حفظ مشتریان برند، کم هزینه تر و به صرفه تر از جذب مشتریان جدید 

    0
    52
    مهارت ضروری برای فروش

      تکنیک های حفظ مشتریان برند به منظور رشد کسب و کارها

    پیدا کردن مشتری تازه در مقایسه با حفظ مشتریان برند  امر بسیار پرهزینه تری محسوب می شود. امروزه کسب و کارها به دنبال جلب ظر مشتریان تازه هستند. با این حال کمتر برنامه ای برای حفظ مشتریان فعلی برند شان دارند.

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از فرصت امروز، این امر چرخه ای از جذب مشتری و از دست دادن سریع آنها را به ارمغان خواهد آورد. با این حساب شما دیگر توانایی جلب نظر مشتریان و حفظ آنها در مدت زمانی کوتاه را نخواهید داشت. این نکته می تواند شهرت برندتان را نیز به خطر اندازد.

    در کنار این نکات در رابطه با  حفظ مشتریان بحث مالی ماجرا نیز بسیار پررنگ است. برندهایی که هیچ برنامه ای برای حفظ مشتریان شان ندارند، خیلی زود برای جلب نظر مخاطب هدف با مشکل رو به رو شده و حتی به دلیل مشکلات مالی از بازار به طور کامل کنار می روند.

    استراتژی حفظ مشتریان در دنیای امروز کسب و کار برای هر برندی امری ضروری و حیاتی محسوب می شود. بنابراین برند شما هم در بازار باید از همان ابتدای امر برنامه ای مشخص برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف داشته باشد. این امر می تواند دامنه وسیعی از تکنیک ها را شامل شود. هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از مهمترین تکنیک ها برای حفظ مشتریان در دنیای کسب و کار است. شما با تکنیک های حفظ مشتریان دیگر نیازی به صرف هزینه های گزاف در حوزه حفظ مشتریان و نگرانی مداوم برای تعامل با آنها نخواهید داشت.

    یکی از دلایل اصلی تمایل برندها برای حفظ مشتریان امکان ایجاد دامنه ای از مشتریان وفادار و تضمین سودشان در بلندمدت است. بدون تردید هر برندی نسبت به داشتن تعدادی مشتری وفادار در بازار احساس رضایت خواهد کرد. این امر می تواند به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک کرده و هزینه های بازاریابی تان را نیز به شدت کاهش دهد. در کنار این مسئله، مشتریان وفادار یک برند به طور معمولان دوستان شان را نیز به سوی همکاری با برند دلخواه شان هدایت می کنند. بنابراین شما می توانید از تاثیرگذاری مشتریان برندتان بر روی دوستان شان نیز بی نهایت سود ببرید.

    اگر شما هم در کسب و کارتان به دنبال راهکارهایی برای حفظ مشتریان تان هستید، در ادامه برخی از مهمترین نکات را در راستای  حفظ مشتریان  مورد ارزیابی قرار خواهیم داد. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک کرده و شانس تان در بازار را به شدت افزایش می دهد. در ادامه برخی از مهمترین تکنیک های  حفظ مشتریان را با هم مرور خواهیم کرد.

    ایجاد تجربه ای مناسب برای حفظ مشتریان

    وقتی کسی اقدام به خرید از برند شما می کند، براساس تجربه اش از فرآیند مورد نظر اقدام به تصمیم گیری خواهد کرد. این امر اهمیت بسیار زیادی برای شما به منظور تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف داشته و امکان جلب رضایت فرد مورد نظر به بهترین شکل ممکن را به همراه دارد. یادتان باشد شما در بازار تنها نیستید. بنابراین اگر مشتریان تجربه خوبی از برندتان کسب نکنند، خیلی زود به سراغ دیگر رقبا خواهند رفت. این امر می تواند نتایج بسیار عجیب و حتی خطرناکی برای برندتان در پی داشته باشد.

    ارائه تجربه ای خوب و استاندارد به منظور حفظ مشتریان  امر خیلی پیچیده ای نیست. این امر می تواند با الگوبرداری از برندهای بزرگ در بازار صورت گیرد. همچنین اگر شما به سادگی هرچه تمام تر خودتان را به جای مشتریان قرار دهید، این امر برای تان تبدیل به نوعی سرگرمی خواهد شد. با این حساب دیگر نیازی برای نگرانی نسبت به نحوه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهد بود.

    بسیاری از اوقات برندها فاصله زیادی میان خود و مشتریان قرار می دهند. این امر در عمل موجب ناتوانی برای درک نیازها و خواسته ها و عدم  حفظ مشتریان از سوی برندها می شود. بنابراین هرچه شما خودتان را بیشتر در کنار مشتریان قرار داده و رابطه ای نزدیک تر با آنها داشته باشید، توانایی تان برای تاثیرگذاری بر روی آنها افزایش پیدا خواهد کرد.

     

    اعلام تعهدات کوچک و ارائه عملکرد حیرت انگیز

    برخی از برندها در بازار تعهدات بسیار بزرگی در قبال حفظ مشتریان اعلام می کنند. این امر بار سنگینی روی دوش هر کسب و کاری قرار خواهد داد. با این حساب شما دیگر توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نخواهید داشت. این امر می تواند شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و  حفظ مشتریان را به شدت کاهش داده و توانایی تان در این مسیر را نیز از بین ببرد. یادتان باشد مشتریان در صورت مشاهده تعهدات بالای شما به سرعت انتظارات زیادی پیدا می کنند. با این حساب حتی اگر شما اندکی از تعهدات تان را هم برآورده نکنید، در نهایت شانسی برای جلب نظر مشتریان پیدا نمی کنید.

    یکی از راهکارهای مناسب برای حفظ مشتریان در دنیای کسب و کار مربوط به استفاده از تعهدات کوچک است. بی تردید این امر مشکلات زیادی برای برندها به همراه خواهد داشت چراکه در بازار بسیاری از برندهای بزرگ با تعهدات بسیار زیادی حضور دارند.

    با این حال اگر شما در قبال تعهدات کوچک تان عملکرد بسیار عالی داشته باشید، آن وقت تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و  حفظ مشتریان دیگر امری غیرممکن نخواهد بود. معنای اصلی این تکنیک تلاش برای ارائه عملکردی بسیار بالاتر و بهتر از تعهد صورت گرفته است. این امر می تواند فرصت های بسیار زیادی پیش روی شما قرار داده و وضعیت تان را نیز در بازار به شدت ساده تر سازد.

    امروز مشتریان از برندهایی که عملکرد بسیار خوبی در بازار دارند، استقبال بیشتری دارند. درست به همین خاطر شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باید علی رغم استفاده از تعهدات بسیار اندک در عمل عملکرد بسیار بهتری ارائه کنید. این تکنیک شما را برای مدت زمانی طولانی در کانون توجه مشتریان قرار می دهد.

     

    پاداش دادن برای وفاداری

    وقتی یک مشتری به برند شما وفادار است، در عمل قید سایر برندها را زده و از محصولات شما استفاده می کند. این امر ارزش بسیار زیادی برای برند شما در بازار دارد. درست به همین خاطر برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و حفظ آنها باید واکنش مناسب نسبت به وفاداری‎شان داشته باشید. این امر می تواند در قالب یک هدیه کوچک صورت گیرد. نکته مهم در این میان، نه نوع هدیه، بلکه واکنش شما نسبت به وفاداری مشتریان است. چنین امری شانس تان در بازار را به شدت افزایش داده و فرصت های بسیار زیادی پیش روی تان قرار می دهد.

    متاسفانه برخی از برندها برای قدردانی از وفاداری مشتریان همیشه به دنبال هدیه ای بسیار گران قیمت هستند. توصیه ما در این میان انتخاب هدیه ای مناسب و با سطح قیمت هماهنگ با بودجه برندتان است، در غیر این صورت شاید فقط توانایی ارائه هدیه به برخی از مشتریان تان را داشته باشید. این امر به تنهایی می تواند موجب بروز اختلافات بسیار زیادی میان شما و مشتریان تان شود.

    بسیاری از برندها برای اعطای هدیه به مشتریان از نظرسنجی های متنوع سود می برند. این امر شاید در نگاه نخست بسیار عجیب باشد، اما تاثیرگذاری روانی بسیار زیادی بر روی مشتریان خواهد داشت. شما با این کار علاوه بر قدردانی از مشتریان نوعی کمپین بازاریابی نیز به راه انداخته اید. با این حساب دیگر مشکلی از نظر سطح تعامل با آنها پیش روی تان قرار نمی گیرد.

    استفاده از داده های در دسترس برای شخصی سازی تجربه مشتریان

    شخصی سازی ترند بسیار مهمی در دنیای کنونی محسوب می شود. امروزه مشتریان در بازارهای مختلف مایل به استفاده از خدمات شخصی سازی شده هستند. از آنجایی که اغلب برندها در طول سال های اخیر به دنبال تاثیرگذاری بر روی مشتریان براساس این شیوه بوده اند، شما هم باید از همین راهکار سود ببرید. نکته مهم در این میان نحوه شخصی سازی محتوای بازاریابی و تجربه مشتریان از برند است.

    مهمترین راهکار در مسیر پیش روی شما برای شخصی سازی تجربه مشتریان از برندتان مربوط به استفاده از داده های در دسترس است. این داده ها باید برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف مورد استفاده قرار گیرد، در غیر این صورت شاید کمتر فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان تان پیدا کنید.

    خوشبختانه امروزه موسسات بسیار زیادی در زمینه ارائه خدمات مربوط به پیش بینی رفتار و سلیقه مشتریان در بازار وجود دارد. همچنین شما همیشه امکان دسترسی به داده ها و اطلاعات موردنیازتان از طریق ابزارهای گوگل و دیگر موسسات معتبر را دارید. نکته مهم درباره توصیه اخیر، امکان دسترسی به داده های حرفه ای به طور کاملا رایگان است. این امر شانس شما در بازار را به شدت توسعه می دهد.

    استفاده از بازخوردها

    بازخورد مشتریان نسبت به یک برند اهمیت بسیار زیادی دارد. این بازخورد بیانگر میزان موفقیت بازاریاب ها در تولید محتوای مناسب و همچنین عملکرد کلی برندتان برای حفظ مشتریان است. اگر بازخوردهای شما بسیار پایین باشد، بیانگر ناتوانی تان برای ترغیب کاربران حتی نسبت به ثبت بازخورد و نظرات شان است.

    برندهایی که همیشه بازخوردهای مثبت و فراوانی از سوی مشتریان دارند، به طور معمول دلیلی برای نگرانی نخواهند داشت. مشکل اصلی درباره برندهایی با سطح پایین از بازخورد مشتریان است. اگر یک مشتری وفادار شما نسبت به برخی از عملکردها و خدمات تان اعتراض دارد، شما باید خیلی سریع نسبت به آن واکنش نشان دهید، در غیر این صورت در یک چشم به هم زدن مشتری وفادارتان را از دست خواهید داد. امروزه در بازار کسی برای شما صبر نمی کند. بنابراین اگر کیفیت خدمات تان پایین باشد، شاید دیگر هرگز توانایی تاثیرگذاری بر روی مشتریان را پیدا نکنید.

    واکنش شما به مشتریان در مرحله نخست دارای اهمیت بسیار زیادی است. این واکنش باید همراه با عذرخواهی از مشتریان و تعهد نسبت به رفع مشکلات مربوطه باشد. چنین واکنشی از سوی شما نه تنها نظر مثبت مشتریان را به همراه دارد، بلکه برندتان را از کابوس از دست دادن مشتریان در مدت زمانی کوتاه نجات خواهد داد. به این ترتیب فرصت کافی برای رفع مشکلات موردنظر و تعامل دوباره با مشتریان را پیدا می کنید. این نکته اهمیت بسیار زیادی در دنیای کسب و کار دارد. بنابراین باید همیشه مدنظر شما برای بازاریابی و تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف قرار گیرد.

    توجه به فضای آنلاین

    امروزه تعامل میان برندها و مشتریان دیگر به طور سنتی صورت نمی گیرد. این امر به جای کانال های قدیمی در دنیای آنلاین دنبال می شود. اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف یا حفظ مشتریان تان در بازارهای رقابتی کنونی هستید، باید همیشه حضور در فضای آنلاین را مدنظر قرار دهید، در غیر این صورت بسیاری از فرصت های تان برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان از بین می رود.

    کسب و کارهایی که هنوز در محیط آنلاین حضور ندارند، به ندرت در میان برندهای پرطرفدار بازار شانسی برای خودنمایی خواهند داشت. این امر می تواند موقعیت شان در بازار را به شدت تحت تاثیر قرار داده و هیچ شانسی برای شان به منظور جلب نظر مشتریان ایجاد نکند. توصیه ما به چنین کسب و کارهایی تلاش برای آشنایی مقدماتی با فضای آنلاین و بازاریابی در این راستاست.

    این نکته به شما برای جلب نظر مشتریان کمک ویژه ای کرده و موقعیت تان در بازار را تضمین می کند. همچنین مشتریان وفادارتان نیز امکان دسترسی به شما و خدمات تان در قالبی کاملا دیجیتال را خواهند داشت.

    یکی از دلایل اصلی ریزش مشتریان وفادار در کسب و کارهای مختلف مربوط به همین مشکل توجه به فضای آنلاین است. مشتریان دوست دارند برندها همیشه در دسترس باشند. از آنجایی که میزان وقت گذرانی کاربران در شبکه های اجتماعی به شدت افزایش پیدا کرده است، شما باید به طور مداوم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به حضور در شبکه های اجتماعی کنید.

    البته در این میان نیازی به عضویت در تمام پلتفرم های آنلاین نیست، بلکه فقط باید بر روی شبکه های اجتماعی پرطرفدار تمرکز نمایید. این امر موفقیت تان در فضای موردنظر را به طور قابل ملاحظه ای تضمین خواهد کرد. بنابراین دیگر دلیلی برای عدم توجه مشتریان به برند شما  یا بروز دردسرهای پرشمار در زمینه حفظ آنها در بازارهای رقابتی کنونی پیش رو نخواهد بود.

    ارزیابی مداوم شرایط برند

    ارزیابی شرایط برند به شما امکان رقابت مناسب با دیگر کسب و کارها را می دهد. امروزه برخی از برندها در زمینه تعامل با مشتریان یا حفظ آنها هیچ معیار درستی در دسترس ندارند. درست به همین خاطر همیشه با مشکلاتی در این زمینه رو به رو هستند. یکی از چالش‎های عجیب در این میان مواجهه ناگهانی با پدیده از دست رفتن مشتریان وفادار است. این امر شما را در موقعیت بسیار خطرناکی قرار داده و انتقادات از برندتان به طور ناگهانی افزایش شدیدی پیدا خواهد کرد.

    اگر شما به دنبال حفط مشتریان و در امان ماندن از موج انتقادات هستید، باید همیشه برنامه تان براساس تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان در قالبی حرفه ای باشد. پیشنیاز این امر ارزیابی مداوم شرایط برند است. فقط در این صورت شما توانایی لازم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را خواهید داشت. این نکته شانس تان در بازار و میان مشتریان وفادار را به شدت افزایش می دهد.

    امروزه اگر شما عملکردتان را به طور مداوم مورد ارزیابی قرار ندهید، خیلی زود شانس تاثیرگذاری بر روی مشتریان و کسب درآمد مناسب را از دست می دهید. این امر می تواند موقعیت بسیار دشواری برای شما به ارمغان آورده و شرایط‎تان را سخت سازد.

    درست به همین خاطر باید همیشه در این راستا موقعیت تان را تقویت نمایید. راهکار ارزیابی شرایط نیز در این میان بسیار ساده است. شما می توانید از افراد متخصص در این زمینه کمک گرفته یا خودتان براساس برآورد از فاصله برند تا اهداف تعیین شده دست به نتیجه گیری بزنید. در هر صورت آگاهی از وضعیت برند به شما برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان کمک کرده و شانس تان را نیز افزایش خواهد داد. به همین خاطر باید به طور مداوم ارزیابی انتقادی وضعیت برندتان را مدنظر داشته باشید.

    وقتی شما پیش از انتقادات گسترده و بروز بحران وضعیت تان را مرور می کنید، فرصت تاثیرگذاری بهتر بر روی مشتریان وفادار با آگاهی از نقاط ضعف برند را خواهید داشت. این امر نقش مهمی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان هدف داشته و شما را برای جلب نظر مشتریان آماده می سازد.

    بیشتر بخوانید: راهکارهای جذاب بازاریاب ها برای ارتباطات بهتر با مشتریان

     

    شفافیت در عملکرد

    مشتریان وفادار برند همیشه انتظار مشاهده رفتار شفاف و به دور از پنهانکاری را دارند. این امر باید در مورد شما با دقت بسیار زیادی دنبال شود. اگر برند شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است، باید علاوه بر صورت حساب مالی شفاف، در مورد تمام عملکردهای خود نیز توضیحات دقیق ارائه کند. شما به این ترتیب اعتماد مشتریان را به بهترین شکل ممکن جلب کرده و شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی آنها به شدت افزایش پیدا می کند.

    بنابراین همیشه در بازار به این نکته مهم توجه داشته و خودتان را برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در قالب این راهکار آماده سازید، در غیر این صورت تمام تلاش های تان برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف از بین می رود.

    مشتریان در بازار برای خرید از برند وسواس بسیار زیادی به خرج می دهند. این امر گاهی اوقات برای برندها کلافه کننده می شود. درست به همین خاطر در صورت تمایل به حفظ مشتریان باید این نکته را در نظر داشته باشید. مسئله مهم ماجرا سختگیری بسیار بیشتر مشتریان برای خرید مداوم از یک برند است.

    اگر شما در این راستا عملکردتان به طور مداوم بهینه سازی نشود، شاید هرگز شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور حرفه ای پیدا نکنید. این امر شما را در موقعیت بسیار دشواری از نظر بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مشتریان قرار خواهد داد.

    بدون تردید حفظ مشتریان وفادار برای هر برندی مهم محسوب می شود. نکات مورد بحث در این مقاله برای شروع کارتان در حوزه موردنظر مناسب است. با این حال شما باید به طور مداوم خودتان را در زمینه آگاهی از نحوه حفظ مشتریان به روز نگه دارید.

    مقاله قبلیکارخانه کاغذ زاگرس به مدار تولید کاغذ تحریر وارد می شود
    مقاله بعدیتجلیل رئیس‌ جمهور کشور  از ۱۷ برگزیده جایزه کتاب سال

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.