مهم ترین ویژگی های بازاریابی چابک و سوءتفاهم ها در رابطه با آن
بازاریابی چابک یکی از محبوبترین روندها در صنعت است، اما در مورد آن سوءتفاهمهایی وجود دارد و اغلب به طرز اشتباهی پیادهسازی میشود.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از کار و کسب، استفاده درست از بازاریابی چابک به شما این امکان را میدهد که به سرعت به روندهای بازاریابی واکنش نشان دهید، فرصتهای جدید را شناسایی کرده و قبل از اینکه دیگران از آنها استفاده کنند، رویشان سرمایهگذاری کنید. متأسفانه، خود اصطلاح «بازاریابی چابک» به یک کلمه رایج در صنعت بازاریابی تبدیل شده است که منجر به اطلاعات نادرست و باورهای غلط زیادی میشود.
در این راهنما، همه چیزهایی را که باید در مورد بازاریابی چابک بدانید، از جمله نحوه تصمیمگیری در مورد اینکه آیا برای کسب و کار شما مناسب است و اینکه چگونه میتوانید آن را با موفقیت اجرا کنید، بررسی میکنیم.
بازاریابی چابک چیست
تعریف بازاریابی چابک در یک جمله دشوار بوده و تا حدی به همین دلیل است که تصورات غلط زیادی در مورد آن وجود دارد. بخشی از این پیچیدگی به این دلیل است که بازاریابی چابک به خودی خود یک اصل واحد نیست، بلکه مجموعهای از اصول اعمالشده در فرآیندهای بازاریابی است.
چابک در زمینه بازاریابی، به معنای استفاده از دادهها و تجزیه و تحلیل برای یافتن مداوم فرصتها یا راهحل های امیدوارکننده برای مشکلات در زمان واقعی، استقرار سریع تستها، ارزیابی نتایج و تکرار سریع است. در مقیاس، یک سازمان بازاریابی چابک با عملکرد بالا میتواند صدها کمپین را به طور هم زمان و چندین ایده جدید را هر هفته اجرا کند.
جیم ایول یکی از اولین و پرشورترین حامیان بازاریابی چابک در اوایل دهه ۲۰۰۰ بود. او مانیفست بازاریابی چابک را با تطبیق اصول کلیدی توسعه چابک و پیشنهادات قبلی برنامهنویس و کارآفرین، اسکات برینکر تعریف کرد.
اصول کلیدی ایول عبارتند از:
-افراد و تعاملات به جای فرآیندها و ابزار
-پاسخ به تغییر به جای پیروی از یک برنامه
-قبیلههای مشتریان صمیمی به جای بازارهای انبوه غیرشخصی
-آزمایش و دادهها به جای نظرات و قراردادها
-آزمایشهای کوچک متعدد به جای چند شرط بندی بزرگ
-تعامل و شفافیت به جای وضعیت رسمی
-خارج شدن از ساختمان به جای تحقیقات رسمی بازار
-شفافیت و اعتماد به جای وضعیت رسمی
-بهبود مستمر و مشارکت به جای چرخههای راهاندازی بزرگ
-سنجش و پاسخگویی به جای نظرات و توجیهات
به طور کلی، اینها خلاصه خوبی از اصول کلیدی در بازاریابی چابک هستند، اما برخی از موارد خاص وجود دارد که چندان پذیرفته نمیشوند؛ مانند اینکه بازاریابی چابک از یک برنامه پیروی نمیکند یا نمیتواند بکند. صرف نظر از این، مانیفست جیم ایول نشان میدهد که بازاریابی چابک مجموعهای از اصول است و همچنین این نکته را مطرح میکند که شما باید تصمیم بگیرید که برخی از این اصول برای کسب و کار شما چه معنایی دارند.
مهم ترین ویژگیهای بازاریابی چابک
اصولی که در مانیفست بازاریابی چابک جیم ایول تعریف شدهاند، ویژگیهای کلیدی بازاریابی چابک را به خوبی توصیف میکنند، اما در حال حاضر کمی قدیمی شده و تعدادی از آنها برای تعریف چابک مدرن کمی سفت و سخت هستند. بنابراین بیایید نگاهی به برخی از مهم ترین ویژگی های کلیدی بازاریابی چابک بیندازیم:
– تطبیقپذیری
برجستهترین ویژگی بازاریابی چابک، تطبیقپذیری است که در آن تیمها قادر به پاسخگویی به فرصتها، روندها و اختلالات جدید هستند. هدف این است که فرصتها را شناسایی و جلوتر از رقبای خود از آنها استفاده کنید، پیشبینی نمایید که کدام روند ارزش پاسخگویی را دارد و برنامههایی برای اختلالاتی که میتوانند به کسب و کار شما آسیب برسانند، طراحی کنید.
در سطح کمپین، تطبیقپذیری یک فرآیند مداوم اندازهگیری و آزمایش برای یافتن چیزهایی است که کار میکنند، چیزهایی که مفید نیستند و آزمایش ایدههای جدید که اغلب با صدها یا هزاران کمپین در یک زمان اجرا میشود.
– پاسخگویی
یک ویژگی چابکی که با تطبیقپذیری ارتباط مستقیم دارد، پاسخگویی است و با سرعت و موفقیت پاسخهای شما به پیشرفتهای جدید تعریف میشود. پاسخگویی به معنای حفظ تعادل بین جمعآوری دادههای مرتبط کافی برای اطلاعرسانی تصمیمات کلیدی و اجرای سریع تغییرات است.
– کار تیمی
کار تیمی یکی از ویژگیهای اساسی تیمهای بازاریابی چابک است که تاکید زیادی بر همکاری دیجیتال دارند تا کارایی را به حداکثر برسانند و به تیمها اجازه دهند تا در مکانهای مختلف به طور موثر کار کنند. فناوری نقش کلیدی در کار تیمی چابک ایفا میکند و بخش بزرگی از پشته فناوری شما شامل ابزارهای نرمافزاری برای کمک به اعضای تیم جهت همکاری بهتر با یکدیگر است.
– بهرهوری
هدف ثابت تیمهای بازاریابی چابک این است که بهرهوری را به حداکثر برسانند که آنها را قادر میسازد سریعتر واکنش نشان دهند، زودتر به اهداف برسند و زمان کمتری را برای کارهای اضافی تلف کنند. این یکی دیگر از مواردی است که در آن فناوری نقش کلیدی ایفا میکند و ابزارهای بهرهوری تیمی زیادی وجود دارد که به تیم شما کمک خواهند کرد تا در بازه زمانی کوتاهتری به دستاوردهای بیشتری برسد.
اتوماسیون شاید مهمترین فناوری در مورد به حداکثر رساندن بهرهوری باشد. با این حال، برای افزایش کارایی یا آزاد کردن زمان بیشتر برای کارهای خلاقانه که توسط ماشینها قابل انجام نیستند، باید ذهنیت مناسبی را برای شناسایی فرصتهایی که وظایف میتوانند یا باید خودکار شوند، اتخاذ کنید.
بیشتر بخوانید: نقش بازاریابی تجربی در ایجاد محیط های برند پویا
-آزمایش
یکی دیگر از اصول کلیدی در بازاریابی چابک، آزمایش مداوم برای سنجیدن ایدههای جدید، تأیید فرضیهها و رد کردن تصورات غلط است. بهینهسازی تبدیل و تست A/B بخشهای مهمی از آن هستند، اما آزمایش در بازاریابی چابک بسیار بزرگتر از بهینهسازی نرخ تبدیل است. شما همچنین در حال آزمایش ایدههای کمپین، آزمایش کانالهای مختلف، آزمایش ابزارهای جدید و بهینهسازی فرآیندهای بازاریابی خواهید بود تا ناکارآمدیها را کاهش دهید و سریعتر به اهداف خود برسید.
در نهایت بازاریابی چابک یک مفهوم مدرن برای کسبوکارهای رشدمحور امروزی است، اما جابجایی از چارچوبهای سنتی به چارچوبهای چابک همیشه آسان نیست؛ بهویژه برای شرکتهای قدیمیتر.
شرکتهای جدیدتر و کوچکتر ذاتاً چابکتر هستند، اما بین نام چابک و چابک بودن در عمل تفاوت وجود دارد، که به معنای پاسخگویی با سرعت، دقت و اثربخشی است. صرفاً تغییر ذهنیت و بهینهسازی، به معنای بازاریابی چابک نیست. بنابراین مراحلی را که در این مقاله بیان کردهایم دنبال کنید، اهداف روشنی را برای فرآیندهای بازاریابی چابک خود تعیین و سیستمهایی را اجرا کنید که برای رفع نیازهای تیم و کسب و کار شما طراحی شده اند.