رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران چندی پیش درباره مسائل مربوط به تعاونی چاپخانه داران تهران سؤالاتی را مطرح و از احمدرضا اعتماد مظاهری مدیرعامل شرکت تعاونی چاپخانه داران تهران و حمید غفاری رئیس هیئتمدیره این تعاونی برای شرکت در مناظره و پاسخگویی دعوت به عمل آورد. در همین رابطه تعاونی چاپخانه داران تهران عصر سه شنبه ۲۴ خرداد ماه با دعوت از مجله چاپ و نشر در ساختمان تعاونی چاپخانه داران تهران به ارائه توضیحات پرداخت.
به گزارش چاپ و نشر آنلاین؛ احمدرضا اعتماد مظاهری، مدیرعامل شرکت تعاونی چاپخانه داران تهران بیان داشت: من باید در ابتدای عرایضم به دو نکته اشاره کنم. بنده سال هاست که درحوزه چاپ فعالیت دارم، در تمامی این سال ها نیز تلاشم این بوده تا بدون حاشیه و تنش در این بخش خدمت کنم؛ اما متأسفانه شرایط تنش زایی به وجود آورده اند که لاجرم وظیفه خود می دانم در جهت رفع ابهامات برای اعضای تعاونی مطالبی را بیان کنم.
درک درست از مفهوم تعاونی
مدیرعامل شرکت تعاونی چاپخانه داران تهران در ادامه با اشاره به اهمیت فهم درست اعضا از مفهوم تعاونی برای صنف افزود: بعضی از اعضا که در خیابان ظهیرالاسلام واقع هستند این ادعا را مطرح کرده اند که در تعاونی سهام دار عمده هستند. باید در این مورد توضیح بدهم که در تعاونی هر فرد یک رأی و یک سهم بیشتر ندارد و کسانی که چنین ادعایی را مطرح کرده اند فهم درستی از مفهوم روح تعاونی ندارند.
وی با اشاره به کسانی که با ادعای انتقاد از تعاونی به تخریب آن دست زده اند بیان داشت: ما اینجا جمع شده ایم تا به کارنامه کسانی بپردازیم که در اتحادیه با وعده های انتخاباتی بسیاری سر کار آمده اند و در حال حاضر نه تنها جوابگوی وعده های انتخاباتی خود نیستند بلکه دست به تخریب تعاونی چاپخانه داران از تریبون اتحادیه می زنند.
حل مشکل مالیات بر ارزش افزوده به کجا رسید
اعتماد مظاهری با انتقاد از عملکردهای اتحادیه چاپخانه داران تهران اظهار داشت: متأسفانه ما تا به امروز وعده و شعارهای بسیاری از اتحادیه شنیده ایم که هیچ کدام از آن ها به واقعیت نپیوسته است؛ از جمله این ادعاها مسئله مالیات بر ارزش افزوده است که تا همین الان که با شما صحبت می کنیم هیچ اقدامی در جهت حل آن انجام نشده است.
وی افزود: مسائل مالیاتی باعث شده تا بسیاری از چاپخانه داران از کار در حوزه چاپ ناامید شوند؛ در اینجا سوالاتی ایجاد می شود؛ به عنوان مثال این همه نشست برای احقاق حقوق صنف در زمینه مالیات به کجا رسیده است؟ چقدر توانستید در این مورد ارتباطات ایجاد کنید؟ آیا به سراغ مسئولان رفته اید؟ کدامیک از چاپخانه داران که این روزها با مشکلات ریز و درشت درگیر هستند مشکلاتشان حل شده است. خروجی ما در این مورد چه بوده است؟
خداحافظی رسته چاپ دیجیتال به همت اتحادیه چاپخانه داران
مدیرعامل شرکت تعاونی چاپخانه داران تهران با اشاره به جدایی رسته دیجیتال از اتحادیه چاپخانه داران تهران بیان داشت: مسئله ی مهم دیگر جدا نشدن رسته چاپ دیجیتال از اتحادیه چاپخانه داران بود؛ این رسته در دنیای کنونی صنعت چاپ نقش مهم و حیاتی ایفا می کند و جدا شدن آن از اتحادیه چاپخانه داران تهران به معنای خفیف شدن اتحادیه و صنف است.
مظاهری ادامه داد: در مدیریت دوره های سابق اتحادیه که به آن ها لقب خرابه داده شده بود، اگر نتوانستند کاری برای رسته چاپ دیجیتال بکنند؛ حداقل آن را نیز از دست ندادند؛ با این همه ادعا و گفت و گو اما در این اتحادیه رسته چاپ دیجیتال از زیر مجموعه صنف چاپ خارج شد و هیچ حرکت مثمری نیز بابت عودتش انجام نگرفت. این نکته ای بود که بسیاری از چاپخانه داران را دلزده کرد و سوال ما این است که با این همه تلاش و تلاطمی که از خودتان نشان دادید چرا این بخش از دست رفت و به صنف لیتوگرافان پیوست؟ وقتی کسی در مورد کاری هیچ سررشته ای ندارد و تنها وعده های بزرگ می دهد، وقتی وعده های قبلی او را بررسی می کنید وضعیت برای شما معلوم میشود.
وضعیت نا مشخص چاپخانه های دولتی
وی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر بیشتر سفارش های چاپی چاپخانه های خصوصی به سمت چاپخانه های دولتی سرازیر شده است. ما می خواهیم بدانیم آن همه وعده و وعید و قول درباره رسیدگی به کار چاپخانه های دولتی چه شد. قرار بر این بود تا اتحادیه با توجه به روابطی که با مسئولان دولتی دارد این مشکل را از جلوی پای چاپخانه های دیگر بردارد ولی این مورد نیز از جمله شعارهایی بود که در حد حرف باقی ماند.
برگزاری جلسات بی ثمر
اعتماد مظاهری بیان داشت: جلسات متعدد و زیادی در بخش کارگروه ها با هدف تهیه ملزومات انجام شد که خروجی این جلسات تنها صرف هزینه و در حد صفر بود و معتقدم این جلسات بیشتر با هدف انجام تبلیغات برای انتخابات است.
روابط عمومی تبلیغاتی
وی با اشاره به بودجه ای که برای فعالیت های روابط عمومی اتحادیه هزینه شده است افزود: این روابط عمومی پر خرج که باید در خدمت صنف باشد؛ چه کاری برای این صنف به غیر از چاپ مصاحبه ها و عکس رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران کرده است.
مدیرعامل شرکت تعاونی چاپخانه داران تهران با اشاره به تعرفه های تهیه شده از طریق اتحادیه بیان داشت: چند دفترچه درخصوص تعرفه های چاپی تهیه شد و در اختیار اعضا گذاشتند که تنها در حد همان تعرفه نامه باقی ماند، بگویند در این مورد چه خروجی داشته اند؟ متاسفانه فکر این افراد، سود محور و بازاری است؛ شناختی از تعاونی ندارند. ما به جز جلسات نمایشی چیزی از عملکرد اتحادیه ندیده ایم.
مظاهری افزود: یکی از مواردی که باید به آن اشاره کنم موضوع الکل است که بارها مطرح کرده اند که هیچ الکلی دریافت نکرده اند. اولین موضوعی که اینجا مطرح است مسئله ی عضویتشان است؛ با وجود آنکه در چاپخانه دار بودن ایشان هنوز شک و تردید وجود دارد اما اگر تقاضایشان را مطرح می کردند ما به ایشان الکل می دادیم؛ با این همه بارها و بارها از فضای مجازی این موضوع را مطرح کرده اند. قیمت الکل تعاونی را نیز گفته اند ۱۰ میلیون بالاتر است؛ که البته نیست اما شما اگر یک مقدار فکر کنید متوجه می شوید که ادعاهایتان با هم در تضاد است؛ اگر تعاونی با چنین قیمتی الکل بفروشد که سود و کارایی اش بالا می رود و شما در گفته های خود تعاونی را ناکارآمد توصیف کرده اید.
وی اظهار داشت: انتخابات شرکت تعاونی چاپخانه داران نزدیک است و بعضی افراد از طریق تبلیغات و تخریب سعی دارند عملکرد تعاونی را زیر سوال ببرند؛ از همین جا باید این پرسش مطرح شود که شما به عنوان رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران تا چه حد توانسته اید به وعده های داده شده عمل کنید؟ حاصل کار شما چه بوده است؟
شیوه کار تعاونی خدمت به اعضاست
رئیس تعاونی چاپخانه داران تهران درباره نوع عملکرد تعاونی بیان داشت: من بارها اشاره کرده ام که تعاونی بریز و بپاش بیهوده ندارد، مسئله ای که برای تعاونی اهمیت دارد خروجی کاری و به تحقق رساندن وعده هایی است که به اعضایمان داده ایم. باید بگویم ما توانسته ایم تا حدود زیادی در این مورد موفق عمل کنیم. به نظر ما اینکه قرار باشد با برنامه ریزی و به راه انداختن تبلیغات نادرست در دوره انتخابات نگرش غلطی راجع به دیگران ایجاد کنیم کار نادرستی است. بیشتر اعضای تعاونی، صاحبان چاپخانه های متوسط و کوچک هستند و خدا را شکر که ما توانسته ایم جوی ایجاد کنیم تا همه عزیران بتوانند از مزایای این شرکت برای تهیه مواد اولیه با قیمت مناسب بهره مند شوند.
برخورد قانونی در صورت ادامه تهمت های بی اساس
وی اظهار داشت: اگر انتقاد درست و سازنده باشد ما حتماً به آن گوش می دهیم و برای رفع نواقص اقدام می کنیم. برای مثال اگر بگویند روابط عمومی و خبررسانی تعاونی نیاز به بازنگری دارد ما می پذیریم و درجهت رفع نواقص برخواهیم آمد؛ اما شیوه کار ما بریز و بپاش و گرفتن عکس های آنچنانی صرفاً برای تبلیغات و انتخابات نیست؛ ما برای خدمت کردن در این مکان حاضر شده ایم.
وی افزود: باید اضافه کنم بسیاری از مطالبی که در هیئت مدیره اتحادیه چاپخانه داران مطرح شده تبعات حقوقی دارد و دوستان گمان نبرند که می توانند هر چه خواستند از تریبون اتحادیه بیان کنند؛ این تریبون متعلق به همه چاپخانه داران تهران است. در پایان از نشریه چاپ و نشر تشکر می کنم. امیدواریم این رسانه با رویه منصفانه ای که در پیش گرفته سالیان سال به فعالیت خود ادامه دهد.
اسناد تعاونی محرمانه است
حمید غفاری رئیس هیئت مدیره تعاونی چاپخانه داران تهران درباره حواشی به وجود آمده در صنعت چاپ بیان داشت: بنده چندان اهل جوابگویی به حواشی نیستم، اگر افراد اهداف اصلاحی نداشته باشند و تنها برای تخریب آمده باشند گفت و گوها نتیجه نخواهد داشت و بی شک استدلال غلط توضیح ندارد.
وی افزود: در مورد مطالبی که چند وقت اخیر در اتحادیه مطرح شد و نکته شاخص آن عدم شرکت در مناظره بود؛ باید بگویم مکان و زمان مناظره باید مورد توافق طرفین باشد وگرنه همانند شرکت در یک دادگاه کیفری است. خوب است ننوشته اند در صورت عدم حضور حکم جلب شما صادر خواهد شد! این برخوردها برای امور صنفی سبک است و در شأن اتحادیه و اعضای آن نیست.
غفاری در ادامه بیان داشت: کارهایی که ما در تعاونی انجام می دهیم صرفاً برای رفاه حال اعضا به منظور دریافت مواد اولیه با کیفیت و قیمت مناسب است. چندی پیش محمود ذوالفقاری پیام داد که می خواهد با بنده به عنوان رئیس هیئت مدیره تعاونی دیداری داشته باشد. اصول این بود که جلسه در ساختمان تعاونی باشد اما به هر صورت بنده به چاپخانه ایشان رفتم. در این دیدار مطرح شد که ایشان مقداری الکل دارند که می توانند آن را با قیمت و کیفیت مناسبی در اختیار اعضای تعاونی قرار دهند؛ بنده نیز از این موضوع استقبال کردم.
رئیس هیئت مدیره تعاونی چاپخانه داران افزود: پیشنهاد وی این بود که به عنوان مشاور تعاونی در این سمت منصوب شود و با در اختیار گرفتن اسناد و مدارک تعاونی به صورت مستقیم عمل کند که بنده نپذیرفتم؛ به این خاطر که تعاونی اسنادی محرمانه ای دارد و نمی تواند آن ها را در اختیار رقبایش قرار دهد. محمود ذوالفقاری به کرات با تعدادی از ملزومات فروش ها سفر رفته، به خوبی این قشر را می شناسد و می داند که هیچکدام از آن ها حاضر نیست اطلاعات کاریش را در اختیار دیگر همکاران بگذارد چرا که آنها را رقیب می داند. این جزو اصول کار تجاری محسوب می شود، بحث سر اطمینان و عدم اطمینان کاری نیست، اصول کارهای تجاری این نوع برخورد را می طلبد.
غفاری افزود: ممکن است ما اطلاعات کاریمان را در اختیار فردی که قرار است با او در این موارد همکاری داشته باشیم، قرار بدهیم اما اگر بعد از مدتی بنا بر هر دلیلی این همکاری ادامه پیدا نکند، تعاونی در معرض خطر قرار می گیرد. البته از سویی دیگر قابل قبول است و جای تشکر دارد که یکی از اعضا، الکل را به قیمت مناسب تهیه کرده و به تعاونی بفروشد تا این کالای پر مصرف با قیمت مناسب تر از بازار در اختیار دیگر اعضای تعاونی چاپخانه داران قرار بگیرد. در امر ترخیص هم ما می توانیم از اختیارات شرکت استفاده کنیم؛ چرا که با توجیه و مستندات قانونی همراه است.
وی در ادامه تصریح کرد: در چند ماه اخیر از تعاونی دعوت کرده اند تا در مناظره شرکت کند و آن را خواسته اعضای تعاونی خوانده اند! این در صورتی است که طی چند سال اخیر پیش نیامده که تعاونی در هر مسئله ای جوابگوی اعضایش نباشد. لازم به ذکر این که اگر قرار است مناظره ای هم انجام شود باید با توافق طرفین و به در محل تعاونی چاپخانه داران صورت بپذیرد.
غفاری همچنین درباره مسائل پیش آمده درباره سهمیه الکل اعضا اظهار داشت: یکی از افراد هیئت مدیره مدعی شده با وجود سهامدار بودن، الکلی به وی تخصیص داده نشده است. در پاسخ باید بگویم دلیل آن این است که در زمان توزیع الکل، ایشان هنوز عضو تعاونی چاپخانه داران نبودند. این مطلب مثل این است که شما در بانک حساب نداشته اید و بگویید چرا به من سود تعلق نمی گیرد! ما در این مورد بسیار سخت گیرانه عمل می کنیم.
وی افزود: برای مثال زمانی که چاپ اکباتان از تعاونی تقاضای الکل بیشتری داشت در شرایطی که سه بشکه سهمیه هر کدام از اعضا است با این تقاضا موافقت نشد اما با این وجود بدون هماهنگی ما چهار بشکه گرفتند. این موضوع به قدری برای تعاونی مهم است که پیگیری های لازم انجام شد تا آن یک بشکه به تعاونی بازگردانده شود تا در حق دیگر اعضا اجحافی صورت نگیرد.
انتقاد را می پذیریم؛ تخریب را نه
رئیس هیئت مدیره تعاونی چاپخانه داران تهران افزود: در یکی از مصاحبه های اخیر ادعاهایی بر این مبنا بیان شد که تعاونی تنها به صورت نقدی کار می کند و تا زمانی که پولی واریز نشده جنسی به اعضا تحویل نمی دهد؛ این در حالی است که ما می توانیم با چک از بازار مواد مورد نیازمان را تهیه کنیم و همان طور آن را به صورت اعتباری در اختیار اعضا بگذاریم و هم اکنون نیز بسیاری از چاپخانه های عضو با همین شرایط از ما خرید کرده و می کنند. البته مطمئنا اگر اعضا این حرف ها را بشنوند به دروغ بودن آن پی می برند؛ چرا که با ما کار کرده اند و با شیوه تعاونی آشنا هستند. اما زمانی هست که یک مشتری با ۳۰۰ میلیون چکی که بابت خرید نزد ما دارد این ادعا را مطرح می کند که باید بگویم این گفته چیزی نیست مگر غرض ورزی و همراه شدن با جو. من در همین جا باز هم تکرار می کنم که اگر موضوع انتقاد سازنده باشد ما با گوش جان می شنویم و در جهت رفع نواقص برخواهیم آمد. بنده می پذیریم که اکنون از ۱۰۰ درصد ظرفیت تعاونی استفاده نشده است اما تخریب و ناراستی بحث دیگری است.
غفاری در ادامه اظهار داشت: در انتقادات دیگری مطرح شده که چرا از اعتبار ساختمان تعاونی استفاده نشده است؛ چرا ساختمان را در رهن نگذاشته و از پتانسیل های موجود استفاده نکرده اید و این در صورتی است که در زمان صحبت بنده با جناب ذوالفقاری، ساختمان اتحادیه در رهن بود که به معنی استفاده از پتانسیل ها است.
وی درباره توجه به انتقادات وارده از سوی اتحادیه بیان داشت: هر گونه انتقادی از تعاونی اگر از روی غرض ورزی نباشد ما بررسی خواهیم کرد و هزاران برابر سعی در جبران آن خواهیم داشت؛ اما دوستان با کم لطفی اقدامات خبیثانه ای را به تعاونی نسبت می دهند که ما انتظار آن را نداریم. در تعاونی بریز و بپاش وجود ندارد، چرا که شرایط اقتصادی این اجازه را به ما نمیدهد. از جانب بنده؛ یعنی رئیس هیئت مدیره تعاونی چاپخانه داران تهران، گفته شده است که با مناظره موافق بوده ام به شرط آنکه در تعاونی برگزار شود! این نقل قول حرف من نیست، بنده از اساس با مناظره مخالف هستم اما با این حال طبیعی است که اگر نشستی نیز قرار باشد برپا شود و اعضای صنف تعاونی سوالاتی داشته باشند باید در مکان تعاونی مطرح شود.
بیشتر بخوانید: نشست نقد عملکرد تعاونی چاپخانه داران برگزار شد
شعارهای بی منطق
رئیس هیئت مدیره تعاونی چاپخانه داران تهران در ادامه این نشست اظهار داشت: ما شعارهای فراوانی در اتحادیه شنیده ایم که اصلاً عملی شدنش با منطق و واقعیت هماهنگ نیست؛ از جمله وارد کردن صنف چاپ به بورس! چگونه می توان چاپخانه ها را در بورس وارد کرد؟! ما اکنون دیگر می دانیم که در اتحادیه با این دست شعارهای پوشالی و خالی از عمل زیاد مواجه خواهیم شد. متأسفانه در میان اعضای صنف ما ضعفی وجود دارد به نام ملاحظه کاری های بی اندازه؛ دوستان یکسری حرف ها را می شنوند و می دانند نادرست و بعید است اما به روی خودشان نمی آورند!
وی خاطرنشان کرد: هر زمان هر شخصی سوالی در مورد عملکرد تعاونی داشت می تواند به این شرکت مراجعه و سوالاتش را از ما بپرسد. ما نیز می توانیم بگوییم هیئت مدیره اتحادیه برای پاسخ به سوالات ما درباره عملکرد خود به تعاونی بیاید و در مناظره ای که ما برگزار می کنیم حضور پیدا کند؛ اما این قبیل رفتارها در شأن ما نیست. مسئولیت ما در تعاونی برای چند سال مشخص است و بعد از ما نیز دوستان دیگری این مسئولیت را به عهده خواهند گرفت. ما معتقدیم که این نوع گفت وگو ها خروجی به جز اهداف تبلیغاتی نادرست برای رأی آوردن عده ای در انتخابات و تخریب عده ای دیگر ندارد.