همزمان با سومین روز نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران نشست تخصصی نقش چاپ و بسته بندی در تحقق اقتصاد هنر برگزار شد.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از بازارکار، این نشست با حضور دکتر محمد بیطرفان رئیس علمی فناوری چاپ ایران ، مهندس مرتضی حاکی مدیر مجتمع چاپ و بسته بندی ، احمدرضا اعتماد مظاهری مدیرعامل تعاونی چاپخانهداران تهران، دکتر مهدی بیات استاد دانشگاه علم و صنعت، مهندس مهدی محبی رئیس اتحادیه چاپخانه داران آذربایجان غربی و دکتر بهنام زنگی برگزار شد.
صنعت چاپ و بسته بندی ارزش آفرین است
رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران نیز در این نشست با اشاره به اینکه مهمترین اولویت در موضوع اقتصاد مقاومتی باید توجه و توسعه چاپ و بسته بندی به عنوان یکی از زیرساخت های بنیادی هر توسعه ای در کشور باشد خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ریاضتی نیست بلکه اقتصاد متکی بر سرمایه های انسانی و مادی داخلی است و رویکردی صادرات محور دارد.
بیطرفان در ادامه با اشاره به اینکه صنعت چاپ و بسته بندی ارزش آفرین است تاکید کرد: ترویج فرهنگ مصرف کالاهای ساخت ایران و زمینه سازی برای تقویت حس تعصب نسبت به این مهم نیازمند عزم ملی است.
وی تنها راهکار برای رفع بیکاری جوانان، افزایش تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی را افزایش کیفیت و تولید انبوه و کاهش قیمت تمام شده از یک سو و تقویت باور عمومی نسبت به made in Iran و مصرف کالاها و خدمات ایرانی توسط آحاد مردم از سوی دیگر است.
رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران یکی از گلوگاه های تاثیرگذار در کاهش اقبال جامعه نسبت به خرید کالاهای ایرانی را نداشتن کیفیت قابل رقابت در حوزه طراحی بسته بندی و غفلت تولید کنندگان نسبت به خلاقیت و نوآوری مستمر در حوزه چاپ و عدم ایجاد بسترهای لازم برای خلق، توسعه و بکارگیری شرکت های دانش بنیان در حوزه صنعت چاپ است.
هر کسب و کاری برای موفقیت نیازمند اولویت دادن به دیجیتال مارکتینگ است
یک کارآفرین و صنعتگر حوزه چاپ و بسته بندی با اشاره به اهمیت دیجیتال مارکتینگ در رونق بخشی به اقتصاد فرهنگ و هنر معتقد است؛ هر کسب و کاری برای موفقیت نیازمند اولویت دادن به دیجیتال مارکتینگ است.
مهندس مرتضی حاکی در حاشیه نشست نقش چاپ و بسته بندی در تحقق اقتصاد فرهنگ و هنر که در نمایشگاه بین المللی چاپ و بسته بندی درمحل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد گفت: دیجیتال مارکتینیگ موضوعی است که درچند سال گذشته جای خود را به عنوان یک واحد کارآمد و مستقل باز کرده است و نقش بسیار مهمی در توسعه کسب و کارها دارد.
وی با اشاره به اینکه یکی از ضعف های اصلی حوزه های مختلف کسب و کار از جمله حوزه چاپ و صنعت چاپ و بسته بندی نپرداختن به دیجیتال مارکتینگ است خاطرنشان کرد؛ صنعت چاپ در حوزه دیجیتال مارکتینگ ضعیف عمل کرده و این صنعت و فعالان این حوزه به عنوان یک صنعت ارزش آفرین نیازمند توجه بیشتر به مقوله دیجیتال مارکتینگ است.
مدیر مجتمع چاپ و بسته بندی آراد با اشاره به اینکه بازاریابی دیجیتال شامل مجموعه همه ابزارها و فعالیتهایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال) مورد استفاده قرار میگیرند خاطرنشان کرد: یکی از ضرورت هایی که همه کسب و کارها بویژه صنعت چاپ و بسته بندی باید به آن توجه نمایند این است که دیجیتال مارکتینگ هزینه ها را کاهش می دهد و بازاریابی ها تسهیل می نماید و زمینه چابکی و موفقیت آن ها را در عرصه ملی و بین المللی فراهم می نماید.
وی بر تقویت زیرساخت های ملی و بین المللی برای توسعه دیجیتال مارکتینگ و ثروت افزایی از این طریق اشاره کرد و گفت: در این حوزه یکی دیگر از ضرورت ها تقویت زیرساخت ها فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه فناوری اطلاعات ملی است تا با اختلال در این حوزه کسب و کارها و دیجیتال مارکتینگ آنها دچار تزلزل نشود چرا که در اختلال اخیر اینترنت بسیاری از کسب و کار دچار مشکل شدند.
حاکی رونق بخشی به کسب و کار ها در توجه به فناوری اطلاعات و دیجیتال مارکتینگ عنوان کرد و گفت: در این حوزه نیازمند تقویت آموزش های رسمی و غیررسمی منسجم، کامل و دارای سرفصل های به روز هستیم.
این کارآفرین جوان بر توسعه اموزش های مهارتی دیجیتال مارکتینگ بر اساس علوم روز و براساس فرهنگ بومی کشورمات تاکید کرد.
مهندس مرتضی حاکی کارآفرین جوان و مدیرعامل مجتمع چاپ آراد نیز گفت: صنعت چاپ یک صنعت مادر است و با سرمایه گذاری کم می تواند اشتغال آسان و فراوانی ایجاد کند و ما توانستیم با همه مشکلات اقتصادی و رکود بیش از هفتاد شغل مستقیم و ۲۵۰ شغل غیرمستقیم ایجاد کنیم.
دیر به فکر اهمیت صنعت چاپ افتادیم
دکتر مهرداد بیات نیز با اشاره به اینکه صنعت چاپ به عنوان صنعت زیربنایی در توسعه فرهنگ و تمدن جهانی است گفت: : ایران ظرفیت ها و توانمندی های بسیاری در حوزه فرهنگ و هنر و صنایع فرهنگی دارد و در صورت حمایت از این صنعت می توانیم حرف های زیادی برای گفتن داشته باشیم.
دکتر مهرداد بیات با اشاره به اینکه صنعت چاپ در دنیا بیش از پانصد سال سابقه دارد خاطرنشان کرد: این در حالی است که تازه به فکر افتادیم که باید در مقاطع کارشناسی ارشد نیرو تربیت کنیم و باید به ارتباط دانشگاه و صنعت و جامعه اهمیت بدهیم.
صنعت چاپ و بسته بندی پیش نیاز سایر صنایع و بخش های صنعتی است
دکتر حجت محبی رئیس اتحادیه چاپخانه داران آذربایجان غربی نیز در این نشست با تاکید به اینکه صنعت چاپ در صورت حمایت می تواند نقش مهمی در توسعه کشور ایفا نماید گفت: صنعت چاپ و بسته بندی پیش نیاز سایر صنایع و بخش های صنعتی است و توسعه فرهنگی و توسعه اجتماعی هر جامعه نیز مدیون صنعت چاپ است.