سر و کار داشتن با مشتریان سخت گیر مختلف در دنیای کسب و کار همیشه تجربه ای شیرین نیست. بسیاری از اوقات شما در کسب و کارتان با مشتریان سختگیر رو به رو هستید که هیچ جوره امکان جلب رضایت شان وجود ندارد. در این صورت شاید برخی از کارآفرینان اقدام به استفاده از تکنیک های مختلف یا تلاش بیش از اندازه برای جلب رضایت افراد مورد نظر نمایند. با این حال برخی دیگر به راحتی از کنار مشتریان سختگیر مورد نظر عبور می کنند.
یکی از نکات مهم برای فعالیت در دنیای کسب و کار شناخت درست از مشتریان است. به عبارت بهتر، شما باید به خوبی توانایی شناسایی مشتریان بی نهایت سختگیر را داشته باشید. مزیت این امر امکان صرف نظر از مشتریان مورد نظر و توجه به سایر مشتریان مناسب و استاندارد است. هرچه باشد تعداد مشتریان همیشه ناراضی بسیار اندک است و شما نباید خودتان را برای جلب رضایت آنها اذیت کنید.
امروزه برخی از کسب و کارها برای خودشان معیارهایی جهت ارزیابی وضعیت مشتریان تعیین می کنند. بر این اساس اگر برخی از مشتریان به دنبال بهانه جویی یا ایجاد شرایط ناگوار باشند، به راحتی از سوی برند مورد نظر کنار گذاشته خواهند شد. این امر به کسب و کارها برای ایجاد ارتباطی مناسب با دیگران کمک کرده و صرفه جویی قابل ملاحظه ای در وقت آنها صورت می دهد. مشتریان سختگیر را باید شناسایی و از آن ها دوری گزید.
هدف اصلی در این مقاله ایجاد آشنایی با مشتریان سختگیر است. بهترین کار در برابر این مشتریان تلاش برای صرف نظر از آنها و پرداختن به سایر مشتریان حاضر در بازار خواهد بود. در این میان شما باید به خوبی توانایی شناسایی مشتریان سختگیر را داشته باشید. درست به همین خاطر توجه به وضعیت تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف امر بسیار مهمی محسوب می شود. در ادامه برخی از ویژگی های مربوط به مشتریان سختگیر را با هم مرور خواهیم کرد. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و همچنین صرفه جویی در زمان کمک شایانی خواهد کرد.
وقتی مشتریان سخت گیر به شما توهین می کنند
دنیای کسب و کار بر مدار احترام میان افراد می گردد. در این میان شما باید احترام مشتریان را حفظ کرده و از سوی دیگر در تلاش برای دریافت احترام مورد نظرتان از سوی مشتریان باشید. اگر هر یک از طرفین در این میان احترام هم را حفظ نکنند، شرایط برای فعالیت شان بی نهایت سخت خواهد شد. این امر موجب ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شده و توانایی تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به شدت کاهش می دهد.
یکی از ویژگی های مشتریان همیشه ناراضی و کسانی که باید قیدشان را بزنید، توهین های مکرر به شما و اعضای تیم تان است. شما قرار نیست برای جلب رضایت مشتریان انواع توهین ها را پذیرا باشید. با این حساب وقتی یکی از مشتریان اقدام به توهین می کند، می توانید به سادگی هرچه تمام تر دور آنها را خط کشیده و فعالیت تان را به شیوه ای دیگر ادامه دهید.
یادتان باشد شما هرگز نباید در پاسخ به توهین دیگران رفتار حرفه ای تان را تغییر دهید. امروزه بسیاری از نهادهای نظارت بر عرصه کسب و کار در کشورهای مختلف حق عدم ارائه خدمات به مشتریان در صورت توهین آنها را تصویب کرده اند. بر این اساس شما بدون هیچ مشکلی امکان قطع ارائه خدمات یا عدم پذیرش تعامل با چنین مشتریانی را خواهید داشت.
بیشتر بخوانید: تبلیغات در نقطه خرید بازاری برای صنعت چاپ
ارسال ایمیل در تعطیلات و انتظار پاسخ سریع
ارسال ایمیل برای برندها یا اعضای تیم های کاری امری طبیعی محسوب می شود. امروزه همچنان بسیاری از افراد در سراسر دنیا اقدام به استفاده از ایمیل برای ارتباط با هم می کنند. چنین امری برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف امر مهمی محسوب می شود. نکته مهم اینکه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف امری بی نهایت مهم بوده و باید همیشه به طور حرفه ای دنبال شود.
یکی از نشانه های رفتار حرفه ای در این میان تلاش برای تعطیلی روند بازاریابی یا حتی تعامل خیلی نزدیک با مخاطب هدف در تعطیلات آخر هفته است. در این میان اگر مشتریان برای برند یا کارمندان شما در این زمان ایمیل ارسال کنند، باید تا آغاز هفته کاری صبر کنید. دلیل این امر نیز عدم حضور کارمندان در شرکت و تعطیلی فعالیت کاری در این میان است. با این حساب شما برای ادامه روند کاری تان چاره ای به غیر از صبر کردن تا آغاز هفته ندارید.
برخی از مشتریان در صورت ارسال ایمیل برای برندها در آخر هفته انتظار دریافت پاسخ در سریع ترین زمان ممکن را دارند. این امر نکته مهمی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان محسوب می شود. شاید برخی از برندها با استفاده از انواع اتوماسیون یا هوش مصنوعی اقدام به ارائه برخی از پاسخ های سطحی کنند، اما تاثیرگذاری مستقیم برای مخاطب هدف باید در ابتدای هفته صورت گیرد.
نکته مهم در این میان اطلاع رسانی شما درباره نحوه ارتباط میان شما و مشتریان است. بر این اساس برخی از برندها به طور مداوم در سایت شان نحوه تعامل میان مشتریان را بررسی می کنند. این نکته تاثیر بسیار مهمی بر روی مخاطب هدف داشته و سوءتفاهم هایی نظیر ارسال ایمیل در پایان هفته و انتظار دریافت پاسخ سریع را از بین می برد.
با این حال اگر با همه این شرایط باز هم مشتریان شما انتظارات نابجایی در این میان داشتند، شما می توانید به سادگی هرچه تمام تر ارائه خدمات به آنها را متوقف سازید. این امر هم از نظر صرفه جویی در زمان برای شما مناسب خواهد بود، هم امکان توجه به دیگر مشتریان بالقوه را فراهم می سازد. متاسفانه بسیاری از برندها در این میان با اصرار فراوان خواهان تاثیرگذاری بر روی مشتریان نامناسب هستند. این امر فقط بودجه و زمان برند شما را هدر خواهد داد.
ارسال پیام به بخش پشتیبانی و انتظار پاسخ دقیق و در لحظه
بدون تردید تیم های پشتیبانی از مشتریان باید به طور مداوم آماده ارائه خدمات به مشتریان باشند. این امر یکی از نکات مهم برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان محسوب می شود. اگر شما این تیم را در شرکت تان راه اندازی کرده باشید، به سادگی هرچه تمام تر فرصت تاثیرگذاری ویژه بر روی مشتریان را پیدا می کنید. چنین امری شما را از نقطه نظر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در شرایط بسیار خوبی قرار می دهد.
امروزه شمار بالایی از افراد برای ارزیابی کیفیت یک برند و میزان رفتار حرفه ای آن به نحوه ارائه پاسخ در برابر سوالات مشتریان توجه می کنند. شما در این میان باید بین ۲ تا ۷ دقیقه برای ارسال پاسخ اولیه داشته باشید. پس از این مدت به احتمال زیاد مشتریان از دست شما ناراضی خواهند شد.
شاید شما در همان لحظه پاسخ دقیق برای مشتریان را نداشته باشید، اما ارسال یک پیام به منظور نمایش احترام تان به مشتریان امری ضروری خواهد بود. شما با چنین کاری امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را پیدا کرده و شرایط تان بی نهایت بهینه سازی خواهد شد.
وقتی شما در زمان مقرر پاسخ اولیه برای مشتریان ارسال می کنید، آنها باید اندکی تحمل برای دریافت پاسخ کامل داشته باشند، در غیر این صورت شاید شما توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان را از دست بدهید. نکته مهم اینکه ایراد اصلی در این میان از شما نیست. بلکه در واقع متوجه مشتریان مورد نظر است. درست به همین دلیل برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باید شرایط فعالیت تان را به طور قابل ملاحظه ای تغییر دهید. این امر می تواند برای شما جنبه بسیار خوبی داشته و وضعیت تان را به طور قابل ملاحظه ای تغییر دهد.
یادتان باشد شما لازم نیست همیشه بدون وقفه پاسخ مشتریان را دهید. گاهی اوقات پیدا کردن پاسخ سوالات مشکل و نیاز به زمان دارد. درست به همین خاطر شما باید زمان مورد نیاز برای پیدا کردن پاسخ های درست را به خودتان بدهید، در غیر این صورت خیلی زود توانایی تان برای تاثیرگذاری بر روی دیگران کم می شود. در این صورت کیفیت کاری تان هم افت پیدا کرده و دیگر شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهید داشت.
اگر شما به طور مداوم با یک مشتری سختگیر در عرصه کسب و کارتان رو به رو هستید که همیشه انتظار پاسخ های دقیق در لحظه را دارد، می توانید به سادگی هرچه تمام تر از ارائه خدمات به آنها خودداری کنید. این امر به شما فرصت بسیار خوبی برای بازیابی انرژیتان داده و امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب های دیگر را نیز به همراه خواهد داشت.
عدم تمایل مشتریان سخت گیر برای امضای قرارداد تازه
برخی از شرکت ها خدمات شان را در قبال قراردادهای دقیق عرضه می کنند. این امر به طور معمول شامل قراردادهای چند ماهه تا یک ساله میان مشتریان و برند مورد نظر است. برخی از اوقات مشتریان سختگیر مایل به تمدید قراردادشان نیستند. تا اینجای کار مشکلی پیش روی شما نیست، اما نکته مهم اینکه چنین مشتریانی همچنان انتظار دریافت خدمات از سوی شما را خواهند داشت.
این بخش از کار برای شما غیر قابل تحمل بوده و باید هرچه سریع تر به فکر تغییر روند فعالیت تان در این میان باشید، در غیر این صورت توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به طور کامل از دست خواهید داد. این نکته می تواند حتی روی روابط شما با دیگر مشتریان نیز تاثیر گذاشته و فرصت های پیش روی تان را به شدت کاهش دهد.
روند تعامل میان برندها و مشتریان کاملا روشن است. در این میان شما باید به طور مداوم کیفیت خدمات تان را افزایش داده و در این بین به دنبال دریافت سود مناسب باشید. رفتار حرفه ای با مشتریان نیز در کانون توجه باید قرار گیرد. نکته اساسی در این میان ضرورت توجه به اصول مسلم کسب و کار است. شما قرار نیست در صورت پایان قراردادها باز هم به مشتریان تان خدمات ارائه دهید. با این حساب می توانید به سادگی هرچه تمام تر پس از امتناع مشتریان نسبت به تمدید قرارداد خدمات تان را قطع کنید. این امر نکته بسیار مهمی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف محسوب شده و شانس شما در این میان را به شدت افزایش می دهد.
دیرکرد مداوم در زمینه پرداخت هزینه خرید
وقتی یک برند محصولی را در بازار عرضه می کند، همیشه انتظار دریافت سودش به موقع فروش را دارد. این امر در مورد خرده فروشی ها یا حتی برندهای محلی نیز مصداق دارد. حالا اگر برخی از مشتریان به طور مداوم برای پرداخت هزینه بهانه آورده و همیشه پول محصول را دیر پرداخت کنند، تکلیف شما چه خواهد شد؟ پاسخ این سوال در نحوه تعامل میان مشتریان و شما براساس اصول حرفه ای نهفته است.
شما می توانید خیلی راحت از مشتریان تقاضای پرداخت به موقع قیمت محصولات را کنید. همچنین در صورتی بی توجهی شان شما تمام حقوق لازم برای قطع پرداخت هزینه محصولات را خواهید داشت. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب های دیگر کمک کرده و وقت تان را ذخیره خواهد کرد.
بدون تردید امروزه کمتر کسی حوصله بحث های بی پایان با مشتریان را دارد. به ویژه اگر در این میان پای مشتریان سختگیر نیز در میان باشد. درست به همین دلیل شما باید به طور مداوم برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به دنبال استفاده از شیوه های درست باشید. اگر مشتری در این بین به طور مداوم دیرکرد در زمینه پرداخت هزینه محصولات را دارد، باید بعد از چند بار به راحتی وی را کنار بگذارید. اینطوری صرفه جویی بسیار خوبی در وقت و هزینه تان خواهید کرد. ضمن اینکه دیگر خبری از خُرد شدن اعصاب تان هم نخواهد بود.
لغو مداوم خریدها توسط مشتریان سخت گیر
برخی از خرده فروشی ها به طور مداوم با مشتریانی رو به رو هستند که خریدشان را به محض اینکه آماده ارسال می شود، لغو می کنند. این امر شاید در نگاه نخست مشکل بزرگی نباشد، اما برنامه های خرده فروشی ها را به طور مداوم تحت تاثیر قرار خواهد داد. برخی از خرده فروشی ها برای چنین رفتارهایی از سوی مشتریان جریمه های بالا تعیین می کنند. با این حال اگر رفتار موردنظر ادامه پیدا کند، شما می توانید با خیال راحت ارائه خدمات به این دسته از مشتریان را متوقف سازید.
یکی از باورهای غلط در زمینه کسب و کار مربوط به الزام ارائه خدمات حتی به بدترین مشتریان دنیاست. این امر نکته بسیار مهمی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف محسوب شده و توانایی تان برای ادامه روند کاری با تمرکز بالا را از بین می برد.
امروزه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شرایط بسیار ویژه ای در دنیای کسب و کار دارند. در این میان تلاش برای جلب رضایت مشتریان در هر شرایطی یکی از اهداف آنها محسوب می گردد. شاید این امر در نگاه نخست بسیار مناسب باشد، اما شما برای جلب توجه مشتریان نیاز نیست تن به هر کاری دهید. رعایت اصول حرفه ای نظیر احترام به مشتریان و پاسخگویی مناسب کافی خواهد بود. بر این اساس دیگر نیازی به تحمل مشتریانی که به طور مداوم سفارش های شان را لغو می کنند، نیست.
شکایت نسبت به هزینه بالای محصولات
در بازارهای رقابتی هر برندی به دنبال کاهش قیمت محصولاتش است. در این میان البته قیمت بالاتر برای کیفیت بهتر محصولات نیز مهم است. بنابراین شما در نهایت با یک جمع بندی درست قیمت محصول تان را با توجه به شرایط بازار و کیفیت آن تعیین می کنید. این نکته اهمیت بسیار زیادی داشته و به شما برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان کمک ویژه ای خواهد کرد.
گاهی اوقات مشتریان نسبت به قیمتی که شما برای ارائه خدمات یا فروش محصولات می گیرید، ناراضی هستند. این امر می تواند شرایط شما را به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار دهد. با این حساب برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باید دلایل قانع کننده ای برای روند قیمت گذاری محصولات داشته باشید. این امر به طور معمول بسیاری از مشتریان را قانع خواهد کرد. ضمن اینکه در یک بازار رقابتی مشتریان اختیار لازم برای صرف نظر از یک برند و مراجعه به رقیب آن را دارند.
اگر برخی از مشتریان با توجه به توضیحات شما باز هم بهانه های مختلف مربوط به قیمت محصولات را پیش کشیدند، به احتمال زیاد شما هیچ سفارشی از آنها دریافت نخواهید کرد. درست به همین دلیل باید قید آنها را زده و به دنبال فروش محصولات تان به دیگر مشتریان باشید. این امر می تواند برای شما دردناک باشد، اما در عوض اعصاب تان را راحت کرده و امکان تاثیرگذاری بر روی سایر مشتریان را به شما می دهد.
رفتار مشتریان سخت گیر به مثابه محبت کردن به شما
وقتی برخی از مشتریان اقدام به خرید از یک برند می کنند، یک معامله دوطرفه میان آنها جریان پیدا خواهد کرد. در این میان برند مورد نظر در ازای ارائه خدمات یا محصولی مشخص میزان معینی پول دریافت می کند. بدیهی است در این رابطه هیچ لطفی از سوی یکی از طرف ها به دیگری انجام نمی شود. بنابراین نه شما و نه مشتریان اجازه بیان یا نشان دادن رفتاری مبنی بر لطف کردن به طرف دیگر را ندارید. این امر باید به طور مداوم مد نظر شما قرار داشته باشد. با این حساب دیگر مشکلی از نظر حرفه ای و سطح تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف پیش روی تان قرار نمی گیرد.
بسیاری از برندها در صورتی که رفتار نامناسب از سوی مشتریان مشاهده کنند، فقط سکوت خواهند کرد. این امر تنها رفتارهای بدتری از سوی مشتریان سختگیر به همراه خواهد داشت. بنابراین شما باید در ابتدا تعامل میان خود و مشتریان را به روشنی توضیح داده و سپس بی خیال مشتریان مورد نظر شوید. این امر بهترین رفتار از نظر اصول حرفه ای کسب و کار محسوب می شود.
تلاش برای ضربه زدن به شهرت برند
برخی از مشتریان سخت گیر به طور مداوم از برندها ناراضی بوده و در تلاش برای ضربه زدن به اعتبار آنها هستند. درست به همین دلیل شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان باید همیشه شهرت تان را در کانون توجه قرار دهید. متاسفانه اگر تمام مشتریان هم از شما راضی باشند، شکایت ها و اعتراض های بی دلیل یک مشتری می تواند کار را خراب کند. درست به همین خاطر برندهای بزرگ پس از مشاهده تداوم شکایت برخی از مشتریان، حتی در صورت ارائه پاسخ یا رسیدگی به وضعیت مشتری مورد نظر، به راحتی وی را کنار می گذارند. این امر هم اعتبار شما در بازار را حفظ می کند، هم اینکه به افراد مورد نظر فرصتی برای خودنمایی با ضربه زدن به برندتان نخواهد داد.
یادتان باشد اعتبار برند شما در طول سال های متمادی به دست آمده است. درست به همین دلیل نباید خیلی راحت اعتبار مورد نظر را از دست بدهید. این امر می تواند شرایط شما را به طور قابل ملاحظه ای دشوار ساخته و حتی تاثیرگذاری بر روی مشتریان را نیز بدل به امری غیرممکن نماید.
امروزه بسیاری از برندها در صورت مشاهده تلاش برخی از افراد برای ضربه زدن به اعتبارشان به راحتی آنها را کنار گذاشته و حتی به طور رسمی از مشتریان مورد نظر شکایت می کنند. البته شما لازم نیست همیشه چنین رفتار تندی را مد نظر قرار دهید، اما باید وضعیت تان را نسبت به نحوه تعامل با مشتریان به دقت ارزیابی کنید. این امر در موقعیت های ناگوار شما را از ادامه شرایط بحرانی نجات می دهد. مشتریان سخت گیر
مشتریان سخت گیر
رفتار عجیب مشتریان سخت گیر به هنگام صحبت از قیمت ها
صحبت از سطح قیمت ها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان ایده بسیار خوبی محسوب می شود. این امر در کسب و کارهای B2B رواج بسیار زیادی داشته و امکانات بسیار متعددی پیش روی کاربران قرار می دهد. درست به همین دلیل اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بهینه بر روی مخاطب هدف در این شرایط هستید، باید همیشه در جلسات و به هنگام پایان بندی صحبت های تان از هزینه قرارداد مورد نظر حرف بزنید. این امر می تواند تکلیف نهایی جلسه و همکاری میان طرفین را مشخص سازد.
گاهی اوقات برخی از مشتریان سخت گیر تا صحبت از هزینه قرارداد می شود، بهانه ها و حرف های بی ارتباط به جلسه را پیش می کشند. این امر اغلب نوعی تلاش برای فرار از بحث دقیق درباره سطح قیمت هاست. درست به همین خاطر شما باید تا جای ممکن از چنین رفتارهایی صرف نظر کنید. این یکی از نشانه های مشتریان دردسرساز برای برند شما خواهد بود. بهترین راهکار در این میان تلاش برای تاثیرگذاری ویژه بر روی مشتریان بهتر و صرف نظر از این دسته مشتریان دردسرساز خواهد بود.
ناتوانی مشتریان برای پاسخگویی به ساده ترین سوالات ممکن
گاهی اوقات برندها برای ارائه خدمات شان به مشتریان اقدام به طرح برخی از پرسش ها می کنند. این امر برای اطمینان از نحوه ارائه خدمات و همچنین شناخت بهتر مشتریان صورت می گیرد. اگر مشتریان شما توانایی پاسخگویی به این سوالات ساده را ندارند، باید به طور مداوم نسبت به نیت شان تردید به خرج دهید. چنین امری می تواند برای شما به شدت خسته کننده باشد، اما در عوض امکان شناخت درست مشتریان را به شما می دهد. این امر اهمیت بسیار ویژه ای در دنیای کسب و کار داشته و فرصت های پیش روی تان را به خوبی نمایان خواهد کرد.
گاهی اوقات شما باید از خیر برخی از مشتریان سخت گیر و مشکوک بگذرید، در غیر این صورت در ادامه مسیر فعالیت برندتان به طور مداوم درگیر مشکلات اساسی خواهید شد. این نکته می تواند برای شما دردسرهای ادامه داری به همراه داشته باشد. پس وقتی برخی از مشتریان پاسخ های نادرست به سوالات ساده شما می دهند، باید به ساده ترین شکل ممکن اقدام به صرف نظر از آنها نمایید.
ارائه درخواست های غیرممکن توسط مشتریان سخت گیر
وقتی برخی از مشتریان اقدام به ارائه درخواست های غیرمنطقی می کنند، شما باید حساب کارتان را داشته باشید. این امر اغلب اوقات به درگیری تمام نشدنی میان برندها و مشتریان سخت گیر ختم می شود. توصیه ما در این میان تلاش برای صرف نظر از مشتریان موردنظر و هدف گذاری بر روی مشتریان بهتر است. این امر شما را همچنان در کانون توجه مشتریان نگه داشته و فرصت های بسیار خوبی به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد داد.