۴ اشتباه مدیران در برنامه ریزی که برندها را محکوم به شکست می کنند
مدیران برای حفظ سرمایه و جلوگیری از نابودی شرکت مجبور به برنامه ریزی هستند اما در این بین چه می شود که برخی از آن ها قادر به حفظ شرکت های خود نیستند؟ در این مقاله ۴ اشتباه مدیران در برنامه ریزی که منجر به نابودی سرمایه شرکت ها می شود را بررسی خواهیم کرد.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین به نقل از فرصت امروز، بدون شک مدیریت یکی از استرس زاترین شغل های جهان محسوب می شود. دلیل این امر نیز به خاطر اهمیت تصمیمات شما است. درواقع شما می توانید وضعیت شغلی صدها کارمند، سرمایه افراد مختلف و به صورت کلی آینده یک شرکت را نابود کنید. همین امر نیز باعث شده است تا مدیران به صورت مداوم به دنبال کاهش ریسک اقدامات و تصمیمات خود باشند.
در این زمینه آگاهی از اشتباهات دیگران، باعث خواهد شد تا محکوم به تکرار آنها نباشید. در این رابطه آمارهای جهانی حاکی از آن است که بیش از نیمی از کارآفرینان تازه کار، موفق نمی شوند که حتی سال اول فعالیت خود را به پایان برسانند. این موضوع برای مدیران نیز صادق بوده و در این رابطه نتایج تحقیقات حاکی از آن است که 4 اشتباه مدیران در برنامه ریزی ، بیشترین تاثیر را در این زمینه دارد که در ادامه تمامی آنها را بررسی خواهیم کرد.
عدم ایجاد تفاوت جدی
عدم ایجاد تفاوت جدی در میان کارمندان یکی از ۴ اشتباه مدیران در برنامه ریزی است. درواقع به عقیده بسیاری از مدیران این امر که به مانند سایرین عمل کنید، باعث خواهد شد تا در حاشیه امن قرار گرفته و در مسیر رشد باشید. براساس این تفکر تا پنج سال اول، نیازی به ایجاد تفاوت با سایرین نبوده و کپی برداری از برندهای موفق، تصمیم آنها است. این امر در حالی است که با بررسی ایده های برتر، متوجه این امر خواهید شد که هیچ یک از آنها تقلید نبوده و مدیران چنین شرکت هایی تلاش کرده اند تا فعالیت جدیدی را داشته باشند.
در این رابطه برای حل این معضل به عنوان یکی از ۴ اشتباه مدیران در برنامه ریزی، از جمله اقدامات درست این است که شروع کار متفاوت بودن را با طراحی لوگو آغاز کنید. درواقع اگرچه نمونه های رایگان متعددی وجود دارد، با این حال برای این امر که در ذهن ماندگار باشید باید به دنبال استخدام یک طراح حرفه ای باشید تا به خوبی بتواند میان نام شرکت و اصول آن، ارتباط تصویری لازم را برقرار کند. در این رابطه حتی یک شعار مناسب نیز می تواند برای شما تاثیرگذارتر از ده ها استراتژی بازاریابی باشد.
درواقع یکی از مهمترین تصمیمات در قبال این مسئله به عنوان یکی از ۴ اشتباه مدیران در برنامه ریزی این است که چرا از میان برندهای مختلف، مشتری شما را انتخاب کند. این اقدام حتی ممکن است چند ماه زمان از شما بگیرد. با این حال ابدا نباید آن را به زمانی پس از شروع فعالیت ها موکول نمایید. درواقع با طی کردن این مسیر، پتانسیل رشد انفجاری را پیدا خواهید کرد.
صحبت کردن با یک حرفه ای
از دیگر اقداماتی که باید انجام دهید این است که هیچ گاه سطح خود را کافی تلقی نکرده و مغرور نباشید. مغرور بودن و در نظر نگرفتن توصیه های دیگران یکی دیگر از ۴ اشتباه مدیران است. درواقع مشورت گرفتن، باعث خواهد شد تا با دیدگاه های مختلف آشنا شده و متوجه نکاتی شوید که ممکن است از نظر شما پنهان مانده باشد. در این رابطه بهترین افراد برای مشورت گرفتن، مدیرانی هستند که حداقل ۱۰ سال سابقه فعالیت در بازار مدنظر شما را دارند.
این امر کمک می کند تا با کنار گذاشتن یکی از این ۴ اشتباه مدیران با دید واقع گرایانه تری کار خود را آغاز کنید. خوشبختانه امروزه با توجه به رشد تکنولوژی، امکان ارتباط گرفتن با افراد بسیار ساده شده است. درواقع شما می توانید با یک ایمیل، زمینه گفت و گو را ایجاد کنید. با این حال در این رابطه شما می توانید اقدامات متنوعی را انجام دهید. برای مثال شرکت در همایش ها و نمایشگاه ها تخصصی در حوزه مورد نظر شما، باعث خواهد شد تا با افراد مختلفی آشنا شده و نسبت به جدیدترین اقدامات برندهای مختلف، آگاه شوید.
پیش بینی دقیق مالی
یکی از مراحل مهمی که هر مدیر باید طی کند، قانع کردن سرمایه گذاران است. درواقع هیچ فردی تمایل ندارد که بر روی یک کسب و کار نامشخص که برنامه مالی دقیقی ندارد، سرمایه گذاری کند. به همین خاطر نیز توصیه می شود که برنامه مالی دقیقی را تنظیم کنید. عدم برنامه ریزی مالی دقیق یکی از ۴ اشتباه مدیران در شروع کسب و کار است. با این اقدام قدرت مذاکرده شما نیز بیشتر می شود و می توانید سرمایه گذارهای بهتری را هم داشته باشید.
در این زمینه مشاهده طرح مالی برندهای مختلف، شما را نسبت به اقداماتی که باید انجام دهید، آگاه خواهد کرد. با این حال گذراندن یک دوره تخصصی و یا استخدام فردی حرفه ای برای کمک به این اقدام نیز از دیگر اقداماتی مناسب محسوب می شود. درواقع شما باید برای هر اقدام و تصمیم خود در سال های مختلف، توجیه مالی داشته باشید.
با این اقدام که شروعی برای کنار گذاشتن یکی از ۴ اشتباه مدیران است در مسیر کارهای خود، با کمترین مشکل و مخالفت مواجه خواهید شد. در این رابطه فراموش نکنید که سرمایه گذارها، سابقه شما را بررسی خواهند کرد و عدم رضایت حتی یک سرمایه گذار، لکه سیاهی بر رزومه شما خواهد بود که امکان فعالیت را بسیار سخت می کند. در نهایت با طرح مالی دقیق، شما می توانید برای تمامی اتفاقات، دلیل داشته باشید و از عملکرد خود دفاع کنید و مانع از توقعات بیجا شوید.
طرح های بیش از حد طولانی مدت و بالعکس
افق دید بیش از حد دور و یا نزدیک یکی دیگر از ۴ اشتباه مدیران است. این باعث می شود تا اقدامات روند طبیعی خود را نداشته باشد. در این زمینه یک موفقیت دیرهنگام، ارزشی نداشته و برندهای دیگر مدت ها قبل جایگاه مورد نظر شما را تصاحب کرده اند. در نقطه مقابل نیز افق بیش از حد کوتاه مدت، باعث می شود تا نتایج کاملی را به دست نیاورید. درواقع در بازار حال حاضر، رقابت به بالاترین سطح خود رسیده و لازم است تا به این مورد نیز توجه داشته باشید.
بیشتر بخوانید: ۳ راهکار ایجاد تیم فروش در شرکت ها برای تاثیرگذرای روی مخاطب
تحت این شرایط فعالیت کم و غیرحرفه ای شما، بدترین شرایط را به همراه خواهد داشت. تحت این شرایط شما باید به دنبال طرح های درست با افق زمانی مورد نیاز باشید. درواقع برخی از موارد را میتوان در کمتر از یک سال به دست آورد. با این حال برخی از اقدامات به طی شدن چندین سال نیاز دارند.
با این حال این نکته را نیز فراموش نکنید که به صورت مداوم، تکنولوژی های جدید معرفی می شود که می تواند روند کارها را به مراتب سریع تر کند و از این اشتباه به عنوان یکی از ۴ اشتباه مدیران جلوگیری کند.به همین خاطر نباید خود را به زمان مشخصی محدود کرده و در تلاش برای رسیدن سریع تر باشید. با این حال این امر باید با اطمینان و نه صرفا به خاطر تصمیمات هیجانی باشد. همچنین فراموش نکنید که تمامی اقدامات و تصمیمات باید حالت زنجیروار را داشته باشند.