بسته بندی یکی از مهمترین بخش های تولید یک کالا به حساب می آید به خصوص در بخش کالاهایی که قابلیت صادرات دارند. کالاهایی که در بخش صنایع دستی تولید می شوند به صنعت بسته بندی وابستگی زیادی دارند.
کالاهای تولید شده در بخش صنایع دستی قابلیت صادرات زیادی دارد علاوه بر آن توان رقابت با دیگر کالاهای خارجی را نیزدارد. با توجه به تحریم های اعمال شده اما قیمت تمام شده برای بسته بندی یک کالا مشکلات دیگری ایجاد کرده، باید قیمت های تمام شده برای بسته بندی صنایع دستی را پایین آورد اما از طرفی کیفیت بسته بندی ها را نیز حفظ کرد. دو کار متضاد، سخت اما امکان پذیر.
نمایشگاه هایی که در رابطه با بخش بسته بندی صنایع دستی برگزار می شود فرصت های مناسبی برای رشد و ارتقا این صنعت بسیار مهم ایجاد می کند. هجدهمین نشست تخصصی بستهبندی و تجاریسازی صنایعدستی در محل سالن اجتماعات اتاق بازرگانی استان البرز با حضور صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی استان برگزار شد. فخرالدین صابری در هجدهمین نشست تخصصی بستهبندی و تجاریسازی صنایعدستی که درمحل سالن اجتماعات اتاق بازرگانی البرز و با حضور صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی استان برگزار شد به تشریح وظایف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اشاره کرد.
وی گفت: در سطح جهانی موضوع گردشگری به عنوان یک صنعت تأثیرگذار در حوزه های توسعه اقتصادی و اشتغالزایی مطرح است که موضوع میراث فرهنگی و به ویژه صنایع دستی و هنرهای سنتی از جایگاه ویژه ای در کنار گردشگری برخوردار هستند لذا یکی از مهمترین اهداف مسافرت خرید سوغات و هدایا است.
وی با بیان این نکته که صادرات صنایع دستی در واقع صادرات فرهنگ و تمدن هر کشور است، گفت: صادرات صنایع دستی استان البرز در سالی که گذشت حدود ۱۰۰ هزار دلار بوده که بیشتر صادرات به صورت چمدانی صورت گرفته است و این آمار نیز تنها از طریق اظهارات خود هنرمندان صنایع دستی در اختیار ما قرار داده شده است .
صابری اضافه کرد: در هشت ماهه نخست سال جاری حدود ۸۷ هزار دلار صادرات صنایع دستی داشته ایم و امیدواریم این رقم امسال از ۱۰۰ هزار دلار عبور کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز در پایان با تاکید بر اهمیت این صنعت در تجاریسازی صنایعدستی افزود: باید تلاش شود تا با برگزاری نشست های این چنین و آموزشهای کاربردی سطح دانش صنعتگران را در زمینه بسته بندی بالا برد و این موضوعی بسیار پیچیده و مهم است که بایستی به صورت ویژه به آن پرداخت چرا که یکی از ضعف های تجاری سازی ، بازاریابی و فروش صنایع دستی همین موضوع بسته بندی است.
بسته بندی یک صنعت مهم و یک هنر ارزنده است که لزوم توجه به آن در همه بخش های تجاری احساس می شود. این هنر قدمتی به درازای عمر نسل بشر دارد. از زمانی که انسان غارنشین، باقیمانده گوشت شکار را برای نگهداری در زمانی طولانی تر در برگهای درختان میپیچید، بسته بندی معنا گرفت.
طراحی یکی از عواملی است که باعث موفقیت یک بسته بندی می شود. طرح یک بسته بندی متشکل از ویژگی های فرمی و سه بعدی و عناصر تصویری و گرافیکی آن است. این ویژگیها، نقش مهمی در یک بسته بندی به عهده دارند. این عوامل در کنار یکدیگر شرایطی را پدید می آوردند تا توجه خریدار را به خود جلب کنند، بررسی خصوصیات ساختاری و عملکردی یک بسته بندی بسیار وسیع و تخصصی است، اما در مرحله انتخاب عنوان، بهتر است که به بررسی عوامل تصویری و دو بعدی پرداخته شود. از عوامل موفقیت یک بسته بندی خوب میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱. در محل فروش و عرضه چشم گیر باشد .
در میان انبوه محصولات نظر خریدار را جلب کرده و آن را به نمادی ماندگار تبدیل کند .
۳. به مشتری این اطمینان را بدهد که نیازهای او را برآورده می کند.
۴. در میان محصولات دیگر به سرعت و به سهولت قابل تشخیص باشد.
۵. تصاویر و رنگها گویای کیفیت و خواص محصول داخل بسته باشد.
نوشته ها حاوی اطلاعات کافی و لازم از مشخصات محصول باشند.
عنوان ها و مطالب مهم در محلی از بسته بندی قرار بگیرند که به سرعت و در اولین نگاه دیده و خوانده شوند.
انتخاب تصاویر، رنگها، نوشتهها، شعارها و نمادها کاملا آگاهانه و با توجه به هدف بازاریابی انجام شوند.
بستهبندی نشان از سلامتی و ارزش غذایی بالایی آن داشته باشد.
چنان جذاب باشد تا خریدار تمایل به نگهداری و استفاده مجدد از بسته بندی را داشته باشد.
بیشتر بخوانید: هزینه های صنایع بسته بندی کاهش خواهد یافت