کاغذی که ضد آب است، در برابر آتش مقاومتی دوچندان دارد، روغن را به خود جذب نمی کند، در برابر پارگی مقاوم است، چاپ پذیری بی نظیری دارد، تهیه ی آن هزینه ی کمتری را نسبت به دیگر همنوعان طلب میکند و بسیاری از مزیت های دیگری که در این کنکاش آموختیم کافی است که هر عقل سلیمی به عنوان راهی برای ارتقاء، توسعه و گذر از بحران، کاغذ سنگ را به کسب وکار خود دعوت کند. ما در گفت وگو با مهندس سلطانی مدیرعامل شرکت صنعت و تجارت گستر اطلس ایرانیان (که در گفت و گوهای اخیر به نظرتان رسید) بیشتر به چیستی و روش تولید، مباحث علمی و زیست محیطی پیرامون کاغذ سنگ پرداختیم.
در این مصاحبه اما طرف گفت وگوی ما مهندس ملک نژاد، مدیر بازرگانی؛ شرکت صنعت و تجارت گستر اطلس ایرانیان که شرکتی پیشرو است که به ما انواع این کاغذ را معرفی کرده و دست به تشریح وضعیت آن در بازار امروز کشور زده است. همچنین مباحثی نیز در مورد آینده پژوهی و شبه های پیرامون این محصول مطرح شد که ما را هر چه بیشتر با کاغذ سنگ آشنا کرد.
شما به عنوان مدیر بازرگانی شرکت اطلس ایرانیان؛ وضعیت کاغذ سنگ در بازار ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟
در ایران به دلیل وجود ساختار سنتی در صنعت چاپ و بسته بندی متأسفانه قسمت عمده بازار هدف ما اطلاعات صحیحی درباره کاغذ سنگ ندارند. در مجموعه اطلس ایرانیان طی چند سال گذشته تلاش بسیاری در حوزه بازار سازی و بازاریابی درزمینه ی کاغذ سنگ صورت پذیرفته و به جد این مجموعه را می توان تنها مرکز اطلاع رسانی صحیح و استاندارد در این حوزه به حساب آورد. سایر مجموعه های مدعی در این حوزه یا در مقام رقیب، اساساً محصولی به معنای واقعی کاغذ سنگ ندارند و یا ثانیاً در مقام منتقد، از تخصص و دانش لازم در این حوزه برخوردار نیستند.
مخاطبان کلی کاغذ سنگ، چه خریداران و چه پژوهشگران و افراد علاقه مند به علم کاغذ، همگی خواهان آگاهی بخشی و اطلاع رسانی درست درباره ی این محصول هستند و شرکت اطلس ایرانیان با بنا نهادن استراتژی مناسب به طرق مختلف از قبیل چاپ کاتالوگ و بروشور، ارائه نمونه انواع کاغذ سنگ در قالب کالیته های زیبا و متنوع، ایجاد وب سایت دو زبانه در حوزه کاغذ سنگ، ارسال رایگان نمونه کاغذ سنگ برای انواع تست و آزمایش در مراکز متنوع صنعتی (صنعت چاپ، صنعت لیبل، صنعت بسته بندی و …)، چاپ نمونه مجله، دفتر، کتاب و حتی به طبع رساندن قرآن کریم با این کاغذ نفیس، گام های مؤثری در شناساندن کاغذ سنگ به مخاطبان خود برداشته است.
شما مخاطبان اصلی خود در بازار ایران را چه کسانی می دانید؟
به نظر من تمام افراد مشغول در صنعت چاپ، صنعت لیبل و صنعت بسته بندی جزو مخاطبان کاغذ سنگ محسوب می شوند و این که کاغذ سنگ در کجا مصرف بهینه ای دارد برمی گردد به کم و کیف آگاهی مخاطبین از ویژگی های منحصربه فرد این محصول.
ویژگی های بارز کاغذ سنگ عبارت اند از: واترپروف بودن، گریس پروف بودن، مقاومت در برابر پارگی، مقاومت در برابر اشتعال، ضد اسید، ضد باکتری، ضد حشره، نرم و دارای لطافت خاص، چاپ پذیری عالی و از همه مهم تر اینکه کاغذ سنگ کاملاً دوستدار طبیعت است. این نکته (دوستدار طبیعت بودن) به این معنا است که در تولید آن هیچ درختی قطع نشده، هیچ آبی به هدر نرفته و درنتیجه ی تولید آن آلودگی ناشی از انتشار گازهای سمی آلاینده هوا به کمترین میزان خود می رسند.
همچنین لازم به ذکر است که طبق تحقیقات به عمل آمده این محصول تماماً قابلیت بازیافت و برگشت به چرخه تولید مجدد را دارد و در شرایط طبیعی در برابر تابش نور آفتاب تجزیه پذیر است و کمترین میزان ایجاد آلودگی را به نسبت سایر اقلام کاغذی و بسته بندی، برای محیط زیست در بر دارد.
مخاطبان کاغذ سنگ ابتدا حرفه و شغل خود را به ما معرفی می کنند و سپس کارشناسان فنی شرکت برحسب حوزه فعالیت مخاطبان اهمیت بهره وری از کاغذ سنگ و خلاقیت های مربوط به هر کاربری را برای آن ها توضیح می دهند.
آیا کاربردهای کاغذ سنگ اساساً در ایران بومی سازی شده اند؟ شما اشاره هایی کلی به حوزه های مربوط آن داشتید که خبر از تنوع کاربری این محصول می داد. چون بخشی از مخاطبان مجله ما را افراد مشغول در حوزه ی تبلیغات و بازاریابی تشکیل می دهند می پرسم که این حوزه های متعدد چگونه شناسانده می شوند؟
در ارتباط بومی سازی باید بگویم که شرکت اطلس ایرانیان از بدو شروع فعالیت تجاری در این حوزه تمام اهتمام خود را بر این گذاشته تا این کاغذ دوستدار محیط زیست و ارتقادهنده ی صنعت را به هموطنان و صنایع ذینفع معرفی کند. ما آنها را با مزیتهای بی نظیر این محصول آشنا کرده و از همه ی حوزه های مربوط که کاغذ سنگ در آنها مصرف دارد خواستیم تا با توجه به توانمندیهای فنی خود از این کاغذ استفاده کنند.
از این رو سعی شده با بهره گیری از دانش فنی اصحاب صنعت چاپ گام های مؤثری در این زمینه برداشته شود، استقبال از دعوت ما هم به خوبی اجابت شد و کار به نحوی پیش رفت که تاکنون کاربردهای متنوعی از این کاغذ شناسایی و بر اساس آن تولید صورت گرفته است.
اضافه می شود که بعضاً حوزه های یافت می شوند که خود کارشناسان ما نیز پیش زمینه فکری درباره آن ها نداشته اند ولی بسیار هستند افرادی که روی انواع کاغذهای موجود در بازار کار کرده، از خلاقیت های خود استفاده کرده و موارد متنوع و بکری از آن را به بازار مصرف معرفی کرده اند.
استراتژی محوری شرکت اطلس ایرانیان صرفاً تأمین کاغذ سنگ مورد نیاز مخاطبان و مشتریان است و به هیچ عنوان سیاست تولید محصولات با کمک کاغذ سنگ و رقابت با بازار مصرف و مشتریان خود را ندارد. این شرکت صرفاً افتخار همراهی دوستان در بهره وری از کاغذ سنگ را دارد.
ما همواره به دنبال شناساندن مزیت های این محصول منعطف به بازار مصرف هستیم و در این راه موارد بسیار زیادی وجود داشته که مدیریت مجموعه، مقادیر قابل توجهی از این کاغذ نفیس را به طور رایگان در اختیار مراکز تحقیقی و آزمایشگاهی قرار داده است تنها به این امید که در راه اشاعه ی این آگاهی گامی فراتر گذاشته باشد.
لطفاً کمی هم در مورد انواع این کاغذ و مصارف عام آن نیز توضیح دهید.
در مورد انواع کاغذ سنگ ارائه شده توسط این مجموعه و مصارف آنها باید گفت که این محصول در حال حاضر به چهار گروه کلی تقسیم می شود که من آنها را بر اساس گرماژ کاغذ از نازک به ضخیم دسته بندی میکنیم.
گروه SP شامل کاغذهایی با ۵۰، ۸۰ و ۱۰۰ میکرون که دارای مجوز FDA آمریکا بوده و ۱۰۰ درصد بهداشتی و خاص صنایع غذایی و دارویی است.
لایه داخلی بسته بندی های غذایی، لفاف نازک بسته بندی همبرگر، لفاف نازک انواع صابون، چاپ IML، بسته بندی دستمال های مرطوب، ماسک صورت، درب لیوان های مخصوص نوشیدنی، قهوه و چای، پاکت های دارویی، لایه داخلی بسته بندی های دارویی، پاکت های ضد کپک برای نگهداری گیاهان، چاپ های لوکس و ظریف، کاغذ بسته بندی کره و عوامل مشابه مصارف نامبرده همه بخشی از موارد استفاده ی بی شمار این گروه از کاغذ سنگ ها هستند.
گروه RP شامل کاغذهایی با ۱۰۰، ۱۲۰، ۱۴۰، ۱۶۰، ۱۸۰ و ۲۰۰ میکرون است. لایه بیرونی کارتن های که با ماشین های افست چاپ می شوند، کاغذهای اریگامی، کاغذ یادداشت، تهیه انواع نقشه، نقشه های مخصوص اسکی، دفترچه یادداشت، پاکت نامه، تولید کتاب، تهیه کاغذهای پشت چسبدار، انواع تقویمها، چاپ پوستر، لیبل های روی شیشه شربت، سایه بان، پاکت های تبلیغاتی، چرم مصنوعی، پوشش کتاب های ساخته شده با جلد سخت و ساک دستی برخی از استفاده های است که برای کاغذهای RP تعریف شده اند.
گروه RB شامل کاغذهایی با ۲۵۰، ۳۰۰، ۳۵۰ و ۴۰۰ میکرون می شود. پاکت های تبلیغاتی، بروشور و جلد مقوایی برای کاتالوگ و بروشور، کارت های ویزیت، کارتهای نام گذاری گیاهان، کارت های دعوت، بسته بندی مواد غذایی که در یخچال نگهداری می شوند، درست کردن کاردستی، کارت های کالیته و لباس، کاور، استند و ساک دستی نیز بخشی از مصارف این نوع کاغذ محسوب می شوند.
گروه ST شامل کاغذهایی با ۴۰۰، ۵۰۰، ۶۰۰ و ۷۰۰ میکرون است که ضخیمترین نمونه های کاغذ سنگ محسوب می شوند. محفظه نگهداری صابون، کاور موبایل، ظروف مخصوص غذا، جعبه مخصوص میوه، بسته بندی های سطل ماست، ظرف های مخصوص شیرینی، کارت های خرید و عضویت (جایگزین PVC) بسته بندی های بستنی، بسته بندی های مخصوص محصولات دریایی، کارت های تلفن و سایر محصولاتی که برای تولید آنها از کاغذ ضخیم استفاده می شود، می توانند این کاغذ را برای حصول به بهترین نتیجه انتخاب کنند.
بیشتر بخوانید: شرکت صنعت و تجارت گستر اطلس ایرانیان/ تجارت سالم در محیطی سبز
ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتید. به عنوان سؤال آخر از شما می پرسم که کاغذ سنگ در صنایع چطور می تواند جایگزین سایر کاغذها بشود؟
قبل از هر چیز باید دانست که هدف اصلی کاغذ سنگ جایگزین شدن با محصولات کاغذی در تمام حوزه های موجود در بازار و صنعت نیست. معالوصف در حال حاضر مخاطبان ما در برخی صنایع با شناخت و آگاهی نسبت به خصوصیات و مزایای این محصول و نیز آگاهی از قیمت تمام شده مناسب تر آن نسبت به هم نوعان خود، شروع به بررسی و آزمایش این محصول در فرآیند تولیدشان کردند.
آنها آگاهی های قبلی را به دست آورده بودند اما وقتی عملاً باکیفیت خروجی مواجه شدند مصرف کلی شان را بر روی این محصول گذاشتند و شروع به جایگزینی آن با کاغذهای مصرفی قبلی کردند.
به عنوان مثال با موفقیت آمیز بودن تستهای انجام شده روی این کاغذ در حوزه چاپ لیبل این محصول توانست توجه بسیاری از فعالان این بخش از بازار را به خود جلب کند. این استقبال به شکلی بود که در حال حاضر سهم درخور توجهی از لیبل های چاپ شده مورد مصرف در صنایع شوینده، لبنی، آرایشی و بهداشتی و … از جنس کاغذ سنگ هستند.
یکی از پرکاربردترین حوزه های قابل ذکر مصرف این کاغذ در بخش چاپ لیبل صنایع روغنهای صنعتی است. در حال حاضر ترجیح بازار به استفاده از کاغذهای PE به جای PP است و این در حالی است که قیمت PE حداقل ۳۰ درصد گرانتر است.
کاغذ سنگ پشت چسبدار با قیمتی مشابه PP می تواند جایگزین مناسبی برای PE باشد، البته این جایگزینی مزیتهای چندی نیز به دنبال دارد. خصوصیات چاپ بهتر، تولید محصولی دوستدار محیط زیست و صرفه جویی ۳۰ درصدی در قیمت بسته بندی محصول باعث شده اند که کاغذ سنگ به انتخاب اول تولیدکنندگان این حوزه تبدیل شود.
منتشر شده در شماره ۱۷۶ نشریه چاپ و نشر – آذر ماه ۱۳۹۷