نشست هم اندیشی قیمت گذاری صنعت چاپ و بسته بندی برگزار شد

    0
    194
    نشست هم اندیشی قیمت گذاری صنعت چاپ و بسته بندی

    به گزارش چاپ و نشر آنلاین؛ نشست هم اندیشی قیمت گذاری صنعت چاپ و بسته بندی با حضور رئیس و اعضای هیئت مدیره اتحادیه چاپخانه داران تهران و جمعی از فعالان صنعت چاپ و بسته بندی در روز چهارشنبه (۷ اردیبهشت ماه) در هتل المپیک تهران برگزار شد.

    هم اندیشی قیمت گذاری صنعت چاپ و بسته بندیهم فکری و هم اندیشی

    به گزارش خبرنگار چاپ و نشر آنلاین احمد ابوالحسنی رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران در نشست هم اندیشی قیمت گذاری صنعت چاپ و بسته بندی با اشاره به اینکه چاپ، صنعت بزرگی است که با حضور تمام تلاشگران و فعالان این عرصه به ثمر نشسته است، گفت: اتحادیه چاپخانه داران که روزی برای ۳۵ میلیون تومان حقوق کارکنانش مشکل داشت، امروز در حال تدارک برای برگزاری مراسم آیین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ است که بالغ بر دو میلیارد تومان هزینه دارد که این هزینه از سوی اعضای صنف تامین شده است.

    ابوالحسنی افزود: تاکنون فعالیت‌های بسیاری در صنف به ثمر نشسته و کارهایی نیز توسط اعضا در دست اقدام است و ما هم در کنار شما دوستان به انجام وظیفه می‌پردازیم.

    وی ادامه داد: متاسفانه با وجود تمام این همدلی‌هایی که به وقوع پیوسته در رابطه با قیمت‌گذاری‌ها همواره این سوال ذهن من را مشغول می‌کند که چرا این صنف بزرگ و تعیین کننده که هر کدام از اعضای آن چون یک وزنه سنگین است، خودشان به خودشان رحم نمی‌کنند و دچار خود زنی شده‌اند؟ متاسفانه با وجود اینکه راه‌های زیادی را امتحان کردم هنوز پاسخ روشنی برای این پرسش نیافته‌ام و همه ما شاهدیم که برخی افراد در قیمت گذاری تنها هدفشان این است که راهی برای گرفتن سفارش های کار یکدیگر بیابند.

    وی افزود: این جلسه با هدف شنیدن نقطه نظرات همکاران برپا شده است تا به عنوان رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران بدانم که نظر این جمع بی توجهی به معضل قیمت گذاری است و یا اگر قرار بر حل مشکل باشد صادقانه بگویم که باید کمی در حفظ حرمت‌ها کوشا تر باشیم و چارچوبی برای حرکت در آن تعیین کنیم. چرا که این موضوع صحیح است هر مجموعه‌ای مشتریان خود را دارد اما حفظ مشتریان نباید به قیمت نابودی یکدیگر تمام شود.

    وی افزود: چاپ، یک کار هنری است که قیمت ندارد. ما نمی‌توانیم از مجموعه‌ های چاپی بپرسیم که چرا گران شفارشاتشان را با قیمت بالا انجام می دهند اما می‌توانیم جلوی ارزان فروشی را بگیریم. خواهش من از شما دوستان در نشست هم اندیشی قیمت گذاری صنعت چاپ و بسته بندی این است که با همفکری یکدیگر چاره‌ای برای حل این مشکلات پیدا کنیم.

    ابوالحسنی تصریح کرد: مبنای نشست هم اندیشی قیمت گذاری صنعت چاپ و بسته بندی امضای تفاهم نامه نیست؛ چرا که از یک سو اتحادیه به دنبال این موضوع به عنوان راه حل نیست و از سوی دیگر طبق قانون صنف ما مشمول قیمت‌گذاری نمی‌شود به همین دلیل اتحادیه مسئول مستقیم قیمت گذاری نیست. ما می‌ خواهیم رقابت هایی که در عرصه قیمت گذاری وجود دارد را در قالب چارچوب هایی مشخص تعریف کنیم زیرا اعتقاد داریم که مرام نامه اخلاقی هر فرد بالاتر از هر تفاهم نامه‌ای است.

    وی تصریح کرد: جلسه اول نشست هم اندیشی قیمت گذاری صنعت چاپ و بسته بندی به منظور هم اندیشی و نزدیکی اعضای صنف به یکدیگر برگزار شد. پس از ماه رمضان نیز جلسه دیگری برای کارشناسی کلیت مسئله قیمت گذاری و نتیجه گیری نهایی برگزار خواهیم کرد.

    رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران در ادامه به افرادی که در این جلسه حضور نیافتند اشاره کرد و گفت: من به عنوان رئیس اتحادیه هنگامی که شخصا از کسی دعوت می‌کنم انتظار دارم حتما در جلسه حاضر شود در غیر این صورت از آنجا که توان برخورد با آن شخص یا اشخاص را دارم این کار را حتما انجام خواهم داد چرا که اعتقادم بر این است که باید حرمت افرادی که با وجود مشغله‌های خود در جلسه حاضر شدند را نگاه داشت.

    هم اندیشی قیمت گذاری صنعت چاپ و بسته بندیتشکیل انجمن قیمت گذاری

    در ادمه نشست هم اندیشی قیمت گذاری صنعت چاپ و بسته بندی بیژن گلستانیان مدیر، چاپ رازی اظهار داشت: ۲۵ سال پیش، بنده چاپخانه ام را به منطقه جاده مخصوص منتقل کردم. آن زمان شاید تنها به تعداد انگشتان دستانمان در این منطقه چاپخانه وجود داشت. چاپخانه‌هایی که همه یکدیگر را می شناختیم و برای هم ارزش قائل بودیم اما امروز شاهدیم تعداد چاپخانه ها با وجود اینکه تعداد مشتریان افزایش نیافته به شدت زیاد شده و به همین واسطه رقابتی ناسالم در عرصه قیمت گذاری شکل گرفته است.

    وی تصریح کرد: البته من با رقابت مشکلی ندارم اما نحوه و راه هایی که افراد برای رقابت با یکدیگر در پیش می گیرند بسیار اهمیت بیشتری دارد. رقابت باید سالم باشد. از همین رو باید با کمک اتحادیه به قوانینی دست پیدا کنیم که بتوانیم مقابل این فاجعه شکل گرفته بایستیم.

    وی در ادامه پیشنهاد کرد: در راستای دستیابی به شیوه ای متعادل و عاقلانه در زمینه قیمت گذاری باید انجمنی را تشکیل بدهیم تا به واسطه آن بر روش ها و قوانینی که به تایید همگان رسیده است نظارت انجام شود. هدف بالا رفتن قیمت یا یکسان سازی آن نیست بلکه ما می‌خواهیم کسب و کارهای سالمی داشته باشیم.

    قیمت گذاری بر اساس ماشین آلات و نوع کار

    سید عطاءاله حسینی، مدیر عطا گرافیک در نشست هم اندیشی قیمت گذاری صنعت چاپ و بسته بندی بیان داشت: بهتر است از آرمان گرایی فاصله گرفته و به واقعیت‌ها بیاندیشیم. باید به راهکارهایی قابل عمل دست پیدا کنیم چرا که به اعتقاد بنده قیمت گذاری ثابت شدنی نیست چرا که نباید از تفاوت ها چشم پوشی کرد.

    وی ادامه داد: باید براساس نوع ماشین آلات و کار چاپخانه ها یک پایه قیمت را در نظر گرفت که دوستان با در نظر گرفتن آن به عنوان نرخ پایه قیمت گذاری را انجام بدهند.

    ارزان فروشی سودی در جیب مشتریان

    محمود پیشعلی، مدیر چاپ فرارنگ آریا نیز در نشست هم اندیشی قیمت گذاری صنعت چاپ و بسته بندی با بیان اینکه مشکل قیمت گذاری پایین در برخی مجموعه ها از گذشته وجود داشته است، اظهار داشت: در این رابطه از بیست سال پیش می گفتند ارزان فروختن جرم نیست اما دیدیم که نتیجه این تفکر ورشکست شدن تعداد زیادی از چاپخانه ها بود.

    وی ادامه داد: عده ای از چاپخانه داران خدمات خود را با قیمت پایین ارائه می‌دهند و عده ای دیگر هم با وجود آگاهی از درآمد و سود پایین به این کار ادامه می دهند و عده ای هم بدون هیچ حساب و کتابی قیمت پایین برای خدماتشان در نظر می‌گیرند. وقتی ریشه و پایه قیمت ها مشخص باشد، ارزان فروشی جنون و دیوانگی است.

    پیشعلی خاطر نشان کرد: برخی از همکاران با وجود عهدی که برای خودداری از ارزان فروشی می بندند متاسفانه بر آن پایبند نیستند. من ارزان کار نمی کنم اما متأسفانه بارها شاهد بودم که مشتریانم فاکتور برخی از همکاران را نشان دادند که قیمت‌ها را بسیار پایین در نظر گرفته بودند. این دردی است که سود آن را مشتریان می برند.

    استخدام کارشناسانی برای فرموله کردن قیمت تمام شده

    فریدون خشنودی، مدیر چاپ ترسیم نگار در نشست هم اندیشی قیمت گذاری صنعت چاپ و بسته بندی با بیان اینکه یکسان سازی قیمت ها و اجبار چاپخانه داران برای تبعیت از آن امری محال است، اظهار داشت: در زمینه قیمت گذاری پیشنهاد من این است که هر چاپخانه یک کارشناس برای فرموله کردن قیمت تمام شده خود استخدام کند. با در پیش گرفتن چنین روشی دیگر لازم نیست هیچ کس زیر قیمت کار کند و دیگر به ضرر دهی نمی رسد. حضور کارشناس در چاپخانه ها موجب می‌شود به نرخ معقولی دست پیدا کنیم که قیمت نهایی نه به ضرر خود و نه به ضرر همکارانمان باشد.

    وی ادامه داد: پیشنهاد دیگری هم دارم که البته اجرایی شدن آن محال به نظر می رسد و آن در نظر گرفتن نماینده یا نمایندگانی از میان خودمان برای تقسیم کارهای چاپی میان چاپخانه ها و نظارت بر کارشان است. در نهایت تاکید می کنم در این زمینه قیمت تمام شده و سود معقول راهگشا است.

    تنها راه چاره صداقت است

    در ادامه نشست هم اندیشی قیمت گذاری صنعت چاپ و بسته بندی حسین میران، مدیر چاپ میران اظهار داشت: در زمینه قیمت گذاری تنها راه چاره صداقت است. اگر ما با هم صادق باشیم و واقعیات را بیان کنیم نه تنها در زمینه قیمت گذاری بلکه در تمام زمینه ها مشکلاتمان مرتفع خواهد شد.

    وی افزود: دوستانی که از اختلافات سوء استفاده می‌کنند یا خلاف واقعیت حرف می زنند در وهله اول خودشان بیش از دیگران ضرر می کنند.

    هم اندیشی قیمت گذاری صنعت چاپ و بسته بندیجلوگیری از ارزان فروشی با تعیین تعرفه 

    محمود ذوالفقاری، مدیر شرکت نقش رنگ خجستگان نیز در نشست هم اندیشی قیمت گذاری صنعت چاپ و بسته بندی گفت: یکی از دلایل ایجاد مشکلات در زمینه قیمت گذاری ارزان و کم کار شدن چاپخانه ها هجوم تعداد زیادی از فعالان صنایع دیگر به بخش بسته بندی است. در واقع این دوستان برای به دست آوردن بازار ارزان فروشی را به عنوان تنها راهکار موجود به کار می برند.

    وی تعیین تعرفه را راهکاری برای جلوگیری از ارزان فروشی برشمرد چرا که با تعرفه مشخص شده حداقل افراد می دانند که نرخ گذاری پایین تر از این تعرفه هیچ سودی برایشان به ارمغان نخواهد داشت. وی در این رابطه ادامه داد: در صنعت لیبل این اتفاق افتاد و با اتفاق نظر دستمزد خود را دو و نیم برابر کردند. این اجماع در نهایت به سود صنعت لیبل تمام خواهد شد.

    وی خاطر نشان کرد: در حوزه چاپ و بسته بندی نیز باید جسارت داشت. مشتریان باید بدانند راهی جز پذیرش نرخ های جدید ندارند. از سوی دیگر باید یاد بگیریم که تخصصی کار کنیم و افراد را تشویق کنیم کارهای خاصی انجام بدهند که از عهده دیگران خارج است. از سوی دیگر باید به یکدیگر آگاهی داده و عهد ببندیم که به صورت توافقی کار کنیم و از اینکه ممکن است حجم کار کم شود نترسیم. چرا که اگرچه ممکن است حجم کار کم شود اما به دلیل نرخ های جدید و مدیریت در هزینه ها متضرر نخواهیم شد.

    تنظیم قیمت با  عرضه و تقاضا 

    در ادامه نشست هم اندیشی قیمت گذاری صنعت چاپ و بسته بندی سیدعزیزالله نصرالهی، مدیرعامل چاپ طلوع آزادی با ضروری برشمردن قیمت گذاری اظهار داشت: با تعیین تعرفه دیگر ترسی در قیمت گذاری ها وجود نخواهد داشت و از سوی دیگر درگیر تعزیرات نیز نخواهیم شد.

    وی تعیین تعرفه براساس محاسبه استهلاک ضروری خواند و گفت: با محاسبه استهلاک قیمت ها متعادل و عرضه و تقاضا تنظیم می‌شود. چاپ ثروت ملی است و این مردم و ملت هستند که وارثان این سرمایه هستند و از آن بهره می برند از این رو باید استهلاک ۳۰ درصدی برای تعیین تعرفه در نظر گرفته شود.

    وی همچنین یکی دیگر از مشکلات صنعت را نیروی کار برشمرد و گفت: اتحادیه چاپخانه داران تهران باید از دولت بخواهد برای بازگشت نیرو به خط تولید برنامه ریزی کند. کارگران نیروهای پر قدرت تولید هستند که در چند سال اخیر به شدت آسیب پذیر شده اند‌.

     

    مشکلاتی ناشی از بی تجربگی

    مجید رضا اسماعیل زاده، مدیرعامل کیانچاپ در نشست هم اندیشی قیمت گذاری صنعت چاپ و بسته بندی با اشاره به مشکلات تولید در حوزه بسته بندی سلولزی اظهار داشت: خیلی از کارخانه‌ها با تجربه ناکافی به حوزه بسته بندی ورود کردند که موجب مشکلات زیادی شده است.

    وی ادامه داد: خیلی از چاپخانه‌ها قیمت خدمات خود را در تعرفه ها محاسبه می‌کنند. من به طور مشخص نمی دانم یک کارخانه بعد از قیمت متریال چند درصد ریسک پذیری تولید را در نظر می‌گیرد. بسته بندی سلولزی با تولید پوستر متفاوت است اما خیلی از چاپخانه ها ریسک و تعهد کاری را محاسبه نمی کنند.

    وی ادامه داد: ما سال گذشته حسابداری صنعتی انجام دادیم و مشخص شد که چاپخانه ما یازده درصد سود فروش داشته که در سال های گذشته بیشتر بوده است. برای قیمت گذاری باید ۲۵ درصد را در انتهای کار محاسبه کرد و در نظر گرفت.

    نشست هم اندیشی قیمت گذاری صنعت چاپ و بسته بندی یک طوفان ذهنی

    مجید خادمی، مدیرعامل شرکت پویا هنر نوین چاپ نیز در نشست هم اندیشی قیمت گذاری صنعت چاپ و بسته بندی بیان داشت: متاسفانه شرایط به شکلی شده که ما دیگر هیچ کداممان چاپخانه دار نیستیم و تبدیل به کاغذ فروش و سرمایه گذار برای مشتریان خود شده ایم و در واقع کاغذ فروشان ضعیفی هم هستیم.

    وی ادامه داد: اکثر ما سود حاصل از تورم را می بریم که این به معنای ضرر صد در صدی است. اگر تورم را از سود کم کنیم در واقع همه منفی و ورشکسته هستیم.

    خادمی تصریح کرد: ما در مورد بازاری حرف می زنیم که قابل کنترل نیست. در بازاری که تنوع وجود دارد رقابت، عرضه و تقاضا حرف اول را می زند.

    وی افزود: بنابراین به دلایل مختلف امکان قیمت گذاری وجود ندارد. یک دلیلش ارتباطات است. مناقصه نیز مهم ترین شاخصه برای خرید است که برای برنده شدن در آن طبیعتا باید قیمت ها شکسته شود. ماشین آلات، تکنولوژی، تکنیک و دانش سازمانی نیز عوامل دیگر هستند.

    خادمی خاطرنشان کرد: به دلیل نبود محاسبات دولتی و سازمانی خوب و مدیرعامل های حرفه ای فکر می کنیم که به سود رسیده ایم اما در واقع این گونه نیست. نشست هم اندیشی قیمت گذاری صنعت چاپ و بسته بندی یک طوفان ذهنی است و بیش از اینکه برای تعیین تعرفه قیمت مثمر باشد جنبه روانی مثبتی دارد.

    سو استفاده از اعتماد همکاران

    پیمان ثابت تبار، مدیر چاپ پویان پیشرو نیز در نشست هم اندیشی قیمت گذاری صنعت چاپ و بسته بندی گفت: این گونه جلسات بیش از اینکه تاثیر عملی داشته باشد، دوستانه است و تاثیر مثبت دارد.

    وی بیان داشت: مشکل ما سو استفاده از اعتماد به یکدیگر است. برای مثال چند چاپخانه بر سر یک قیمت توافق می کنند اما یکی از آنها با بد عهدی قیمت پایین تری به مشتری داده و کار را می گیرد. این نوع اتفاقات نتیجه ای جز بی اعتمادی و متضرر شدن افراد ندارد. اگرچه که معتقد هستم در نهایت این افرادی که ساز ناکوک می زنند خود بیش از همه ضرر می کنند.

     

    ایستادگی برای ارائه تعرفه

    رضا نیک بخش، مدیرعامل نیک چاپ نیز در ادامه نشست هم اندیشی قیمت گذاری صنعت چاپ و بسته بندی گفت: ایستادگی و تحکم در برابر مشتری ها برای ارائه تعرفه ها رمز موفقیت است. همه ما در ضرر هستیم در صورتی که خدمات مهمی را ارائه می کنیم. پس از چه می ترسیم؟

    وی ادامه داد: باید با استدلال صحبت کنیم و براساس عقل و استدلال و علم قیمت گذاری تعیین شود. اگر ترس به دلمان راه پیدا کند خیلی از افرادی که در این جلسه حضور دارند، پایان سال می گویند اگر مجموعه خود را تعطیل کنیم برایمان بهتر خواهد بود.

    تصمیمی جدی

    حامد طریقت، مدیرعامل چاپ پارسان حروف نیز در ادامه نشست هم اندیشی قیمت گذاری صنعت چاپ و بسته بندی اظهار داشت: متاسفانه شرکت های دارویی از ما سوء استفاده می کنند، از ما بهره برداری می کنند و ما را به جان یکدیگر می اندازند. باید برای این مسئله تصمیم جدی گرفته شود.

    وی ادامه داد: براساس حسابداری صنعتی که ما در مجموعه خود انجام دادیم پایه یک دور ماشین چاپ چهار رنگ حداقل باید سه میلیون تومان باشد. کمتر از این نرخ با تورمی که در کشور وجود دارد، ضرر خواهد بود.

    بانک های بدون کارمزد

    پیام آزادی، مدیرعامل چاپ پیام فردا نیز در نشست هم اندیشی قیمت گذاری صنعت چاپ و بسته بندی گفت: نقدینگی چاپخانه ها بحث مهمی است. در واقع ما بانک های بدون کارمزد برای مشتریانمان هستیم. جریان نقدینگی در چاپخانه ها با وجود اهمیتی که دارد در قیمت تمام شده لحاظ نمی شود.

    تعیین کف قیمت

    علی نجفی، مدیرعامل چاپ پیشرو اورامان در نشست هم اندیشی قیمت گذاری صنعت چاپ و بسته بندی گفت: متأسفانه ما از کار آرایشی و بهداشتی فاصله گرفتیم به این دلیل که دوستان ۳۵ درصد زیر قیمت ما در بازار کار کردند. پیشنهاد می کنم یک قیمت به عنوان کف تعیین شود. مثلا بین پنج تا ۶ میلیون تومان اجرت چاپ تعیین کنیم و این کف قیمت به صورت دستوری ابلاغ شود.

    وی ادامه داد: از فروردین سال گذشته تا فروردین امسال ۶۰ درصد افزایش قیمت وجود داشته و تا پایان سال نیز این افزایش قیمت ادامه خواهد داشت و به بیش از ۵۰ درصد خواهد رسید. بنابراین تعرفه گذاری ضروری است.

    نتیجه گیری

    گفتنی است در پایان این نشست هم اندیشی؛ احمد ابوالحسنی رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران بیان داشت که برای اجماع نهایی و یافتن راه حل های بیشتر با هدف شکوفایی و رونق صنعت چاپ و حل مشکلات قیمت و تعرفه گذاری جلسه دیگری را پس از پایان ماه مبارک رمضان برگزار خواهد کرد.

    گفتنی است که در پایان تصمیم بر این شد هیئت سه نفره‌ای متشکل از هومن محمدی مدیر چاپ هودیس پارس، علی نجفی مدیر چاپ پیشرو اورامان و محمود پیشعلی مدیر چاپ فرا رنگ آریا مسئول پیگیری شکایات اعضای صنف در مورد قیمت گذاری ها باشند. همچنین بنا به پیشنهاد برخی افراد حاضر در جلسه؛ گروهی در فضای مجازی به منظور ارتباط و نزدیکی بیشتر اعضای صنف و بیان مشکلات در آن ایجاد شود.

    مقاله قبلیتبلیغات در نقطه خرید بازاری برای صنعت چاپ
    مقاله بعدیترانه ای به پاسداشت چهره‌های ماندگار صنعت چاپ

    یک پاسخ بدهید

    لطفا نظر خود را وارد کنید
    لطفا نام خود را اینجا وارد کنید
    این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

    The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.