چاپ و بسته بندی هودیس پارس؛ برای ارزیابی یک مدیر کافی است عملکرد او را در بحران ها رصد کرد. برخی در کنار درک درست از تهدیدها، فرصت ها را نیز غنیمت می شمارند؛ همین ها هستند که می توانیم جان و مال و آینده را به ید قدرتشان بسپاریم. با چنین ناخدایانی است که می توان از توفان ها به سلامت گذشت و بعدها برای دیگران از خطراتی که خط به خط خاطره شده اند گفت و به خاطر ایستادن بر عرشه کشتی آنها به خود بالید.
امیر هومن محمدی به سال ۱۳۵۸ در تهران متولد شد. او که در رشته ی حسابداری تحصیل کرده اما در ابتدای ورود به بازار کار در کسوت بازاریاب با کانون های تبلیغاتی همکاری اش را آغاز کرد. او در آن زمان (۱۳۷۸) ۲۰ سال بیشتر نداشت اما انگیزه و توکل دو بال صعودش شدند تا با چاشنی تجربه کار مستقل او را در سه سال بعد (در ۱۳۸۱) شکل دهند.
چاپ و بسته بندی هودیس پارس با سه نیروی کار فعالیتش را شروع کرد. شرکت نوپایی که خیلی زود جای خود را در بازار پیدا کرد؛ آنچه در این ورطه باعث پیروزی اش شد انتخاب درست بازار هدف بود. شرکت تبلیغاتی او از همان ابتدا وارد حوزه ی چا پ و بسته بندی مواد دارویی شد، رسته ای که هنوز هم در آن فعالیت دارد.
انتخاب درست بر سایر خصایص نیکوی شخصیتی و سازمانی علاوه شد تا شرکتی که مشتریانش از انگشتان دو دست تجاوز نمی کردند چهار سال پس از شروع کار خود بازار گرمی بیابد و برای پوشش به سفارشاتش نیازمند چاپخانه ای مجزا شود. آنها که مزد توکل را گرفته بودند با ایمان و اطمینان زیر بار وام رفتند و اولین دستگاه چاپ را به مجموعه وارد کردند، دستگاهی که شخصا توسط مدیر مجموعه از خارج کشور (آلمان) خریداری و در مجموعه به کار بسته شد.
چاپخانه هودیس با یک دستگاه چاپ و یک برش و هفت پرسنل کار خود را شروع کرد، کاری که امروز با بیش از ۷۰ پرسنل و ۸۰ مشتری ادامه دارد.
چاپ و بسته بندی هودیس پارس را می توان مجموعه ای خود ساخته و دائما پیشرو دانست که هرگاه مقتضیات بازار مانع توسعه و به روزرسانی آن شده، به اعتلای کیفی و درون سازمانی خود پرداخته است. کیفیتی که باعث شده این مجموعه به کشورهای اروپایی صاحب فن و تراز اولی چون اتریش صادرات داشته باشد.
با یک نگاه اجمالی می توان نقطه ی قوت مجموعه هودیس را در بخش تخصصی و اختصاصی طراحی آن دانست. در هودیس همه ی نیازهای سفارش دهنده از ابتدا تا انتها به انجام می رسد. به طور مثال برای تولید یک قرص علاوه بر فویل پشت قرص ها (که با آنها در تماس مستقیم است و نیاز به ایزوله بودن دارد و تولیدی صد درصد بهداشتی را طلب می کند)، جعبه ی اولیه (که وظیفه ی اول آنها محافظت از دارو است).
بروشور دارو، کاتالوگ های احتمالی برند، جعبه های ثانویه (که معمولا چند سری از تولیدات را به صورت جین در خود جای می دهند و برای شمارش راحت تر و توزیع منتظم به کار برده می شوند) و بسته های بزرگی که با هدف محافظت در حمل و نقل و تسهیل این امر، استفاده می شوند؛ همه و همه توسط مجموعه چاپ و بسته بندی هودیس پارس طراحی و به تولید می رسند.
چاپ یک صنعت مادر است که صنایع متعددی برای تکمیل چرخ هی تولید خود به آن نیاز دارند. شما تصور کنید به یک سوپرمارکت رفت هاید که اجناس آن هیچ بسته بندی و اتیکتی ندارند؛ در این صورت چه اتفاقی برای تولید، توزیع، بازاریابی و فروش کالاها میافتد؟
چاپ شناسنامه کالا را تهیه م یکند و وجه تمایزی است که بدون آن چرخه ی تولید لنگ می ماند. در چنین ورطه هایی است که ارزش چاپ مشخص شده و قدر مدیران کاردان و قابل اعتماد این رسته بیش از پیش مشخص می شود.
هودیس به معنی «مانند او » و در واقع خداگونه بودن از لحاظ کاملیت و جامعیت است؛ چیزی که تنها به اسم مختصر نم یشود و تبدیل به صفت این مجموعه شده است. چاپ و بسته بندی هودیس پارس را می توان در عرصه ی چاپ مترادف با موفقیت دانست و این تنها نظر ما نیست! بنیان چهره ی ماندگار نیز این خصیصه را به تحقیق دریافته و با اعطای نشان مدیر برتر به سردمدار این مجموعه و اهدای تندیس «نام نیک برند» به هودیس، آن را اثبات کرده است.
بی شک بنیان چهره ماندگار به جاودانی کار هودیس ایمان داشته، مجموعه ای که به راحتی می تواند الگوی انجام کار درست در صنعت چاپ کشور باشد.
امیر هومن محمدی یکی از مدیران جوان صنف چاپ است که خود ساختگی شاخصه ی بارز او و مجموعه اش محسوب می شود اما این تمام دارایی چاپ و بسته بندی هودیس پارس و مدیرش نیست! با ما در سفر به هودیس همراه باشید تا با دیگر خصایص این مدیر مدبر و مجموعه ی پیشرو تحت فرماندهی اش آشنا شوید.
هودیس از آغاز
کانون تبلیغاتی هودیس به سال ۱۳۷۹ متولد شد. کارها پیش می رفت تا اینکه با گسترش بازار کار هودیس مجموعه به این نتیجه رسید که چاپخانه مستقل خود را راه اندازی کند. پیرو این تصمیم بود که خود من به آلمان رفتم و اولین ماشین رولند چهاررنگ مجموعه را خریداری کردم. ماشین سال ۱۳۸۴ به مجموعه پیوست و پیرو آن چاپخانه هودیس یک سال بعد کار خود را با یک ماشین چاپ و یک برش آغاز کرد. در آن زمان ما هفت پرسنل داشتیم.
دفتر مرکزی ما در تهران و در خیابان مهناز واقع شده بود اما چاپخانه در جاده مخصوص قرار داشت. چندسالی بدین منوال گذشت تا اینکه بهتر دیدیم چاپخانه و دفتر مرکزی ادغام شوند.
دیر زمانی از آغاز کار چاپ و بسته بندی هودیس پارس نمی گذشت اما انگیزه و پشت کاری در آن وجود داشت که در همان سال های آغازین فعالیت هم بارها ما را به تغییر و توسعه مجبور میکرد. این تجربیات بود که باعث شد ما به فکر یک مکان مناسب برای تجمیع دفتر مرکزی و چاپخانه بیافتیم. آن هم مکانی که از هر لحاظ جوابگوی دورنگری هودیس برای ادامه ی روند توسعه اش باشد. پیرو این تصمیم ملکی در جاده مخصوص تهیه شد و دفتر مرکزی ما در کنار چاپخانه قرار گرفت و از آن پس کار به صورت جدیتری دنبال شد.
سفر از صفر
از صفر شروع کردن خصیصه ای است که شما می توانید آن را به شکل بارزی در هودیس مشاهده کنید. این مجموعه جوان، از پدر به پسر نرسیده و کار خود را بدون هیچ سرمایه ی گزافی آغاز کرده است. هودیس با یک وام ۳۰۰ میلیونی که در سال ۸۴ از بانک پاسارگارد اخذ کرد، فاز اول توسعه ی خود را به انجام رساند. ما یک شروع توفانی نداشتیم اما جوانی، انگیزه، پشتکار و دانش، آن فاکتورهایی بودند که سرمایه ی کار ما قرار گرفتند و تا امروز هودیس را به جلو رانده اند.
هودیس از همان ابتدا و حتی قبل از راه اندازی چاپخانه، وارد حوزه ی طراحی و چاپ بسته های دارو شد. ما از این بازار جواب گرفتیم و به این ترتیب بهتر دیدیم که در همین رسته بمانیم و با این تصمیم به صورت تخصصی این حوزه را دنبال کردیم. اکنون هم با تغییرات جهانی آن هماهنگ هستیم و بیشترین توسعه بخشی ما نیز متاثر از تغییرات جهانی این بازار بوده است.
ناوگان چاپ و بسته بندی هودیس پارس
ماشین آلات مصرفی ما طی این سال ها بارها تغییر کرده اند تا کمک حال ما در گذر از چالش های جدید تولیدات باشند. یک ماشین رولند ۵ رنگ با لاک (مدل ۲۰۱۱)، یک ماشین رولند ۵ رنگ (مدل ۲۰۰۷)، دو دستگاه لترپرس، سه خط جعبه چسبان، دستگاه سلفون کشی حرارتی، دستگاه یووی، دستگاه بروشور تا کن فولد مستر (سوئیس) که مخصوص شرکت های دارویی است، دستگاه لاک هیکسیل، دستگاه آج زن و دو برش در کنار یک دستگاه بابست که اخیرا به مجموعه اضافه شده است؛ ناوگان ماشین آلات چاپ و بسته بندی هودیس پارس را تشکیل می دهند.
ما دستگاه بابست را آوردیم تا روند کار را تسهیل کرده و تسریع ببخشیم اما وضعیت بازار به سمتی رفت که نتوانستیم نقشه ی کلی خود را پیاده سازی کنیم. قرار بر این بود که یک ماشین چهار و نیم ورقی به مجموعه چاپ و بسته بندی هودیس پارس اضافه شود تا کارهای تیراژ بالای ما با آن به چاپ برسند و با کمک بابست یک خط تولید پرسرعت را تجربه کنیم که فعلا این تغییر تا تثبیت بازار و تهیه ی سرمایه ی لازم به تعویق افتاد.
سایز دستگاه بابست ما چهار و نیم ورقی است و ما اکنون سفارش را دو ورقی چاپ می کنیم و چهار و نیم ورقی برش می زنیم که این کار اشتباهی است اما به علت تفاوت نرخ ارز با پیش بینی های ما، تا اطلاع ثانوی مجبور به ادامه ی کار با همین وضعیت هستیم.
همان طور که پیشتر هم اشاره کردم، ما سرمایه بالایی نداشتیم و نداریم و این دستگاه ها رفته رفته بر اساس نیازهای ما تهیه شده اند و هودیس را به چیزی که امروز هست تبدیل کرده اند. مجموعه ی جوانی که کمی بیش از یک دهه پیش کار خود را با ابتدایی ترین تجهیزات و تنها با هفت پرسنل آغاز کرده بود امروز تبدیل به یک مجموعه ی مجهز حرفه ای و قدرتمند شده که بیش از ۷۰ نفر به طور مستقیم در آن فعالیت دارند و این تنها با لطف خدا و همت جمعی ممکن شده است.
ایزو
کار با تولیدکنندگان دارو اگرچه به علت حساسیت های این کار گاه سخت و چالش برانگیز بوده اما این وضعیت در نهایت به نفع چاپ و بسته بندی هودیس پارس به اتمام رسیده است. شرکت های دارویی و علی الخصوص آنها که در تولید داروهای خاص فعال هستند با استاندارد (GMP) Manufacturing Practice Good تولید می کنند و از ما هم که در بخش تکمیلی زنجیره ی تولید آنها دخالت داریم توقع دارند در همین سیستم کار کنیم.
برخی از آنها برای ادامه ی فعالیتشان با چاپ و بسته بندی هودیس پارس ما را ملزم به رعایت استانداردهای خاص، حرفه ای و جهانی کرده اند که در نهایت سود آنها عاید مجموعه ی ما می شود و ضمن بهینه سازی خط تولیدمان، در حرفه ای تر شدن هودیس و ارتقاء آن تا سطح تولیدکنندگان جهانی و تولید آرمانی، موثر واقع می شوند.
در همین راستا ما به دنبال اخذ استاندارد GMP هستیم که مقدمات آن آغاز شده است و پیش بینی می شود که در سال آینده این مهم به منصه ی ظهور برسد. این استاندارد در واقع پایه و اساس نظام های ایمنی مواد غذایی است و سلامت تولید را تضمین می کند. اخذ این استاندارد به این معنی است که مجموعه ی شما شرایط زیرساختی مطلوب را داراست و شرایط تولید خوب و قابل اطمینانی دارد.
این استاندارد به کلیه ی فرآیند تولید شما مربوط است و بر یک بخش خاص متمرکز نیست. هیچ چاپخانه ای در کشور چنین استاندارد سطح بالایی را ندارد و حتی تعداد مجموعه های این چنینی در خود اروپا و آمریکا نیز انگشت شمار است.
هودیس هماکنون با چهار ایزو از جمله تولیدات، شکایت مشتریان، مدیریت و کیفیت دست به تولید می زند که آن را مرهون توصیه های مشتریانش در بخش تولیدات دارو است.
QC
حدود پنج سال پیش ما به تأسی از شرکت هایی که با آنها همکاری داریم دست به راه اندازی واحد تضمین کیفیت زدیم. این کار به کمک یکی از همین شرکت های دارویی انجام گرفت و آنها در بخش راه اندازی و آموزش پرسنل با هودیس همیاری کردند. آنها در این ارتقاء به ما کمک کردند تا به این وسیله خودشان هم از تولید با کیفیت تر ما منتفع شوند؛ چنین رابطه ای بارها بین ما و مشتریانمان برقرار بوده و این پویش و پایشی است که من آن را مسبب رشد و تعالی مجموعه مان می دانم.
اکنون تمامی تولیدات ما با گواهینامه به مشتری عرضه می شوند. ما هنگام تحویل سفارشات به آنها یک شناسنامه می دهیم که در آن جزییاتی چون ضخامت مقوا، دلتایی رنگ، نوع سلفون، تاریخ انقضاء تولید و مقولاتی اینچنینی در آن درج شده است.
یکی دیگر از تغییرات ما که در روند اعتلاءبخشی هودیس بسیار مفید واقع شد، حذف نظارت انسانی در بخش چاپ بود. امروز ما چیزی به عنوان نظارت چشمی در هودیس نداریم. تمامی سیستم های ما به دستگاه های دانسیتومتر و اسپکتروفتومتر مجهز شدهاند که با استفاده از آنها کلیه ی تولیدات ما یکدست و همگن شده اند. دلتایی رنگ به معنی تفاوت رنگ های یکسان در زمان چاپ است.
عمدتا دلتایی سه و کمتر از آن با چشم غیرمسلح قابل تشخیص نیست و عمدهی تولیدات ما این قانون را رعایت می کنند (دلتایی آن از سه کمتر است). این به آن معنی است که شما در تولید سال پیش ما با تولید جدید هیچ تغییر محسوسی را مشاهده نمی کنید، که این خود نشانه ی کیفیت تولیدات است. با چنین تمهیداتی است که کنترل کیفیت و مشتری مداری در عمل اتفاق میافتد.
داروها در یک قفسه چیده میشوند و همانندی در بسته بندی آنها نشانه ی اورجینال بودن دارو است؛ این نکته از مهمترین فاکتورهای مشتریان چاپ و بسته بندی هودیس پارس است که ما خود را ملزم به رعایت آن کرده ایم. همچنین در بحث ضایعات و باطله های کار هم این حساسیت وجود دارد.
برخی داروها خاص هستند و برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده جعبه ها به صورت شمارش شده تحویل داده می شوند و باطله های آن نیز با سفارشات به مشتری تحویل داده می شوند. ما برای انجام این کار سطل های بزرگی تعبیه کرده ایم که با اتیکت نام دارو مشخص شده و مرحله به مرحله همراه سفارش حرکت می کنند و ضایعات بخش های مختلف در آن ریخته می شود تا در هنگام تحویل، به همراه سفارش به مشتری ارجاع داده شوند.
مشتریان این سطل ها را همراه خود می برند یا در حضور خودشان، به بخشی از چاپخانه که برای معدوم سازی ضایعات تعبیه شده، انتقال پیدا کرده و در آنجا توسط خردکننده ی کاغذ تکه تکه می شوند.
ما برای رعایت کیفیت و الزاماتی که نوع کار برای ما پیش می آورد، بعد از اتمام هر سفارش کل خط را پاکسازی می کنیم و بعد از آن کار بعدی شروع می شود. این موارد بخشی از کارهای چاپ و بسته بندی هودیس پارس را تشکیل می دهند که به تولید معمول چاپخانه علاوه می شوند و رعایت این نکات است که انجام اصولی این کار را برای بسیاری از چاپخانه های دیگر ناممکن ساخته است. این کارها زمان، انرژی و نیروی انسانی جداگانه ای را طلب می کنند که طبعا برای مجموعه ها هزینه بر است و از این رو بسیاری از زیر بار آن شانه خالی می کنند.
یک تجربه
چند وقت پیش من به عنوان بازرس از طرف یکی از شرکت های معتبر داروسازی داخلی به یک کارخانه های سوئیسی اعزام شدم. این کارخانه ی معتبر لانژه نام داشت و در حوزه ی لیبل فعالیت می کرد. من وظیفه داشتم روند کار آنها را بازرسی کرده و آن را طی گزارشی به سمع و نظر شرکت داروسازی، که از مشتریان خوب و قدیمی ماست برسانم.
این بازدید برای من بسیار مفید و آموزنده بود. وقتی روند کار آنها را دیدم و با نوع کار خودمان مقایسه کردم. متوجه شدم که آنها نیز همچون خود ما کار می کنند با این تفاوت که در هر جزئی دقیقتر، مجهزتر و بهتر از ما عمل می کنند.
این مجموعه (لانژه) فقط در حوزه ی لیبل های دارویی کار می کرد، روند اصلی چاپ در کلین روم (اتاق پاک) و در شرایط ایزوله به انجام می رسید. این به آن معنی است که حتی هوای آنجا هیچ ذره ی معلق آلایندهای نداشت و دقیقا مانند این بود که آنها هم مانند مشتریانشان دارو تولید می کنند. همه ی کارکنان با لباس پوشیده و مخصوص سر کار حاضر می شدند و حتی اگر کف چاپخانه را هم دست می کشیدید هیچ گرد و غباری را مشاهده نمی کردید.
همان طور که گفتم مراحل کار ما در ایران با کار آنها در اروپا برابر بود اما تفاوت در نحوه ی انجام آن بود. البته یک نکته ی مهم نیز وجود داشت که به نظرم اصلی ترین فاکتور ایجاد این تفاوت بود. آنها کاری را که در مجموعه ی ما با ۹۰۰ هزار تومان قابل انجام است با رقم پنج هزار یورو به انجام می رساندند.
به جرات می گویم که کیفیت نهایی کار ما در بسیاری از بخش ها چیزی از آنها کم ندارد و برخی مراحل کاریمان هم دقیقا یکسان است اما مشکل اینجاست که وضعیت بازار به گونه ای است که به هیچ وجه توان پرداخت چنین هزینه هایی در آن وجود ندارد، من به شما قول می دهم که اگر نصف هزینه ی سفارشات آنها به ما تعلق میگرفت مجموعه ای بسیار بهتر و مجهزتر از آنها راه اندازی می کردیم.
طی این سالها ما تجربیات این چنینی بسیاری کسب کرده ایم و با آگاهی کامل دست به انتخاب روش و وسایل موردنیاز زده ایم. ما تلاش کرده ایم تا حد امکان کیفیت و دیسیپلین کار را رعایت کنیم و بر کسی پوشیده نیست که رعایت الزامات و جزئیات تا این حد هزینه هایی را متوجه کار می کند که ما به بهای کیفیت آن را به جان خریده ایم. با این حال گاه برخی از مشتریان هنوز به ما خرده می گیرند که چرا قیمت تمام شده شما از فلان چاپخانه بیشتر است؛ آنها دیگر به این نکته توجه نمی کنند که چاپخانه های دیگر الزامی به رعایت چنین مقتضیاتی ندارند.
وقتی قرار است تولیدی با کیفیت والا داشته باشید طبعا نمی توانید با قیمت های معمول کار کنید و این نکته ای است که عمده ی مشتریان چاپ و بسته بندی هودیس پارس می دانند. آنها به علت رسته ای که در آن مشغول به فعالیت هستند (داروسازی) معنی کیفیت و لزوم آن را درک کرده اند و از این رو توجیه هستند و اکثر قریب به اتفاق آنها هرگز کیفیت را فدای کمیت هزینه نمی کنند.
مدیریت بحران
چاپ و بسته بندی هودیس پارس خود را در کیفیت اثبات کرده و تمامی کسانی که آن را برای کار انتخاب کرده اند در واقع قبل از هرچیز دست به گزینش بین کیفیت و قیمت زده اند. من خدا را شاکرم که در تمامی این سال ها توانسته ایم نام نیکی از خود به جای بگذاریم و از طرفی مشتریانی فهیم داریم که از قشر تحصیلکرده و نخبه ی کشور محسوب می شوند.
ما حتی هم اکنون که وضعیت اقتصادی به سامانی بر بازار حکومت نمی کند مشتریان زیاد و سفارشات متعددی داریم که بدون اغراق می تواند شیفت کاری سه چاپخانه را کاملا پر کند اما معضل ما در بخش تهیه ی مواد اولیه وجود دارد. پیش بینی مدیریتی ما این بود که با انبارهایی مملو از جنس به استقبال ۱۳۹۷ برویم تا مشکلاتی از این دست در روند کار پیدا نکنیم اما گمان نمی کردیم این روند سلطه ی روزافزون خود را در دیگر ماه های میانی سال هم ادامه دهد که اتفاقات کنونی وعده ی آن را به بازار راکد ما داده است.
انبار ما در ابتدای سال خبر از تامین مواد اولیه تا حدود سه ماه را می داد. تجربیات کار ما نشان داده بود که در ابتدای سال به علت تعطیلی ها و عرف افزایش نرخ اجناس در همان بدو کار قیمت مشخص در بازار وجود ندارد.
تثبیت قیمت ها مشمول زمانی است که به راحتی روند کار مجموعه هایی چون ما را مختل می کند از این رو در سال های اخیر ما همواره با دست پر و بدون نیاز به بازار در بخش مقوا، کاغذ، مرکب و ملزوماتی این چنینی کار را آغاز کرده بودیم و امسال هم مطابق تجربه ی پیشینی به نحوی عمل کردیم تا پایان فصل بهار کار را به صورت مستقل از بازار پیش ببریم که امور هم کاملا طبق نقشه پیش رفت اما مسئله این است که دپوی ما در روزهای اخیر به اتمام رسید و قبل از آن و بعد از آن هم امکانی برای شارژ دوباره ی آن رخ نداد.
این کمبود مواد اولیه باعث شده ما بسیاری از سفارشات را رد کنیم و از طرفی به مشتری برای پرداخت های نقدی فشار وارد کنیم و این رفتاری است که برای مشتری هودیس تازگی دارد. مقتضیات بازار ما را مجبور به چنین عملکردهایی کرده و این معضلی است که بی شک مجموعه ما و دیگر مجموعه ها را متاثر کرده است.
طبعا ما توان نداریم که تمامی ملزومات کار را نقدا خریداری کنیم و هزینه ی آن را چند ماه دیگر از مشتری بگیریم. قبل از این ما اجناس پرمصرف خودمان چون مقوا را سه ماهه و مرکب را پنج ماهه خریداری می کردیم و به مشتری نیز تا چهار ماه مهلت پرداخت می دادیم اما امروز باید همه ی ملزومات را نقدا خریداری کنیم.
بر این اساس نمی توانیم تولیداتمان را مدت دار در اختیار مشتری بگذاریم، چنین کاری حتی اگر قرار به انجامش باشد به سرمایه گذاری گزافی نیاز دارد که متاسفانه نه هودیس، و نه به گمانم هیچ چاپخانه ی دیگری توان انجام آن را در وضعیت فعلی داشته باشد.
به هر روی ما تمهیداتی اندیشیده ایم تا بتوانیم برای مشتریان قدیمی و شناخته شده مجموعه تسهیلاتی را فراهم کنیم تا کمک حال آنها در تولیدات حیاتیشان باشیم. طبعا ما نمی توانیم برای سایر مشتریان از چنین روشی پیروی کنیم و امیدواریم حداقل بتوانیم همین روند فعلی را برای مشتریان خاصمان ادامه دهیم.
اکنون ملزومات ما به سختی قابل تهیه هستند و به موقع به خط تولید نمیرسند. جمع تمامی این مشکلات باعث شده ما بسیاری از سفارشات را پشت درهای بسته نگه داریم و ساعت های متمادی و شیفت های متعددی را بدون انجام کار سپری کنیم. این برای مجموعه ای که سال ها تلاش و هزینه کرده تا به درجه ی قابل قبولی دست یابد و در جذب مشتری و جلب توجه بازار موفق شود بسیار دردناک است.
سفارشات هست اما شما به دلیل کمبود مواد اولیه و ملزومات کارتان نمی توانید آنها را به انجام برسانید؛ این اتفاقی است که برای بسیاری از همکاران ما افتاده است و تنها متوجه صنف چاپ و زیرمجموعه های آن هم نیست. متاسفانه امروز رکود و کمبود در صنعت ما شایع شده و تبدیل به روندی مخرب گشته که مجموعه ها را دچار بحران و مدیران را در تصمیم گیری ها دچار مشکل کرده است. این وضعیت بسیاری را بر آن داشته است که در چنین اوضاعی دست به تعدیل نیرو بزنند و این تصمیمی است که در چنین اوضاعی به عنوان انتخاب های اول خود را جلو می اندازد.
تولیدکنندگان داخلی با وضعیت تحریم و کمبود بیگانه نیستند اما خود من به شخصه تاکنون وضعیت را اینقدر حاد مشاهده نکرده بودم. به هر حال هر مجموعه و هر مدیریتی برای بقای خود الزام دارد ماندگاریش را در بازار حفظ کند و از این رو با توسل به تعدیل نیرو و چابک سازی خط تولید و تمهیداتی این چنینی برای ماندن می جنگند و در واقع این عکس العمل تبدیل به عرفی میان کنشگران و صنعتگران شده است.
ما علاوه بر مشکلاتی که بر شمرده شد و ظرفیت خالی که وضعیت موجود به هودیس تحمیل کرده است تا امروز تمام تلاشمان را به انجام رسانده ایم تا حتی یک نفر از تیم زبده ای که برای رساندنشان به این نقطه تلاش های زیادی به انجام رسیده است، از دست ندهیم.
همین قدر به شما بگویم که در صورت اقدام به این عمل هیچکس خرده ای از این بابت به دل نخواهد گرفت چراکه همه وضعیت را درک می کنند اما با این حال ما تمام تلاش خود را انجام داده ایم و از این پس هم حواس خود را معطوف به این قضیه می کنیم تا در حد امکان هیچکس از بدنه ی هودیس جدا نشود.
مقتضیات این چنینی باعث شد ما در نحوه ی مدیریتی مجموعه تغییراتی را ایجاد کنیم؛ اول آنکه هرگز کاری را با قیمت پایین تر به انجام نمی رسانیم. این کاری بود که ما بر اساس برخی ملاحظات قبل از رسیدن به این وضعیت گاه مجبور به انجام آن می شدیم. امروز قیمت دادن تمرکز زیاد و محاسبه های دوچندانی را نیاز دارد چرا که کوچکترین اشتباهی به راحتی شما و مجموعه تان را متضرر می کند.
دوم اینکه عقد قراردادهای بلندمدت را از گزینه های اداریمان حذف کرده ایم. ما امروز به صورت پروژه ای قرارداد می بندیم، یعنی ملزومات را محاسبه می کنیم و بعد از اخذ هزینه ها در اسرع وقت دست به تهیه جنس زده و کار را آغاز می کنیم تا نوسانات بازار ضرری را متوجه سفارش اخذ شده نکند.
در گام بعدی مشتریان بدحساب از جدول کاری ما حذف شدند تا اولویت ها در خدمت مشتریان خوش حساب باشد. در وهله های بعدی افزایش قیمت سفارشات اجباری می نمود که یک فاکتور غیرقابل چشم پوشی بود و با شروع سال اتفاق افتاد. اما نکته ی جالب آن بود که علیرغم افزایش قیمت سفارشات حتی میزان سودها کمتر از سال های قبل شده است. باور کنید حفظ موجودیت و تولید مستمر در روزهای کنونی به تنهایی یک فاکتور قدرتمند آزمون مدیریتی محسوب می شود.
نکته ی قابل توجه این است که هنوز در اقتصاد ما مسئل های رخ نداده است و تحریم ها به طورکلی پیاده نشده اند اما وضعیت به گونه ای است که مواد اولیه کمیاب و گران شده اند و ما هنوز در انبارها ذخیره ی انبوهی داریم و عمده ی نگرانی ها وکمیاب یها نتیجه ی احتکار و حباب در بازار است.
فروشندگان هنوز از انبار خود جنس ها را تامین می کنند و حالا با قیمتی گران تر آن را به بازار عرضه می کنند و مصرف کنندگان هم ناچارا با این وضعیت کنار می آیند. وضعیت زمانی بغرنج می شود که شما انبارها را خالی بیابید و امکانی برای شارژ دوباره آن وجود نداشته باشد.
پیش بینی من این است که بعد از وضع تحریم ها و اتمام ته مانده ی انبارها خلایی چندماهه را تجربه خواهیم کرد که به راحتی توان فلج کردن اقتصاد ما را دارد. شما حساب کنید طبق عادات مرسوم، اجناس به صورت هفتگی از گمرک ترخیص می شده و در انبارها پخش و توزیع می شده است و فروشندگان بر مبنای میزان فروششان تمهیدات انبار داری و ورود و خروج جنس را مدیریت می کردند و بازار با این وضعیت مرتبا تغذیه می شده است. اکنون تصور کنید که این چرخه متوقف شود؛ بی شک چنین روندی نه تنها صنعت چاپ که دیگر صنایع را نیز دچار مشکل خواهد کرد.
گله
گله مندی من از وضعیت نابرابری است که بین دیگر صنایع با صنعت چاپ برقرار است. ما یک صنعت مادر محسوب می شویم که زنجیره ی تولید بسیاری از صنایع در نهایت با ما به تکامل می رسد اما درعی نحال توجه درخوری را از دولت شاهد نیستیم. هیچکس از تولید ما حمایت نمی کند و هیچکس هم به دنبال احقاق حقمان نیست.
چاپخانه ها آنچنان به مرگ گرفته شده اند که به تب مستمر راضی شده اند؛ همین که نهادی کار به کار ما نداشته باشد ما ابراز خوشحالی می کنیم و انتظار کمکی از کسی نداریم.
جالب است که ما عدم دخالت در کارمان را به منزله ی کمک محسوب می کنیم. اگر مالیات، بیمه، اصناف و سایر ارگان ها و نهادهای مربوط با سخت گیری های بی مورد و مشکل تراشی های بیهوده روند توسعه و تولید ما را مختل نکنند ما انتظار کمکی نداریم و طی این سال ها به لطف مضیقه ها همه ی ما تبدیل به مدیرن بحران درجه یکی شده ایم که می توانیم درورطه های سخت گلیم خود و مجموع همان را از آب بیرون بکشیم.
باور کنید تولید برای صنف چاپ امروز تبدیل به کار شاقی شده است که بسیاری از پس آن برنم یآیند. کافی است شما تعرفه های چند سال اخیر ما را با هم مقایسه کنید.
بسیاری از ما داریم با تعرفه های چند سال پیش کار می کنیم و این در حالی است که تمامی هزینه های ما تغییر پیدا کرده و افزایش چشمگیری یافته اند. وضعیت بازار به شکلی شده که شما به جز رعایت حال مشتری و کار کردن با حداقل مزایا راه دیگری ندارید.
باور کنید دست اندرکاران چاپ و یا همین چاپخانه داران اگر ملزومات تولید خود را به پول تبدیل کنند به راحتی می توانند بدون کار کردن و تنها با سرمایه گذاری در بانک ها تا آخر عمر در هر کجای جهان که بخواهند زندگی متوسط رو به بالایی را بگذرانند اما در این صورت با کارگران بیکار شده و زنجیره ی شکل نگرفته ی تولید چه باید کرد؟
مدیریت منصفانه
شاید بتوان شیوه ی مدیریتی مجموعه ی هودیس را مدیریت منصفانه نامگذاری کرد. خود من قبل از هر تصمیمی خود را جایگزین کارکنان می کنم و سعی می کنم به موضوع از چشم آنها نگاه کنم و این مسئله بارها در گرفتن تصمیم درست مرا یاری کرده است.
ما در وضعیت های بحرانی و روزهای سختی چون امروز هرگز راه آسان را انتخاب ننموده و هیچ جبه های را بدون جنگیدن واگذار نکرده ایم. باید توجه داشت که هودیس هم در نهایت یک چاپخانه است و با همان مشکلاتی که همصنفانش با آنها روبرو هستند، درگیر است اما هرگز راه آسان را انتخاب نکرده است.
ما تا جایی که بتوانیم و تا جایی که هستی هودیس به مخاطره نیافتد هرگز دست به تعدیل نیروهایمان نمی زنیم. ما برایرسیدن کارکنان مجموعه به حرفه ای گری که لازمه ی کارمان بوده است زحمات زیادی کشیده ایم و به این سادگی میدان را واگذار نمی کنیم.
ما همواره این افتخار را داشته ایم که کلیه ی کارکنان این مجموعه را به رضایت کاری برسانیم و در بحث حقوق و مزایا از هیچ تلاشی مضایقه نکرده ایم تا پرسنل هودیس تمام تمرکزشان را بر کارشان معطوف کنند.
در این اواخر که وضعیت بازار رو به کسادی است و کارکنان به عینه شاهد خواب خط تولید و کم شدن سفارشات هستند و روزانه خبر بیکاری دیگر همکارانشان در صنف را می شنوند ما سعی کرده ایم به هر طریقی که شده حقوق ها را پرداخت کنیم و با تمام کسادی ها دست به تعدیل نیرو نزنیم.
آنچه مرا این روزها بیش از هر چیز دیگری تحت تاثیر قرار داد، فهیم بودن کارکنانی است که من افتخار همکاری با آنها نصیبم شده است. در این روزهای سخت که آن ها شاهد بیکاری همکارانشان هستند وقتی حقوق ماه اخیر به حسابشان واریز شد برخی از آنها مرا شرمنده کردند و برای کاری که وظیفه ی اولیه ی من است به صورت حضوری تشکر کردند.
ما به علت مشکلات بازار و بی ثباتی حاکم بر آن کمی به مشکل برخوردیم و برای بار اول در تاریخ کار هودیس حقوق کارکنان آن حدود یک ماه عقب افتاد اما آنها درک درستی از موقعیت داشتند و مرا در این ورطه ی بحرانی تحت فشار نگذاشتند. من موقعیت آنها را درک می کنم و می دانم زندگی بدون درآمد مشخص در شرایط فعلی چقدر مشکل زاست اما گاه چاره ای جز صبر باقی نمی ماند.
دیدن پیامک های همکارانی که به جای بهانه تراشی و گلایه از تو تشکر می کنند مثل یک شوک عمل می کند و انرژی به شما می دهد که با تکیه بر آن از هر تگنایی توان عبور پیدا می کنید. من افتخار می کنم که در مجموعه ای چنین همراه و در فضایی این چنین صمیمی فعالیت می کنم. این درک متقابل ما از مقولاتی است که هودیس را از دیگر همتایان خود متمایز کرده است.
من به عنوان مدیر هودیس در ماه های آتی شاهد افزایش فعالیت کارکنان مجموعه هستم؛ آنها تلاش خود و دقتشان را در کار تا حد زیادی افزایش داده اند تا به این وسیله مجموعه خودشان را سرپا نگه دارند و این بسیار ارزشمند است و از شعور و درک بالای آنها از موقعیت نتیجه می شود.
نام نیک
هر ساله جشنواره ای برگزار می شود که طی آن ۱۰۰ مدیر از سایر بخش های صنعت و اقتصاد به عنوان مدیران برتر انتخاب و معرفی می شوند. چندماه پیش از طرف این بنیاد با ما تماس گرفته شد و مدارکی را از مدیریت مجموعه درخواست کردند. ما نیز مدارک مربوط را به همراه سوابقی که مدنظر آنها بود ارائه دادیم و بررسی های آنان پیرامون هودیس آغاز شد تا اینکه حدود دو هفته پیش از ما خواسته شد که در روز و ساعت مشخص در سالن همایش های سازمان صدا و سیما حضور پیدا کنیم.
آنها در میان پرونده های ارجاعی و بر اساس شاخص های از پیش تعریف شده، هودیس را به عنوان یک مجموعهی منظم و پیشرو تشخیص دادند تا مدیر آن به عنوان یکی از ۱۰۰ مدیر برتر کشور معرفی شود.
طی این مراسم علاوه بر تقدیر از من به عنوان مدیر مجموعه ی هودیس و اهدای تندیس، لوح و نشان مدیریت برتر، برند هودیس نیز به نشان نام نیک برند مزین شد و بنده نیز به عنوان چهره ی ماندگار صنعت انتخاب شدم. این جشنواره و نظایر آن اگر هیچ سودی در روند کار و توسعه نداشته باشند لااقل انسان را از درستی راهی که پیموده است آگاه می کنند.
خود من در مواجهه با مسائل مدیریتی و یا برخورد با کارکنان همیشه آن کاری را انجام داده ام که فکر میکرده ام درست است و حالا این جشنواره که با توجه به تحقیق و بررسی برگزار شده به منزله ی مهر تاییدی بر عملکرد درست مجموعه ی ما محسوب می شود.
راز موفقیت
در انتهای صحبت هایمان با امیر هومن محمدی به این باور رسیدیم که هودیس را می توان مترادف موفقیت در صنعت چاپ کشور محسوب کرد، مجموعه ای که به راحتی می توان آن را برای دیگرانی که به دنبال پیشرفت و اعتلا در کارهایشان هستند، نسخه کرد. آنچه بر ما ثابت شد و بارها می توان آن را آزمود و به جواب ثابت مثبت رسید این نکته است که هودیس مطمئنا می تواند به مثابهی یک الگو قلمداد شود؛ یک سرمشق که در صورت لزوم میتوانید چرخ به چاه مانده چاپ را با مشق کردن از روی آن تکانی بدهید.
در این گفت و گو بسیار آموختیم و رازهای زیادی بر ما مکشوف شد. جای جای این متن پر از درس است اما به هر حال به عادت معهود راز موفقیت هودیس را از مدیر آن پرسیدیم و شنیدیم:
استفاده از دستگاه های مناسب با نیاز بازار، به کارگیری تکنولوژی های به روز سخت افزاری و نرم افزاری، احداث واحد کنترل و تضمین کیفیت، بهره گیری از بخش تخصصی طراحی، شناسایی انواع روش های تولید در کار، پیدا کردن بهترین تامین کنندگان داخلی و خارجی و همکاری با آنان و مهم تر از همه احترام تام به مشتری و قرار دادن اخذ رضایتمندی او به عنوان پایان کار، از رازهای موفقیت هودیس است.
او رازهای موفقیت خود و مجموعه اش را برشمرد اما در انتها یک نکته ی دیگر هم بر ما مکشوف شد. ما راز موفقیت هودیس را بیش از هر چیز مدیریت آن دانستیم؛ مدیری که در ورطه های حساس با بهترین انتخاب ها تهدیدات را به عقب رانده و بسیاری از آنها را تبدیل به فرصت کرده است. مدیر مدبری که با فروتنی دوشادوش کارکنان خود ریشه ی هودیس را آبیاری کرده تا این درخت تناور در جنگل چاپ امروز جلب توجه کند و بسیاری از گم شدگان بتوانند از گرای آن راه را بیابند.