به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از ایسنا، استان آذربایجان شرقی در زمینه بسته بندی عسل رتبه نخست در بین دیگر استان ها را کسب کرد. لازم به ذکر است که بسته بندی در زمینه مواد خوارکی بسیار حائز اهمیت است، صادرات مواد خوراکی حتی اگر با کیفیت بالا نیز ارائه شود بدون بسته بندی مناسب قابلیت جهانی شدن ندارد.
ایاز برنو گفت: آذربایجان شرقی دارای دو واحد بزرگ بسته بندی عسـل بوده و یکی از آنها بزرگترین بسته بندی عسل کشور است.
وی با بیان اینکه بیشتر برند های مطرح عسل کشور در استان ما فرآوری و بستهبندی میشوند، افزود: در مجموع تا امروز تعداد ۳۵ واحد دارای پروانه بهره برداری به فرآوری و بسته بندی عسل تولیدی استان آذربایجان شرقی و استانهای همجوار، در استان مشغول فعالیت هستند.
برنو با بیان اینکه ظرفیت اسمی تولیدی این واحدها، سالیانه بالغ بر ۱۵ هزار و ۸۱۰ تـن عسل بسته بندی شده است، گفت: میزان اشتغال ۳۵ واحد مذکور مطابق پروانههای صادره بطور مستقیم ۲۶۴ نفر بوده و در عمل چون اکثریت واحدهای مذکور محصولات دیگری را نیز در خط تولید دارند میزان اشتغال واقعی خیلی بیشتر از هزار نفر بوده و همچنین چرخه تولید تا فرآوری و توزیع نیز در نظر گرفته شود، آمار خیلی بالاست.
روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اعلام کرد ، برنو میزان سرمایه گذاری اولیه واحدهای فوق در زمان احداث را بیش از ۱۹۰ میلیارد ریال عنوان کرده و اعلام نموده : با محاسبه ارزش فعلی سرمایه گذاری، رقم خیلی بالاتری را شامل میشود.
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان تأکید کرد: صنعت فرآوری و بسته بندی عسل، یکی از بخشهای کلیدی و تاثیرگذار در جهت نفوذ بیـشتر در بازارهای کشورهای همسایه، اوراسیا و جهانی است.
بسته بندی نقش مهمی در نشان دادن یک محصول به عنوان یک کالای با کیفیت دارد. بعضی از کالاها همچون زعفران، عسل و زرشک در ایران از کیفیت بالایی برخوردار هستند و قابلیت این را دارند تا به محصولات صادراتی کشور تبدیل شوند، اما متاسفانه کشور ما در زمینه این صنعت ضعیف است و قادر نیست تا استانداردهای جهانی را برای این نوع کالاها لحاظ کند.
دراین میان خود صنعت بسته بندی می تواند اشتغال فراوانی برای نسل جوان ایجاد کند. اما آنچنان که باید و شاید مورد توجه مسئولان قرار نگرفته است و در این زمینه کارهای لازم صورت نگرفته است. برای مثال صنایع دستی، صنعتی است که در ایران کاملا پتاسیل آن را دارد که رشد و ارتقا بیاید.
عسلی که در ایران تولید می شود نیز این قابلیت ارتقا را دارد اما آنچه نقش بسیار مهم و تاثیر گذاری بر این مسئله می گذارد صنعت بسته بندی است. بسته بندی می تواند به یک کالا هویت ببخشد و آن را به عنوان یک برند در اذهان جهانی ثبت کند. اگر یک کالا با استاندارد جهانی و در یک بسته بندی شکیل و مطلوب به بازار و مشتری عرضه شود مسلما در ذهه مشتری ماندگار خواهد شد. پس این صنعت علاوه بر اشتغال زایی مزیت مهم دیگری نیز دارد و آن هم جذب مشتری و ماندگار کردن مشتری است. پس نباید فراموش کرد که این مطلب بسیار مهم و اساسی است و باید به آن التفات ویژه ای شود.