روش های بازاریابی اینترنتی برای دستیابی به نتیجه بهتر
برای موفقیت سریع در هر حوزه ای، لازم است تا ترندها را مورد توجه جدی قرار دهید. در این زمینه روش های بازاریابی اینترنتی در سال ۲۰۲۲ با ۱۰ ترند اصلی در سال ۲۰۲۲ را بررسی خواهیم کرد.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از فرصت امروز، در حال حاضر مهمترین بخش یک کسب و کار، بازاریابی و فروش است. درواقع حتی بهترین محصول و تلاش ها بدون توجه به این بخش، نتیجه لازم را به همراه ندارد. با این حال در جهان مدرن امروز، شیوه های سنتی بازاریابی و فروش کاربرد لازم را ندارد. در این زمینه تجربه کرونا نیز ثابت کرده است که اگر تمرکز اصلی خود را بر روی روش های بازاریابی اینترنتی قرار دهید، با کمترین مشکلات مواجه خواهید بود.
در زمینه روش های بازاریابی اینترنتی فراموش نکنید که بستر اینترنت، در مسیر رشد مداوم قرار دارد و برای آن نمی توان محدودیتی را قائل بود. برای مثال در حال حاضر این موضوع مطرح است که در چند سال آینده برندها بتوانند از فضای متاورس به عنوان فروشگاه مجازی خود استفاده کنند که تمامی این موارد به کمک اینترنت، به وجود آمده است.
بهینه سازی جست و جوی صوتی
یکی از روش های بازاریابی اینترنتی بهینه سازی جست و جوی صوتی است. براساس جدیدترین آمارها، تقریبا نیمی از خریداران، از جست و جوی صوتی استفاده می کنند. این امر در حالی است که تا دو سال قبل، این عدد کمتر از ۳۰ درصد بوده است. این حجم از رشد، به خوبی بیانگر اهمیت توجه به جست و جوی صوتی را نشان می دهد. درواقع این امر به عنوان یکی از روش های بازاریابی اینترنتی کار را برای مخاطبان به مراتب ساده می کند و افراد بدون نیاز به تایپ، می توانند به محصول موردنظر خود دست پیدا کنند. در این زمینه فراموش نکنید که نباید به مواردی ساده محدود شوید.
درواقع با بهینه سازی مورد فوق، باید بستری را مهیا کنید که افراد بتوانند اقداماتی نظیر پیدا کردن سوالات خود را نیز داشته باشند. برای مثال این امر که افراد بتوانند یک مشکل و یا نیاز خود در رابطه با محصول را تنها با مطرح کردن سوال و دریافت پاسخ خلاصه به صورت صوتی دریافت کنند. بدون شک جذابیت بسیار بالایی را دارد و در این زمینه پشتیبانی از زبان های مختلف، مزیت رقابتی شما خواهد بود. درواقع این موضوع را باید به صورت ویژه مورد توجه قرار دهید که شیوه جست و جو، در حال تغییر است و تایپ کردن در مسیر منسوخ شدن قرار دارد.
بازاریابی ویدئویی
بازاریابی ویدئویی به عنوان یکی دیگر از روش های بازاریابی اینترنتی به قدری گسترده است که شما حتی می توانید یک تیم تخصصی را تنها برای پوشش این بخش استخدام کنید. در این زمینه این نکته را فراموش نکنید که ویدئو با اختلاف، محبوب ترین نوع محتوا محسوب می شود. با این حال مخاطب امروز، علاقه ای به دیدن اقدامات تبلیغاتی و طولانی ندارد. درواقع تجربه تیک تاک این موضوع را به اثبات رسانده است که باید سرگرم کننده و کوتاه باشید.
در این راستا به عنوان یکی دیگر از روش های بازاریابی اینترنتی تبلیغ غیرمستقیم و خلاقانه، راهکار مناسبی خواهد بود. درواقع این دسته از تبلیغات، به صورت ویروسی منتشر می شوند و توجهات را به سمت خود جلب خواهند کرد. نکته دیگری که باید توجه داشته باشید این است که برای هر قشر از مخاطبان خود، محتوای جداگانه داشته باشید. درواقع عدم وجود تنوع نیز می تواند تلاش های شما را نابود کند. برای درک بهتر اقداماتی که باید در ابن زمینه به عنوان یکی از روش های بازاریابی اینترنتی انجام دهید، تحلیل رقبا و برندهای موفق، یک اقدام کاملا هوشمندانه خواهد بود.
واقعیت مجازی و واقعیت افزوده
درواقع اهمیت این بخش به عنوان یکی دیگر از روش های بازاریابی اینترنتی تنها مختص به امسال نبوده و چهار سالی است که به یک ترند مهم تبدیل شده است. با این حال هنوز هم بسیاری از برندها در این زمینه فعالیتی را انجام نمی دهند. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر امسال این موضوع را به صورت جدی مورد توجه قرار ندهید، در سال های آینده فرصت به مراتب کمتری را خواهید داشت و اکنون این اقدام می تواند یک مزیت رقابتی بزرگ محسوب شود.
در این راستا به عنوان یکی از روش های بازاریابی اینترنتی لازم است که در ابتدا تفاوت واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) را بدانید. درواقع در واقعیت مجازی، شما وارد یک فضایی می شوید که کاملا با محیط متفاوت است. با این حال در واقعیت افزوده، یک مورد به فضای واقعی شما اضافه می شود. برای مثال بازی کردن با دوربین های واقعیت مجازی و تجربه استفاده از محصول با استفاده از دوربین گوشی نمونه های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده محسوب می شود.
برای درک بهتر این موضوع به عنوان یکی از روش های بازاریابی اینترنتی، با یک جست و جوی ساده می توانید به انواع مختلفی از این موارد دسترسی داشته باشید. خوشبختانه در این زمینه انواع برندها را می توان پیدا کرد که نیاز برند شما را به خوبی برطرف می کنند. درواقع نیازی نیست که شما از تیم خود انتظار داشته باشید که چنین اقداماتی را انجام دهد.
بازاریابی محاوره ای
بازاریابی محاوره ای به عنوان یکی دیگر از روش های بازاریابی اینترنتی، ابزاری مهم در تجارت آنلاین است که امکان ارتباط کلامی را با کاربران یک وب سایت فراهم می آورد. در واقع با استفاده از یک ربات پاسخگو، کاربر این امکان را پیدا می کند تا به پرسش و پاسخ با سایت موردنظر بپردازد. ایده این روش برمبنای آن است که کاربران صبر و حوصله ندارند تا فرم های تماس با ما را پر کنند به امید اینکه زمانی کسی جواب شان را بدهد. بنابراین با استفاده از امکانات پیشرفته فناوری می توان از ربات هایی استفاده کرد که پرسش های عمومی و پاسخ های مشخصی برای آن تعریف شده است.
در این صورت در همان لحظه ای که مشتری نیازمند پاسخگویی است پاسخ لازم به وی داده می شود. در این راستا ممکن است شما به یک پشتیبان آنلاین نیاز داشته باشید. درواقع چت بات ها، حالتی بیش از حد مصنوعی دارند و ممکن است تاثیر لازم را به دست نیاورید. با این حال اگر بتوانید در این زمینه خلاقیت داشته باشید، می توانید به نحوی فعالیت کنید که حالت مصنوعی چندان حس نشود. درواقع شما می توانید شروع مکالمات را به ربات ها اختصاص دهید و موارد تخصصی تر را به پشتیبان آنلاین واگذار نمایید که این اقدام ترکیبی، بدون شک جذابیت کار شما را چند برابر خواهد کرد.
بازاریابی اینفلوئنسری
یکی از سریع ترین روش های بازاریابی اینترنتی که طی چند سال اخیر رشدی بی نظیر را داشته است، همکاری با اینفلوئنسرها است. درواقع این افراد در شبکه های اجتماعی مختلف، در مرکز توجهات هستند و طبیعی است که می توانند برند شما را به خوبی معرفی نمایند. در این زمینه نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که بهترین نتیجه ممکن را زمانی خواهید برد که از این گروه در راستای رشد کمپین استفاده کرده باشید.
به همین خاطر نیز شما باید یک کمپین کاربردی و جذاب را طراحی نمایید. خوشبختانه امروزه انواع نرم افزارها وجود دارد که شما را در پیدا کردن اینفلوئنسر مناسب، کمک می کند. با این حال بهتر است که حداقل ۳۰ نمونه موفق انجام شده از سوی سایر برندها را مورد توجه قرار دهید تا با دید بهتر، این اقدام را انجام دهید.
هوش مصنوعی
هوش مصنوعی به عنوان یکی دیگر از روش های بازاریابی اینترنتی کاربردهای بسیار زیادی دارد که تنها به بخش بازاریابی محدود نمی شود. با این حال در این بخش شما می توانید برای انجام اقدامات زمانبر، از این اقدام استفاده کنید. برای مثال هوش مصنوعی قادر است اطلاعات را جمع آوری و تحلیل کند و با بررسی آنها، تجربه کاربری منحصر به فردی برای هر شخص تولید کند.
شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک و اینستاگرام از این قابلیت استفاده می کنند تا مطالبی را به شما نشان دهند که احتمالا به آنها علاقه بیشتری دارید. به همین ترتیب، تبلیغات مرتبط تری هم برای شما به نمایش می گذارند. در این رابطه لازم است تا به دنبال جمع آوری اطلاعات و بروز کردن سیستم خود نیز باشید. این امر باعث می شود تا عملکرد ماه های آتی، به مراتب بهتر باشد. درواقع نباید اجازه دهید که هوش مصنوعی براساس یک عملکرد ثابت، اقدام کند.
پخش زنده
برای این امر که بتوانید تا حد زیادی مخاطب را قانع کنید و تجربه خرید حضوری شبیه سازی شود پخش زنده یک اقدام بسیار مناسب می باشد. در این زمینه می توانید ازدحام جمعیت در نمایندگی های فروش خود را نشان دهید و یا مراحل تولید محصول را به صورت زنده پخش نمایید. درواقع این موضوع به خوبی نشان می دهد که شما با مخاطب خود شفافیت لازم را دارید.
در این زمینه اگرچه ممکن است تصور کنید که تهیه کلیپ، اقدامی بهتر محسوب می شود. با این حال فراموش نکنید که در این اقدام، شما زمان برای اعمال تغییرات و ادیت های لازم را دارید و اقدام کاملی محسوب نمی شود. درواقع در پخش زنده به هر میزان که به جزییات و خصوصا نمایش چهره خودتان و کارمندان شرکت، توجه بیشتری را نشان دهید، موفق تر خواهید بود.
محتوای صوتی
محتوای صوتی به عنوان یکی دیگر از روش های بازاریابی اینترنتی تنها شامل پادکست نبوده و شما می توانید اقدامات متنوعی نظیر اخبار، کتاب صوتی، مصاحبه و… را داشته باشید. دلیل اهمیت این بخش به خاطر کم حجم بودن فایل های صوتی و امکان گوش دادن به آنها در زمان های مرده نظیر رانندگی است. در این زمینه فراموش نکنید که در چند سال اخیر، محتواهای صوتی به یک معیار مهم برای رتبه بندی سایت ها نیز تبدیل شده است.
به همین خاطر ضروری است که در این زمینه فعالیت مداومی را داشته باشید. در کنار این مسئله نکته دیگری که باید مورد توجه قرار دهید این است که چنین اقدامی در مقایسه با سایر محتواها، به مراتب ساده تر است و به امکانات و صرف زمان کمتری نیاز دارید.
بیشتر بخوانید: مهارت های بازاریابی در اینستاگرام
سئوی ارگانیک
سئو به عنوان یکی دیگر از روش های بازاریابی اینترنتی به مجموعه روش هایی اطلاق می شود که باعث خواهد شد تا سایت شما بازدید بهتری را در موتورهای جست وجو داشته باشد. در این زمینه دو اقدام کلی وجود دارد که شامل موارد ارگانیک و غیرارگانیک است. مورد دوم اقداماتی است که تنها در کوتاه مدت می تواند تاثیراتی را داشته باشد و توصیه می شود که توجه چندانی به آنها نداشته باشید.
درواقع اصل کار شما در این روش های بازاریابی اینترنتی توجه به اقدامات موجود در زمینه سئو ارگانیک است. در این زمینه وبلاگ نویسی، یکی از رایج ترین اقدامات محسوب می شود. با این حال شما باید به آگاهی لازم نسبت به تمامی موارد موجود، دست پیدا کنید که با یک جست و جوی ساده، امکان پذیر است. در این زمینه اقداماتی نظیر نمایش مناسب سایت در گوشی های هوشمند، اهمیت بالاتری را پیدا کرده اند و لازم است تا اولویت داشته باشید.
بازاریابی فراگیر
در این روش به عنوان یکی از روش های بازاریابی اینترنتی شما به دنبال اقداماتی هستید که باعث می شود تا امکان جذب مشتری، به حداکثر برسد. برای مثال ممکن است شما بخواهید که فعالیت جهانی و تنوع بالای مشتری را داشته باشید. تحت این شرایط باید اقدامات شما نیز فراگیر باشد. با این حال در این بخش سوال اصلی این است که چگونه می تواند برای اکثر افراد، جذابیت لازم را داشته باشید.