اجرای کامل دستورالعمل های ابلاغی ستاد مقابله با کروناسی و سومین نمایشگاه بینالمللی کتاب
سخنگو و دبیر شورای سیاست گذاری سی و سومین نمایشگاه بینالمللی کتاب با تاکید بر اجرای کامل دستورالعمل های ابلاغی ستاد مقابله با کرونا در برگزاری سی و سومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از امکان همزمان فروش مجازی کتاب خبر داد.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از خبرگزاری میزان؛ طبق اعلام ستاد خبری سی و سومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، علی رمضانی با بیان اینکه بعد از دو سال شرایط کرونایی و بهبود شرایط بر اساس اعلام ستاد مقابله با کرونا، امسال علاوه بر نمایشگاه حضوری امکان فروش مجازی کتاب ها نیز برای علاقه مندان مهیا شده است، گفت: بهطور کلی فضای در نظر گرفته شده برای نمایشگاه امسال در مقایسه با مساحت دوره های قبل، افزایش چشمگیری دارد مثلا رواق های جدیدی به فضاهای مسقف مصلی و رواق های شرقی و غربی طبقه هم سطح با بام مصلی به فضاهای دوره های قبلی اضافه شده است.
وی با تاکید بر اینکه مصلی آماده است تا نمایشگاه را در فضای مسقف برگزار کنیم، افزود: اگرچه تمام تلاش ما بر اجرای صحیح شیوهنامه های کرونایی است، اما آنچه مشخص است اینکه راهروها باید عریض تر شوند و تعداد غرفه ها در فضای مسقف کمتر از گذشته شود.
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به اینکه در شیوهنامه هایی که برای برگزاری سی و سومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران تدوین شده نکات مهم برای شرایط کرونایی عنوان شده است، تصریح کرد: برای مثال ما تلاش کردیم جایگیری بخش های پربازدید در فضای نمایشگاه در کنار یکدیگر نباشد و کمیته ویژه بهداشتی و نظارت بر شیوهنامهها مستمراً وضعیت نمایشگاه را کنترل کند.
رمضانی در پایان عنوان کرد: امسال در کنار نمایشگاه حضوری تمهیداتی حاصل شده است که امکان استفاده همزمان از نمایشگاه در فضای مجازی برای همه علاقمندان فراهم شود.
بیشتر بخوانید: سی و سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران به خرید مجازی اختصاص دارد
حضور ناشرین خارجی
بخش بینالملل نمایشگاه کتاب نیز میتواند از اهمیت ویژهای برخوردار شود. برخی از مخاطبان که کتابهای زبان اصلی مطالعه میکنند یا نیاز به استفاده از کتابها دارند؛ نمایشگاه این فرصت را فراهم میآورد. قطعا امکان تهیه این کتابها در شرایط دیگر چندان فراهم نیست. تا جایی که برخی این کتابها را در سفرهای برون مرزی خود تهیه میکنند. اما بخش بین الملل نمایشگاه می تواند نیاز این طیف مخاطبان را به آسانی و در کمترین زمان ممکن فراهم سازد.
نیاز سنجی و اهمیت بازخورد
نمایشگاه کتاب فرصتی برای دیدار خالقان و خوانندگان آثار است. در واقع نمایشگاه جایگاه تضارب آراء و مرکز خلاقیت است. نویسنده کتاب، ناشر و خواننده در محیطی به گفتوگو می پردازند که می تواند زمینه درک و دریافت نیاز و سلایق مخاطب را فراهم سازد. ضمن اینکه مخاطب نیز می تواند با صاحبان آثار بی پرده و بلاواسطه ارتباط برقرار کند. این ارتباط دو سویه و تعاملی میتواند زمینه تحکیم و ترویج کتابخوانی را فراهم آورد. ارتباطی که ایدهساز و خلاقیتزا خواهد بود.
ضمن اینکه ناشرین کمتر برخوردار یا ناشرینی که در شهرهای دیگر فعالیت می کنند؛ امکان عرضه آثار خود را برای مخاطب انبوه و عام به دست آوردند. این امکان زمینه آشنایی با ناشرینی که از اسم و رسم خاصی هم برخوردار نیستند فراهم می سازد. علاوه بر ناشرین کمتر برخوردار، مخاطبینی که امکان حضور در فروشگاه ها و مراکز خرید کتاب را به شکل مستمر ندارند، فراهم میسازد. در محیطی منسجم، انبوه ناشران تجمیع شده؛ فرصت مغتنمی برای این طیف از مخاطبان نیز خواهد بود.
سی و سومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از ۲۱ تا ۳۱ اردیبهشت در محل مصلای امام خمینی (ره) به دو شکل حضوری و مجازی برگزار میشود.