عرضه کنندگان موفق بازار (شرکت رایا شقایق آسیا) می دانند که مشتریان امروز چیزی بیشتر از فروش کالا از آنها انتظار دارند، خدمات پس از فروش در کنار کیفیت مطلوب و قیمت قابل قبول از فاکتورهای اساسی هستند که انتخاب های یک خریدار امروزی را فرماندهی می کنند.
ایران از جمله کشورهایی است که روی ریل توسعه قرار دارد، ریلی که هرچند با شیب های ناخواسته سرعت جلو روی را کاهش داده اما نتوانسته قطاری با مقصد معلوم و انگیزه و تخصصی غیرقابل انکار را به سکون بکشاند. عدم این ایستایی موهبتی است که ما آن را مدیون مدیران و بازرگانان با تدبیری هستیم که مردان روزهای سخت و همراهان راه های صعب هستند.
مهندس شهاب جلالی مدیر فنی شرکت رایا شقایق آسیا به همراه نوید عطار زاده مدیر فروش این شرکت، طرف صحبت ما شدند تا از چاپ پارچه بگویند، از رسته ای که به تحقیق می تواند به عنوان آینده ی چاپ در کنار چاپ برای بسته بندی مطرح شود. مقتضیات این امر یکی از ارکان این گفت و گو است که در کنار یک گزارش اختصاصی از رسته ی چاپ دیجیتال روی پارچه در همین شماره، سعی در مطالعه و تحقیق پیرامون این موضوع دارد.
شرکت رایا شقایق آسیا
شهاب جلالی هستم مدیر فنی شرکت رایا شقایق آسیا، اکنون ۱۷ سال است که در حوزه چاپ دیجیتال فعال هستم که بخشی از آن در بازار چاپ دیجیتال تبلیغاتی گذشت و در حال حاضر هم بیشتر در بازار چاپ دیجیتال مختص به صنعت نساجی فعالیت دارم.
شرکت رایا شقایق آسیا حدود ۱۲ سال است که در این بازار حضور مستمر دارد. عمده ی فعالیت تخصصی شرکت رایا شقایق آسیا در این سال ها واردات مرکب های مختص چاپ دیجیتال است. مرکب های فول کالر (Full Color Inks) برند با کیفیتی است که دوستان فعال در این حوزه، شرکت رایا شقایق آسیا را با آن می شناسند و ما حدود ۲ سال است که وارد حوزه ی چاپ دیجیتال در بخش صنعت نساجی شده ایم. تخصص اصلی ما بخش جوهر است و ورود به حیطه ی واردات دستگاه بیشتر نقش حمایت صنعتگران فعال در حیطه ی نساجی می باشد.
جوهر های سالونت بیس، اکوسالونت، یو وی (UV)، سابلیمیشن، ری اکتیو و پیگمنت ما از جمله محصولاتی هستند که در تهیه و عرضه آن ها فعالیت داریم. به طور کلی می توان گفت که شرکت رایا شقایق آسیا در تامین جوهر تمامی دستگاه های دیجیتال در تکنیک های مختلف (و برای انجام کارهای متفاوتی که در چاپ دیجیتال امکان ظهور دارند) فعالیت دارد.
رونق بازار چاپ دیجیتال پارچه
حدود شش یا هفت سال است که بحث چاپ روی پارچه (به علت مضرات محیط زیستی چاپ بنر با جوهر سالونت بیس و همچنین اشباع بازار کار این نوع چاپ) مورد توجه قرار گرفته است. کارخانجات تولید کننده دستگاه های چاپ تبلیغاتی نیز به این مسئله پی برده اند و به این وسیله بود که آنها نیز به تولید دستگاه های دیجیتال چاپ روی پارچه روی آورده اند. در ابتدا این دستگاه ها ایرادات زیادی داشتند. به طور مثال می آمدند در دستگاه های اکوسالونت از جوهر سابلیمیشن استفاده می کردند که مشکلاتی را در بر داشت.
این دستگاه ها برای چاپ بنر و فلکس طراحی شده بودند که سنگین تر از کاغذ و یا پارچه هستند و به اصطلاح هنگام عملیات چاپ روی قسمت پرینت دستگاه به خوبی می خوابد و از این رو غلتک های زیادی برای مهار نیاز ندارد، در صورتی که به علت نازکی کاغذ، هنگام نشستن جوهر چروک هایی در سطح آن ایجاد می شود که تکنیک هایی برای کنترل کاغذ و صاف کردن آن هنگام چاپ نیاز است و این دستگاه ها چون از پایه برای کار دیگری طراحی شده بودند، این تجهیزات را نداشتند.
نساجی، شاخصی برای توسعه صنعتی
ابتدا کشاورزی و بعد نساجی از صنایعی هستند که گفته می شود به عنوان شاخص اصلی برای تشخیص میزان توسعه یافتگی کشورها محسوب می شوند و با توجه به آنها است که می توان گفت یک کشور در راه درست توسعه گام برمی دارد.
طبق تحقیقاتی که ما قبل از ورود به بازار روی صنعت نساجی به انجام رساندیم، می توان گفت که حداکثر سیصد دستگاه چاپ سابلیمیشن در ایران وجود دارد و این در حالی است که ترکیه با ۴ هزار دستگاه رتبه اول منطقه را در اختیار دارد. ما دست کم ادعا داریم که در فکر توسعه هستیم؛ با توجه به این آمار و سبقه ی درخشان ایران در نساجی می توان گفت که جای زیادی برای کار و پیشرفت در این حوزه وجود دارد.
تکنیک های چاپ روی پارچه
چاپ دیجیتال روی پارچه با دو تکنیک انتقالی و مستقیم امکان پذیر است. در دستگاه های چاپ مستقیم بخش تغذیه باید مخصوص پارچه باشد اما باز نمی توان پارچه های کشداری که لاکرا دارند (مانند پارچه های فلامنت و ورزشی) را با هر دستگاهی تحت چاپ قرار داد و به اصطلاح دستگاه چنین کاری باید حاوی بلانکت (صفحه ای که پارچه روی آن ثابت می شود تا هنگام عملیات چاپ تکان نخورد) باشد.
بخش دیگر هم چاپ به روش انتقالی (ترانسفر) است که در کشور ما به چاپ سابلیمیشن (که در واقع نام جوهر آن است) مصطلح است. باید گفت که هر کدام از این دو شیوه نیز مزایا و معایب خاص خود را دارند. چاپ انتقالی بسیار دقیق و ظریف است و کیفیت بالاتری دارد چرا که چاپ ابتدا روی کاغذ به انجام می رسد و بعد روی پارچه منتقل می شود، اما از طرفی فرآیندی را به تولید اضافه می کند که هزینه چاپ را بالاتر می برد (که با قیمت کاغذ فعلی می توان گفت هزینه ای برابر متری سه تا چهار هزار تومان به هزینه های تولید اضافه می کند).
یک ایراد دیگر چاپ انتقالی این است که چاپ روی کاغذ انجام شده و هنگام انتقال فقط روی سطح کار به چاپ مزین شده و در پشت پارچه طرحی مشاهده نمیشود (به اصطلاح چاپ پشت نمی دهد) که این خصیصه در برخی موارد (مثلا در تولید شال، روسری و یا مانتو) نقصان محسوب می شود.
شاخه های فعالیت در چاپ انتقالی
شاخه های فعالیت چاپ روی پارچه با تکنیک انتقالی (سابلیمیشن) به دو بخش تبلیغات و تولید تقسیم می شود. در صنعت تبلیغات میتوان به چاپ پرچم و بنر های پارچه ای تبلیغاتی اشاره کرد، که تولید انبوهی را به خود اختصاص داده اند.
در بخش تولید باید توجه داشت که برای انجام عملیات چاپ انتقالی باید حداقل ۶۰ درصد پارچه شما از جنس پلی استر باشد که این پیش شرط حوزه کاری شما را به چند تولید خاص محدود میکند. تولید شال و روسری، رو مبلی، پارچه های پرده ای، بخشی از کالای خواب (چرا که بسیاری از مشتریان ترجیح می دهند برای این کار از پارچه پنبه ای استفاده کنند)، تولید کیف و کفش و فرش و موکت از جمله شاخه هایی هستند که شما می توانید با تکنیک چاپ دیجیتال انتقالی به تولید آنها دست بزنید.
آینده چاپ دیجیتال در صنعت نساجی
شش سال پیش ما برای تحقیقاتی به کره جنوبی سفر کردیم و کارخانه هایی از جمله DGI کره را بازدید کردیم. وقتی به کارخانه های نساجی سرکشی کردیم دیدیم که هر کدام بخشی را به چاپ دیجیتال اختصاص داده اند و چند دستگاه دیجیتال در کنار سایر دستگاه های چاپ سنتی (روتاری و تخت خیس) آنها راه اندازی شده و مشغول کار است. با آماری که پیشتر هم به آن اشاره شد باید گفت که کشور ما هنوز در این بخش از صنعت به شدت عقب است.
کارخانه های رنگ سازی ما که با صنعت نساجی همکاری دارند و دیگر صنایع مربوط به نساجی ما علی رغم تمامی تلاش های انجام شده هنوز توجیه نشده اند و آن هم بیشتر برای قیمت تمام شده کار نسبت به شیوه سنتی تولید است. اما باید گفت که اخیراً کارخانه های بزرگ و شناخته شده ای پا پیش نهاده اند و حتی از خود اعضای اصلی اتحادیه هم مواردی داشته ایم که به سمت استفاده از شیوه های دیجیتال تولید سوق پیدا کرده اند.
سرعت تولید چاپ سنتی تقریباً ۱۰ برابر چاپ دیجیتال است که در کنار بحث قیمت تمام شده، تولید کنندگان سنتی را از سرمایه گذاری در رسته ی چاپ دیجیتال منع می کرد اما باید گفت که پیشرفت های تکنولوژیک به سرعت در حال حل مسائل این چنینی هستند و به زودی آن را رفع کرده و چاپ دیجیتال رکورددار تولید و قیمت نیز خواهد شد.
هم اکنون دستگاه های اروپایی وجود دارند که تا ۷۰ متر مربع را در یک دقیقه به چاپ می رسانند و در بحث سرعت در حال نزدیک شدن به چاپ های روتاری و سنتی هستند. این مسئله تا حدودی بهانه ها را کم کرده اما هنوز تا بحث قیمت تمام شده وجود دارد که مطمئنا شرکت های دانش بنیان به زودی برای آن بخش هم راه حلی پیدا خواهند کرد.
اکنون می توان گفت که تولید در بخش سنتی، یک دهم تولید با شیوه ی دیجیتال هزینه در بر دارد اما مقایسه اینچنینی هزینه ها صحیح نیست، چرا که در وهله اول سرمایه ی اولیه آنها قابل مقایسه نیست و در وهله های بعدی باید توجه داشت که قابلیت ها و کیفیت کار آنها با هم برابر نیست. در چاپ سنتی محدودیت استفاده از رنگ وجود دارد و نهایتاً ۱۰ رنگ و چند طیف محدود را در بر می گیرد، در حالی که در چاپ دیجیتال شما می توانید بیش از ۱۶ میلیون رنگ را با یک دستگاه CMYK چهار رنگ به چاپ برسانید.
همین طور شما برای چاپ به شیوه ی سنتی باید برای هر رنگ یک شابلون اختصاصی طراحی کنید که خود این کار یک هزینه اضافی را متحمل بر تولید می کند و باعث می شود برای سفارش اول یک حداقل تولید (مثلاً ۲۰ هزار متر) تعریف شود تا صرفه داشته باشد؛ اما در چاپ دیجیتال می توان هر فایل تصویری را به سرعت روی پارچه با هر میزان سفارش به چاپ رساند.
کشور ما به سمت توسعه در حرکت است و ما همواره از پشتیبانی تولیدات داخلی و امکان بالا بردن کیفیت و افزایش صادرات سخن می گوییم، به نظر من این نوع کار تولیدی نقش پر رنگی در توسعه داشته و آینده ی درخشانی برای آن پیش بینی می شود.
من به عنوان یک فعال این رشته از دی ماه سال گذشته تاکنون هجوم بی سابقه ی دوستان فعال در صنعت نساجی به سمت چاپ انتقالی روی پارچه را شاهدم، که نوید پیشرفت در این حوزه را می دهد. به گفته اتحادیه های مربوط سالانه حدود ۲۰۰ میلیون قطعه روسری و شال در کشور به مصرف می رسد که این نکته نشان از بازار بسیار خوب این کار دارد.
افکت
همان طور که در خلال مباحث اشاره شد، شرکت رایا شقایق آسیا پیش از هر چیز یک عرضه کننده ی تخصصی جوهرهای مصرفی چاپ دیجیتال است و ما به منظور توسعه کار و همچنین کامل کردن سبد محصولات به سراغ عرضه دستگاه چاپ دیجیتال رفته ایم، میتوان گفت که ما بیشتر برای توسعه بازار فروش جوهر هایمان (فول کالر) وارد این عرصه شدیم.
حدود پنج ماه از اولین تصمیم برای اجرای چنین نقشه ای می گذرد، دو ماه اول به رایزنی ها و اخذ قرارداد گذشت و حدود سه ماه پیش بود که اولین نمونه دستگاه های ما وارد بازار شد. ما با کارخانه سازنده وارد گفت و گو شدیم تا از این طریق برخی قطعات دستگاه را مطابق نیاز مصرف بازار خودمان شخصی سازی کنیم. ما دستگاهی مختص چاپ سابلیمیشن را ارائه می دهیم که کاملا متناسب و برای این کار طراحی شده است.
دستگاهی که ما ارائه می دهیم از برند افکت (effect) و مدل ۱۳۸۰۰ Ep است. این دستگاه دارای دو هد اپسون ۵۱۱۳ Epson است که در وهله ی اول نسبت به نمونه های معمول هدهای DX و DX اپسون که با قیمت ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار به فروش می رسد، قیمت مناسب تری دارد (حدود ۶۰۰ تا ۶۵۰ دلار) که هزینه های تولد شما را پایین می آورد.
همچنین پهنای این هد از دو مدل پیش گفته بیشتر است و طبیعتاً سرعت چاپ آن نیز بالاتر است. علاوه بر این ها سرعت پاشش این هد نیز از همتایان دیگر خود بالاتر است که به طور کلی توان تولید با ۴۰ درصد سرعت بیشتر را برای این دستگاه مقدور کرده است.
من با این دستگاه، چاپ دو پس را امتحان کرده ام که تا ۸۰ متر در ساعت سرعت چاپ داشته است، به طور مثال چاپ یک روسری با اندازه ۱۴۰ در ۱۴۰ سانتیمتر با این دستگاه یک دقیقه و ۲۵ ثانیه زمان می برد. معمولا برای جمع آوری رول چاپ شده در دستگاه های اینچنینی از یک موتور استفاده می شود که این کار باعث شده هنگام ضخیم شدن رول کار لفافه کردن آن با مشکل روبرو شود. ما در این دستگاه از دو موتور در چپ و راست رول استفاده می کنیم که به ما اجازه میدهد تا ۳۰۰ متر را (که عرف بازار محسوب می شود) به راحتی و بدون هیچ مشکلی جمع کنیم.
نوید عطارزاده مدیر فروش شرکت رایا شقایق آسیا فرد دیگری بود که در جلسه ی ما حضور داشت و پیرامون جوهرهای در حال عرضه این شرکت و مزیت های آن نسبت به دیگر برندهای موجود بازار سخن گفت. فول کالر جوهری است که امروز بیشتر فعالان چاپ دیجیتال در کشور با آن و کیفیت قابل قبولش آشنا هستند.
مزیت ها
شرکت رایا شقایق آسیا قبل از هر چیز به بحث کیفیت و در وهله های بعدی به مسئله مشتری مداری و قیمت تمام شده کالا توجه نشان داده است. ما با تمهیدات خاصی توانسته ایم قیمت را در کنترل خود بگیریم تا مشتری ما نیز بتواند با تکیه بر مواد اولیه ارزان، قیمت تولیدات خود را کنترل کند. ما تلاش کرده ایم کالایی که عرضه می کنیم ضمن کیفیت قابل قبول قیمت پایینی را نسبت به همتایان خود در بازار داشته باشد و علاوه بر آن نیز خدماتی حرفه ای و خاص را در اختیار مشتریان خود بگذاریم که مجموعه این تلاش ها توانسته شرکت رایا شقایق آسیا را در کانون توجه بازار قرار دهد.
تیم پشتیبانی فنی ما به صورت ۲۴ ساعته و کاملا رایگان آماده خدمات رسانی به مشتریان است. تیم ما پای دستگاه مشتری حاضر شده و در تنظیمات رنگ دستگاه ها به آنها کمک می کند. همچنین ما یکسری خدمات ویژه از جمله پروفایل سازی را برای آنها به انجام می رسانیم، یعنی مختصات رنگ را در سیستم آنها ثبت می کنیم تا در تولیدات بعدی به عنوان سرلوحه کارشان قرار گیرد و خروجی آنها را همگن کند.
مطالب زیادی در مورد پروفایل سازی توسط شرکت رایا شقایق آسیا به صورت فایل ویدیویی ضبط و بر روی آپارات بارگذاری شده تا آموزشی در این باب انجام بپذیرد. زمانی که ما یک تصویر را عکس برداری، اسکن و یا طراحی می کنیم، رنگ بندی آن با تکنیک RGB ثبت و ذخیره می شود اما هنگام چاپ باید به CMYK ترجمه شود.
پروفایل سازی یک تخصص ویژه است که ما آن را به صورت رایگان در اختیار مشتریانمان قرار می دهیم، ما به وسیله تجهیزات مخصوص، اسکنر و اسپکتروفتومتر مختصات رنگی کار چاپ شده را به صورت پکیج در سیستم رایانه ای مشتری ثبت می کنیم تا او در کارهای بعدی خود هم فایل های RGB را به این پروفایل ببرد و بعد به CMYK تبدیل کند تا به نهایت شباهت رنگ ها در کارهای چاپی خود برسد.
اگر مشتریان ما بخواهند هر یک از خدمات ما را به صورت جداگانه از شرکت های دیگری دریافت کنند باید متحمل هزینه های گزافی شوند که شرکت رایا شقایق آسیا با تمرکز و چاره اندیشی توانسته است این خدمات ویژه را برای بهبود هرچه بیشتر تولید ایرانی و رسیدن به اصل مشتری مداری پیاده سازی کند.
شرکت رایا شقایق آسیا همواره دغدغه ی مشتری را دغدغه خود می داند و به هر فروش به منزله ی آغاز یک تعهد می نگرد. ما در کنار مشتری قرار داریم و تمامی آنچه از دستمان برمی آید را برای او ارائه می دهیم. بارها شده که مسئله ای در دستگاه مشتری پیش آمده که اصلا ربطی به ما و محصولاتمان نداشته و به سهل انگاری اپراتور و یا حتی ولتاژ برق مربوط بوده اما تیم فنی ما خود را متعهد دانسته و به شرکت مربوط کمک رسانی کرده است.
با این دیدگاه است که می توانم بگویم مشتریان ما همگی از دوستان ما هستند و هدف مشترکی بین ما وجود دارد که ورای مسائل مالی و بازار عمل می کند. موجودی کالا از علی الخصوص در وضعیت فعلی یکی از مواردی است که برای مشتریان ایجاد دغدغه کرده است و این یکی از مزیت های کار با محصولات ما است که از چند لیتر تا چند تن جوهر را به راحتی و به سرعت در اختیار مشتریان خود قرار می دهیم.
شرکت های فعال در حوزه چاپ دیجیتال، پیش از هرچیز فروشنده دستگاه هستند و چون سود آنها در این کار است تمامی سرمایه خود را صرف گسترش بازار آن کرده اند، در حالی که بخش تخصصی کار ما عرضه جوهرها برای چاپ دیجیتال است و از این رو عمده ی سرمایه شرکت هم مصروف این بخش شده و پوشش خوبی بر بازار این بخش داده شده است.
هدف ما از ابتدا هم بر این منوال بوده که در کنار رفع نیاز مشتریانی که مصرف کمی دارند، به مرتفع سازی احتیاجات کارخانه های بزرگ نساجی و رنگرزی نیز بپردازیم. از این رو می توانیم با اطمینان در این باره بگوییم که شرکت رایا شقایق آسیا اکنون می تواند تا چندین تن جوهر را در اسرع وقت به متقاضیان بازار تحویل دهد که مطمئناً چنین عملی در وضعیت فعلی کمک شایانی به تولیدکنندگان داخلی محسوب می شود.
فول کالر
فول کالر که ما نماینده رسمی تولیدات آن هستیم یک برند چینی درجه یک است و ما همواره با سری بالا مبدا برند خود را معرفی می کنیم چرا که مهد رنگدانه دیسپرس و سابلیمیشن از زمان امپراطوری چین در این کشور بوده و کماکان هم تولیدات برخی از کارخانجات این کشور را می توان جزء بهترین و با کیفیت ترین محصولات دانست.
چندین سازنده ی بزرگ در کشور چین وجود دارند که طبعاً کیفیت تولید متغیری را دارا هستند، اما باید توجه داشت تولیدات آنها همگی ملزم به رعایت حداقلی از استانداردها هستند که این نکته از به وجود آمدن تغییرات فاحش در تولیدات آنها جلوگیری می کند، ضمن اینکه ما نیز به عنوان یک وارد کننده متعهد، برند قابل عرضه خود را با تحقیق از میان بهترین های بازار چین انتخاب کرده ایم.
سازمان بهداشت جهانی (که در آمریکا واقع است) بر تولیدات کارخانه هایی که با مواد شیمیایی سر و کار دارند نظارت کاملی دارد و کارخانه فول کالر از معدود تولید کنندگان جوهر سابلیمیشن است که توانسته گواهینامه هایی در مورد سامت تولیدات خود برای محیط زیست و مصرف کاربران را از این سازمان دریافت کند.
مشتریان ایرانی عمدتاً با چنین گواهینامه هایی آشنایی ندارند اما شرکت رایا شقایق آسیا خود را موظف دانسته که چنین مسائل مهمی را با آنها در میان بگذارد و ضمن مطمئن سازی آنان در هنگام استفاده از این تولیدات آنها را با اهمیت این گواهینامه ها آشنا کند تا در هنگام خرید و استفاده از دیگر جوهر ها نیز، آن را از فروشنده تقاضا کنند.
نویسنده: میلاد حاتمی لندی
منتشر شده درشماره ۱۶۳ نشریه چاپ و نشر – شهریور ماه ۱۳۹۷