاها در سوپرمارکتها نصب خواهد شد.
اقلام دارای RFID از هزینه های دارندگان برندها خواهند کاست و کار کنترل محصولات موجود را سریعتر خواهند کرد.
تریلیاردها تگ در همه جا به کار گرفته خواهد شد و در واقع هر کالایی بر روی خود آنتن خواهد داشت که یا بر روی بسته لمینیت شده و یا با جوهرهای هادی بر روی بسته چاپ شده است. استفاده از تکنیک موسوم به مایکرو اینک جت هم برای کاربرد مدارهای RFIDرایج خواهد شد.
کدهای پنهان چاپی موجود بر روی محصولات میتوانند قیمتها را بر مبنای زمان، هوا و درخواست تغییر دهند و اینها فقط آغازی بر عصر جدید بستهبندی است. حتی اسکرینهای چاپی قابل انعطاف میتوانند نحوه استفاده از محصول را به صورت فیلم نمایش دهند و حتی تبلیغات را به همراه صدا به نمایش درآورند.
قابلیت ردیابی، شناسایی و ضد جعل بودن نیز میتواند جزو ارمغانهای تکنولوژیهای جدید برای دستاندرکاران چاپ و بستهبندی باشد.