معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تأمین کاغذ خبر داد
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نگرانیها و دغدغههای ناشران درباره اعلام وصول کتابها و رسیدنشان به نمایشگاه، مسئله کاغذ و احتمال برگزار نشدن نمایشگاه کتاب در پی اوجگیری کرونا پاسخ داد.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از ایسنا، سی و سومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با وقفهای دوساله به دلیل شیوع ویروس کرونا قرار است از ۲۱ تا ۳۱ اردیبهشتماه در مصلای امام خمینی (ع) تهران و همچنین به صورت مجازی در سامانه نمایشگاه به آدرس ketab.ir برگزار می شود.
سال های مبنای عرضه کتاب برای فروش در شکل فیزیکی در این دوره از نمایشگاه، کتابهای منتشرشده سال ۱۳۹۷ به بعد و در شکل مجازی کتاب های منتشرشده سال ۱۳۹۱ به بعد است؛ اما پس از حمله سایبری به سامانه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و از دسترس خارج شدن این سایت برای ناشران نگرانی هایی در زمینه فرآیند بررسی و صدور مجوز و اعلام وصول کتابهایشان ایجاد شده که با توجه به نزدیک شدن زمان برگزاری نمایشگاه این فرایند به چه شکل خواهد بود و نگران این هستند که کتابهایشان به نمایشگاه کتاب تهران نرسد.
یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یکی از گروه های ناشران در پاسخ به این نگرانی ناشران گفته است: سامانه داخلی هم فعال است و اینترنت امن از ۱۷ فروردین راهاندازی شد. از هجدهم فروردین نیز در خدمت ناشران عزیز هستیم. انشاءالله همکاران من با سرعت کار را پیگیری میکنند.
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به اینکه ناشران در یک ماه اخیر ثبت کتابهایشان را از دست دادهاند و حداقل تمهیدی اندیشیده شود تا کتابهایی که در هفته آینده اعلام وصول می شوند در خانه کتاب هم ثبت شده و به نمایشگاه هم برسند، گفته است: می رسند.
موضوع دیگر محل بحث ناشران مسئله کاغذ است؛ این که در چند سال اخیر ناشران با افزایش قیمت و کمبود کاغذ دست به گریبان بودهاند و در ماههای اخیر نیز کاغذ دولتی برای آنها تخصیص نیافته است. به گفته احمدوند افزایش قیمت جهانی کاغذ و به تبع هزینه حمل بالا باعث بالا رفتن قیمت کاغذ در داخل کشور شده است. او می گوید: اگر دستگاه قضایی تسریع کند مقداری کاغذ که در یک پرونده واردات کاغذ و با زحمت همکاران به مراحل آخر رسیده به ارشاد تحویل داده می شود و به دست ناشران می رسد.
یکی از ناشران این موضوع را خطاب به معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرده که با مشکلاتی که در زمینه توزیع کاغذ در دو سال اخیر پیش آمده، شیوع کرونا و مشکلات اقتصادی، ناشران نوپا از روند معمول انتشار بازماندهاند و از طرفی هم سامانه ارشاد تازه درست شده و اعلام وصولی تا روز ثبت نام وجود نداشته است پس عملا آن پنج سال سیستم ثبت نام شده است چهار سال.
بر اساس ضوابط نمایشگاه ناشرانی که ۴۰ کتاب منتشرشده از سال ۹۷ داشته باشند، شرایط دریافت غرفه را دارند و به گفته این ناشر، وضعیت فعلیِ اختصاص غرفه فقط کمک به فربهتر شدن ناشران بزرگ است. او تقاضایی مبنی بر کاهش تعداد کتاب ها یا افزایش تعداد سال ها را برای دریافت غرفه مطرح کرده است که معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه بتوانند شرایط مناسب تری را در این زمینه فراهم کنند، یادآور شده است در فروش اینترنتی محدودیت سال و تعداد وجود ندارد.
پیش بینیها برای وارد شدن به موج هفتم کرونا در اردیبهشتماه، نگرانی دیگری است که در زمینه برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران وجود دارد و طبعا ممکن است برخی از ناشران با توجه به هزینه دریافت غرفه و غرفهسازی برای شرکت در نمایشگاه مردد شوند و حتی احتمال دهند اوجگیری کرونا باعث تعطیلی نمایشگاه شود.
بیشتر بخوانید: سیو سومین نمایشگاه کتاب تهران فرصتی برای ناشران کوچک
آنها مسئله احتمال تعطیلی نمایشگاه به خاطر اوجگیری کرونا را با معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در میان گذاشتهاند که یاسر احمدوند نیز با بیان اینکه این موضوع قابل پیشبینی نیست، اظهار کرده است: امید ما این است که با افزایش واکسن زدهها خطرات ابتلا کاهش پیدا کند اما این ویروس ناشناخته است.
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ناشران پیشنهاد کرده است: اگر می توانید طراحی و برنامهریزی لازم را انجام دهید اما ساخت را چند روز قبل که وضعیت روشنتر است شروع کنید.