ورود به بازار جهانی نیاز به بررسی مجدد روی بازارهای هدف دارد
ما در ایران تنها روی صادرات فلهای تمرکز میکنیم. چون از یک بازار محلی تا تجارت بینالمللی، آنهایی سهم بیشتری از بازار را دارند که در بستهبندی سرمایهگذاری کنند. ما اگر بخواهیم در عرصه تجارت بینالمللی و بازار جهانی رقابتی داشته باشیم باید حتما نگاهی به ویژه به بسته بندی و چاپ محصولات تولیدی خود داشته باشیم.
تسلط ترکیه بر بازار ارمنستان و درسی برای ایران
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از پول نیوز، ترکیه با همه مشکلاتی که با ارمنستان دارد بازار این کشور را تسخیر می کند و ما در ایران تنها روی صادرات فله ای تمرکز میکنیم. چون از یک بازار محلی تا تجارت بینالمللی، آنهایی سهم بیشتری از بازار را دارند که در بسته بندی سرمایه گذاری کنند. این نکتهای است که سعید جارودی دبیر سابق انجمن ملی صنعت پخش ایران و فعال اقتصادی طرح می کند. او همچنین در ادامه میافزاید: ما هم اگر بخواهیم در عرصه تجارت بینالمللی و بازار جهانی رقابتی داشته باشیم باید حتما نگاهی به ویژه به بسته بندی و چاپ محصولات تولیدی خود داشته باشیم.
موفقیت در صادرات محصولات غیرنفتی و رسیدن به سهم بیشتری از یک بازار جهانی آرزویی است که سالهاست در ایران در مورد آن حرف زده می شود، ولی اقدامی برای اجرایی شدن آن صورت نمی گیرد.
اینکه چرا با همه ظرفیت هایی که در تولید محصول باکیفیت و بسته بندی های مطابق با استانداردهای روز جهان داریم هنوز نمی توانیم یک چهره تاثیرگذار در بازار جهانی باشیم موضوعی است که درباره آن سعید جارودی، دبیر سابق انجمن ملی صنعت پخش ایران و فعال اقتصادی اینطور میگوید: به طور یقین اولین چیزی که مشتری در انتخاب یک کالا، به ویژه کالاهای مصرفی و کم دوام به آن توجه میکند مسئله بستهبندی است. در واقع میتوانم بگویم آنچه یک برند را میسازد ترکیب کیفیت آن کالای ارائه شده به همراه همه ریزهکاریی هایی است که در بسته بندی آن لحاظ میشود.
وی افزود: تاثیر این مسئله در فروش و جلب رضایت و وفاداری مشتری چنان زیاد است که به هیچ وجه نمیتوان آن را انکار کرد. از یک بازار محلی و ملی در یک کشور بگیرید تا عرصه بازار جهانی، آنهایی سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص میدهند که در بسته بندی سرمایه گذاری کنند. از اینجا مشخص میشود که ما هم اگر بخواهیم در عرصه بازار جهانی رقابتی داشته باشیم باید حتما نگاهی به ویژه به بستهبندی و چاپ داشته باشیم.
سعید جارودی فعال اقتصادی همچنین به مسئله پتانسیل های بالای ایران در طراحی، چاپ و بسته بندی اشاره میکند و معتقد است با وجود این ظرفیت بالا به دلیل سیاستهای اشتباه ایران در این سالها در صادرات و عرصه بازار جهانی استعدادهایی تلف شدهاند. جارودی اضافه میکند: ما سیاست های صادراتی مشخصی برای محصولات صنعتی و صنایع تبدیلی نداریم. یعنی اینکه ما کسی را به انجام صادرات تشویق نمیکنیم.
به گفته جاردوی قوانین دست و پا گیر، بخشنامه های خستهکننده و بسیاری عوامل و موانع دیگر موجب می شود تا کسی علاقه ای به حرکت در مسیر صادرات و دستیابی به بازار جهانی نداشته باشد. برای همین کسی وارد بازی جزئیات صادرات هم نمیشود و مثلا به سمت طراحی بستهبندی شیک و ارائه محصول نهایی در بازار نمیرود. اینجاست که کشوری، چون ترکیه با همه مشکلاتی که با ارمنستان دارد بازار این کشور را تسخیر میکند و ما در ایران تنها روی صادرات فلهای تمرکز میکنیم؛ و به این ترتیب طراحان و فعالان حرفهای بسته بندی ایران قربانی سیاستهای صادراتی میشوند.
صنعت چاپ و بستهبندی ایران پیشرفتهای بسیاری کرده است
متین میرزایی استاد دانشگاه و متخصص طراحی بسته بندی نیز درباره اینکه آیا دیزاینرها و صنعت چاپ ایران ظرفیت تولید و طراحی محصولاتی که امکان رقابت در منطقه و بازار جهانی را داشته باشند میگوید: طراحی بسته بندی و چاپ دو مقولهی جدایی ناپذیر از هم هستند، امروز در ایران صنعت چاپ و بستهبندی پیشرفتهای بسیاری کردهاست و مجموعههای چاپی بزرگی در ایران وجود دارند که از بهروزترین تکنولوژیها استفاده میکنند، در این رابطه شاید بزرگترین معضلی که وجود دارد نبود متریال متنوع است که به دلیل شرایط تحریم و روابط اقتصادی بین المللی ایران است.
وی ادامه می دهد: در رابطه با طراحی بستهبندی، ما شاهد این هستیم که آثار طراحان ایرانی در رقابتهای مطرح بینالمللی جایزه کسب میکنند و مورد توجه قرار میگیرند که این نشاندهندهی استعداد و پتانسیل بالای طراحان ایرانی است، همچنین شاهدیم که محصولات متعددی وجود دارند که با نام کالای خارجی در ایران و حتی اروپا عرضه میشوند که حاصل کار طراحان ایرانیاند، همچنین در چندسال اخیر شاهد توجه تولیدکنندگان کشورهای دیگر به طراحان ایرانی و درخواست سفارش طراحی از سوی آنها هستیم.
میرزایی در ادامه تاکید کرد: پس گمان میکنم در این رابطه مسالهی اصلی نوع برخورد ما با قضیه است، با طی کردن مسیرهای مشخص که بررسی استانداردها، رقبا و در واقع یک تحقیق و بررسی مجدد روی بازارهای هدف نیاز دارد میتوانیم به راحتی گام در عرصههای بازار جهانی بگذاریم.
بیشتر بخوانید: صنعت بسته بندی ایران، رتبه هفتم در صنایع را دارد
میرزایی که از مدیران اجرایی دوسالانه جهانی بسته ها در ایران است میافزاید: در طول سالهای فعالیت وبسایت “بستهها” و برگزاری دوسالانه طراحی بسته بندی ایران، ما شاهد توجه طراحان مطرح دنیا به آثار طراحان ایرانی بودیم و رصد کردن بازخوردهایی که در این زمینه دیده می شد دلیل خوبی بود برای اینکه در راه برگزاری دوسالانهی بسته ها قدم به عرصهی بازار جهانی بگذاریم، اتفاق بسیار جذاب برای ما اینبود که در اولین سال این قدم گذاشتن شاهد حضور بیش از ۱۰۰ اثر از طراحان و استودیوهای دیزاین مطرح دنیا از ۱۷ کشور مختلف بودیم.
وی ادامه داد: پس از داوری آثار توسط ۹ داور بینالمللی، بررسی امتیازات نهایی داوری در بخش ایرانی و بینالمللی دوسالانه، ما را بسیار شگفتزده کرد، زیرا تفاوت امتیازها در این دو بخش بسیار اندک که گاهی در بخش ایرانی بسیار بالاتر بود. کلیه آثار پذیرفته شده در چهارمین دوسالانه در نمایشگاهی از ۲۹ بهمن تا ۸ اسفند ماه ۱۴۰۰ در محل فرهنگسرای نیاوران به نمایش گذاشته میشود و بازدید از این نمایشگاه میتواند تولیدکنندگان و فعالان صادرات کشور را نسبت به پتانسیل های موجود در زمینهی طراحی بسته بندی و چاپ آگاهتر کند.