بررسی قوانین طراحی گرافیک در بسته بندی در نشست تخصصی تاثیر طراحی گرافیک
اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته بندی ایران با همکاری دانشگاه الزهرا (س) به مناسبت هفته گرافیک در روز یک شنبه (۴ اردیبهشت ماه) نشست تخصصی تاثیر طراحی گرافیک در صنعت چاپ و بسته بندی را در این دانشگاه برگزار کرد.
به گزارش خبرنگار چاپ و نشر آنلاین؛ در این نشست که با حضور جمعی از متخصصان گرافیک و صنعت چاپ کشور برگزار شد؛ به نقش طراحی گرافیک در صنعت چاپ و بسته بندی، نقش طراحی گرافیک توسعه صنایع چاپ و بسته بندی و ایجاد کسب و کارهای اینترنتی در حوزه گرافیک پرداخته شد.
بابک عابدین رئیس، اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران در رابطه با نشست تخصصی تاثیر طراحی گرافیک در صنعت چاپ و بسته بندی اظهار داشت: در ابتدای این نشست جناب مسعود نجات عضو هیئت مدیره انجمن ملی طراحان گرافیک ایران در رابطه با چگونگی تبدیل یک ایده به محصول نهایی و همچنین تکنیک ها و تکنولوژی های موثر در این فرآیند به سخنرانی پرداخت.
وی ادامه داد: تکنیک های خلق یک طراحی موفق در بسته بندی کالا و همچنین ساختارهای متفاوت در بسته بندی از دیگر نکاتی بود که در نشست تخصصی تأثیر طراحی گرافیک در صنعت چاپ و بسته بندی مطرح شد. علاوه بر آن وی به ذکر نمونه هایی در این رابطه پرداخت، برای مثال از قوطی های نوشابه ای یاد کرد که ساختار آن ها معمولا ثابت هستند اما طراحی گرافیک موجب تمایز محصولات با یکدیگر می شوند. البته به این موضوع نیز اشاره شد که برخی اوقات از ابتدا ساختاری برای محصولات وجود ندارد و طراحی بسته بندی محصول از ابتدا توسط طراح گرافیک یا طراح صنعتی انجام می شود.
تاثیر طراحی بسته بندی بر صادرات
بابک عابدین سخنران بخش دوم نشست تخصصی تاثیر طراحی گرافیک در صنعت چاپ و بسته بندی بود. وی در رابطه با مباحث مطرح شده در این بخش از نشست تخصصی تاثیر طراحی گرافیک بر بسته بندی اظهار داشت: تاثیر طراحی گرافیک در حوزه بسته بندی بر صادرات محصولات و نکاتی که باید در این رابطه مورد توجه قرار گیرد از جمله مباحثی بود که در این نشست بیان کردم. همچنین به اهمیت و تفاوت ایده پردازی برای هر یک از محصولات در حوزه های مختلف آرایشی، دارویی، بهداشتی، صنعتی، نوشیدنی، محصولات ساختمانی و یا قطعات یدکی پرداختم که باید المان های مختلف تاریخی، فرهنگی، اسلامی کشور بر بسته بندی این محصولات اشاره شد.
عابدین تصریح کرد: البته این المان ها در برخی از محصولات مانند دارو ممکن است جذابیتی برای فروش در بازارهای بین المللی نداشته باشد و این جزو مسائلی است که طراحان باید با توجه به دانش و تجربیات خود به طور مجزا برای هر محصول فکر و ایده پردازی کنند.
گفتنی است؛ بازار هدف و توجه به تفاوت های فرهنگی آن، از دیگر موضوعاتی بود که عابدین در نشست تخصصی تاثیر طراحی گرافیک در صنعت چاپ و بسته بندی به آن اشاره کرد.
وی در این باره گفت: شناخت تفاوت های فرهنگی موضوعی است که طراحان گرافیک باید برای موفقیت در بازارهای کشورهای مختلف به آن توجه داشته باشند. برای مثال برخی از المان ها و تصاویر یا ویژگی های فرهنگی مرسوم در کشور ما ممکن است در کشورهای دیگر نه تنها مرسوم نباشد بلکه به نوعی حتی توهین آمیز تلقی شود. در این مورد ضروری است که به زمینه های مختلف تاریخی، زبان شناسی، ادیان مختلف و رایج در هر کشور، الفاظ عامیانه و تمثیل ها، رنگ آمیزی، قدرت خرید، روند بازار کشورهای مقصد و بازار هدف توجه و تحقیقات کافی انجام شود.
وی در ادامه به ارائه مثالی از شامپوی سان سیلک (sunsilk) شرکت یونیلیور پرداخت و اظهار داشت که این شامپو به دلیل تصویر زنی بی حجاب روی بسته بندی در کشورهای عربی مورد استقبال قرار نگرفت اما پس از تغییر طراحی بسته بندی با توجه به المان های فرهنگی، با افزایش فروش ۳۰ تا ۵۰ درصدی در کشورهای مختلف عربی روبرو شد.
وی تصریح کرد: رعایت قانون کپی رایت از دیگر مسائلی بود که بنده در نشست تخصصی تاثیر طراحی گرافیک در صنعت چاپ و بسته بندی به آن اشاره کردم. در این زمینه چنانچه اگر برندی سوار بر موج موفقیت یک برند دیگر دست به طراحی بسته بندی محصول هرچند با تغییرات جزیی زده باشد ممکن است در صادرات دچار مشکلات حقوقی شود.
توجه به کاهش هزینه های بسته بندی به دلیل رقابتی بودن محصولات صادراتی، بهره مندی از المان های آیتی در راستای بهره وری بیشتر بسته بندی در بازار هدف، ایجاد ارزش افزوده در طراحی صادراتی یا استفاده از تکنیک ها و تکنولوژی هایی مانند برجسته سازی، هلوگرام گذاشتن یا استفاده از رنگ هایی مانند فلورسنت، استفاده از لگو و طراحی های ضد جعل، کسب و کارهای استارت آپی، المان های گرافیکی که موجب برقرار ارتباط هوشمند میان فروشنده و خریدار می شود همچنین نرم افزارهای مرسوم برای نمایش محصول نهایی در عرصه بین المللی از دیگر مسائل و عناوین مطرح شده از سوی رئیس اتحادیه صادرکنندگان در نشست تخصصی تاثیر طراحی گرافیک در صنعت چاپ و بسته بندی بود.
بیشتر بخوانید: دوره آموزشی بازاریابی صادراتی برگزار شد
به گفته وی آرش نیک دست عضو کارگروه آموزش اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران از دیگر سخنرانان نشست تخصصی تاثیر طراحی گرافیک در صنعت چاپ و بسته بندی بود که در رابطه با ایجاد کسب و کارهای اینترنتی برای طراحان گرافیک، نحوه شروع به کار در زمینه طراحی گرافیک در عرصه بسته بندی، ایجاد وب سایت و لینک دادن آن به شبکه های اجتماعی، نحوه شکل گیری ارتباطات بین المللی از طریق فضای مجازی، عضویت در سازمان ها و کانال های مختلف به منظور گسترش مخاطبان همچنین جذب دانشجویان به بازار کار در حوزه صنعت بسته بندی و روش های پیگیری مسائل صنعت چاپ و بسته بندی از طریق دانشگاه اطلاعاتی را در اختیار مدعوین قرار داد.
نشست تخصصی تاثیر طراحی گرافیک