نشست خبری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران امروز یکشنبه (۲۶ دیماه) با حضور یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سبحانیفر، مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، علی رمضانی، رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، و صیدی مدیرعامل بانک صادرات در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از ایبنا، علی رمضانی رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در ابتدای این نشست، با اشاره به استقبال مردم از نمایشگاه مجازی نخست، گفت: برای افزایش استقبال مردم، دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به وسعت ایران گسترده است و هر فردی از هر نقطه کشور که اراده کند قادر است با مراجعه به سایت نمایشگاه فرایند خرید کتاب را انجام دهد.
وی ادامه داد: مسأله دسترسی به منشورات کشور دغدغه چندجانبه از سوی ناشران، مخاطبان محسوب میشود. نمایشگاه مجازی توانسته با حذف فاصله مکانی و زمانی، خدمات قابل توجهی را به مجموعه ناشران و علاقهمندان به کتاب ارائه کند. نمایشگاه مجازی به مطالبه جدی ناشران تبدیل شده است و مخاطبان علاقهمند کتاب، تولیدکنندگان و همچنین سیاستگذاران میخواهند بدون دغدغه کتابهای خود را به دست مردم برسانند. به عبارت دیگر همه این اضلاع با یکدیگر متحد شدهاند و توانستهاند این دغدغهها را رفع و خدمات متنوعی را به مردم ارایه کنند.
رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان کرد: بارها پیش از این گفتهام که در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، نشانیهایی داریم با عنوان فلان استان، فلان شهرستان و فلان پلاک. اما معلوم نیست که ساکن این نشانیها می توانست در نمایشگاه فیزیکی به خرید کتاب اقدام کنند یا خیر. یکی از وجوه قابل توجه نمایشگاه کتاب، تحقق عدالت فرهنگی یا عدالت دسترسی به کتاب است.
وی گفت: در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب از ۳۰۰۰ نقطه روستایی و هزار نقطه شهری مخاطبان برای خرید کتاب به سایت نمایشگاه مراجعه کردند بدون اینکه ذرهای متحمل ضرر شوند.
رمضانی با بیان اینکه در نمایشگاه مجازی کتاب، فرصت برابر برای عرضه آثار بدون دغدغه تأمین غرفه فراهم شده است افزود: با برگزاری نمایشگاه مجازی حرکت فعالان حوزه نشر از فضای سنتی به کسب و کارهای نوین و رساندن کتاب با ابزارهای نوین فرهنگسازی شد. ناشران علاقمندند و انگیزه پیدا کردند تا در این قالب آثارشان را عرضه کنند.
ثبت نام ۲۰۱۴ ناشر در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران
رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب با اشاره به آمار ناشران ثبتنامکننده قطعی برای حضور در دومین نمایشگاه مجازی کتاب بیان کرد: در مجموع ثبتنام ۲۰۱۴ ناشر برای حضور در این دوره از نمایشگاه قطعی شده است. در حالی که سال گذشته ۱۸۴۷ ناشر در نمایشگاه حضور داشتند. ۱۵۰ ناشر از ۱۵ کشور خارجی از جمله اسپانیا، هند، ایتالیا، سوئد، آلمان، هلند، انگلیس، آمریکا و کشورهای عربی، بحرین، لبنان، اردن و مصر در این دوره حضور دارند از کشورهای عربی ۲۰هزار اثر در این دوره عرضه خواهد شد. که در مقایسه با سال گذشته افزایش ۵هزارتایی را نشان میدهد.
رمضانی افزود: فعالیت پشتیبان برگزاری نمایشگاه فیزیکی محسوس است اما این فعالیتها در نمایشگاه مجازی کمتر احساس میشود بنابراین از اصحاب رسانه دعوت میکنم تا از مراکز مختلف دخیل در برگزاری این نمایشگاه بازدید کنند.
مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران ادامه داد: با دستگاه های مختلف در حوزه اطلاع رسانی و تخصیص بن خرید کتاب از جمله بانک صادرات جلسات متعددی برگزار شد علاوه بر این برای تأمین امنیت سامانه نمایشگاه و احتمالا تخصیص ترافیک رایگان با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مذاکراتی انجام شده است.
وی درباره اقدامات زیرساختی برای برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان کرد: زیرساخت ها برای برگزاری این دوره توسعه پیدا کرد و ۸۰ نقص سامانه و زیر ساختی دوره قبل شناسایی و رفع شد تا کیفیت ادامه خدمات از جستوجو، بسته بندی موضوعی و زیرموضوعات ارتقاء پیدا کند. فرایند ثبت اطلاعات کتاب های ناشران تسریع شده است. علاوه بر این در بخش حمایت ها بن خرید کتاب از نظر تعداد و مبلغ افزایش پیدا کرده. طلاب دانشجویان و اعضای هیأت علمی استقبال چشمگیری برای بهره مندی از یارانه خرید کتاب داشتند. به طوری که از روز آغاز ثبتنام تا امروز ۱۱۵ هزار و ۲۷۷ نفر برای خرید بن اقدام کرده اند که بیش از پیش بینیهای اولیه است.
رمضانی با اشاره به برنامههای مجری نمایشگاه مجازی کتاب تهران در حمایت از مخاطبان مناطق کمتر برخوردار گفت: در صورت نتیجهبخش بودن مذاکرات با کمیته امداد، سازمان بهزیستی، ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مستضعفان برنامههایی برای حمایت از مخاطبان این مناطق پیشبینی شده است.
بیشتر بخوانید: بررسی برگزاری جداگانه بخش کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب
رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران درباره تمایز یکی از وجوه متمایز این دوره در مقایسه با نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان کرد: سرای اهل قلم نمایشگاه مجازی کتاب تهران به وسعت ایران پراکنده خواهد شد و ادارات کل استانها در برگزاری برنامههای فرهنگی و جنبی در کتابفروشی ها، فرهنگسراها و دیگر مکان های فرهنگی برای برگزاری نشست های حضوری البته با رعایت شیوه نامه بهداشتی برنامه ریزی کردهاند. مهم ترین برنامه های جنبی برای علاقهمندان به صورت برخط پخش خواهد شد.
رمضانی درباره فرایند ارسال بستههای خرید مخاطبان از نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: با برگزاری نشستهای مشترک با شرکت ملی پست تعاملات قابل توجهی برای تسریع در ارسال بسته ها ایجاد شده است. ناشران نیز با توجه به اینکه زمان برگزاری نمایشگاه از سوی معاون امور فرهنگی مهرماه اعلام شده بود آمادگی لازم را برای این نمایشگاه و بسته بندی سفارشات کسب کرده اند.
مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران درباره اقدامات انجام شده در حوزه اطلاع رسانی گفت: با سازمان های مختلف از جمله سازمان زیباسازی شهرداری تهران، شرکت مترو هماهنگی ها برای تبلیغات انجام شده است.