بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی تهران برای نمایش نمایشگاه توانمندی های صنعت چاپ و بسته بندی با حضور ۲۲۰ شرکت داخلی صبح جمعه (۹ مهر) به مدت چهار روز فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. این نمایشگاه بهصورت مجازی نیز رخدادهای این رویداد را پوشش خواهد داد.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از ایبنا، کمتر از ۴۸ ساعت دیگر، بیست و هشتمین نمایشگاه بینالمللی چاپ و بستهبندی تهران با حضور شرکتهای معتبر چاپ و بستهبندی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد؛ این نمایشگاه در آستانه ۳۰ سالگی قرار دارد با کولهباری از تجربه و دستاوردهای مختلف توانمندی های صنعت چاپ و بسته بندی را در معرض دید علاقمندان قرار خواهد داد.
این نمایشگاه طی بیستوهفت دوره، تلاش کرده است با در کنار هم قراردادن فعالان حوزههای مختلف صنعت چاپ، زمینه نمایش توانمندی های صنعت چاپ و بسته بندی را فراهم کند. تجربه نشان داده است که نمایشگاه برای شرکتهایی که سابقه و برند دارند، میتواند بهعنوان عامل قدرتنمایی و حفظ جایگاه باشد، از سوی دیگر شرکتهای تازه تاسیس نیز میتوانند از نمایشگاه به عنوان فرصتی برای ارزیابی میزان کارایی استراتژیهای بازاریابی مجموعهشان استفاده کنند.
این نمایشگاه صبح روز جمعه ۹ مهرماه ساعت ۱۰ صبح با افتتاح سالن ۳۸ بهطور رسمی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد، نمایشگاهی که میتواند با نمایش توانمندی های صنعت چاپ و بسته بندی سهم بهسزایی در تولید رونق ملی داشته باشد و با توجه به تاکیدات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روز ملی صنعت چاپ مبنی بر ملی شدن این صنعت، زمینههای آن را فراهم کند.
ارائه توانمندی های صنعت چاپ و بسته بندی در فضایی ۱۲ هزار متری
جلیل غفاریرهبر، رئیس هیاتمدیره شرکت آروین مهر فجر(مجری برگزاری نمایشگاه) در این زمینه با اشاره به حضور شرکت در نمایشگاه بیستوهشتم، گفت: امسال نمایشگاه در فضایی به وسعت ۱۲ هزار متر و در شش سالن ۳۸، 38B، 44A، ۳۵، 31A و 31B برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به آغاز واگذاری غرفهها به شرکتکنندگان، توضیح داد: ۲۲۰ شرکت امسال در نمایشگاه حضور دارند و جدیدترین دستاوردهای و توانمندی های صنعت چاپ و بسته بندی را در حوزههای مختلف صنعت چاپ به نمایش میگذارند.
غفاریرهبر با تاکید بر اهمیت برگزاری نمایشگاه چاپ و بستهبندی تهران، یادآور شد: اگرچه در روزهای سخت کرونایی قرار داریم اما با توجه به گسترش واکسیناسیون در کشور، امیدواریم استقبال فعالان این صنعت از نمایشگاه همچون سالهای گذشته پربازده و مفید باشد و دستاندرکاران صنعت چاپ از آن منتفع شوند.
لزوم توجه و حمایت از نمایشگاههای تخصصی
یکی از ویژگیها و کارکردهای نمایشگاههای تخصصی در همه کشورها افزون بر نمایش توانمندی های صنعت چاپ و بسته بندی کمک به توسعه صادرات، همچنین رونق تولیدات داخلی است. ایران نسبت به کشورهای منطقه در حوزه چاپ، دارای فناوریها و توانمندیهای بسیار ارزشمندی است که با تکیه بر همین تواناییها میتواند بخش عمده بازار کشورهای همسایه را در دست بگیرد. اما برخی محدودیتها مانع این شده است تا نمایشگاهی با این سابقه بتواند به جایگاه اصلی و واقعی خود دست پیدا کند.
غلامرضا شجاع، رئیس بخش تشریفات بیستوهشتمین نمایشگاه بینالمللی چاپ و بستهبندی تهران، گفت: ما از سه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیران زیرمجموعهشان، همچنین روسای کمیسیونهای فرهنگی و صنعت مجلس شورای اسلامی برای حضور در نمایشگاه امسال دعوت کردهایم.
وی افزود: همچنین دعوت از انجمنها، اتحادیهها و تشکلهای مختلف حوزههای مختلف صنعت چاپ و نشر، مطبوعات و .. که به نوعی با این صنعت در این ارتباط هستند و جلوه ای از توانمندی های صنعت چاپ و بسته بندی هستند نیز در برنامه ما بوده است.
شجاع با بیان اینکه متاسفانه در کشور، به نمایشگاهها نگاه حرفهای نمیشود، عنوان کرد: در همه کشورها نمایشگاههای تخصصی برگزار میشود تا برای صنایع داخلی آن کشور تبلیغات خوبی باشد و چشمانداز صادراتی آنها توسعه پیدا کند، اما در کشور ما توجه زیادی به این موضوع نمیشود.
وی یادآور شد: در حوزه تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت چاپ مشکل داریم و به حمایت دولت نیاز داریم، در این زمینه دولت میتواند با اختصاص امتیازهایی به برگزارکنندگان نمایشگاه شرایط تامین این مواد را تسهیل کند؛ بهعنوان مثال میتوان زمینهای ایجاد کرد تا هر شرکت معتبری که در حوزه مواد اولیه یا ماشینآلات به روز صنعت چاپ در نمایشگاه شرکت کند، میتواند غرفه رایگان یا با تخفیف داشته باشد و حتی هزینههای آنها را پرداخت کنند.
وی یادآور شد: الان تعداد زیادی از نمایشگاههای چاپ دنیا، سالها به این شیوه عمل کردند تا توانستند جایگاه خود را به دست بیاورند، نمایشگاه چاپ ترکیه که اواخر مهرماه امسال برگزار میشود، ۲۰ سال قبل چاپخانهداران ایرانی را دعوت میکرد و هزینه اقامت آنها را پرداخت میکرد تا ضمن ارائه توانمندی های صنعت چاپ و بسته بندی کشور خود اعتبار و جایگاه ویژه همچنین بازار پیدا کند.
شجاع با بیان اینکه نمایشگاه چاپ ترکیه امروز یکی از نمایشگاههای معتبر منطقه به شمار میآید، گفت: آنها با تمهیدات یکسری اقدامات توانستند به هدف خود دست پیدا کنند اما در ایران، نگاه به نمایشگاه فقط یک نگاه درآمدزایی است و نگاه بلندمدت به آن وجود ندارد.
وی با اشاره به کماهمیت بودن نمایشگاهها بهخصوص نمایشگاههای تخصصی برای مدیران، عنوان کرد: برای مراسم افتتاحیه یا بازدید از نمایشگاه بارها و بارها نامهنگاری و تلفن بزنیم تا قبول کنند بهعنوان مسئول به نمایشگاه بیایند در حالی که نباید چنین باشد.
حال باید منتظر شروع ماراتن بیستوهشتمین نمایشگاه چاپ و بستهبندی تهران بود، نمایشگاهی که میتواند با برنامهریزی در حوزههای مختلف و جذب نمایندگان کمپانیهای معتبر بینالمللی، علاوه بر نمایش توانمندی های صنعت چاپ و بسته بندی و کمک به توسعه صنعت چاپ کشور، دستاوردهای ارزشمندی برای این صنعت به ارمغان بیاورد.
میتوان گفت از آنجایی که صنعت چاپ و بستهبندی بر تمام صنایع تاثیرگذار است، نمایشگاه چاپ و بستهبندی تهران میتوانند مانند دورههای پیشین ضمن در معرض دید قرار دادن توانمندی های صنعت چاپ و بسته بندی، زمینه رونق بخشی صنایع دیگر را فراهم کند؛ رونقی که در نهایت به نفع اقتصاد ملی کشور است.
نمایشگاه مجازی به کمک نمایشگاه فیزیکی میآید
حمیدرضا فرخ، مسئول ستاد خبری و طراح ویژه برنامههای صوتی و تصویری نمایشگاه چاپ امسال، با اشاره به نامگذاری روزهای نمایشگاه چاپ تهران، گفت: روز جمعه ۹ مهر، روز توسعه چاپ و بستهبندی، بایدها و نبایدها، شنبه ۱۰ مهر، روز نکوداشت چهرههای ماندگار، یکشنبه ۱۱ مهر، روز هنر چاپ و بستهبندی در توسعه صادرات و دوشنبه ۱۲ مهر روز نوآوریهای استارتاپی نامگذاری شده است.
وی همچنین از برگزاری نمایشگاه مجازی همزمان با نمایشگاه چاپ تهران خبر داد و افزود: این نمایشگاه مجازی جهت نمایش توانمندی های صنعت چاپ و بسته بندی همزمان با افتتاحیه فیزیکی، فعالیت خود را با گروه «نمالاین» آغاز میکند و تلاش شده است که در آن توجه ویژهای به تجربه کاربری بازدیدکنندگان و غرفهداران شود، برای غرفهداران نیز امکانات مناسبی پیشبینی شده و برای جلب و جذب بازدیدکنندگان تبلیغات متناسب در نظر گرفتهایم.
فرخ ادامه داد: از دیگر امکاناتی که برای نمایشگاه در نظر گرفتهایم؛ برگزاری جلسات ویدیویی، امکان جستجوی محصول، امکان مدیریت پیامها، بازار کار و امکان درج آگهیهای استخدام و گزارشهای آماری متنوع برای غرفهداران برای ارزیابی بهتر است.
وی با بیان اینکه نخستینبار فضایی برای جلسات و گفتمانهای تخصصی پیشبینی شده است، گفت: برای انجمنهای علمی، شرکتهای نوآور استارتاپی و دانشبنیان، طراحان گرافیست، همچنین مدرسان، کارشناسان و متخصصان حوزه چاپ فضایی تخصصی در نظر گرفتهایم.
بیشتر بخوانید: برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی در تاریخ مقرر
فرخ در ادامه از اجرای طرح گالری موزه آثار چاپ و بستهبندی، نخستینبار در نمایشگاه، خبر داد و گفت: در این بخش، فضایی برای نمایش آثاری که طی چند دهه گذشته از سوی هنرمندان و متخصصان ایرانی تولید و ارائه شده، پیشبینی کردهایم که شامل پوسترهای هنری، ورزشی، سینمایی و محصولات بستهبندی است.
به گفته وی، این فضا امسال بهصورت نمادین طراحی شده و قرار است در سالهای بعد، برنامههای مفصلتر و وسیعتری در فضای بزرگتر اجرا شود.
فرخ، همچنین از اجرای ویژه برنامههای تصویری در قالبهای مختلف خبر داد و گفت: گفتوگو با غرفهداران و بازدیدکنندگان در حاشیه نمایشگاه، برگزاری نشستهای تخصصی بهصورت حضوری و آنلاین و گزارشهای میدانی و نمایشگاهی از سوی تیمهای تصویربرداری در سه گروه استودیویی، پرتابل پخش زنده، پرتابل تولیدی ازجمله اقداماتی است که دنبال خواهیم کرد.