مشکلات و تنگناهای حوزه نشر کتاب

    0
    73
    موسسه انتشاراتی

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین؛ در روزهای پاندمی کرونا و در شرایطی که رستوران ها و اغلب مشاغل به فعالیت خود ادامه می دادند، کتاب فروشی ها تعطیل شدند و کسی هم اعتراضی نداشت. عدم حمایت نهادهای مربوطه از حوزه نشر کتاب و نبود برنامه جامع حمایت از ناشران، در کنار فرهنگ کتاب نخواندن، صنعت نشر را کم رمق تر از همیشه کرده است.

    در این میان ناشران غیر دولتی و انتشارات های کوچک که معمولا دستشان از کاغذ دولتی و یارانه ها و بودجه های عمومی کوتاه است، مشکلات مضاعفی دارند. به سراغ یکی از ناشران موفق کشور رفته ایم. ناشری که در سال های نه چندان طولانی فعالیت، حدود ۳۰۰ عنوان کتاب را روانه بازار کرده است. مهسا مردانی مدیر انتشارات آپریس به بیان مشکلات و تنگناهای حوزه نشر کتاب پرداخته است.

    حوزه نشر کتابوی گفت: در یک سال اخیر آمار نشر و چاپ کتاب سیر نزولی قابل توجهی داشته است و در کنار آن قیمت کتاب هم بنا به ملزومات و نبود کاغذ در قیاس با سال گذشته بیش از ۵۱ درصد افزایش داشته است. با توجه به آمار ۱۶ هزار جواز نشر در کشور صادر شده است،

    مردانی  اشاره کرد:  تعداد کتابفروشی‌ها به ۵۰۰۰ واحد هم نمی‌ رسد و این نبود توازن میان صنعت نشر در ایران و عدم حمایت نهادهای مربوطه و بی توجهی بیشتر با آغاز همه گیری کرونا و تعطیلی های پی در پی کتابفروشیها (در حالی که رستوران ها و سایر بخش ها به فعالیت خود در همان زمان ها ادامه می دادند) و همچنین نبود برنامه ای جامع برای حمایت از فعالیت این حوزه، فشار بیشتری برایشان ایجاد شده است. 

    مدیر انتشارات آپریس توضیح داد: همه چیز با توجه به بیماری کرونا تغییر کرده است، اما اگر بخواهیم به وضعیت پیش از آن نگاه هم کنیم، یعنی زمانی که کرونا و تعطیلی برای کتاب فروشی ها و نمایشگاه های کتاب نیز وجود نداشت، اوضاع چاپ و حوزه نشر کتاب با نبود کاغذ و گرانی مواد اولیه که همراه با ارز چندین برابر شد، هزینه و کار ما را با لطمه های فراوانی همراه کرد و نبود کمک و حمایت دولتی و نهادهای مسئول برای فعالین حوزه ی نشر راه را با دشواری های بسیاری در این سال ها همراه کرده است که نشان آن را میتوانیم در افول تمامی بخش های آماری و غیر آماری در بخش کتاب دید.

    بیشتر بخوانید: ۳۷ درصد رشد چاپ کتاب در استان اصفهان

    دید دولت سیزدهم به حوزه نشر کتاب

    وی خاطر نشان کرد: اگر چه موضوع مالی برای هر انتشاراتی اهمیت دارد و بی توجهی بدان به خصوص در حال حاضر ممکن است موجب تعطیلی انتشارات شود، اما نشر آپریس در همه ی این مدت با هدفی که داشته است ادامه می دهد و جدی تر از قبل برای حمایت نویسندگان و مترجمان و چاپ کتاب هایشان در تلاش خواهیم بود، چرا که می بایست فرهنگ کتابخوانی و انتقال آگاهی از طریق کتاب کار هر نشری باشد، آن هم در هر شرایطی.

    مدیر انتشارات آپریس افزود: باید دید در ادامه، برنامه های دولت جدید در این حوزه چیست و آیا حمایتی از ناشران کشور همچون نشر آپریس که با وجود موانع بسیار به فعالیت خود می خواهند ادامه دهند وجود دارد یا خیر؟

    منبع: جمهوریت

    مقاله قبلیخاستگاه کوچینگ
    مقاله بعدیبرگزاری دوازدهمین دوره جشنواره صنعت چاپ استان لرستان

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.