مهارت های بازاریابی در اینستاگرام از خیلی جهات شبیه یک مسابقه فوتبال بی نهایت حساس مثل فینال لیگ قهرمانان اروپاست.
همانطور که بازیکنان یک تیم برای شکست دادن همه رقبا باید یک عالمه مهارت ریز و درشت بلد باشند تا از همه نظر مچ حریفان را بخوابانند، بازاریاب ها هم بدون مهارت های متنوع نه تنها کلاه شان در ماراتن مارکتینگ در اینستاگرام پس معرکه خواهد بود، بلکه شاید حتی اسم برندشان به گوش یک کاربر هم نخورد.م
ت های بازاریابی در اینستاگرام
برخی از کارآفرینان فکر می کنند کلید موفقیت در دنیای بازاریابی بودجه های چند میلیون دلاری است. قبول دارم داشتن یک بودجه بی پایان مثل آرزوی دور و درازی است که غول چراغ جادو برای یک بازاریاب خوش شانس بدل به واقعیت کرده، اما اگر شما توانایی استفاده درست از چنین بودجه ای را نداشته باشید خیلی زود ماجراجویی تان در برندهای بزرگ تمام خواهد شد.
درست در همین شرایط مهارت های اساسی بازاریابی مثل قهرمان های افسانه ای وارد میدان می شوند. احتمالا شما هم تجربه تعامل با بازاریاب هایی که با دست خالی و بدون بودجه های تمام نشدنی کمپین های هیجان انگیز طراحی کرده اند، داشته اید. اگر فکر می کنید چنین بازاریاب هایی یک نوع فرمول جادویی در دست دارند، باید همین اول کاری کاملا ناامیدتان کنیم. تنها فرق بین آنها و بازاریاب های آماتور در مهارت های بازاریابی، آن هم در اینستاگرام، است؛ همین و بس!
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم این روزها عرصه بازاریابی بیش از اینکه بر مدار بودجه های کلان بگردد، به مهارت های بازاریابی در اینستاگرام بستگی دارد. خب اگر بودجه بیشتر همه چیز بود، اصلا نباید صدایی از برندهای کوچک در بازار به گوش می رسید. اگر شما از آن دست بازاریابی هایی باشید که فقط با مثال های دم دستی و واضح خیال تان بابت یک موضوع راحت می شود، احتمالا توضیحات ما تا اینجا بیشتر برای تان شبیه نوعی لالایی بوده است. پس اجازه دهید تا خیلی خواب تان نگرفته سری به دنیای واقعی کسب و کار بزنیم. ماجرا جالب شد، نه؟
زمانی که شرکت جنرال موتورز بازار در بازار آمریکا یکه تازی می کرد، کمتر کسی حتی فکر حضور موفقیت آمیز برندهای ژاپنی در این بازار به ذهنش می رسید. به هر حال اینجا صحبت از برندی است که خیلی از مشتریان بازارهای شرق آسیا هم برای خرید خودروهای آن لحظه شماری می کردند. با همه این مشکلات، تویوتا و هوندا سامورایی های نترس وارد بازار آمریکا شدند.
اگرچه کیفیت عالی اتومبیل ها و قیمت ارزان شان نقش مهمی در تسخیر بازار آمریکا به دست این دو برند ژاپنی داشت، اما نباید نقش کمپین های بازاریابی را از یاد ببریم. چراکه بازاریاب های این دو برند ژاپنی در دورانی که همه جا صحبت از سرعت بالاتر و تعداد سیلندرهای بیشتر بود، با تاکید بر روی نیازای واقعی مشتریان مثل مصرف سوخت کمتر و عدم نیاز به تعمیر مداوم حسابی مشتریان بازار آمریکا را میخکوب کردند. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید اگر قرار بود هوندا و تویوتا با بازاریاب های معمولی کار کنند، احتمالا صدها سال طول می کشید تا چند تا مشتری درست و حسابی برای خودشان پیدا کنند.
ماجرای بالا شاید بیشتر شبیه موضوع فیلم های هالیوودی باشد، اما بخشی از اهمیت مهارت های بازاریابی در دنیای کنونی را نشان می دهد. بی شک آن زمان خبری از اینستاگرام نبود و کسی هم با گوشی های هوشمند آشنایی نداشت، اما الان ماجرا کاملا فرق کرده است. خب اگر شما نتوانید کاربران سخت گیر اینستاگرام را پای محتوای تان میخکوب کنید، اصلا چرا باید کسی به برندتان روی خوش نشان دهد؟
ما در این مقاله قصد داریم یکبار برای همیشه به کابوس شکست کمپین های بازاریابی در اینستاگرام پایان دهیم. در این کار هم نه خبری از قهرمان بازی های دنیای فیلم های اکشن است و نه انتظار مالی زیادی از شما داریم. در عوض پای چند تا مهارت اساسی در میان است تا راه صدساله را یک شبه طی کنید. پس اگر شما هم دوست دارید تبدیل به بازاریابی بی عیب و نقص در اینستاگرام شوید، این مقاله کاملا مخصوص شماست. خب، کوله پشتی های تان را برای یک ماجراجویی هیجان انگیز آماده کرده اید یا نه؟
مهارت های بازاریابی در اینستاگرام
مهارت های بازاریابی در اینستاگرام: نقشه راهی برای حرفه ای شدن
یک دانشجوی صفر کیلومتر رشته کارگردانی را در نظر بگیرید که دوست دارد هرطور شده فیلمی در حد و اندازه آثار هیچکاک یا نولان بسازد. احتمالا ساده ترین میانبر برای تبدیل شدن به کارگردانی درجه یک شرکت در انواع و اقسام ورکشاپ ها است و اگر کارگردان قصه ما بخواهد خیلی خودش را تحویل بگیرد، می تواند به ادامه تحصیلات دانشگاهی اش هم امیدوار باشد. قبول دارم تمام این نکات به قهرمان داستان ما برای درخشش در دنیای هنر کمک می کند، اما هنوز جای خالی یک نکته مهم حس می شود و آن چیزی نیست به غیر از تجربه گرانبهای حرفه ای های دنیای کارگردانی.
شاید فکر کنید ما با داستان بالا حسابی از بحث اصلی منحرف شده ایم و یک کلاس هنری برای تان آماده کرده ایم، اما باور کنید یا نه ماجرای بالا در عرصه بازاریابی هم مصداق دارد. خیلی از بازاریاب ها فکر می کنند همین که چندتا کلاس آموزشی را نصفه و نیمه تمام کنند، دیگر باید منتظر هجوم کاربران به سمت کمپین شان و کسب فالوورهای میلیونی باشند.
از آنجایی که مخاطب های روزنامه فرصت امروز کارکشته تر از این حرف ها هستند که به چنین ایده های آماتوری دل ببندند، ما در این مقاله یک فهرست طلایی از مهارت های اساسی برای بازاریابی در اینستاگرام برای تان آماده کرده ایم. اینطوری شما ترکیبی افسانه ای از دانش بازاریابی در کنار مهارت های کلیدی خواهید داشت و دیگر هیچ کس به گردپای برندتان در اینستاگرام هم نخواهد رسید. اجازه دهید بدون هیچ حرف اضافه ای برویم سراغ اصل مطلب؛ این شما و این هم فهرست طلایی مهارت های بازاریابی در اینستاگرام.
ارتباطات قوی: شاه کلید مهارت های بازاریابی در اینستاگرام
وقتی صحبت از شبکه های اجتماعی می شود، اولین فکری که به ذهن تان می رسد چیست؟ شاید بعضی از اسم های بزرگ مثل اینستاگرام یا فیس بوک به نظرتان برسد و یاد آخرین امکانات یوتیوب بیفتید، اما همه اینها بدون امکانات ارتباطی حتی یک سنت هم ارزش ندارد. از این نظر شبکه های اجتماعی اهمیتی به اندازه پدیده تلویزیون در دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی دارد. در آن زمان برای اولین بار تلویزیون ها با تکنولوژی به روز به دست مردم رسید و کلی از مسابقات ورزشی هم به طور مستقیم پخش می شد. این یعنی دیگر لازم نبود مردم برای تماشای مسابقه دلخواه شان کلی راه طولانی تا ورزشگاه را طی کنند یا حتی از شهری به شهر دیگر بروند. چراکه حالا تمام مسابقات ورزشی با بهترین کیفیت در سالن پذیرایی خانه شان قرار به صف نشسته اند!
اگرچه جادوی شبکه های اجتماعی حتی از تلویزیون هم هیجان انگیزتر است، اما باز هم ساده سازی دسترسی به انواع و اقسام محتوا در کانون توجه قرار دارد. به طوری که هر کاربری تنها با چند بار لمس صفحه اسمارت فونش می تواند یک عالمه محتوای مورد دلخواهش را پیدا کند و حتی ساده تر از آن با دوستانش ارتباط برقرار کند. در این شرایط اگر برندها بلد نباشند چطور با ترکیب سلیقه کاربران و محصولات شان یک کمپین بی عیب و نقص جلوی آنها بگذارند، حتی بودجه های چند میلیون دلاری هم به کارشان نخواهد آمد؛ به همین سادگی.
باور کنید یا نه، دور و زمانه ارتباط رو در رو با مشتریان دیگر تمام شده و فقط در کتاب های تاریخ می شود سراغش را گرفت. الان دوره و زمانه ارتباطات دیجیتال است و اینستاگرام هم یکی از محبوب ترین ابزارهای در دسترس کاربران محسوب می شود. شما هم به عنوان بازاریاب برای اینکه همیشه اسم برندتان سر زبان کاربران باشد چاره ای به غیر از تقویت ارتباطات دیجیتال برندتان ندارید. اینطوری برندتان همیشه و همه جا همراه مخاطب هدف تان خواهد بود و حتی یک لحظه هم تکراری نمی شوید؛ البته به شرط اینکه مهارت های ارتباطی تان هم حسابی قوی باشد. ماجرا جالب شد، نه؟
ما قبلا حسابی درباره مهارت های ارتباطی در روزنامه فرصت امروز با شما گپ زده ایم، اما در مورد استفاده از آن در اینستاگرام باید به غیر آن توضیحات یک دسته بندی کلیدی را هم به خاطر بسپارید. این دسته بندی به زبان خودمانی فرق بین ارتباط مناسب با کاربران در اینستاگرام و بهبود ارتباطات میان اعضای تیم بازاریابی و مدیران ارشد شرکت است. اگر شما دوست دارید برندتان بدون هیچ دردسر اضافه ای تبدیل به یکی از سوپراستارهای دنیای اینستاگرام شود، باید شش دانگ حواس تان به این دو بخش باشد.
احتمالا شما کلی تکنیک رنگارنگ درباره ارتباط بهینه با کاربران در اینستاگرام دم دست تان دارید. با این حال ارتباط حرفه ای با اعضای تیم بازاریابی و مدیران ارشد خیلی مظلوم تر از این حرف ها به نظر می رسد. البته شما لازم نیست در این باره کار عجیب و غریبی انجام دهید، بلکه فقط باید حواس تان به توضیح کوچکترین تغییرات در وضعیت بازاریابی برند برای مدیران ارشد و سرمایه گذارها باشد.
از طرف دیگر تشویق اعضای تیم بازاریابی برای هماهنگی بیشتر با هم و به اشتراک گذاری تمام جزییات به شما برای بازاریابی بی دردسر در اینستاگرام کمک خواهد کرد. اگر هم در این بین نیاز به کمک داشتید، می توانید همیشه روی سخنرانی های تد (TED Talks) به عنوان یک منبع بی حرف و حدیث درباره نحوه مدیریت تیم های کاری و بازاریابی حساب کنید. به علاوه، اگر بازاریاب های کهنه کاری دم دست تان هستند، نصیحت های آنها باید همیشه آویزه گوش تان باشد. اینطوری درست وقتی که همه چیز خوب پیش می رود، با یک ناهماهنگی بچگانه در تیم تان تمام تلاش های بازاریابی تان دود نشده و به هوا نمی رود.
مهارت نوشتن: مهارتی که هیچ کس یادش نیست!
در دنیایی که ویدئو روز به روز ترافیک بیشتری از اینترنت را به خودش اختصاص می دهد، کمتر کسی سراغ فرمت متن می رود. انگار این فرمت قدیمی هم مثل کتاب های قدیمی در حال خاک خوردن در قفسه کتابفروشی هاست و اصلا هم قرار نیست تغییری در اوضاع ایجاد شود. بی شک هر ادعایی درباره محبوبیت بیشتر فرمت متن در مقایسه با ویدئو یا حتی عکس های چشم نواز بیشتر شبیه به یک شوخی بی مزه است، اما آیا واقعا دیگر جایی برای متن در بازاریابی مدرن وجود ندارد؟
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم هنوز هم نگارش متن های جذاب کلید میخکوب کردن کاربران است. حتما پیش خودتان فکر می کنید ما حسابی به سرمان زده که چنین ادعای عجیبی را مطرح می کنیم. خب اجازه دهید تا حسابی ناامیدتان نکرده ایم، برویم سراغ اصل مطلب.
آیا شما تا به حال یک پست حیرت انگیز در اینستاگرام دیده اید که هیچ کپشنی نداشته باشد؟ یک استوری تبلیغاتی عالی چطور؟ اگر فقط کمی درباره کمپین های موفق اینستاگرامی فکر کنید، خیلی زود متوجه می شوید فرمت متن خیلی هم به درد نخور یا تاریخ مصرف گذشته نیست. همانطور که هنوز هم میلیون ها نفر در سراسر دنیا رمان های شکسپیر یا داستایوفسکی را با شوق و ذوق تمام مطالعه می کنند، کاربران هم در اینستاگرام اول همه کپشن پست ها و استوری ها نظرشان را جلب می کند. با این حساب شما باید همیشه متن هایی حرفه ای دم دست تان داشته باشید، وگرنه تک تک کاربران اینستاگرام مثل آب خوردن از کنار کمپین تان عبور خواهند کرد.
بی شک صحبت کردن درباره اهمیت مهارت نوشتاری در بازاریابی مثل این است که گوشه رینگ در بین تماشاچی ها نشسته باشیم و همینطور بی خودی به بوکسور مورد علاقه مان فن های مختلف را یادآوری کنیم. از آنجایی که ما در روزنامه فرصت امروز اصلا میانه خوبی با این طور روش ها نداریم، چند تا توصیه حرفه ای برای تان کنار گذاشته ایم. پس لطفا حواس تان را کاملا جمع کنید و با این تکنیک ها خیال خودتان را راحت کنید:
اگر شما در اینستاگرام کارتان حسابی توسعه پیدا کرده و مخاطب جهانی دارید، احتمالا فقط کپشن های انگلیسی به کارتان می آید. در این صورت اپ ویراستاری همینگوی (Hemingway Editor) حسابی حیرت زده تان خواهد کرد. این ابزار کم حجم و کاربردی جملات شما را آنالیز کرده و توصیه هایی برای انتقال بهتر منظورتان و جمله بندی ساده تر به شما خواهد داد. اگر در کنار این ابزار از گرمرلی (Grammarly) نیز برای پیدا کردن غلط های املایی استفاده کنید، دیگر مو لای درز کارتان نخواهد رفت.
زیر و رو کردن فرهنگ های لغت (همان دیکشنری های خودمان) اطلاعات شما درباره لغات مختلف و موارد مشابه آنها را بی نهایت بالا می برد. البته شما لازم نیست همینطور بی خودی ساعت ها مشغول سرچ کردن واژه ها در این فرهنگ ها باشید. در عوض هر وقت دنبال معنای یکی از واژه ها بودید، سری هم به بقیه گزینه ها در سایت دیکشنری ها بزنید. اینطوری خیلی زود با دامنه وسیعی از لغات آشنا شده و تنوع واژگان متن تان بی نهایت بیشتر می شود؛ به همین سادگی.
مطالعه کتاب یا مقالات مجلات مشهور می تواند در عرض چند ماه از شما یک کارشناس ویراستاری و بازاریابی همه فن حریف بسازد. از آنجایی که کتاب ها و مجلات معتبر همیشه ویراستارهای درجه یکی دارند، مطالعه آثار آنها به شما برای پیدا کردن اشتباهاتی که حتی روح تان هم از آنها خبر نداشت، کمک خواهد کرد. پس منتظر چه هستید؟ همین الان کتاب هایی که همیشه دوست داشتید بخوانید را دست بگیرید و مشغول مطالعه شوید!
همانطور که یک جنگجوی تازه کار یک شبه بدل به قهرمانی افسانه ای نمی شود، شما هم در مسیر یادگیری مهارت نوشتاری باید حوصله به خرج دهید. وگرنه مثل خیلی از بازاریاب های دیگر کارتان را نصفه و نیمه رها خواهید کرد. آن وقت نه خبری از کپشن های حرفه ای خواهد بود و نه رویای شیرین موفقیت در اینستاگرام رنگ واقعیت را خواهد دید.
مهارت های بازاریابی در اینستاگرام
مهارت های بازاریابی در اینستاگرام: بازاریابی بدون خلاقیت معنا ندارد
وقتی کسی به سالن سینما می رود انتظار دارد یک اثر هیجان انگیز و کاملا خلاقانه از کارگردان های درجه یک دنیا روی پرده نقره ای تماشا کند. خب هرچه باشد این تماشاگران با هیچ کارگردانی شوخی ندارد و اگر به جای یک اثر درجه یک مجموعه ای از کلیشه ها پیش روی شان قرار گیرد، چیزی به غیر از صدای کرکننده اعتراض شان نصیب عوامل فیلم نخواهد شد. این ماجرای وحشتناک با تمام جزییاتش در مورد کمپین های بازاریابی هم مصداق دارد. پس اگر فکر کرده اید با چند تا کلیشه معمولی می توانید وضعیت برندتان در اینستاگرام را از این رو به آن رو کنید، باید کاملا ناامیدتان کنیم.
خلاقیت بیشتر یکی از آن هدف هایی است که هر بازاریابی دوست دارد قبل از بقیه به چنگ بیاورد. در این میان هم اغلب افراد دنبال میانبرهای بی سر و ته هستند؛ از آن دست به اصطلاح هک های بازاریابی که بیشتر شبیه یک هزارتوی بی انتها هستند تا راهکاری عملی برای تقویت خلاقیت بازاریابی!
اگر شما فکر می کنید خلاقیت بیشتر در عرصه بازاریابی نکته ای نیست که اصلا لازم به نگرانی درباره اش باشد، احتمالا تا به حال فقط در دوران یونان باستان در دنیای کسب و کار حضور داشته اید. این روزها رقابت بین برندها دست کمی از یک مسابقه فرمول یک ندارد و معیار اصلی موفقیت هم چیزی نیست به غیر از تمایز کمپین های بازاریابی با هم. شما با یک کمپین درست و حسابی نه تنها ریسک بازگشت سرمایه تان در اینستاگرام را حسابی کم می کنید، بلکه اصالت برندتان را هم حسابی به رخ رقبا خواهید کشید. آن وقت رقبا متوجه حضور یک قهرمان همه فن حریف در بازار خواهد شد که اصلا هم با کسی شوخی ندارد.
احتمالا توضیحات ما درباره مزایای خلاقیت در بازاریابی آن قدر قانع کننده هست که شما خیلی زود دست به کار طراحی کمپین تازه تان شوید. البته در این بین یک چالش اساسی خیلی زود سر و کله اش پیدا می شود. چالشی که درباره اش صحبت می کنیم، نحوه طراحی و تولید محتوای خلاقانه است. خب پیش خودتان فکر نکرده اید کمپین های خلاقانه همین طور راحت و بی دردسر خلق می شود، مگر نه؟مهارت های بازاریابی در اینستاگرام
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما برای اضافه کردن خلاقیت به چاشنی های رنگارنگ بازاریابی تان باید یک راست بروید سراغ منابع دست اول. چرا که با گوش دادن به حرف هر کارشناس تازه کاری در نهایت برندتان در سراشیبی تند سقوط قرار خواهد گرفت. پس اگر فکر استفاده از منابع معتبر به سرتان زد، همیشه این گزینه ها را در سر داشته باشید؛ قول می دهیم ضرر نکنید:
کلاس های آنلاین لینکدین و اسکیل شر (SkillShare) دو تا از بهترین منابع برای آشنایی با تاریخچه بازاریابی دیجیتال و همینطور جدیدترین ترندها در این حوزه است. شما با این کلاس ها می توانید با خیال راحت اطلاعات تان درباره بازاریابی دیجیتال و رمز موفقیت برندهای بزرگ را حسابی افزایش دهید. خب وقتی یک بازاریاب رمز موفقیت بقیه برندها را از حفظ باشد، دیگر راه چندان زیادی تا تکرار موفقیتی مشابه باقی نخواهد بود؛ مگر نه؟
ما امروز در دنیایی زندگی می کنیم که پر از کلاس های آموزشی رنگارنگ است. یکی از انواع کلاس هایی که در این میان به کار بازاریاب ها می آید، دوره های تقویت خلاقیت یا فکر کردن خلاقانه است. چنین کلاس هایی به طور معمول شما را با زاویه دیدهای مختلف در مواجهه با پدیده های روزمره آشنا می کند. اینطوری درک بهتری از شرایط موجود و برداشت های متفاوت دیگران از رویدادهای یکسان پیدا می کند. شاید این مهارت در نگاه اول بیشتر شبیه قدرت ویژه ابرقهرمان های مارول باشد، اما شما خیلی زود یاد می گیرید چطور از آن برای طراحی محتوای درجه یک استفاده کنید. پس منتظر چه هستید؟ همین امروز در یکی از کلاس های این چنینی ثبت نام کنید و لذتش را ببرید.
سایت ها و انتشارات معتبری مثل فست کامپنی (Fast Company) و کمپین همیشه محتوای آموزشی کاربردی از کارآفرینان و کارشناس های درجه یک دنیا برای علاقه مندان به دنیای کسب و کار در چنته دارند. با این حساب اگر شما سری به سایت این موسسات بزنید، مطمئنا دست خالی از آن برنمی گردید و کلی نکته تازه درباره خلاقیت در بازار و هزار و یک حوزه دیگر گیرتان خواهد آمد.
بازاریابی سنتی و دیجیتال: ترکیبی جدانشدنی برای موفقیت
بازاریابی را در نظر بگیرید که بعد از کلی تحصیل در بهترین دانشگاه های دنیا در رشته بازاریابی حالا با کلی امید و آرزو وارد بازار کار شده است. احتمالا بازاریاب قصه ما تمام آگهی های استخدامی دنیا را زیر و رو می کند و دست آخر هم سراغ چند تا از بهترین برندهای دنیا می رود. در این شرایط هر کسی باشد انتظار دارد بازار تازه کار ما مثل آب خوردن کار دلخواهش را پیدا کند. حالا اگر به شما بگوییم قهرمان قصه ما حتی در یکی از مصاحبه های کاری هم قبول نمی شود، چه واکنشی خواهید داشت؟
شاید پیش خودتان فکر کنید ماجرای بالا یک تراژدی تمام عیار است، اما واقعیت ماجرا کاملا برعکس است. اگر یادگیری بازاریابی دیجیتال و فوت آب شدن در مهارت هایی مثل تولید محتوا و سئو را یک روی سکه بازاریابی بی عیب و نقص در اینستاگرام در نظر بگیریم، روی دیگر این سکه آشنایی با بازاریابی سنتی است. اشتباه نکنید، ما در اینجا قصد نداریم سر به سر شما بگذاریم، چرا که بازاریابی دیجیتال بدون مکمل بازاریابی سنتی مثل غذای بی نمک خواهد بود؛ همانقدر بی مزه و به درد نخور.
اگر با دقت و وسواس مخصوص بازاریاب ها به دور و برتان نگاه کنید، کلی فعالیت بازاریابی سنتی از سوی بزرگترین برندهای دنیا به چشم تان می خورد. این فعالیت ها از طراحی کمپین ایمیل مارکتینگ گرفته تا برگزاری همایش های سالانه و میزبانی از رویدادهای مهم را شامل می شود. خب وقتی بقیه رقبا شش دانگ حواس شان پیش ترکیب جادویی بازاریابی دیجیتال و سنتی است، چرا شما هم نیم نگاهی به شیوه های قدیمی و در عین حال کاربردی نداشته باشید؟
قبول دارم یادگیری شیوه های سنتی بازاریابی برای کسانی که یک عمر دنبال روش های تماما دیجیتال و مدرن بوده اند خیلی سخت تر از این حرف هاست، اما یادتان باشد تا ما در کنارتان هستیم اصلا لازم نیست نگران چیزی باشید. ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم برای هر مشکلی در دنیای کسب و کار نه یک راه حل، بلکه چندین راهکار درجه یک وجود دارد. به همین خاطر هم برای ترکیب بازاریابی سنتی و دیجیتال چند تا از بهترین میانبرهای دنیا را برای تان کنار گذاشته ایم. تنها کاری که شما باید انجام دهید، رعایت مو به موی این موارد است:
اگر شما در دوران دانشجویی یکی از شاگردهای زرنگ کلاس تان بودید، احتمالا شرکت در دوره های بازاریابی و الگوهای گوناگون آن چندان برای تان سخت یا غیر قابل تحمل نخواهد بود. اصلا هم نگران انتخاب بهترین دوره ها از بین کلی کلاس رنگارنگ نباشید. کافی است سریع و یک راست بروید سراغ دوره دیجیتال گاراژ گوگل (Google Digital Garage)، کلاس های آکادمی هاب اسپات (HubSpot) و گشت و گذاری هم در دوره های گوناگون موسسه کورسرا (Coursera) داشته باشید. این دوره ها نه تنها کاملا آنلاین هستند، بلکه با شرکت بهترین اساتید دنیای بازاریابی هم مدیریت می شود. با این حساب بی برو برگشت بعد از اتمام دوره های بالا یک پا بازاریاب حرفه ای در تمام حوزه های دیجیتال و سنتی خواهید شد.
مطالعه کتاب های تخصصی در زمینه بازاریابی یکی دیگر از راه حل های مناسب برای اهالی کتاب است. البته اگر شما خیلی هم اهل مطالعه و کتاب نیستید، احتمالا ساختار جذاب و خودمانی اغلب کتاب های این حوزه حسابی نظرتان را عوض خواهد کرد. اگر از ما می شنوید، سری به کتاب ها و مقالات موسسه هاروارد بیزینس ریویو (Harvard Business Review) بزنید. این طوری حتی پیچیده ترین نکات دنیای بازاریابی را هم با زبانی ساده و خودمانی یاد می گیرید.
یادگیری از بزرگانی مثل جو پالیتزی (Joe Pulizzi) یا ست گودین (Seth Godin) گاهی اوقات از صدها جلد کتاب هم ارزشمندتر است. به هر حال این افراد نه تنها بازاریاب های موفقی هستند، بلکه چندین سال تجربه آموزش بازاریابی به دیگران را هم در کارنامه دارند. با این حساب شما می توانید با خیال راحت پای صحبت های آنها بنشینید و آخر سر هم مطمئن باشید نکات گرانبهایی را روی هوا شکار کرده اید!
بیشتر بخوانید: ۳ راهکار رهبر تجاری قوی برای کسب موفقیت برند
حمایت از مشتریان: وقتی همه راه ها به مشتریان ختم می شود
یکی از باورهای قدیمی در بین بازاریاب ها تعلق مسئله حمایت از مشتریان به تیم های روابط عمومی است. انگار که مشتریان وقت شان را از سر راه آورده اند که بازاریاب ها خیلی راحت آنها را بین خود و بخش روابط عمومی پاسکاری کنند. اگر نظر ما را بخواهید، چنین باوری بیشتر شبیه به افسانه های دوران روم باستان است تا واقعیت امروز صنعت بازاریابی. خب اگر قرار باشد خط و مرزهای سفت و سختی بین تیم های مختلف رسم شود، یک کمک خلبان هم موقع سقوط هواپیما می تواند با خیال اینکه نجات خدمه یا مسافران وظیفه کاپیتان است خودش را به بی خیالی بزند و حتی با یک چتر نجات هواپیما را ترک کند!
اگر هنوز با مثال بالا خیلی به اهمیت حمایت از مشتریان به عنوان یک بازاریاب پی نبرده اید، بد نیست سری به تجربه یکی از بزرگترین برندهای دنیا بزنیم. فکر می کنم برای همه مردم دنیا و صدالبته بازاریاب های کارکشته برند نایک یکی از بهترین الگوهای موفقیت در تعامل با مشتریان باشد. خب اگر کسی را سراغ دارید که از این برند دوست داشتنی دل خوشی ندارد، ما را هم بی خبر نگذارید.
طرفدارهای دو آتیشه نایک خیلی خوب می دانند این برند همیشه در شبکه های اجتماعی یک اکانت به اسم تیمِ نایک (Team Nike) دارد. این اکانت به طور اختصاصی برای پاسخگویی به سوالات بی پایان مشتریان این برند راه اندازی شده و شما می توانید هرچه دل تان می خواهد از این تیم بپرسید. اجازه دهید همین جا خیال تان را بابت مدت زمان پاسخگویی این اکانت برند نایک راحت کنیم. چرا که اول از همه ربات چت این برند به شما جواب می دهد و بعد هم کارشناس های بازاریابی و فروش نایک تا مطمئن نشوند شما جواب تک تک سوالات تان را نگرفته اید، بی خیال تان نخواهند شد.
همانطور که در یک تیم فوتبال همه اعضای کادر فنی دنبال تقویت روحیه و کیفیت بازیکنان هستند، بازاریاب ها هم در یک شرکت باید هر طور شده به بقیه تیم ها کمک کنند. در این بین هم اصلا چیزی به اسم کار غیرتخصصی وجود ندارد. اگر شما فرصت کمک به مشتریان و جذب مشتری با جواب دادن به یک سوال ساده را دارید، نباید هیچ جوره به این شانس پشت پا بزنید.
شاید پیش خودتان فکر کنید حمایت از مشتریان از آن دست کارهایی است که حتی یک تیم حرفه ای از کارآفرینان کارکشته هم با هم از پس آن برنمی آیند. در این صورت باید بگوییم کاملا دراشتباه هستید چراکه معمولا حتی بازاریاب های صفر کیلومتر هم خیلی زود با سوالات پرتکرار مشتریان آشنا می شوند. از آن گذشته هر وقت نیاز به کمک داشتید، می توانید فقط با یک تماس از همکاران تان در بخش های دیگر شرکت کمک بگیرید. با این حساب دیگر هیچ عذر و بهانه ای از شما به عنوان بازاریاب یک برند برای حواله دادن کمک به مشتریان به بخش های دیگر پذیرفته نخواهد بود.
تفکر استراتژیک: مهارتی نوین در دنیای بازاریابی اینستاگرامی
آیا تا به حال به این فکر کرده اید که استراتژیست های نظامی موفق مثل ناپلئون چطور تبدیل به کابوس دشمنان شان شده بودند و در هر نبردی را مثل آب خوردن برنده می شدند؟ قبول دارم چنین سوالی آن هم در یک مقاله مربوط به بازاریابی در اینستاگرام خیلی عجیب به نظر می رسد، اما امروزه بازاریابی در اینستاگرام دست کمی از یک جنگ تمام عیار ندارد. چراکه کلی برند دیگر هم منتظر یک لغزش کوچک از سوی شما هستند تا طوری جای تان را در بازار بگیرند که انگار از اول هم برندی با اسم شما در اینستاگرام وجود هم نداشته است!
ما در روزنامه فرصت امروز برای سوال بالا یک جواب خیلی ساده اما کاربردی داریم و آن چیزی نیست به جز «تفکر استراتژیک». احتمالا این مفهوم خیلی برای شما آشنا نیست و حداکثر چند باری به طور گذرا به گوش تان خورده باشد. در این صورت یادگیری این مهارت باید اولین کار جدیدتان در سال نو باشد. وگرنه داستان حماسی برندتان در اینستاگرام خیلی زود تبدیل به یک تراژدی تمام عیار خواهد شد.
اجازه دهید قبل از اینکه شما را با کوهی از تکنیک های تقویت مهارت تفکر استراتژیک غرق کنیم، کمی درباره چیستی این مهارت تازه کشف شده حرف بزنیم. وقتی درباره تفکر استراتژیک حرف می زنیم، کار شما مثل نقاش چیره دستی است که باید همیشه حواسش به کلیت اثر باشد. این یعنی در کنار وسواس شدید بر روی جزییات کار همیشه نیم نگاهی به هماهنگی میان جزییات با کیت نقاشی داشته باشد. اینطوری یک تابلوی بی عیب و نقص خواهد داشت که بی برو برگشت نظر هر بیننده ای را جلب خواهد کرد.
معنای مثال بالا در دنیای بازاریابی ضرورت توجه بازاریاب ها به نتیجه کارشان است. باور کنید یا نه، خیلی از بازاریاب ها مثل دونده ای هستند که بدون اطلاع از مسیر مسابقه وارد ماراتن شده است. ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما باید حواس تان به استفاده از آمارهای دقیق ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس یا میکس پنل (MixPanel) باشد و از طرف دیگر همیشه برنامه ای برای شروع و پایان کارتان داشته باشید. این یعنی بدون عجله و با ارزیابی دقیق هر بخش از کارتان مشغول طراحی کمپین یا هر کار دیگری در عرصه بازاریابی اینستاگرامی شوید.مهارت های بازاریابی در اینستاگرام
یکی از مشکلاتی که همیشه بلای جان بازاریاب هاست، بی توجهی به حرکت بعدی شان در اینستاگرام است. از این نظر شما مثل شطرنج بازی هستید که باید همیشه به فکر حرکات بعدی اش باشد و سناریوهای مختلف را در نظر بگیرد. وگرنه قبل از اینکه دست تان گرم شود، خیلی راحت کیش و مات خواهید شد. پس دفعه بعدی که خواستید شروع به بازاریابی در اینستاگرام کنید، حتما یک برنامه ساده و خودمانی برای خودتان بچینید. این کار به ساده ترین شکل ممکن شما را با تفکر استراتژیک آشنا می کند؛ به همین سادگی!مهارت های بازاریابی در اینستاگرام
سخن پایانی
اگر یادتان باشد اول کار گفتیم آشنایی با مهارت های این مقاله از شما بازاریابی همه فن حریف خواهد ساخت. حالا که به آخر خط رسیده ایم، نوبتی هم باشد این شما هستید که باید درباره ادعای ما قضاوت کرده و رأی نهایی را صادر کنید.مهارت های بازاریابی در اینستاگرام
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای بهبود مهارت های بازاریابی تان در اینستاگرام کرده باشد. اگر سوال یا نکته تکمیلی درباره این مقاله دارید، ما همیشه منتظر دریافت نظرات تان هستیم. پس تعارف را کنار گذاشته و همین جا نظرات تان را با ما به اشتراک بگذارید.